-Jenny, när jag har dig på kroken: jag har ett problem som jag skulle vilja ha
sakkunskapens syn på.
-Tror du verkligen att man kan ha det: kunskap om saken?
Harrys syster vred huvudet och kikade forskande på honom, Harry själv höll kvar
gatan i blickfältet och återgäldade hennes granskning över backspegeln.
-Självklart. Man sätter sig in i en sak, sen är man sakkunnig. Om man har lagt
manken till.
Och om han för säkerhets skull kastade en blick åt sin värld över backspegeln
fick han sin ståndpunkt bekräftad tusen gånger om: den var till brädden fylld
med sakkunskap, som han satte det största värde på.
-Låt oss utgå från det då: att jag är sakkunnig.
Harry övervägde ett ögonblick till, sedan fortsatte han: Det är en verklig
knäckfråga, så mycket kan jag säga med en gång.
-Kom nu till saken.
-Det finns så att säga två läger: ett läger för och ett läger emot.
-Harry, du försöker hålla mig på halster!
-Det handlar om konst, eller rättare sagt: frågan är om det handlar om konst
eller ej.
-Jag tycker mer och mer det börjar låta som en politisk fråga.
-Hör här då: Vi tog in en praktikant i våras, en sjuttonårs kille som har tagit
ett sabbatsår från skolan. Han är lite av ett datorsnille och har skött våra
apparater och hållit ordning på programmen. Det har sparat mycket pengar för vår
del, alla konsulter är ju enorma utsugare, och vi har tyckt han var ett riktigt
kap. Han är uppskattad, det är alla människor som kan fixa svårigheter.
Harry suckade över något.
-Nu är det inte så enkelt att man bara får positiv förmåga när man anställer
unga människor idag. Man får det som är i deras skallar på samma gång, jag vet
inte vad jag skall kalla det. Ett kommersiellt präglat lustsökande. Köp-lust.
Jobbet blir inte så mycket ett allmännyttigt uppdrag som ett medel att
tillfredsställa individuella behov på andra håll. Det är ungefär som när en
sjuttonårs kille sätter sig bakom ratten i en bil: han nöjer sig inte med att
köra på säkerhet i den allmänna trafiken, utan försöker ofta brodera lite vid
sidan av. På samma gång blir han en säkerhetsrisk.
-I det här fallet vet jag inte hur många järn vederbörande hade och har i elden.
Vi kan ju inte börja registrera folks bredvidsysselsättningar, så farliga är dom
inte! Det kan vara allt mellan himmel och jord: den ene dyker och den andre
klättrar i berg, det kan gå på ett ut. Vi brydde oss inte om det så länge han
höll sig vid sin läst, det vill säga satt på stolen framför datorn på dagarna.
Men stolen visade sig i det här fallet bli en sorts katapult som sköt ut honom
på världens elektroniska motorvägar. Det fick vi satt stopp för när det kom en
varningssignal från redovisningen. Tjugotusen tror jag utflykterna kostade oss.
Inte vet jag vad det var som kostade, jag trodde att allting var gratis på
nätet. Hur som helst: det får han arbeta in på övertid.
Harry suckade igen, dessa suckar förmedlade lika mycket som hans tal.
-Du tycks i alla fall hysa en sorts sympati för den här vidlyftige ynglingen.
-Man måste hysa sympati för alla människor som sprattlar.
-Du säger inte: streta emot.
-Nej, det gör jag inte. Harry viftade otåligt anmärkningen åt sidan. -Nu visade
det sig - inte med en gång men efter ett tag - att han hade haft ett och annat
med sig hem i bagaget från sina resor. Han hade hämtat in bilder från databaser
och laddat hem olika sorters program för att redigera och manipulera. Det satte
han igång med, eller kanske hade han gjort det hela tiden. En av de där bilderna
skrev han ut på en färgskrivare och visade för en kompis, sen var den snart var
mans egendom. I handskfacket ligger en kopia, jag vill att du tar dig en titt på
den.
Jenny öppnade handskfacket och vek upp bilden. -Minsann: Uccello har fått släppa
till.
