37.
Till den originella människans lov
På andra håll, långt borta i världen levde originella människor, människor med
rikt uttryck, starka känslor, unika färdigheter. Deras samhällen var unika,
starka, originella samhällen. Långt borta i världen, alltid långt borta.
Oändligt långt från den punkt där man själv haft olyckan att födas. Det egna
ödet var att lindas i en kvävande tystnad, en frånvaro av uttryck, känslor,
färdigheter.
I ett års tid hade pojkarna efter förmåga sökt avhjälpa denna brist hos sin
närmaste omgivning (eller bara framhäva den), på den tiden hade de hunnit
placera sitt tecken, sin signatur på jämnt två dussin av stadens skriande
tomheter. Verkbeskrivningen löd: "Orden TWIN PEAKS i båge över två väldiga, rosa
tuttar med häftigt utstående, röda vårtor. Sprayfärg på betongvägg." Av dessa
murmålningar hade elva utplånats av politruker och upprörda skattebetalare,
medan tretton återstod som ett vittnesbörd om en anonym nitälskan för den
originella människan.
Själva motivet hade i början inneburit en påtaglig inspiration, och de hade
ansträngt sig för att i formgivningen av det centrala objektet nå den optimala
kompromiss mellan cirkel, kon, parabel och hyperbel, som utgjorde själva
bröstvävnadens enteleki. Det första utkastet hade de utplånat för egen hand,
resultatet hade på ett nedstämmande sätt påmint om affärernas lösgodis à sex och
nittio hektot. I själva projektet dolde sig en svårighet, som först när man
försökte realisera stod klar: det dög inte att kalkera på verklighet om man
ville undgå det triviala.
Det andra försöket utgick mer från de kolorerade blad, som trängdes på hyllan
intill godiset, det var på inget sätt misslyckat, men tyngdes fortfarande av en
närhet till naturen, till fysis, som efter en tid kändes fadd och oönskad. Det
blev ändå betydelsefullt eftersom det banade väg för det tredje, den bild som
allt framgent skulle representera Den Ideala Tutten (som en av filosofins
stormän skulle ha uttryckt saken) i deras medvetanden. I den tredje bilden var
mekanik, natur, längtan, utopi, smekning och attack, saftspänt väsen och
överdrift förenade i en lycklig syntes, bättre än så skulle Den Ideala Tutten
och dess tvilling aldrig komma att avbildas. På den ena bröstvårtans plats satt
ett halvöppet öga. Det var en på alla plan djärv och banbrytande skapelse.
Varje dag hade de sitt verk under ögonen, på ett av de två plank som bar upp
skolgårdens basketkorgar. Hur målningen kommit dit var en gåta för omgivningen,
och fick gärna förbli det, likaså var upphovsmännen okända. På denna punkt hade
de förstått att det gällde att tiga som muren, minsta felsägning skulle snappas
upp och tolkas av en omgivning, som hela tiden var på språng efter ledtrådar.
Varje dag, och denna påträngande närhet blev efterhand outhärdlig. De visste att
de hade avbildat Det Slutgiltiga Bröstet, den eviga tutten, och att själva
processen, det studium, den lärogång, den anspänning som föregick kreationen,
aldrig skulle komma tillbaka, åtminstone inte i samma form. Det bjöds ingen
repris, bara möjligheten att gå framåt, söka nya utmaningar. Men fanns det andra
värdiga ämnen, eller hade man också på den punkten kommit så långt det gick att
komma, uttömt det enda ämnet?
