..
OM MUSIKALEN 1811
...."FRÅN IDÉ TILL MUSIKAL"

> tillbaka till "Om Musikalen 1811"

"Det hade varit kul om vi hade kunnat gjort något tillsammans - där vi utnyttjade, inte bara vår vänskap, utan även vad vi kan i vår profession". Ungefär så resonerade Rolf och Lars, men ambitionen stannade som en idé tills i april 2001.

Lars diskuterade sin idé om 1811 med Rolf och bägge två kom överens om att - Vi kör, så får vi se hur det blir. Tankarna runt ett manus börjar redan ta form hos Lars - och hur musiken skall låta, ja det är båda två rörande överens om, det skall vara en integration av symfonimusik och lättsmält rock.
Men utan en ensemble går det inte - och definitivt inte utan personer som tidigare sysslat med teater.

Både Rolf och Lars kände till Bara Scengångare som under några år haft olika uppsättningar under de s k Torupsdagarna, som har en god uppbackning från Svedala kommun och inte minst från kommunens kultursekreterare Karin Leeb-Lundberg. 

Sagt och gjort. Rolf och Lars presenterar sin idé för Karin som ställer sig bakom det hela och ställer förslaget om att kontakta regissören i Bara Scengångare, Eva Hovstadius, som blev idel öron.

Under juni t o m början av september
arbetar Lars med manus och text - bollar idéer med Rolf som kommer med muntra tillrop. Och under en gemensam Italiensemester i slutet av Juli börjar de första texterna förvandlas till melodier. Rolf ser en text och genast får han en idé om hur det skall låta. Han nynnar, rattar ner noter och bollar vidare till Lars.

I oktober månad får Lars kontakt med den påläste Gustaf Jantoft från Bara, som läser igenom manus och text. Gustaf uppskattar både projekt och manus - och det var en farlig tur eftersom den gode Gustaf är en dom som vet mest om händelserna kring bondeupproret.

Men allt står och faller med den ekonomiska uppbackningen från Svedala kommun, som inför budgetarbetet 2002 konstaterar att det måste sparas. Torupsdagarna och projektet, som nu hade tagit namnet 1811, diskuterades och det var en hårsmån ifrån att allt gått i stöpet.

Dock arbetade Rolf och Lars vidare med ambitionen att det skall nog reda ut sig - och i decembermånad 2001 var den första melodin orkestrerad på midifil - det var "Det finns en kraft i mig"; musikalens sista melodi och scen.

Snart framgick det att 1811 skulle bli verklighet på Torupsdagarna 2002. I och med detta blev det hektiska månader för Rolf. Alla låtar skulle nu orkestreras på midifiler eftersom det var hög tid att sammankalla ensemblen och alla andra som var intresserade att medverka. 

På torsdagsnatt, till småtimmarna, den 23 januari var den första grundläggande orkestreringen klar. Rolf och Lars kunde andas ut i studion. Dagen därpå skulle Eva Hovstadius och producenten Sonnie för första gången höra resultatet. Resultatet uppskattades - mycket.



Den som porträtterat flest roller i 1811 är utan tvekan tenoren, eller är det basen - ja, den här grabben har ett oerhört rikt omfång - Krister Svensson.


Krister har varit med varenda gång i 1811 förutom på Torup och uruppsättningen.
Men sedan dessa har han haft inalles 3 roller; greven och generalen Mörner, baron Stiernblad och komminister Gullander - och oftast alla tre på en och samma föreställning.

> Första sidan
> "Från idé till Musikal"
> Slaget vid Klågerup
> Upphovsmännen
> Kontakt
> Om musikalen Axel
..