-Ja. Det har jag fått höra. Är det konst?
-I ursprunget: ja.
-Och i den nya versionen?
-Varför är det så viktigt?
-Damen som håller draken: i den ursprungliga versionen är hon påklädd och
synnerligen prudentlig.
-Och här står hon som Gud skapade henne, med ett synnerligen modernt utseende.
Har jag inte sett henne förr?
-Det är Anita, en av töserna i receptionen.
-Är och är. Hon har fått släppa till ansiktet, för jag antar att kroppen kommer
från annat håll. Då får man väl anta att ryttaren i grodmansdräkt har
upphovsmannen som förebild.
-Det har han, ja. När Anita fick se bilden gick hon till facket, och samma dag
fick jag ta emot en delegation som krävde att jag tog itu med de sexuella
trakasserierna på arbetsplatsen. Det fanns ju ingenting att göra; jag hämtade in
killen och läste lusen av honom. Men det la sig ändå inte, nästa dag kunde jag
läsa i tidningen att facket tyckte det var konstigt att jag inte hade gett honom
avsked på grått papper.
Nu hade Harrys suckar fått sin fulla förklaring.
-Jag förstår att modellen inte var vidtalad från början.
-Han har hämtat ansiktet från ett vanligt foto, vi har ett register med bilder
på alla anställda, och monterat ihop det med en kropp från nåt annat håll. Det
lär vara lätt att göra.
-Vi lever i en ond värld.
-Ja, svarade Harry, med övertygelse.
-Vad ligger bakom frågan. Om detta är konst eller ej?
-Fastighetschefen, Melander, tog killen i försvar. Han skrev en insändare och sa
att det handlade om metakonst och att facket hade fått alltihop om bakfoten. Det
var det dummaste han kunde göra, sen gick det prestige i saken. Nu nöjer sig
fruntimmerssidan inte längre med avsked; den tänker dra saken inför domstol och
kräva skadestånd.
-Du struntar högaktningsfullt i om det är konst eller ej.
-Det finns ingen konst. 'Konsten' är en tom etikett, precis som religionen, den
har inget innehåll längre.
Jenny vek ihop det förkastade konstobjektet och lade tillbaka det i
handskfacket. -En sån soppa. Varför inte vidtala en kock i stället?
-Melander är sakkunskap på sitt sätt, han håller i vårt konstlotteri och har
egen vinkällare. Man kan säga att han är kulturell så som man i allmänhet
förväntar sig. Men han har inte studerat konst på det viset som du har.
-Du väntar dig att jag skall bli ässet som slår din kung.
-Nåt i den stilen, ja.
-Hur var det tänkt att gå till: skall jag utmana honom på duell eller bara
puckla på honom i en insändare?
Harry drog in luft för en ny suck, men höll tillbaka.
-Berätta mer om prinsessan och den tappre riddaren. Om konstspalten kommer till
korta, så har kanske hjärtespalten nåt att bidra med?
-Anita är ett våp. En skoltös som har stannat i växten, hästtokig, ägnar
tjugofyra timmar om dygnet, inklusive arbetstiden, åt utseende och kläder. Very
smart person. På samma gång är hon inte myndig på nåt sätt, det är därför facket
har tagit över som det har gjort. Först tycker jag att det borde vara omöjligt
att utsätta en sån person för sexuella trakasserier, men efter att ha tänkt på
saken ett tag inser jag hur fel jag har.
-Vi har alltså två unga, ofärdiga människor som på ett lite slumpartat sätt har
blivit indragna i en konflikt och inte kan lösa den på egen hand.
-Två vanliga, enkla människor, som står mitt uppe i skiten och inte kan sätta
sig över den.
-Och jag tänker mig att du vill att bägge två skall komma så helskinnade som
möjligt ur affären.
-Ja, det gör jag. Det gör jag.
-Hur tar dom det?
-Anita bölade första dan, nu tar hon det rätt lugnt, tycker väl att hon har fått
strålkastarna på sig och att det är intressant på nåt vis. Hasse ändrade inte en
min när jag förklarade att det kunde bli tal om avsked, men hela hans face sa i
alla fall: det är ni som förlorar på affären, inte jag.
