32.
Det triviala är tidens väsen. Ett manifest.
Man visste hur det var och hade sagt det högt vid oräkneliga tillfällen.
Våldsfilmer var skadliga för barn, det var inte nyttigt för det uppväxande
släktet att utfodras med skräck, våld och död. Man visste hur det var, hade
yttrat det högt under tio, femton, tjugo års tid. Man hade hävdat sin åsikt med
dubbelt eftertryck när det uppväxande släktet började praktisera sina
erfarenheter, och man hade ropat: Vad var det jag sa! när Offentligheten
äntligen satte upp saken på dagordningen, trögt, tvekande, med tusen förbehåll.
Man hade vetat hur det var hela tiden, och om samhället bara haft vett att
lyssna, hade det kunnat göra det rätta redan när man öppnade munnen första
gången.
Den allmänna meningen visste också hur det stod till, hade deklarerat sin
ståndpunkt högt vid åtskilliga tillfällen. Det gick inte att hugga huvudet av
snöskotrar, alkohol, jättebjörnlokor, pornografi, tobak, skarvar, kamphundar och
kampsporter i ett svep, med samma metoder och samma lie (besserwissrarna fick
tro det i sitt gökbo.) Var sak krävde sin metod, man måste noga överväga kostnad
och nytta, och ta möjligheten att man motverkade sitt syfte med i räkningen. Det
gick inte an att snärja samhället i ett nät av förbud. Den goda viljan, den
sunda självbevarelsedriften, marknadskrafterna, allt måste vägas in i
ekvationen, och då stod man inte så illa när det kom till kritan.
Denna dragkamp mellan en sida som kunde kallas ropande stämmor i öknen och en
annan som väl då var själva öknen pågick oavbrutet i Harrys samhälle. I längden
borde den mynna ut i ett stillestånd där ingenting hände, ingenting någonsin
ändrade sig. Men så var det ingalunda. Fastän alla kunde se att allt var som det
varit, dag ut och dag in, var det tydligt att yttervärldens uppdelning trots
allt skapade spänningar, som på någon punkt, när de nått vissa tröskelvärden,
ledde till plötsliga skred, korta och långa rockader. Tamduvor sköt man så fort
man kom åt, men tamduvorna var liv och rörelse i de stendöda städerna, och de
hade sina försvarare. Svanar däremot nändes ingen röra, av det blev de feta och
förökade sig omåttligt, så att de blev mindre välsedda och kom i farlig närhet
av giljotinen. Alkohol och tobak hade en sorts förstfödslorätt och bjöds vid de
bästa bord, fastän deras skadeverkningar var utförligt dokumenterade, medan
haschisch och koka var utbölingar, som levde med piskan vinande över ryggarna -
men var de egentligen farligare än etablissemanget? Det fanns inte bara ropande
röster, utan tingen själva strävade från kylan mot värmen, från mörkret mot
ljuset och vice versa. En dag betalade man kanske skottpengar för svanfötter och
tuggade kokablad öppet på gatorna, en dag hade alkoholen kanske förvisats till
en underjordisk tillvaro och tamduvorna ynglade på alla balkonger? Det var
säkrast att helgardera, där också.
Anton Hellberg var inte blind för detta tingens tillstånd, som för det mesta
stod oavgjort och bara vid sällsynta tillfällen, kanske fyra gånger per sekel,
korade segrare och förlorare. Man kunde rentav säga att han hade fogat sig i att
dragkampen fanns där och spelade sin tillmätta roll i den, om än med ett
förbehåll: han förbehöll sig rätten att trots allt insistera på att saken skulle
avgöras här och nu, eller i värsta fall under den kommande timmen.
