| |
På den här sidan finns:
Kommunen
lämnade positivt förhandsbesked till Svevind för 35 vindkraftverk den 25 februari
2003. Vindkraftspolicyn
antogs den 14 april 2003.
Den
4 februari 2008 lämnade Svevind in bygglovsansökan för 40 vindkraftverk till
Nordmalings kommun. Bygglovsansökan ändades den 13 februari till högre
vindkraftverk. Den 10 juli 2008 lämnade Nordmalings kommun bygglov. Byggnadsnämnden delegerade
beslutet till en fastighetsingenjör.
Kommunen
ska garantera att de som har fastigheter intill detaljplanen kan
använda sina fastigheter utan fara då vindkraftverken uppförs.
Fundamentgropar med diametern minst 26 meter skall sprängas, ibland
bara 100 meter från gränsande fastighet. Dessutom kan vindkraftverken
hamna närmare eftersom inga exakta placeringar lämnats in i
bygglovsansökan, endast detaljplanekartan i skala 1:20 000, en skala
som gör att verkens slutliga placering kan "halka
omkring" lite hur som helst och få andra konsekvenser,
olägenheter, för omgivande fastigheter än vad som sägs i
miljökonsekvensbeskrivningen. Svevind hävdade redan i sitt nyhetsbrev
som gick ut den 29 juni 2007, att detaljlokaliseringar av samtliga verk
gjorts:
"GABRIELSBERGET
(40 VERK I NORDMALINGS KOMMUN) Detaljlokalisering av verken.
Gabrielsberget Vind AB har efter noggranna undersökningar
fastställt exakt placering för vart och ett av de planerade
vindkraftverken på Gabrielsberget. Placeringen av verken kan
på några få meter vara av mycket stor betydelse för den
slutliga elproduktionen." |
Den
27 september 2004 antog Nordmalings kommunfullmäktige detaljplanen för Gabrielsberget.
Av
kommunpolitikerna reserverade
sig endast Monica Hörnlund (fp) mot beslutet att anta detaljplanen för
Gabrielsberget. - "Reservation mot detaljplanen till Gabrielsberget; Nu har man via EU-medel satsat
på att bevara höga naturvärden i den orörda naturen med myrmarker och
hällmarker. Idag när man inte kan finna många platser till stillhet och ro,
ger fäbodvallen den stressade människan det lugn och ro som många människor
söker. Här kan man komma bort i tid och rum men framför allt att detta ska
få bevaras för kommande generationer. Ute vid havs där förmodligen
lönsamheten är större bör man hellre anlägga dessa vindkraftsparker.
För Anders Jonsson (c) uppstår
jävsituation, eftersom han är markägare som berörs av vindkraftsverken. Han
anlitas även som Svevinds entreprenör vid anläggningsarbetena.
KOMMUNFULLMÄKTIGE
SAMMANSÄTTNING EFTER VALET 2006:
Ingemar Sandström (c) |
Kerstin Sjöström (c) |
Kent Thavelin (c) |
Ingrid Holmgren (c) |
Anders Jonsson (c)
|
Anders Lundberg (c) |
Kjell Nilsson (fp) |
Maria Lundqvist-Brömster (fp) |
Monica Hörnlund (fp) |
Christer Bäckman (fp) |
Conny Backman (fp) |
Inga-Lill Jonsson (m) |
Catharina Gustafsson (m) |
Bo Sundqvist (m) |
Börje Peterson (kd) |
Jenny Sjöström (kd) |
Ulla-Maj Andersson (s) |
Mona Eriksson (s) |
Christer Holm (s) |
Tage Björk (s) |
Billy Moström (s) |
Birgit Johansson (s) |
Gunnar Wiglöv (s) |
Gerd Lindgren (s) |
Thomas Häggström (s) |
Germund Renström (s) |
Birgitta Stigeland (s) |
Tomas Johansson (s) |
Jim Widmark (s) |
Inger Israelsson (v) |
Marita Naeslund (v) |
|
|
Mandat:
(c) 6 (fp) 5, (m) 3, (kd) 2, (s), 13, (v)
2
|
Ersättare:
(c)
Inger Sellgren
Madelaine Jakobsson
Matz Johansson
|
(fp)
Jenny Knecht
Eva Forslund
Östen Strömberg
|
(m)
Lena Laaksonen
Sven Lundberg
|
(kd)
Roland Ahlstrand
Karin Gustafsson
|
(s)
Anders Magnussson
Bengt Åberg
Björn Forsberg
Annelie Kuosmanen
Agneta Nygren
Birgitta Widmark
Fredrik Eriksson
|
(v)
Jörgen Wigerthsson
Bo Westermark
|
Kommunkontoret
i Nordmaling.