-Varför gjorde han en sån bild? Har han kontaktsvårigheter?
-Inte mer än andra ungdomar i hans ålder. Dom har ju en sorts banade vägar för
att träffas och prata och göra både det ena och det andra. Jag skulle kunna
tänka mig dem i ett sånt där tv-program där man parar ihop tonåringar inför
publik och det gäller att hålla god min i elakt spel. På det sättet är dom inte
tappade bakom en vagn, bägge har fixa och färdiga ansikten utåt, om du förstår
vad jag menar.
-Har föräldrarna blandat sig i saken?
-Inte vad jag vet, tack och lov. Vad betyder det: att man tar upp en sån bild
och varierar den? Att en sån bild bubblar upp - för den har ju ingenting med
dagens verklighet att göra.
-Det är du säker på?
-Har du inga bud på saken? Ge mig nånting att utgå från!
-Jag kan ge dig en ledtråd: draken är alltid en hon, har du tänkt på det?
Harry satte upp en förvånad min: Är draken en hon? Ja det är hon kanske. Vadå
för sorts hon? En drakhona så klart.
-Kanske en sorts aspekt på flickan som står intill. En kvinnlighet som inte bara
är till lags, utan kraftfull och vis.
-Den lilla pimpinetta damen? Hon håller den ju närmast som en knähund - sin egen
kvinnlighet? Nej, det får du mig inte att tro. Och gesten med handen säger till
Georg: varsågod och ta för dig. I så fall är det en förräderibild. Han skakade
ogillande på huvudet, som om bildens innehåll plötsligt gått upp för honom. -Kan
du inte göra det: prata med dem bägge två?
För sent upptäckte Jenny att hon hade bitit på den krok som Harry dinglat
framför hennes näsa de sista minuterna. -Men vad kan jag göra egentligen?
-Han kände inte ens till Uccellos namn. Han visste inte vilket århundrade
förlagan var målad i. Inte hon heller.
-Tror du att nåt skulle bli bättre genom en konsthistorisk föreläsning? Det gör
inte jag. Den springande punkten är ju att han inte lät prinsessan förbli
påklädd, han klädde av henne med datorns hjälp, det är det så att säga
tidstypiska tillägget. Det är ändringen som har kränkt i det här fallet, inte
ursprungsbilden.
-Om man gjorde om bilden då. Försökte göra det gjorda ogjort.
Ett sådant förslag kunde med lika stor rätt kallas tidstypiskt: man formaterade
om det givna, började om från scratch, utan det förflutnas black om foten.
-Kanske skulle det hjälpa, jag känner dem ju inte. Ser du: jag sa det från
början. Det här är ett fall för politiken och inte för den konsthistoriska
sakkunskapen.
-Om vi pratade med dem bägge två då?
-Jag ser att du gärna vill ha saken ur världen.
-Jag avskyr att behöva syssla med den, ha den hängande över mig. Halva min tid
går åt till sånt här strunt. Tre fjärdedelar.
-Varför låter du inte nån annan göra det?
-Jag är rädd för att det inte blir gjort på rätt sätt.
-När skulle det ske?
-Med en gång, ögonaböj.
Innan hon hunnit svara hade han höjt mobiltelefonen till örat och var i färd med
att arrangera ett möte.
-Du tycker att det är en mycket allvarlig sak.
-Jag kan inte bestämma mig. Jag upprepar för mig själv: det är en skitsak, det
är en skitsak, men eftersom den inte dunstar bort är det väl ingen skitsak. Det
kanske är en mycket allvarlig sak. Kanske är alla skitsaker allvarliga saker.
Eller kanske blir dom det för att man tycker att dom är skitsaker.
-En skitsak, och du ville alltså lyfta den till ett mer seriöst plan genom att
göra den till konst? Eller reducera den ännu mer?
-Glöm det där med konsten. Kalla det en tankens återvändsgränd. Du har fått mig
på andra tankar: det här är en sak för politiken.
