..
|
UPPHOVSMÄNNEN
>
läs
även "från idé till musikal"
>
LARS JOHANSSON - TEXT
Prästen vars anfader i rakt nedstigande led blev dödad
under bondeupproret 1811.
"Min
morfars farfars farmors far var en av dom som dog den 15
juni på Klågerups ängar. Tänk att jag nu, efter
snart 200 år, är efterträdare till kyrkoherden som
var inblandad i denna fruktansvärda historia."
I dubbel bemärkelse känns arbetet med musikalen något
alldeles, alldeles extra. Fram t.o.m. den 30 april 2002
vikarierar jag som kyrkoherde i Värby församling
(gamla Hyby pastorat) - på en plats där många av mina
förfäder kommer ifrån. Rent känslomässigt har
arbetet växt med skapandet av både manus och texter.
Kanske inte så underligt då min morfars farfars
farmors far var en av dom som dog den 15 juni på Klågerups
ängar. Tänk att jag nu, efter snart 200 år, är
efterträdare till kyrkoherden Anders Erichsson som var
inblandad i denna fruktansvärda historia.
Skapandet har varit oerhört spännande - inte minst med
tanke på att jag samarbetar med en mycket god vän,
tillika en fantastisk musiker.
Rolf har varit tålmodig när textflödet kommit till
honom. Han har lyssnat in och komponerat, enligt mitt förmenande,
musik som faller alla i smaken. Både text och musik är
rättfram och okomplicerad - och det har från början
varit vår mening och intention. Vi vill berätta denna
historia så att den når fram till gemene man och
kvinna.
Musikalen har sakta men säkert vuxit fram som en tribut
till den allmoge som dödades, sårades och behandlas
som kreatur - och ett sätt att förlåta det som
kyrkans tjänare bidrog med. Ja, det känns rätt att säga
förlåt till Jacob Hansson, min anfader, med denna
musikal. Jag hoppas att den uppskattas så som den är tänkt
att vara.
Lars Johansson
Svedala, februari 2002
|
|
Prästerna spelar en stor roll i det stora upproret
och naturligtvis även i musikalen. De hade den något
otacksamma rollen att lotta ut drängarna till det
förhatliga lantvärnet eller som det även kallades
"förstärkningsmanskap".
Det finns tre präster som porträtteras i 1811;
komminister Gullander i Dalby, kyrkoherde Borup i Bara
och kyrkoherde Eriksson i Hyby.
I uruppsättningen på Torup spelades kyrkoherde
Eriksson av Sören Gullstrand, men efter det har denne
karismatiske prelat spelats av Anders Gsaxner från
Svedala.
Anders har även spelat den mycket osympatiske
fångvaktaren i musikalens slutscener - en roll som
även spelats av Per Svensson och Henrik Ullebo.
|
|
|
|
|
>
ROLF HELLMARK - MUSIK
Rolf är född och uppvuxen i Svedala. Redan
tidigt kom det att handla om musik och han har fler strängar
en sex på sin Gibson Les Paul. Här berättar han om
musikaläventyret.
"En
dag på våren 2001 frågade min vän Lars mej om vi inte
skulle skriva en musikal på temat Slaget vid Klågerup.
Självklart sa jag, och tänkte att karln nog inte var
riktigt som han skulle den dagen."
"Jag har under många år arbetat med musik av
alla slag som musiklärare, kompositör och producent. Jag
älskar verkligen all sorts musik, om den har förmåga
att beröra, att ge känslor. Om man dessutom kombinerar
musik som förmedlar känslor med bra texter och bra skådespeleri
så är man i mitt tycke nära den ultimata konstformen.
En dag på våren 2001 frågade min vän Lars mej om vi
inte skulle skriva en musikal på temat Slaget vid Klågerup.
Självklart sa jag, och tänkte att karln nog inte var
riktigt som han skulle den dagen. Vi var nämligen bägge
heltidsarbetande, nyblivna småbarnsföräldrar med allt
vad det innebär. Och att i det läget skriva en musical
var förmodligen förenat med allehanda sjukdomsyttringar,
såsom hjärtattacker och dylikt.
Några veckor senare fick jag en bunt papper av Lars vilka
han presenterade som ett manus. – Här är texterna, nu
kan du börja jobba med musiken, sa Lars. Jag insåg att
stenarna var i rullning, och kunde inte stoppas.
Ett halvår senare hade alla musikaliska idéer fallit på
plats och jag kunde påbörja inspelningarna. Eftersom jag
ville ha en symfoniorkester som spelade och budgeten var
begränsad fick jag spela in musiken i min och min brors
studio. Symfoniorkestrar är dyra och frågan är var de
skulle fått plats någonstans i ladan vid Torups slott.
Efterhand växte låtarna fram och jag kände vilken enorm
kraft som fanns i denna musikal. En historisk händelse
som bjuder glädje och sorg, ruskigheter och politiskt
spel, och som tvåhundra år senare får liv genom text
och musik.
Vi får följa några människor i deras liv några mycket
dramatiska dagar år 1811. Jag tror inte någon går oberörd
ifrån 1811, men minns att trots alla tragiska och hemska
händelser i en människas liv så har vi alla en
inneboende kraft att kämpa och gå vidare. En kraft att
hela, läka och förlåta. Den kraften finns i oss
alla."
Rolf Hellmark
Svedala, februari 2002
|
|
|