Han var alltså en av dem, som från första början hade sagt: Tiden är för fattig,
det är ren ynkedom. Människorna saknar all bildning. Och han hade fortsatt att
hävda sin tes, med ökat eftertryck: Tiden är för fattig. Människorna är renons
på innehåll. Samma tid borde därför ha varit mogen att ta upp saken, rikta
sökarljuset mot sig själv, sin substans eller brist på sådan. Men det inträffade
inte, hade åtminstone aldrig gjort det på Anton Hellbergs premisser. Det fanns
en annan väg som kunde befaras av den som inte blev bönhörd: man tog för sig på
egen hand. Om myndigheterna inte var lyhörda när man krävde skottpengar på
vargen (det var de i och för sig nio gånger av tio) gjorde man processen kort
med djuret på egen hand, i mörker och dimma. Denna självtäkt hade traditioner,
rymde till och med en subversiv potential, möjligheten till lagtrots, uppror mot
fogdar och prelater. Det var den väg som återstod för en Anton Hellberg när
världen slog dövörat till för hans manande stämma: att på egen hand göra
människan rik. Om Harry och Jenny hade sina rötter i något som kunde kallas
folkbildningens nationella motståndsnäste så var det i hög grad denne mans
förtjänst.
Utvecklingen var nu inte vänd i sin motsats bara för att en man sökte stämma i
bäcken. I själva verket höjde sig orten knappt över det nationella genomsnittet,
i den moderna tiden spelade invånarna hellre bingo eller såg på tv (eller gjorde
bägge delarna på samma gång) än de vidgade sina vyer. Den allmänna tendensen
måste innebära en permanent besvikelse för varje folkbildare, men upplevelsen
fick inte personen ifråga att svikta, inte i detta fall, tvärtom fördubblade han
sina ansträngningar. Han bjöd ut sina tjänster i vidare och vidare kretsar, så
att han gjorde sig omöjlig i sitt bildningsförbund och sattes ut i kylan. Han
laborerade med ny teknik, långt innan den var utprovad, och kunde sen inte
skilja sig från den. Med tiden kom han på så sätt att ruva över ett berg av
museala hjälpmedel, samtidigt som han alltid vurmade för något nytt påfund. I
växelspel med sina rekvisita utvecklades han till en munter illusionist (han
älskade att dra kaniner ur hatten och hösta applåder för det), men kringverket
var bara dragplåster för den egentliga verksamheten, själva Saken. Om man gick
för att se föreläsaren och hans attiraljer slapp man inte undan utan att ha
svalt en portion av det glada budskapet.
För Hellberg innebar det inget problem att gräva där han stod: han grep i sitt
antikkabinett, ett objekt för varje årtionde, och bottenskrapade
manuskriptlådan. Magfrågan tålde fortfarande att diskuteras, den moderna maten
framställdes på ett ovärdigt sätt, och matvanorna var fasansfullt konservativa.
Försvarsfrågan var brännande aktuell, tanken på ett Nationernas Förbund hade
aldrig dött ut i sinnena. Negermusiken hade väl på sitt sätt tagit hem spelet,
men underifrån hotades den av nya och fräcka uppkomlingar, där kunde man knyta
an till gammal strid. Och vidare, och vidare, allt djupare spadtag, på ingen
punkt hade det förflutna nått ända fram. Allt detta vann anklang i bygderna, där
hade man alltid hävdat att negermusiken var en magfråga.
Resultatet blev ett präktigt korståg mot den andliga fattigdomen, med
finansieringen säkrad, men för ett hjärta som så länge suktat efter den nya
människan räckte inte ens detta i längden. Anton Hellberg måste ha sagt sig:
Redan sextio och så lite gjort för mänskligheten! Tiden var mogen för ett större
skred, en rockad mellan duva och svan. Denna gång skulle något få ändra sig
radikalt, nordpol och sydpol skulle få byta plats. Bakom den ökade aptiten kunde
man i sin tur spåra en annan dragkamp, den mellan Anton Hellberg och hans gamle
mönsterelev, Harry Jönsson; en del av maningen utgick nämligen från Harry, från
en kontrovers i det förflutna, där han försökt tala sin gamle lärare till
förnuft. Allt hade sitt upphov i uppfostrarens vägran att inse att hans tid var
förbi och att han borde - om inte släppa adepten ur sikte så i vart fall befria
honom ur den ojämlika relationen mellan kateder och klassrumsgolv. I sitt sinnes
gröna bok poängsatte Anton den gamle elevens prestationer, och vart fjärde år
mottog Harry ett digert brev där han fick den gångna valperiodens insatser
betygsatta. Vem som helst skulle ha sett detta som en inbjudan till dialog, och
Harry avfattade dubbelt så långa svar, där han på punkt efter punkt bemötte den
gamle lärarens klander och pläderade för högsta betyget. För döva öron visade
det sig efterhand: kritikpunkterna återvände i lätt modifierad form, samtidigt
som medelbetyget sakta sjönk. Det handlade om en och samma sak: Vad hade han,
Harry Jönsson, gjort för att från sin kommunala maktposition höja den mänskliga
förståndsnivån? Inte mycket, aldrig tillräckligt.