Det var ingen överdrift: halva hans tid gick åt till att knåda och älta
struntsaker. Han, som borde ägna alla krafter åt budgeten och kommunens
framtidsplanering! Värst av allt var att han kände sig nödd och tvungen att
avsätta så mycket tid för det till synes ovidkommande, samtidigt som han hade
svårt att försvara känslan av tvång och helst undvek att ens försöka motivera
den.
Man var i alla fall tvungen att sålla bort slaggen, det ovidkommande, så att
inget annat än den rena metallen återstod för politikens kvicksilver. Gjorde man
inte det redan på basplanet - hur skulle det då gå att urskilja äkta behov och
önskningar i fortsättningen? I världen fanns en slumrande energi, som kunde
samlas in och förvandlas till framsteg, utveckling, men all energi dög inte lika
gott för uppgiften. Den var inte som den neutrala energin i ett vattenmagasin,
där lägesenergin omsattes i rörelse. Utan mer som en vind som kunde fylla segel
bara när den blåste från en viss riktning. Först med förlig vind kunde hans
skuta gå i hamn.
Därför krävdes det stil hos önskningarna, det gick inte att bygga tillvaron på
trams, även om den politiska skalan i valfrihetens namn erbjöd också det
alternativet. Han var helt enkelt tvungen att föra en kamp för perspektivet, mot
tramsets drakar.
-Konst, fnyste Jenny. -Det tog du som en frälsarkrans.
-Jag såg en chans att reda upp situationen.
-Du tycker inte det är konst.
-Det är trams, det är tomgång. En lärling som leker med verktygen.
-Vad är konst då? Konst i vår tid.
-Konst? Tja. Såpoperorna i tv är konst.
När man visste att man vägde åttio kilo, medan motparten på sin höjd vägde
femtiofem, kunde man kosta på sig att sänka garden på det viset. Han skulle inte
gå ned för räkning ens om hon träffade, Jenny böjde sig för denna kroppsliga
insikt. -Du tittar på dem.
-Jag har sett allihop.
-Vad ger de dig?
Harry släppte ut återhållen känsla eller bara: luft i en suck.
-Du ser på dem ändå.
-De har en viss - mobilisering. De är vanebildande och tongivande. De lindar
massorna kring lillfingret. Om hundra år, när man undersöker vad som verkligen
influerade människorna i vår generation, kommer bara såpoperorna - och deras
likar - att räknas. Ingenting annat.
På detta sätt boxades vuxna män med pojkar: högerhanden på ryggen, garden sänkt,
medan de tog slagen på sidan. Jenny vände sidan till som en spegling av själva
sättet, han skulle fortsätta för egen maskin ändå.
-De är fullständigt dominerande när det gäller kvantiteten, samtidigt som de
läcker in i alla medvetanden likt regn genom ett otätt tak. I detta ligger en
oerhörd makt, en oöverträffad förmåga till mobilisering.
-Så du definierar konst kvantitativt, utgående från mobiliseringen.
-Ja, naturligtvis, vilken annan definition skulle det kunna finnas?
Till sist, när han boxades med barn, sänkte Harry Jönsson alltid garden helt och
hållet och stack fram hakan. Jenny nickade för sig själv när hon kände igen
mönstret: den som gick på knock i detta läge upptäckte fort att han hade
förberett sig för fortsättningen med skurar av kontraslag. Hon knäppte på
bilradion och konstaterade matter-of-fact: Du sätter stort värde på din konst.
-Den berör mig. Plötsligt hade han fått nog av leken. -Såpoperorna är mina
helvetesvisioner. Det är bara kaos i relationerna, fri utblåsning, ingen ordning
och reda. Och så skrattar man hela tiden utan orsak, bara av det skälet förstår
man ju att man har kommit till helvetet. Om nån högre makt skall straffa mig för
mina synder i detta liv, så placerar den mig som politisk tycoon i en såpopera.
Nu, när leken hux flux var över, kunde det vara någon mening med att försöka
driva upp honom mot repen. Jenny satte sig upp, gjorde sig rak i ryggen.
-Konst, om det alls finns någon, berör dig alltså genom sin negativitet. Den
producerar helvetesvisioner, som omger dig dagligen och stundligen.