Kommunstyrelsen bestod då detaljplanen antogs av:
Ordinarie
Ulla-Maj Andersson (s), Nordmaling
Bengt Åberg (s), Lögdeå
Christer Holm (s), Nordmaling
Assar Nilsson (s), Rundvik
Mona Eriksson (s), Rundvik
Gunnar Viklund (s), Gräsmyr
Inger Israelsson (v), Rundvik
Kjell Nilsson (fp), Torsbäcken
Christer Bäckman (fp), Gräsmyr
Kerstin Sjöström (c), Brattsbacka
Kent Thavelin (c), Bäckliden
Ingalill Jonsson (m), Mullsjö
Berth Hägglund (kd), Sunnansjö
Ersättare
Tomas Johansson (s), Nordmaling
Tage Björk (s), Håknäs
Fredrik Eriksson (s), Hummelholm
Eleanor Bodel (s), Nordmaling
Bertil Johansson (s), Långron
Tomas Häggström (s), Rundvik
Bosse Westermark (v), Nordmaling
Monica Hörnlund (fp), Mo
Lennart Björklund (fp), Nordmaling
Anders Jonsson (c), Aspeå
Anders Lundberg (c), Mjösjö
Catharina Gustafsson (m), Rundvik
Börje Peterson (kd), Aspeå
|
|
Vindkraftspolicy för
Nordmalings kommun
Antagen av
Kommunfullmäktige den 14 april 2003 § 13
Inledning
Syfte - Syftet med denna policy är:
* att förenkla
handläggningen av etableringsärenden rörande vindkraft
* att i text
klargöra vilka områden i kommunen som kan vara lämpliga för
vindkraftsproduktion
Bakgrund - Tillkomsten av denna policy är
ett uppdrag till undertecknad från beredningsgruppen
för samhällsutveckling i Nordmalings kommun. Till kommunen har inkommit
ett antal etableringsärenden om vindkraftsplatser och en samlad syn i ett
policydokument ansågs viktig för det
forsatta arbetet.
Om vindkraft
Allmänt - Vindenergi har utnyttjats i
tusentals år av människan. Väderkvarnar kom ungefär samtidigt som
vattenkvarnarna på 1200-talet. I dagens vindkraftverk är principen densamma.
Vingen sitter fast på en rotor som
är kopplad till en generator som omvandlar rotationen till elektricitet.
Vindkraftverken är normalt i drift vid vindstyrkor mellan 5-25 m/s. Vind kan
inte lagras på samma
sätt som vatten till vattenkraften. Vindkraften kan bara utnyttjas samtidigt
som det blåser. I bra vindlägen
producerar ett vindkraftverk el upp till 6 000 av årets 8 760 timmar,
med en effekt som varierar med vindstyrkan.
Dagens vindkraftverk har lite olika utseende.
Storleken liksom antalet blad varierar. Med tre blad,
som är vanligast, ökar elproduktionen något och konstruktionen blir enklare.
Storleken bestämmer
produktionskapaciteten. Utvecklingen går mot allt större vindkraftverk, som
kräver mindre material och använder
mindre markyta per kilowatt.
Nationellt
Den sammanlagda potentialen för elproduktionen
från vindkraft till lands och till havs i Sverige
bedöms till ca 25 TWh. Produktionen år 2000 gav 0,45 TWh vilket motsvarar
ca 0,3 % av Sveriges elproduktion,
vindkraften har således idag ringa betydelse för Sveriges elproduktion.