Det rymdes en djup melankoli i den nya insikten. Kanske hade man här stött på
skälet till att omgivningen i allmänhet undvek det originella - för att den
skydde och ville undgå denna kris? En utväg var att överge den mödosamma
gestaltningen och pröva något mindre laddat, mindre anspänt, en hybridform. Om
texten fick bli en smula mer och bilden en smula mindre? De tänkte inte detta,
men de försökte det. Den nya verkbeskrivningen kunde lyda: "Orden SEND HARRY TO
CYBERSPACE som rökgirland efter en väldig fallisk raket i blått, karmin,
brandgult och vitt. Sprayfärg på betongvägg." Hela konceptet var mindre
slutgiltigt, kunde varieras; man kunde sätta Harrys ansikte på raketen, och
sedan de en mörk natt av misstag skrivit SUPERSPACE kom detta att bli ett
bestående inslag i arsenalen. Det logiska tredje steget blev att skriva
SUPERBREAST och låta raketen borra sig in i en ideal tutte. Allt detta befriade
från melankolin, åtminstone tillfälligt; i ett slag hade de upprättat en kontext
att röra sig i, en bildvärld, en ordvärld, och de kunde låna in från andra
världar, citera och kommentera, både de andra och sig själva. En oändlig vidd
upplät sig för det inre, spanande ögat, och de började försiktigt smaka på en
känsla, som kunde kallas lugn, förtröstan. Livet var kanske värt en mässa i alla
fall.
De signerade försöksvis sitt verk: ORIGINAL EXPRESSION.
Eller var det de gjorde inte så ursprungligt, var det överhuvud taget ett äkta
uttryck? Krävdes det kanske ett radikalare nyskapande, var man förpliktad att
ställa dittills osedda ting på benen för att få teckna sig originell? Frågan låg
i tiden, och svaret svävade också i luften; man var fri att uttrycka sig men
avkrävdes inte absolut originalitet, det var som om detta krav innebar en för
tung börda. Det gick an att permutera, sampla, blanda och ge på nytt, man
behövde inte vandra ända ned till grundvalen: stoffet och färgerna. Också
uttrycket hade nått fram till en tröskel där återanvändningen var självklar, och
kanske nödvändig.
Efter en tids vånda bytte de ändå underskriften till ORIENT EXPRESS, som ett
eko, en blek avglans av det ursprungliga uppsåtet, vid det fick det bli.
I ett års tid hade väggmålandet pågått. Det var ett kollektivt företag som
krävde disciplin av sina utövare: platsen måste rekognosceras, material
anskaffas och bilden skisseras, målandet måste utföras med precision och
snabbhet, som ett militärt eldöverfall. Man var tvungen att ha känsla för hur
man väckte minimal uppmärksamhet i en medelstor stad vid havet: hur man rörde
sig utan att bli sedd, hur man klädde sig utan att bli igenkänd. På den punkten
var originaliteten varken sökt eller premierad, utan uniformiteten. I uttryckets
spår växte en paramilitär organisation: de planerade verket, repeterade det,
planerade för oförutsedda händelser, repeterade dessa, utplånade slutligen alla
spår som kunde kompromettera, och detta på minsta möjliga tid, så att inte
heller tidsåtgången skulle göra dem misstänkta i omgivningens ögon.
Så kom Jenny till huset. Hon hade inte varit på plats i tjugofyra timmar när hon
stod vid dörrposten och kisade på honom med sina lustiga, sneda ögon: Det är du
som pryder stan, va? Käckt! Varenda husvägg i centrum ropar på såna bilder.
Lars blev varm och kall om vartannat, visste i första sekunden att hans uppsyn
avslöjade honom, att den ointagliga fästningen inte hade hållit stånd för en
beslutsam, oväntad frontalattack. Han satt tyst och granskade fastern under
lugg, övervägde om han borde stryka flagg med en gång, ge sig på nåd och onåd. I
denna stad hade han prytt murar och väggar i minst trehundrasextiofem dagar,
åttatusensjuhundrasextio timmar, femhundratjugofemtusensexhundra minuter,
tjugofyra fullbordade bilder var han delaktig i - och inte en enda gång känt sig
misstänkt, nära avslöjande! Ingen i familjen hade höjt ett ögonbryn när han hux
flux börjat rita, teckna, öva kalligrafi och layout, och ingen hade reagerat när
han över en natt förvandlats från konsekvent bastuhatare till flitig besökare i
saunan. Det ansågs höra ungdomen till: allt som smakade plötsliga kast och
nycker. Han kunde inte undgå att förakta sin omgivning en smula för denna
blindhet, önskade kanske i hemlighet en större observans, som i sin förlängning
rymde möjligheten av gensvar, erkännande.