-Absolut, ja. Den målar upp den totala mobiliseringen av befolkningen, som en
sorts föregripande. Vid horisonten anar man ett tillstånd där alla
produktionsresurser producerar såpa, alla distributionsresurser distribuerar
såpa, alla konsumenter lapar i sig såpa. Med den totala konsumtionen som mål: vi
skall konsumera våra liv med lustiga miner och glada flabb. Är det inte
helvetet? Och det finns redan ansatsvis, här och nu. Jag skäms för det var dag,
men jag kan inte göra något åt det. Skäms som politiker, vämjs som individ.
-Var finns det positiva då?
-Det positiva finns nånstans på insidan. Minns du inte vad Kant sa: Helvetet
omkring mig och den goda viljan inuti mig.
Detta blev för mycket för honom, han var tillbaka i leken innan någon hunnit
blinka.
-Det var nog Harry Jönsson som sa det.
Harry nickade eftersinnande, som om han med ens fick den saken klar för sig.
Jenny drog ett streck under alla posterna, summerade: Du tycker i alla fall att
den här killen - som "sprattlar" - gör en smula mer än bara konsumerar.
-Kanske det, ja, svarade Harry. -Kanske det. Det är ju en sorts uttryck.
-Men flickan, vilken roll har hon i det hela?
-Hon är objekt, bara objekt. Virtuellt konsumerad.
-Borde vi inte göra nåt åt det i samma veva?
-Kanske det, mumlade Harry, och när han såg hennes min: Jo, alldeles avgjort. Du
har en poäng där. I samma veva.
Jenny gnuggade händerna där hon gick bredvid honom: Tillbaka till politiken,
alla krigs moder! Nu väntar jag mig att få se ett exempel på genuint
reformistisk konfliktlösning.
-Det kan ju verka som ett modellfall för en före detta ombudsman. Då skulle det
räcka att bara köra efter boken. Men det gör det inte, och det beror på att det
hos flertalet unga människor idag inte handlar om att medla mellan övertygelser.
Det finns inga mer eller mindre fasta ståndpunkter att ta hänsyn till, utan mest
en böljande anpassning över ett stort fält. Det är salongen, scenen och pjäsen
som avgör, inte ideologier, hållningar eller ståndpunkter. Det gör politiken med
sikte på den stora ungdomsmassan till en speciell sak, den måste vara teater på
ett alldeles speciellt sätt. Om själva kringverket bara är på plats hittar de
inblandade sina repliker utan sufflörens hjälp. Jag har varit med om det otaliga
gånger: det är situationen som övertalar och styr, inte argumenten. När parterna
har förts fram till ett visst stadium i manuskriptet trillar dom som mogna
frukter. Och de är obrottsligt konforma på den punkten, man kan lita på att de
följer spelets regler.
Här var en man, som var sakkunnig och visste att ingjuta förtroende.
-Och vilken blir vår uppgift i pjäsen?
-Vi skall knuffa dem fram mot tröskeln och sen sparka dem över den, det är vad
det hela går ut på.
De två ungdomarna ansikten visade ingen upprördhet, ingen tvekan, bara avmätt
väntan. Det var bra, vittnade om att de åtminstone inte kände sig underkuvade,
värdelösa. I deras platta uttryckslöshet rymdes en sorts värdighet, sådan den
gick att uttrycka på ort och ställe. Jenny tänkte: som prinsessan och riddaren
på bilden, lika oberörda, fastän de är skilda åt av en drake. Ingen kuslighet,
ingen ångest, det överlåter dom med varm hand på Harry och mig.
Som mötesplats hade Harry valt en restaurang på huvudgatan. Det var tidigt på
kvällen och dörrvakten hade ännu inte höjt garden. Gäster kom och gick i
lokalen, grupper tätnade för ett tag, upplöstes, sorlet pulserade, rökslingorna
tecknade en turbulent dynamik i luften.
-Det här är min syster, Jenny. Vi är till och med tvillingar, fastän hon inte är
lik mig, det finns papper på saken.
Efter detta satte sig Harry med en duns.
