OM
MUSIKALEN 1811
...."FRÅN IDÉ TILL MUSIKAL"
>
tillbaka
till "Om Musikalen 1811"
"Det
hade varit kul om vi hade kunnat gjort något
tillsammans - där vi utnyttjade, inte bara vår vänskap,
utan även vad vi kan i vår profession". Ungefär
så resonerade Rolf och Lars, men ambitionen stannade
som en idé tills i april 2001.
Lars
diskuterade sin idé om 1811 med Rolf och bägge två
kom överens om att - Vi kör, så får vi se hur det
blir. Tankarna runt ett manus börjar redan ta form hos
Lars - och hur musiken skall låta, ja det är båda två
rörande överens om, det skall vara en integration av
symfonimusik och lättsmält rock.
Men utan en ensemble går det inte - och definitivt inte
utan personer som tidigare sysslat med teater.
Både
Rolf och Lars kände till Bara Scengångare som under några
år haft olika uppsättningar under de s k Torupsdagarna,
som har en god uppbackning från Svedala kommun och inte
minst från kommunens kultursekreterare Karin
Leeb-Lundberg.
Sagt och gjort. Rolf och Lars presenterar sin idé för
Karin som ställer sig bakom det hela och ställer förslaget
om att kontakta regissören i Bara Scengångare, Eva
Hovstadius, som blev idel öron.
Under juni t o m början av september arbetar Lars
med manus och text - bollar idéer med Rolf som kommer
med muntra tillrop. Och under en gemensam
Italiensemester i slutet av Juli börjar de första
texterna förvandlas till melodier. Rolf ser en text och
genast får han en idé om hur det skall låta. Han
nynnar, rattar ner noter och bollar vidare till Lars.
I oktober månad får Lars kontakt med den påläste
Gustaf Jantoft från Bara, som läser igenom manus och
text. Gustaf uppskattar både projekt och manus - och
det var en farlig tur eftersom den gode Gustaf är en
dom som vet mest om händelserna kring bondeupproret.
Men allt står och faller med den ekonomiska
uppbackningen från Svedala kommun, som inför
budgetarbetet 2002 konstaterar att det måste sparas.
Torupsdagarna och projektet, som nu hade tagit namnet
1811, diskuterades och det var en hårsmån ifrån att
allt gått i stöpet.
Dock arbetade Rolf och Lars vidare med ambitionen att
det skall nog reda ut sig - och i decembermånad 2001
var den första melodin orkestrerad på midifil - det
var "Det finns en kraft i mig"; musikalens
sista melodi och scen.
Snart framgick det att 1811 skulle bli verklighet
på Torupsdagarna 2002. I och med detta blev det
hektiska månader för Rolf. Alla låtar skulle nu
orkestreras på midifiler eftersom det var hög tid att
sammankalla ensemblen och alla andra som var
intresserade att medverka.
På
torsdagsnatt, till småtimmarna, den 23 januari var den
första grundläggande orkestreringen klar. Rolf och
Lars kunde andas ut i studion. Dagen därpå skulle Eva
Hovstadius och producenten Sonnie för första gången höra
resultatet. Resultatet uppskattades - mycket.
|
|
Den som porträtterat flest roller i 1811 är utan
tvekan tenoren, eller är det basen - ja, den här
grabben har ett oerhört rikt omfång - Krister
Svensson.
Krister har varit med varenda gång i 1811 förutom
på Torup och uruppsättningen.
Men sedan dessa har han haft inalles 3 roller; greven
och generalen Mörner, baron Stiernblad och
komminister Gullander - och oftast alla tre på en och
samma föreställning.
|
|
|
|
|