Men denna faster hörde minst av allt till boskapen, den hjord av hornlösa
köttdjur som omgav honom och förtryckte honom genom sin blotta existens. Han
kände det vagt ända från hennes första intåg i hans barnkammarvärld. Hennes
presenter var på ett karakteristiskt sätt uttänkta, rymde löften om personlig
insats, medverkan; aldrig hade hon avfärdat honom med legobyggsatser eller
plastmodeller, aldrig hade hon försökt köpa sig fri. En berättelse som hon
läste, en bok som hon skänkte, framfördes aldrig som terapi, underhållning, från
hennes håll gavs bara uppmuntran, eggelse. Längre fram hade han börjat ana eller
anta ett helt system av förmågor och färdigheter; i hans ögon kom hon att
framstå som ett subversivt universitet, eller åtminstone ett gammaldags,
hederligt korrespondensinstitut, laddat med den mest säregna kunskap. Hon var
förtrogen med kabbala, hade professorala insikter i psykologi, kunde citera
Nietzsche (baklänges och framlänges enligt egen utsago), var rätt säkert insatt
i ars amandis alla konster. Hon var en absolut originell människa, den enda han
kände, eller den enda vars existens och sanna förmåga han kunde ana sig till.
Till hans olycka var denna varelse adult och han själv juvenil, vilket ledde
till ojämlikhet i allt utbyte. Den sporadiska besökaren Jenny var glad,
gränslöst tålmodig, grannlaga, välsedd, det sista inte minst för att hon visste
sin plats i Ruts och Harrys kök; hon rörde om i grytorna men lät dem aldrig koka
över. Det blev i längden besvikande för barnen (eller åtminstone för Lars):
detta goda humör, som antydde och oroade, men aldrig mer, denna till synes
outsinliga källa som inte gav fullt mått. När de bestormade henne vek hon undan:
Vad tror ni era föräldrar skulle säga, om jag gjorde er till viljes? Ni får
vänta tills ni betalar för er hemma, sen skall jag berätta vad häxorna hade för
sig på Blåkulla.
Hon hade alltså sett. (Hur hade det gått till: var fanns den svaga länken?) För
denna observans borde hon få poäng. Vad hon hade sett visste man inte så noga.
Där låg ett osäkerhetsmoment. Han ville inte bli tolkad, allra minst
professoralt och psykologiskt; människans åtkomlighet för psykologin var ett
passerat stadium. Utöver detta hade hon yttrat sig. Där fanns en hållpunkt för
motangrepp: omdömet var mindre väl valt. När detta stod klart visste han hur han
ville ha det: det var bättre att dö än att överge sig, han hade inget annat val
än att försöka driva tillbaka henne utanför vallgraven. Om han skötte sina kort
väl fanns det rentav utsikt till bättre villkor, om han sedan avtågade från
fästningen.
-Vem som än har gjort det som "pryder" stan - "käckt" är inte det uttryck jag
skulle använda om det.
Hon lyfte på ögonbrynen, backade genast: Då tar jag tillbaka.
Han övervägde nästa replik. -Tror du att det är ett enmansföretag? Det är ganska
naivt.
Jenny satte sig ned, oombedd, lade sin hand över hans. -En gammal tant, vad kan
du vänta dig. Jag kan inte mer om graffiti än vad jag har läst mig till, och vad
jag har sett förstås. Dom fanns redan i Pompeji.
Han kunde ha svarat "jag vet" på detta, men föredrog att tiga.
-Det är alltså ett flermansföretag.
-Jag tänker mig det.
-Jag frågar för att jag undrar över den kreativa processen.
-Det är väl inte så kreativt.
-Bilderna ändrar sig från plats till plats. Det skulle vara intressant att känna
deras kronologi. Den i väntkuren utanför huset är ommålad, det finns en äldre
bild under, vad jag kan se.
Att hon såg detta var också vad man kunde vänta sig av henne.
-Jag skulle vilja träffa upphovsmännen.
-Om det nu är ett flermansföretag kan en man inte ge klartecken.
-Det förstår jag utmärkt väl.