-Hej, sa Jenny och försökte sig på något som kunde lätta upp stämningen: Jag är
hans bättre jag, han skulle tvunget ha med det.
Pojken nickade spänt och allvarligt, som om detta var en faktisk upplysning och
som om den var viktig för honom. Han hade ring i örat och gles skäggstubb som
inte fick honom att se äldre ut.
-Jag tänkte så här, fortsatte Harry. -Så fort någonting skall ordnas eller
arrangeras ute i samhället måste proceduren beredas och förankras hos de berörda
parterna. Man har en sorts informella konsultationer innan man kommer till
skott. Det är det som kallas demokrati. Jag bjöd hit er helt enkelt för att
bereda saken och ta reda på vad som kan förankras.
Som alltid gick Harry på knock direkt, men Jenny kunde se att ingen av de två
tog illa upp. Kanske hade de redan stor vana vid beredning och förankring,
kanske låg hela sättet djupt förankrat i dem.
-Bilden är där, den är gjord. Den kommer vi inte runtom.
-Nej, det gör vi inte, insköt Anita med emfas.
Hon skapas här, for det genom Jenny. Hon blir till som subjekt. Hon var för ung
för att bli avklädd som objekt, men i morgon står hon över det. Bidrar du till
det, Harry, är det hela ingen skitsak. Om ett halvår kommer de till dig och vill
att du skall viga dem: hon klädd som Kraka, han i grodmansdräkt, och du kommer
att göra det, du som gjorde dem vuxna, för att du vet att övertygelserna stryker
på foten för situationerna.
-Nu är den ju inte ensam, den har en annan bild i botten. Och den i sin tur har
väl också föregångare, jag antar att det finns en hel räcka.
Jenny nickade medan hon tänkte: jag behöver bara sitta här, nicka och hålla god
min. Han kommer att tråckla sig genom det hela, konst eller politik, på sitt
eget sätt, och efteråt kommer man att kunna extrahera en sorts logik ur kaoset
av beredning, förankring och mild men bestämd övertalning.
-Det är som den gamla tomteskurburken, men bara skenbart, för bilden i bilden
ändrar sig hela tiden.
Men där högg han i sten; den gamla tomteskurburken var en antikvitet som bara
bildade personer av den gamla skolan kände till.
-Jag kommer att tänka på ett gammalt skivomslag, sköt Jenny in. -Fyra killar
står i ett rum och håller bilden av sig själva där de står i rummet, men på
bilden de håller har de bytt platser. Det är nästan en antikvitet det också, men
i alla fall yngre än tomteskurburken.
Det ryckte i Hasse, han var på väg att räcka upp handen. -Pink Floyd.
-Hur många av dem var nakna? sade flickan och blängde i ögonvrån åt honom. Jenny
höjde ett finger och nickade gillande.
Harry fick tag i den avklippta tråden. -Ja, där har vi den springande punkten.
Men jag tänker så här: kan en bild ändras en gång så kan den ändras en gång
till. Här var det nånting som blev fel, det borde kunna korrigeras.
Jenny makade stolen närmare bordet och såg från den ene till den andre,
uppmärksamt, manande, som om en stor sak hängde på hur man hanterade denna
utmaning. Med en gång kände Harry att han hade vinden i ryggen, och han erkände
uppbackningen med en förstulen nick.
Medan Harry och Jenny återupprättade sitt syskonskap kom en
makanthropos
till Harrys dörr. Han var två meter lång men förde sig på det mest ödmjuka och
undfallande sätt; Rut rynkade pannan medan hon försökte lösa denna motsägelse.
-Jag ber om överseende för mitt intrång, började han. -Mitt namn är Anton
Hellberg, och en av mina främsta meriter här i livet är att jag var Harry
Jönssons lärare på högstadiet. Jag står här med en ringa begäran, som personen
ifråga säkert kommer att villfara.
Han hade tagit av sig hatten och tryckt den mot hjärtat, i samma ögonblick som
han öppnade munnen bugade han sig djupt. Rut blev alldeles tagen av denna
sirlighet och kom sig bara för att svara: Personen ifråga är tyvärr inte hemma
ikväll.