Till sist for den lede i Harry, och han tog bladet från munnen. Tonfall, ordval,
stil; allt infann sig automatiskt.
Käre Anton,
har mottagit din senaste recension av min verksamhet med rodnande kinder. Denna
gång får jag emellertid försvara mig mot lärarens klander, det är ju elevens
rätt i vårt demokratiska samhälle. I allmänhet anser jag att du överbetonar
mängdens betydelse på folkbildningsområdet, som om det bara gällde att ösa på,
ungefär som när bonden häller kväve över sin potatis. Du mäter anslagen till
bildningsförbunden, räknar antalet studiecirklar med mera, med mera och kommer
på den vägen fram till att jag eller Partiet skulle ha tagit våra händer från
hela saken. Mot denna anklagelse vill jag opponera å det kraftigaste och - utan
att på alla punkter kunna redogöra för eller vilja försvara Partiets linje -
klargöra min ståndpunkt i frågan. Som jag ser det häller folkbildaren vatten
över en gås med sina insatser, och på det kommunala planet gör vi det i hög
grad med den "bildning" vi försöker bibringa eleverna i skolan. Skälet är att
vi inte kommer åt människorna på en springande punkt, den som rör motivationen.
Hur denna byggs upp och vad det är som gör den så motspänstig är jag inte
mannen att förklara, men du måste ha gjort samma iakttagelse som jag: att
större delen av befolkningen i tidig ålder placerar sig i något som liknar en
väl insutten tygstol, du vet en sån där som det är nästan omöjligt att komma
upp ur när tyget hänger i en viss kurva. Denna sits fungerar som en rent fysisk
låsning och det skall enorma krafter till för att få ett helt folk på fötter,
till någon sorts upprätt gång. I själva verket tror jag att den uppgiften
överstiger vår förmåga, det måste till en långt handfastare omskakning än den
vi kan eller är beredda att prestera.
Det hela kan uttryckas på andra sätt. Jag vill kort och gott hävda: Tidens väsen
är trivialt. Sporten är trivial, underhållningen är trivial, och kulturen
tenderar att bli trivial. Journalistiken är trivial, den är själva härden i det
triviala. (Och det är också där vi möter de verkliga härdsmältorna.) Poängen med
hela sättet är att man tar till sig det triviala med ett minimum av ansträngning
och att personer med ett minimum av insikt och utbildning duger som förmedlare.
Själva sättet, effektiviteten i överföringen, är viktigare än innehållet.
Dessutom utgör trivialiteter inget egentligt handikapp på arbetsmarknaden,
snarare tvärtom, man får liksom händerna fria till att köpa och sälja. Vill vi
tala med människorna, och förstå dem, får vi alltså finna oss i faktum och
inrätta oss efter det. Vi får skola oss i att använda triviala uttryck, triviala
bilder och trivial musik. Jag tror inte att det tvunget innebär att man "sänker
sin nivå", inte i längden, eftersom det finns en sorts utbyte mellan förflutet
och nytt, så att man med trivialiteten som "medium" med tiden bör kunna uttrycka
samma känslor och förhoppningar som man gjort på gamla sätt. Om vi då får med
oss något av den moderna effektiviteten har vi kanske gjort en vinst. (Det är
åtminstone min förhoppning).
Är detta då liktydigt med ett avfall från min sida,och kommer jag nu vid lägligt
tillfälle att vända tummen ned för min gamle lärare? Icke, jag vill minst av
allt kasta tradition och bildning för hundarna, det kommer att ske över min döda
kropp. De är vårt arv, det är vår plikt att odla och slå vakt om dem (så som du
mässade redan i skolan) - men min poäng är denna: vi är tvungna att hysa dem i
särskilda reservat, precis som hackspettar och grodor och andra hotade släkten.