Det finns drygt 600 vindkraftverk i bruk i
Sverige. Mer än 3000 st planerade snurror genomgår
miljöprövning. 110 personer arbetar med försäljning, administration och
service på Sveriges nio
största vindkraftsbolag. Om underleverantörer inräknas arbetar ca 1 650
personer inom
vindkraftsindustrin.
I Nordmaling
I Nordmaling finns ett vindkraftverk i
Järnäsklubb. Byggherre är NordanVind vindkraft. Effekten
är 660 kW, vilket motsvarar energin till ca 60 villor, vindkraftverkets
navhöjd är 60 meter.
Anläggningen invigdes i december 1999. Samma byggherre innehar ett numera
förfallit bygglov på Långrohalvön
på fastigheten Öresund 1:51.
Förutsättningarna för vindkraft i kommunen
finns grovt kartlagt via den vindenergikarteringen
som
beräknats på en höjd av 50 meter.
De bästa förutsättningarna finns (helt naturligt) till havs och
längs yttersta kustlinjen. Tyvärr kolliderar dessa lägen ofta med
skyddsvärda markområden
ur andra aspekter.
Förutsättningarna för vindkraft till havs
utanför kustlinjen är beroende av grunda flader där anläggningskostnaden
kan hållas på en rimlig nivå. Dessa områden saknas i stor utsträckning
utanför yttre kustlinjen i
Nordmalings kommun.
En ytterligare förutsättning för vindkraften
är hur enkelt energidistributionen och anslutning kan
ske mot elnätet. Runt Nordmalingsfjärden finns idag endast 10 kV:s
ledningsnät. Till detta
nät kommer anslutning att endast i undantagsfall bli möjligt, det handlar då
om enstaka mindre verk i
storleksordningen 500-800 kW. Då utvecklingen går mot större verk som byggs
i parker kommer detta att styra
anslutningarna högre upp i nätet. (läs: till större kostnader för exploatören). Vattenfall Norrnät
bedömer det troligt att nya transformatorstationer som enbart betjänar
vindkraft måste anläggas, vilket ger en dyr entrébiljett för den byggande.
Vid utarbetande av denna text finner undertecknad
starkt behov av någon mer samlad syn på vindkraften
i Västerbotten. Detta avser frågor som;
processfrågor
säkerhetsavstånd
buller
skuggbildning
avvägningar
mellan olika intressen
samordning av
lagar
acceptansfrågor
landskapsbild
vindkraft
till havs
Enligt uppgift ska Boverket under detta år
förfärdiga en handledning i ovanstående frågor, det vore
även önskvärt med en länspolicy. Som bilagor redovisas en översikt om
vindkraft i antagna
översiktsplaner i Sverige (bilaga 1) samt nuvarande prövningsregler (bilaga 2)
Aktuellt
Regeringen
presenterade under mars 2002 den politiska uppgörelse man träffat med Centerpartiet och Vänsterpartiet om
energipropositionen "Samverkan för en trygg, effektiv
och miljövanlig energiförsörjning". Ett system med s k elcertifikat
aviseras vilket ska
träda i kraft från årsskiftet 2002/2003.
Producenter av
förnybar el tilldelas certifikat av staten och får rätt att ge ut sådana
certifikat och sälja dem.
Producenterna får därmed en extra intäkt från certifikaten, utöver den intäkt som fås via
elförsäljningen. Elhandlaren åläggs en skyldighet att årligen upphandla en viss mängd gröna
certifikat. På så sätt skapas en marknad för förnybar och miljövänlig
elproduktion. För att främja vindkraften och öka kunskapen om effekten av
havs- och fjällbaserade
vindkraftsanläggningar föreslås dels ett kompletterande stöd under en övergångsperiod, dels ett
särskilt stöd för teknikutveckling och marknadsintroduktion av
denna typ av vindkraft. Vidare föreslås ett planeringsnät för vindkraften
för att stärka dess
ställning i den fysiska placeringen.