Mannen tog genast ett steg baklänges och bugade på nytt: Då skall jag be att få
återkomma och hoppas på bättre lycka nästa gång.
-Ni är inte bosatt härnere? frågade Rut.
-Nej, svarade mannen, jag har bott och verkat i Harrys hemtrakter hela mitt
vuxna liv. Trettioåtta år vid samma skola, och fortfarande i selen.
-Minsann, det tyder på kärlek till yrket. Det är inte många av dagens lärare som
planerar att hålla ut så länge bakom katedern.
-Har man en gång haft en elev som Harry Jönsson känner man sig belönad i rikt
mått. Jag är övertygad om att han en dag kommer att bekläda statsministerposten
i detta land, och då kommer jag att säga mig: Det var jag som upptäckte hans
ovanliga förmåga att göra det goda.
-Jag skulle be er stiga in och vänta om jag inte trodde att det dröjer ganska
länge innan han kommer. Är ärendet sånt att jag kan framföra det? I så fall
kunde han ringa och ge besked, och ni skulle inte ha sökt upp honom förgäves.
-Helst skulle jag vilja framföra det personligen, då är jag nämligen rätt säker
på att han inte skulle säga nej.
-Nå, Harry är ju ingen omöjlig person.
-Absolut inte, och hans hustru inger mig också det största förtroende.
-Skall vi göra ett försök med henne då?
-Det är så här: Bildningsförbundet startar en ny cirkel i nästa månad, och jag
hade tänkt fråga Harry om han inte kunde hålla inledningsföredraget. Det skulle
bli fullt hus om han kom, vi skulle liksom få en rivstart.
-Men jag tror alldeles säkert att han skulle göra det! Vad skulle han tala om?
Mannen sänkte huvudet och såg i marken. -Ja, ämnet är en smula speciellt. Han
såg upp på nytt. -Jag hade tänkt be honom lägga fram några tankar under
rubriken: "Från mörkret stiga vi mot ljuset".
Rut skrattade glatt: Som ett ämne för en svenskuppsats! Men Harry är som klippt
och skuren för uppgiften, det kan jag säga med en gång.
-Han skulle kunna göra det mer konkret än någon annan...
-Utan tvekan. Rut tog två steg baklänges för att få slut på samtalet. -Jag skall
tala med honom om saken redan ikväll, så återkommer han.
-Då får jag tacka. Jag är säker på att mitt ärende har kommit i de bästa
händer.
-Jag kan inte lova till hundra procent, men jag skall göra mitt bästa.
Fenomen av Anton Hellbergs slag uppträdde med konstant, låg frekvens i nationen,
ungefär som vita älgar och julblommande körsbärsträd. De hanterades efter
gammalt forstmästarrecept: skadsköts och rothöggs för att helheten inte skulle
förfalla till deras avvikelse. I undantagsfall hände det att de sparades som
sevärdheter. Anton Hellberg hade haft lyckan eller olyckan att bli bekant med
bägge sätten; först hade han blivit skjuten och stäckt, sedan sparad.
På tio stegs håll var han en i mängden, en högst alldaglig företeelse. I ett
land där vanligheten var officiellt påbjuden och sanktionerad borde en sådan
person inte leda tankarna till vita älgar, utan ha goda utsikter att passera
obemärkt. När han ändå inte gjorde det, berodde det på ett Projekt som han
omfattade och drev för den vanliga, enkla människans räkning: han var en
glödande, hängiven Folkbildare. Och som sådan höjde han sig som ett torn över
mängden, eller bättre: som en lyftkran vars krok erbjöd sig för uppstigningen
mot ljuset. Kom man för nära denna kran blev man milt infångad och hade att
inför ett forskande blåklintsblått ögonpar besvara samvetsfrågan: Vad har du
gjort idag för att öka din bildning? I knegarnas läger var detta inte uppskattat
och där hade man sin åsikt klar: karlen var en tönt, han borde låsas in.