De får bli en sorts trivialkulturens genbank. Under rådande omständigheter
kommer de inte att bli allmän egendom, och strävanden i den riktningen är
fåfänga. För gemene man finns knähundarna, duvorna och flugorna, skallet,
kuttret och surret. Jag säger det med beklagande, och inte bara det: jag
funderar dag och natt över hur man skall få upp människorna ur hängsitsen.
Trots att jag alltså anser "folkbildningen" vara på något sätt improduktiv, ja,
rentav kontraproduktiv, vill jag inte beröva den en sekin och gör inga ansatser
i den riktningen heller. Den måste finnas där, som ett vilande frö, färdig att
spira och växa upp till ett högt träd under andra omständigheter. Våra
strävanden sammanfaller alltså i så måtto, och du kan fortfarande räkna på mitt
understöd om det skulle behövas i nån fråga. Hade jag makten och härligheten i
detta land, Anton, skulle jag göra dig till kulturminister.
Med tillgiven hälsning från den evigt tacksamme eleven, Harry.
Hela denna drapa mindes Harry inte mycket av, men han stod för dess andemening,
lika mycket som när han skrev den. Den sista meningen mindes han dock ordagrant,
med en ilning av obehag. Den var kanske ett misstag. Det kunde bli obehagligt om
adressaten uppfattade den som en skuldförbindelse och i något sammanhang krävde
in sin fordran.
Från Anton inget svar, och Harry hade vare sig blivit betygsatt eller fått andra
livstecken från honom på den mellanliggande tiden. Det hade visserligen kommit
påminnelser, i form av notiser om kommunens kulturstipendium och
bildningsförbundets stora pris (det måste innebära att han tagits till nåder
igen) och jättestora kungliga medaljen. Men dessa var sin sak, en sorts plåster
på såren för njugg behandling, enkelriktade budskap från det omgivande samhället
till en person och inte livstecken från personen ifråga. Densamme fick redogöra
i lokalradion för hur han tänkte använda pengarna, undfägnades med helsida i det
lokala bladet och fick notiser på de stora bladens struntsidor, dagen efter var
allt vid det gamla igen. Den dag man får stipendier och priser är man färdig,
brukade Harry säga, då kan man slå igen butiken. Men det gällde naturligtvis
inte för Anton, som alltid levt på marginalerna; han skulle sätta in pengarna på
postsparbanksboken och omsätta vartenda öre, inklusive räntorna, på
Folkbildning. Dessutom skulle han få lättare före i maktens korridorer, som
Pristagare och Medaljör.
Hur hade det stått i tacktalet som han fått sig tillskickat hemifrån?
Den dagen vi placerar anden i ett reservat är slaget förlorat. Den måste finnas
i vardagen, vara lika självklar och viktig där som ren luft och rent vatten och
närande, giftfri mat.
Det var lätt sagt, blundade för att föroreningen, ja, hela tillståndet hade
historiska rötter. Föroreningen var ett faktum, fanns nu en gång där, lika svår
att utrota som ett dåligt socialt arv, lika svår att göra ogjord som en
misslyckad investering. Man fick inrätta sig, manövrera så gott det gick under
de nya förhållandena.
Tacktalet innehöll naturligtvis ett meddelande till honom, Harry Jönsson, det
var en sorts genmäle. Anton höll fortfarande fanan högt. Men det var ett
svaghetstecken att han inte längre gav tillfällen till mothugg. Harry hade för
den sakens skull gått omkring lång tid med en molande känsla av tomhet, han
trivdes inte med tanken att han skulle ha segrat i den gamla trätan. Så stod
sakerna när Insändaren knattrade in på hans fax, en torsdag vid middagstid.
Dags att ta itu med huvudfrågan!
När den sociala frågan först sattes upp på dagordningen utmålades kampen för den
nya människan som en tvåstegsraket; först skulle man lösa en magfråga, sen
skulle en huvudfråga närmast lösa sig själv. Magfrågan handlade förstås om
livets nödtorft, om kläder och husrum för alla medborgare, medan huvudfrågan
handlade om det som finns i våra skallar. Idag har magfrågan kommit ett gott
steg på väg mot sin lösning, det stora flertalet har tillgång till livets
nödtorft. Med huvudfrågan är det sämre ställt, frågan är om inte
befolkningsmajoriteten har mindre bakom pannbenet än den hade för hundra år sen.