En ansökan om
5 verk finns för anläggande vid Kronörens naturreservat. Verken har en
effekt om 1 500 kW/st och har en
markhöjd om 95 meter.
Ett företag
som heter Bohus Energi har fått s k rådighetstillstånd på ca 2 700
vindkraftverk efter
norrlandskusten. Företagets vidare planering är i skrivande stund okänd.
Förfrågning
har under maj månad inkommit till kommunen om byggande av vindkraftverk med 100 meters höjd. Möjliggör den
tekniska utvecklingen sådana bygghöjder frigörs också
större markområden där byggande blir kommersiellt gångbart.
STRATEGI FÖR VINDKRAFT I NORDMALINGS KOMMUN
Följande handfasta regler föreslås ska gälla:
1. Vindkraftverk på land ska ej anläggas
närmare bebyggelse (permanent- såväl som fritidsbebyggelse)
än 1 km
2. Vindkraftverk till havs ska ej anläggas
närmare bebyggelse än 3 km
3. Vindkraftverk ska ej anläggas i naturreservat
och ej närmare naturreservat än 1 km
4. Nära samhällsområden, i kustnära lägen,
riksintressanta områden, samt områden med stor efterfrågan
på bebyggelse bör detaljplan krävas för utbyggnad av
vindkraftsanläggningar. I
övriga fall bör lämplighetsprövningen kunna ske direkt efter ansökan om
bygglov.
Du kan även läsa
den direkt på kommunens hemsida som pdf-fil.
|
Utdrag
ur
Agenda
21
Kommunal
handlingsplan för vägen
till en hållbar utveckling i
Nordmalings kommun
Fastställd
av kommunfullmäktige 31 maj 1999, § 5
3.3.2
Luft, vatten och naturresurser
Avgränsning
Kapitlet
behandlar vattendrag-, sjö- och myrkalkning som en följd av försurningsproblematiken.
Radon i vatten och cesium i vilt, insjöfisk, svamp och bär omnämns liksom
kvicksilver i fisk. Hushållning med naturresurser såsom naturgrus samt
bevarande av den biologiska mångfalden tas också upp.
Bakgrund
Förbränning
av fossila bränslen i centrala och östra Europa står för den största delen
av det försurade nedfallet. Inom kommunen härrör 80-90% ifrån utländska
utsläppskällor. Skogs- och jordbruket är en annan källa till försurning
framförallt på grund av dikning och kalavverkning.
Inom
kommunen har det under en tioårsperiod gjorts omfattande insatser för att
motverka försurningen. Det har framförallt skett genom sjö- och våtmarkskalkning
samt uppsättning av kalkdoserare i bäckar och åar. Andra fiskevårdande åtgärder
är byggande av laxtunnel, laxtrappor mm.
I
april 1986 drabbades kommunen av radioaktivt nedfall på grund av ett
reaktorhaveri i Tjernobyl i dåvarande Sovjetunionen. Nordmalings kommun var en
av de värst drabbade kommunerna i Västerbotten. Än idag, 12 år efter
olyckan, uppmäts halter överstigande gränsvärdet för försäljning på 1500
Bq/kg i framförallt vilt, insjöfisk och svamp. Mycket tyder på att
radioaktiviteten i stort sett avklingar med den fysikaliska halveringstiden 30
år, vilket innebär att vi får leva med förhöjda halter ett bra tag framöver.
Kommunen
har en dominerande vattentäkt - Floxen - med vatten av mycket hög kvalitet. Däremot
saknas reservvattentäkt.
Naturgrus
är en ändlig resurs som vi måste hushålla med på ett ansvarsfullt sätt.
Redan idag håller det på att vara en bristvara runt flera av länets tätorter.
Med nuvarande uttagstakt i kommunen så räcker naturgruset i ca 170 år förutsatt
att närliggande kommuner inte ökar efterfrågan av material från vår kommun.
Efterfrågan från framförallt Umeå kommer dock troligen att öka vilket leder
till att livslängden på naturgrus kommer att sjunka avsevärt eftersom
materialproduktionen där är 10 ggr större än i Nordmaling.