-Kan du ge mig ett skäl varför en gammal tant skulle släppas in?
Detta sårade henne, och hon reste sig. -Kanske skulle jag kunna göra det, men
jag vill inte.
Hans inre var upprört, men han makade sig inte ur fläcken när hon gick ut ur
rummet.
Att måla en girland på en vägg och därefter vända ryggen till var en slutgiltig
akt. Man väntade sig inte tvåvägskommunikation efteråt, den ingående linjen var
blockerad. Sättet var en utsaga om världen, om att den inte längre rymde samtal.
Så kom en människa och sa: jag har sett, som en sorts inbjudan. Blev man en
avfälling om man tog den utsträckta handen, begick man ett brott mot själva
formen?
Efter en stund reste han sig och gick ut för att söka upp de andra. Han var
besluten att bruka det inflytande han hade, sin status i gruppen, på att skaffa
fastern tillträde. Därmed var saken redan så gott som ordnad.
Hur i all världen hade hon upptäckt det?
Hon undvek hans blick vid middagsbordet. På ett sätt var det i sin ordning, ett
tecken på att hon var utanför vallgraven och fann sig i detta. Nu var stunden
kommen när han kunde öppna porten och bjuda in henne, på jämlik fot. Han fick
hjärtklappning, detta var den viktigaste handling han utfört i sitt liv.
-Jenny.
De övriga reagerade, var och en på sitt sätt. Han hade dittills haft för vana
att tilltala henne "faster Jenny".
Hon såg upp. -Ja?
-Det är grönt ljus. Det är klartecken.
Hon nickade lugnt. -Utmärkt.
Mer sade hon inte och vände sig genast åt Ruts håll. Detta var också utmärkt,
visade att hon besatt konspiratorisk stil. Men Harry kunde inte låta bli att
öppna munnen.
-Grönt ljus? Hör man på! Det är grönt ljus. Det är klartecken. Man undrar vad
det betyder. Och vad betyder det om han en dag upplåter sin stämma och säger vid
frukosten: Det är rött ljus. Det är stopptecken. Då är det kanske dags att dra i
nödbromsen.
Och till denna logiska räcka trängde sig ännu en replik, som han inte kunde
hålla inne med: Hur som helst får man väl vara tacksam så länge han ser ljus för
ögonen och inte bara "mörker".
Lars reste sig lugnt och lämnade bordet, Rut rynkade ögonbrynen och hötte med
fingret mot Harry.
De andra reste sig upp när han kom fram till bordet med sin faster, en smula
krängigt och slängigt, men i alla fall. De strök upp hårslingor ur pannan och
sträckte fram händer, en efter en. Han var glad för mottagandet, skulle ha
kunnat omfamna dem för den sakens skull.
-Detta är Jenny, hon är min farsas tvillingsyster men hon är inte lik honom.
-Sune.
-Hafez.
-Sven-Ingvar.
-Jag hade inte tänkt mig att det skulle vara flickor med, sa Jenny. -Det anar
man liksom av motiven. Men jag hade i alla fall hoppats att det skulle finnas
en.
-Det är en hård bransch, sa Hafez. -Ingenting för tjejer, dom står inte ut med
spänningen.
-Dom målar sig själva, fnittrade Sune.
-Ni undrar väl varför jag har trängt mig på er. Jag skall ta till ett uttryck,
som maffian brukar använda: Jag har ett erbjudande till er, som ni inte kan säga
nej till.
Lars såg sig omkring och hans min sa: Ser ni? Hon har stil.
-Varför kan vi inte säga nej?
-Får jag bjuda er på nånting? Jag skulle själv vilja ha kaffe och vanligt
vetebröd.
-Cola för mig, sa Sune.
Under sig, i ett gapande schakt, kunde de se människor ila fram, planmässigt,
slumpartat, mellan frysdiskar, hyllor, trådbackar, lastpallar, och överallt
plockade de åt sig: fläskfärs, franskbröd, tvättmedel, tre par kalsonger till
priset för två. Mittpunkten på den öppna platsen var ockuperad av skyltdockor i
den senaste konfektionen, över och omkring dem lyste parollen: Skaffa dig en
attityd. Mötesplatsen var den stora cafeterian ovanför ortens största
stormarknad, i vrårna satt övervakningskameror. De flesta bord var upptagna,
framför serveringsdisken ringlade lång kö. En utmärkt plats när man ville göra
sig osynlig, undgå att bli noterad för någon form av attityd.