Buken full och hjärnan tom, så ser den moderna människan ut: hon har vunnit
världen och förlorat sin själ. Någonstans i historien kommer huvudfrågan därför
att tvinga sig på oss på nytt, eftersom den förblev olöst. Men hur kommer det
att ske och när? Hur kommer vi att känna av upproret mot huvudets och själens
tomhet? Jag vill påstå att vi gör det redan, i vändningen mot alkohol och
droger. Är det inte en låg nivå vi försöker lämna genom att bli "höga", är det
inte en stor tomhet vi flyr från när vi dricker oss "fulla"? Lika lite som
människan står ut med en tom mage står hon ut med ett tomt huvud. Och lika lite
som den rena bukfyllnaden duger för magen, lika lite duger slagdängorna och det
dumma pratet i längden åt huvudet.
En gång i tiden stod dessa brister alltså på politikens program, idag är de
avförda. Vad hon fyller magen och hjärnan med är den enskilda människans sak,
eller som vi föredrar att uttrycka saken: den enskilde konsumentens sak. Men
skyldigheten att reparera skadorna åvilar fortfarande det allmänna. Kostnaderna
för tobaksrökningen och våldskulturen bärs till exempel av stat och kommun, det
vill säga av skattebetalarna, av oss alla. Men den som bekostar kalaset borde
inte bara ha skyldigheter, han borde ha rättigheter också. Precis som den
helnyktre och skadefrie bilföraren har möjlighet att slippa undan med lägre
försäkringsavgift är det inte mer än rätt att den medborgare som vårdar sin mage
och sin hjärna inte belastas med vårdkostnaderna för rökcancer och skrumplever,
och inte heller skall han betala skador som åsamkas av våldsbenägna dumskallar.
Alla dessa kostnader bör i ställer tas ut i form av öronmärkta vårdskatter, som
bakas in i de skadliga produkternas priser och beräknas med utgångspunkt från
samhällets utlägg för att avhjälpa skadorna.
Men inte nog därmed, eftersom vi aldrig kan nöja oss med att hela tiden bara
reparera. En del av vårdskatten skall avsättas till konstruktiva åtgärder, som
på olika sätt syftar till att höja magens och huvudets kultur, och detta i
synnerhet på ungdomssidan. På samma sätt som vi inom produktionen har en SIS:
Svensk Industriell Standard bör det för huvudet sättas en SHS: Svensk Huvud
Standard och för magen en SMS: Svensk Mag Standard. Detta inte för att
brännmärka de olyckliga som inte når upp till normen, utan för att sätta en
ribba, ett minimimål för skola och folkbildning. På så sätt skulle vi markera
inte bara vårt missnöje med den utbredda låt-gå-mentaliteten, utan också lämna
ett positivt bidrag, ett föredöme, som kunde motverka lågheten och tomheten.
Vilket parti blir först att på nytt ta upp huvudfrågan i sitt program?
Heikki hade stuckit in näsan på Harrys kontor, det ingick i deras vänskap att
byta fem minuter åsikter om världens tillstånd när solen stod i zenith. När
Harry hade läst räckte han över texten med orden: Det är väl detta som kallas
voluntarism. Min gamle lärare, still going strong. Han går fram som en
bulldozer. Det är säkert nånting för dig att begrunda: Svensk Hälsoskydds
Standard.
Heikki läste och begrundade. -Den enskilda människans tillstånd - de allmänna
insatserna för att hjälpa henne - finansieringen via offentliga uttag. Där har
du den heliga treenigheten i detta land, all positiv tanke formuleras i de
banorna. Ett nationellt tumavtryck, stämplat mitt på pappret.
-Ah, nu bortser du från högerrecepten: familjen, enskilda ansvaret, enskilda
banken.
-Darret på rösten är väl samma i bägge fallen.
-Jag tror i alla fall han har fel på en avgörande punkt: man kan bygga upp
ganska kompletta människor på slagdängor och dumt prat. Lite sentimentala och
tarvliga, men fullt insatsdugliga. Dessutom behöver man inte gå skattevägen, det
finns andra sätt att få sekinerna att rulla in.
-Vilken tidning tar sånt?
-Han läste upp det i ångradion.
-Han glömde SLS: Svensk Lung Standard....