Denne man hade Harry Jönsson haft som klasslärare under fem formbara och
lyckliga år. En egenskap eller en förmåga som låg djupt i Harrys väsen hade utan
tvekan hämtats fram och odlats under denna tid, även om han efteråt med visst
obehag erinrade sig sin ställning som favorit. Senare, långt senare, hade han
begått fadermord i den lokala nyårsrevyn med en monolog där en lätt igenkännlig
Hellberg filosoferade över "Mänsklighetens framåtskridande som en följd av
studiecirklar".
Och om man drog balans över det hela från nutidens nivå, i efterklokhetens
försonande ljus? Vad var mänsklighetens framåtskridande annat än andens resa
genom en följd av studiecirklar, tillkomna på ett eller annat sätt? Och hur var
det möjligt att driva stora idéer, predika nödvändiga förbättringar i denna
nation utan att förklä sig till tönt? Med så mycket äkta vara i populationen
utgjorde töntigheten den naturliga förklädnaden, Harry själv var inte immun mot
dess lockelse.
-Då gör vi alltså så här, sa Harry. -Du, Hasse, kommer till mig med en lista på
tio bilder, som du sen kommer att manipulera på datorn. Men observera, ingenting
förrän du har fått klartecken från mig, man vet aldrig vad det kan finnas för
fallgropar. Det är bäst att jag först får se, om du är datorspecialisten på
kontoret så är jag fallgropsspecialisten. Han hejdade sig, som om han plötsligt
slagits av en tanke. -Kanske borde damen koppla ryttaren i stället för draken,
för säkerhets skull, och som en eftergift åt facket?
Flickan nickade genast samtycke, pojken böjde på huvudet, som om han övervägde
denna möjlighet, eller underkastade sig Harrys expertis på fallgropsområdet.
-Du, Anita, går upp på biblioteket och läser in dig på bilderna, och sen skriver
du presentationer på var och en, du vet: århundrade, stil, var bilden hänger
idag, och så vidare. Sen pratar jag med Melander, och så gör vi en liten
konstutställning i entrén. Det är det perfekta folkbildningsgreppet, alla kommer
att vara nyfikna efter den här första historien. Man måste väcka folk genom att
visa lite kalsonger och bara bröst, sen är dom beredda att svälja vad för
nånting som helst. Det är perfekt. Jag kunde rentav tänka mig att bjuda in min
gamle lärare till vernissagen, han skulle inte vara blind för det slagkraftiga i
denna nya approach till bildningsproblemet.
Han kikade åt Anita. -Men den första bilden är naturligtvis utraderad,
oåterkalleligen död.
Flickans ansikte var vilande, lugnt, hon ryckte på axlarna, tuggade en vända på
tuggummit. -Man kunde ha den som affisch. Om det behövs kan vi ha den som
affisch, jag är inte emot det längre.
-Kommer du att kunna förankra detta i facket? frågade Jenny i bilen.
-Det kommer jag att kunna, svarade Harry förtröstansfullt.
-Inga sura miner?
-Kortvarigt, men därefter stor lättnad.
-Det hela var mer manipulation än förankring.
-Utan tvekan, men det har med mognadsgraden på andra sidan att göra. Det är som
i all barnuppfostran: först manipulerar man, sen manipulerar man lite mindre och
ger större ansvar, i slutänden förankrar man. När jag har tagit alla verserna
ett par gånger med de här delinkventerna kan dom psalmen baklänges och
framlänges.
-Det är både en individuell och historisk process, fortsatte Harry sin
tankegång. -Jag tror att framtidens förankrande kommer att vara en mycket subtil
affär, med datorer och grejor, man kommer att kunna förankra hos många fler på
en gång. Men de här mer personliga kontakterna kommer vi aldrig att klara oss
utan.
Jenny tog fram bilden ur handfacket, vek upp den och betraktade scenen länge,
som om hon först nu fått nyckeln till dess rätta tolkning. -En förräderibild...
Får jag låna den en dag? Jag skulle vilja visa den för nån. Med all tänkbar
diskretion förstås.
-För vem om man får fråga?
-Låt mig behålla några hemligheter.
-Ta du den bara. Den är ju överspelad nu.
41 kB, senast korrigerat 21.5.04, 26.11.08.