-Det är en sak vi vill veta, sa Lars. -Hur kopplade du ihop mig med bilderna?
Jenny såg sig omkring: samma fråga var ställd i alla fyras ansikten.
-Elementärt. Ni kan inte undvika att få stänk från sprayflaskorna på er,
överallt.
-Vi använder plasthandskar som går till armbågarna.
-Det räcker inte. Det skulle förmodligen gå att hitta mikroskopiska stänk på
tusen ställen: knappar, glasögonskalmar.
-Var såg du det då?
-Jag? Jag såg det inte, jag är för långsynt. Hon fnissade tyst. -Det var någon
som talade om det för mig. Men jag kollade för säkerhets skull på en tröja i
tvättkorgen.
-Mamma.
-Hon skulle aldrig ha låtit det fortgå.
-Inte Eva. Inte pappa.
-Det lönar sig inte att fråga. Jag gav ett löfte till personen ifråga att inte
avslöja honom eller henne.
Detta blev värre och värre: utöver Jenny fanns en obekant individ någonstans ute
i världen, som kände till deras förehavanden. Situationen var ny, krävde
eftertanke, tillvänjning. Jenny såg allvaret tynga deras drag och skyndade sig
att säga: Det brukar heta att världen vet vad två vet, men så är det inte i det
här fallet; det rör sig på sin höjd om en och en halv.
-För övrigt vill jag bestämt varna dig för att automatiskt utesluta Harry, han
vet när man minst anar det. Det finns nämligen alltid nån som talar om för
Harry. Han är kanske blind, men han är aldrig döv.
Drev hon med dem, eller tog hon en senkommen hämnd för att Lars först avvisat
henne? Hon såg deras ögon smalna, såg blickarna fladdra och vika undan. Det var
svårt att ha med dem att göra, deras ungdom var svår, deras attityd outhärdlig.
Hon reste sig beslutsamt, drog upp ett kuvert ur fickan. -Här finns en plan, ett
motiv, som jag vill be er utföra, i er stil, efter era idéer. Måtten är angivna
och det finns en skiss över den yta eller den struktur där bilden skall utföras.
Det är inte en plan vägg, observera det, tänk er att det skall målas på ett
uppochnervänt badkar eller nåt liknande. Ni får tusen kronor direkt om ni tar
uppdraget, och tvåtusen till om jag får en bild som jag kan använda. Oroa er
inte: det är inte maffiapengar, utan mina egna. Det praktiska utförandet behöver
ni inte bekymra er om, någon annan kommer att stå för det. En sak vill jag ha
sagt med en gång: Det ni har gjort hittills imponerar på mig, både viljan som
ligger bakom, och förmågan som kommer till uttryck, er känsla för ytor. Det är
därför jag vill att ni och inga andra skall göra det här. Och kom ihåg: bilden
skall bölja och flamma, precis som era egna. Den skall vara hemsk, tänk den som
en skändning, ett helgerån. En försmak av skärselden, om det låter sig göras.
Kuvertet var lagt på bordet, hon hade redan tagit två steg bakåt. De rörde det
inte, som om de misstänkte att det rymde en förgiftad gåva.
-Öppna inte härinne, fanskapen i taket gör att vem som helst kan se er över
axeln.
-Tror du att det är pengarna vi inte kan säga nej till?
-Icke. Om ni inte gör som jag vill, talar jag om vad ni håller på med för era
mammor. Ni får mitt vetebröd, jag har tappat aptiten.
Hon flinade brett, kastade en slängkyss över axeln och försvann i vimlet.
24 kB, utlagt 26.4.03, senast korrigerat 27.11.08.
Svarta Hål, kapitel 36
Svarta Hål, kapitel 38
Tillbaka till innehållsförteckningen