Harry lämnade ämnet med en grimas. -Det är ovanligt mycket gamyler som har
spökat för mig de senaste dagarna. Det är nästan som om dom kommer upp ur det
undermedvetna, förstår du vad jag menar? Till och med politiken har sitt
undermedvetna, den förträngda ideologin.
-Då är det en fördel att inte vara så rotfast. Bo som jag: långt från gamylerna
och Saarijärvis moar.
-Det är kanske därför vi flyttar. Men skulle du klara av att leva som Hassan,
omplanterad i en ny miljö?
-Det har jag gjort, åtskilliga gånger.
-Bara för kortare tid. Du visste att du skulle vända tillbaka.
-Det var inte planerat så.
-Jag kan inte föreställa mig att det skulle gå för mig. Det måste vara som att
dö i liten skala.
Harry tog tillbaka pappren, slog prydligt hål i dem och satte in dem i en pärm.
Heikki tog tillfället i akt och framförde sitt ärende: Det kom en egendomlig
pust vid sextiden imorse. Vi hade tagit borrkärnor på en tomt mitt i stan och
hade lite annan utrustning uppe på platsen. Förhöjda halter av toluen, plus
nånting annat som vi inte vet vad det är ännu, det ebbade ut under en halvtimmes
tid, sen var det över.
-Nån plastfabrik, ett tryckeri.
-Jag brukar kunna lägga ihop två och två, men med dagens vindriktning var det
inte lätt.
-Vad menar du?
-Jag undrar om det är nån som testar oss. Det var ett punktutsläpp, men det
verkar komma från en punkt mitt ute på vischan.
-Domedagssekten! Kör ni fortsatt koll?
-Ja.
-Vill du ha ett gott råd?
-Jag skall inte knysta ett ljud om saken.
-Just precis. Nu är det här en huvudfråga, Heikki.
-Vi har också bestämt oss för att tiga still.
-Vänta med allting, polisanmälan och så vidare, tills vi vet nånting, tills vi
är säkra. Och du, en sak till: försök ta reda på vem som ville komma in på din
hårddisk.
-Har du nån särskild misstanke?
-Nej, men efter vårt förra samtal, när jag hade lagt på luren, slogs jag
plötsligt av tanken: Någon vill veta hur mycket miljö- och
hälsoskyddsinspektören vet. Varför vill han det? För att han själv håller på med
nåt ljusskyggt, för att han inte har klara papper. Det finns nån på
förvaltningen som skor sig och har dåligt samvete, det är den logiska
förklaringen. En tredje person är i sin tur informerad och försöker drilla oss
med anonyma meddelanden, och kanske den där andre typen också, det är vår Deep
Throat. Jag tror det är dags för dig att gräva lite där du står, Heikki, du står
kanske närmare svaret på gåtan än någon annan.
-Kan det inte finnas fler länkar i kedjan? Han kan ju göra det
ställföreträdande, checka mig på uppdrag av nån som inte är anställd i
förvaltningen.
-Tror du han skulle göra det om han själv inte var insyltad?
-Enligt historiens ursprunglige Deep Throat var alla insyltade, upp till högste
chefen.
-Det är säkert en oändlig kedja, som slutar hos dig och mig, svarade Harry
tryggt och reste sig. -Du har fria händer, Heikki, gillra en fälla. Prata med
Hasse, killen som fixar datorerna, han sätter sig ner och bygger en fälla åt dig
på fem minuter. Nu måste jag gå, budgetberedning om fem minuter.
Inuti Heikki hade en spärr just gett vika, i nästa sekund skulle han ha avslöjat
vad han fått höra vid cirkusen på morgonen. Så var det, han hade svårt att hålla
inne med förtroenden när han utsattes för Harrys gemytliga dyrk. Det var
naturligt: fick man ett eller två förtroenden i förbigående, givna med vänster
hand, ville man ge tillbaka med samma mått. Denna gång räddades han av
gong-gongen, en högre makt sände ut honom i ringhörnan, ville inte ha alltför
mycket av klargöranden på detta stadium. Eller var bara mån om att
hälsoskyddsinspektören inte bröt sitt tystnadslöfte.
30 kB, senast korrigerat 27.11.08.
Svarta Hål, kapitel 31
Svarta Hål, kapitel 33
Tillbaka till innehållsförteckningen