Yttre
påverkande faktorer
I
juli 1994 undertecknades en internationell överenskommelse som innebär att
svavelutsläppen i Europa skall halveras inom
en 30-årsperiod räknat från år 1980. Om denna uppgörelse efterlevs medför
detta betydande förbättringar av försurningssituationen i vår kommun.
Statsbidrag
har hittills utgått med i många fall 100 % för de kalkningsprojekt som
bedrivs inom kommunen. Skulle bidraget drastiskt minska så får det stora
konsekvenser för de fiskevårdande insatser som görs i kommunen.
Framtida
större byggnadsprojekt med stor åtgång av ballastmaterial samt
bristsituationer i närliggande kommuner ökar efterfrågan på material.
Övergripande
mål
-
Kommunala
vattentäktsreserver lokaliseras.
-
Naturgruset
skall utgöra högst 20 % av den totala grusanvändningen.
-
De
vilda laxstammarnas fortbestånd skall säkras.
-
Kustnära
vattenområden, sjöar och vattendrag skall långsiktigt kunna bibehålla
sin produktivitet och biologiska mångfald.
-
Skogsmarkens
naturliga produktionsförmåga skall så långt möjligt bevaras.
-
Upplysning
om cesiumhalterna i fisk, vilt, svamp och bär skall tillhandahållas.
-
Inga
cancerfall inom kommunen beroende på radon i dricksvatten.
-
På
sikt skall all fisk kunna konsumeras utan risk för skadliga hälsoeffekter.
Genomförandestrategi
-
Anläggande
av återvinningsplatser för ballastmaterial skall stimuleras. (KS)
-
Täktverksamheten
skall normalt styras till områden som saknar höga värden för naturvård,
friluftsliv och/eller kulturmiljöer. (BMN)
-
Skogsmarkens
naturliga avrinningssystem skall bibehållas och förluster av näringsämnen
minimeras. (KS, BMN)
-
Skogsbilvägar
bör inte läggas närmare än 50 meter från myrkanter eller stränder (sjöar,
vattendrag och hav) och inte heller så att de skär av värdefulla biotoper
i anslutning till dessa. (KS, BMN)
-
Kartläggning
av radon i dricksvatten från bergborrade brunnar. (BMN)
-
Fortsatta
mätningar av cesiumhalterna inom kommunen. (BMN)
-
Fortsatt
bevakning av kvicksilverhalterna i fisk inom kommunen. (BMN)
-
Kalkningsverksamheten
och de fiskevårdande åtgärderna skall fortgå i samma utsträckning som
idag. (KS, BMN)
Operativa
åtgärder
-
Användningen
av naturgrus inom hela kommunen skall till år 2005 till hälften ersättas
med krossat berg, morän och restmaterial såsom blockupplag. (KS,BMN)
-
Kommunen
skall i sin upphandling endast inköpa krossat berg, morän eller
restmaterial d v s inte naturgrus annat än om det på grund av speciella
kvalitetskrav är nödvändigt efter år 1999. (KS)
-
En
reservvattentäkt för Floxens vattentäkt skall vara projekterad år 2000 .
(KS)
I
kommunens Agenda 21 plan sägs även: ”Med Lokal Agenda 21 avses en
process där kommunen, i öppen dialog med näringsliv, föreningar, ungdomar
och med kommunens innevånare i övrigt, skapar utvecklingsprogram för
helhetssyn och kretsloppslösningar. Processen skall bygga på att man kommer överens
och resultera i planer och program där olika aktörers åtaganden klargörs.”
I slutet poängteras: ”Öppenhet och dialog skall vara vägledande.
Kommunen skall verka för att samarbetsformer mellan den kommunala
organisationen och andra aktörer utvecklas så att invånarnas engagemang
breddas och fördjupas. En diskussion om visioner och långsiktig målsättning,
där alla olika intressen i Nordmalings kommun är representerade måste
stimuleras.”
Läs
hela Agenda 21 som pdf-fil.
|
|
|