Man kunde tvista om vad som gick att se och vad som inte gick att se, och hur
det ena stod till det andra, man kunde göra det hur länge som helst. Vad
framträdde faktiskt, vad blev synligt så att det inte kunde betvivlas? Till att
börja med hade allt sett ett janusansikte, en fasad och en frånsida, och det låg
i den bortvända sidans natur att inte bli sedd. Men mellan sidorna pågick ett
oavbrutet, mumlande samtal, som kunde avlyssnas. Ingen kunde göra anspråk på att
se utan att ta med denna frånsida och detta tysta utbyte mellan fasad och
bakgård i räkningen.
Startpunkten för ett syntest kunde bli nationens medborgare, förädlade och
klonade under tvåhundra år av fred och social upprustning. Sedda rakt framifrån
var de ändå inte mycket att hänga i julgranen, på många sätt hade Cro
Magnon-människan starkare utstrålning, rikare register. Det kunde inte bli tal
om kärlek vid första ögonkastet, ingen föll i farstun för Harry Jönssons
väljare. Återstod inte annat än att smyga sig bakom kulissen och tjuvlyssna till
mumlet vid bakdörren. Det var då den verkliga chocken infann sig, när fragmenten
av ett samtal nådde örat. Ingenstans fanns ett strålande, drivande Projekt i
dessa människors sinnen. Utplacerade i historien stod de där som vilsna barn och
verkade undra: vad har vi här att göra? På sin höjd bekymrade det dem att posten
ville lägga ner närmsta kontoret, eller att potatisen var full av skorv. Och
ändå var nationens välfärdsbygge så utomordentligt hållfast, så
förargelseväckande uthålligt? Ändå dess landslag så oslagbara när de hade gått
ned för räkning och dömts ut av den allmänna opinionen? Den ansvarige utgivaren
bakom denna hemliga styrka kunde omöjligt finnas på de enskilda människornas
nivå, han fick sökas en våning upp.
Själva huset då, nationshuset, vad hade det att ställa upp med? Framför sig sköt
det en yppig sinnebild, en matriark med ymnighetshorn och svällande barm. (Väl
till mods kände sig nationens söner och döttrar ändå bara när en landsfader satt
vid rodret, allt annat var nödlösningar). Men fasaden var stum, stram, nästan
påver, som om den ville vittna om en fattigdom i det förflutna, hålla minnet av
den levande. (Trots detta hade huset ett slags resning, när man steg in under
taket med de tre kronorna var det som att komma in i en katedral). För vart steg
man tog negerades det föregående stegets insikt, sanningen var som alltid en
smula kluven, androgyn, inte Freja, inte Frej, mer den bedräglige Loke. Eller
Allfader själv, som också hade dunkla punkter i sin utrustning.
Det fanns kanske ett varnande pekfinger i mytens personlighetsprofiler, säkert
hade dessa fortfarande viss giltighet. En storslagen och föredömlig nation var
inte tvunget befolkad av storslagna och skimrande gudar, den kunde exempelvis
bäras upp av lokar, en hybridform som gömde både Prometeus och Judas Iskariot
under kappan. För bygget gällde rätt säkert en liknande begränsning: magnituden
signalerades inte tvunget av lökkupoler eller glasade arkader, den springande
punkten kunde ligga i något mindre iögonfallande, som kommunhusets
underhållsfria tak.
Summa summarum: den synliga nationalkaraktären var tom och platt om man såg till
atomerna, storslagen och föredömlig om man såg till lagprestationerna.
Individens tillslag lämnade mycket övrigt att önska, men lagmaskinen var
fruktansvärd när spelet flöt för den. Det senare kunde ingen dra i tvivelsmål;
nationen var bäst i världen när man vägde samman hushållning, kloakvård och
spädbarnsdödlighet, också i konjunkturernas motvind. Den var mänsklighetens
högsta utveckling, fastän människorna, betraktade som byggstenar i verket,
saknade lyskraft. Denna paradox, som alla var dunkelt medvetna om, gav näring åt
en kanske trots allt existerande kluvenhet i sinnena, så att den kunde slå över
i utbrott av glansfull sinnessjukdom, en narraktighet full av blixtrande infall.
Ibland verkade det som om individerna nådde frihet och utveckling bara i sådana
tillstånd, så hårt var deras slaveri under det kollektiva överjaget.
Den slutgiltiga domen över nationen avkunnades under alla omständigheter inte i
dess egna domstolar, den kom i stället från en alldeles speciell grupp av
sanningssägare; de utrikeskorrespondenter, med vilkas hjälp de stora
kulturnationerna höll sig underrättade om det lilla landet i skuggan av polen. I
denna kår, där man kunde vänta sig att finna vidsynthet, tolerans och
relativism, kosmopolitens alla dygder, frodades ett ursinnigt hat till nationens
samhällsbyggande, en affekt som med jämna mellanrum utlöste epidemier av stort
uppslagna program och artiklar, där nationens uppburna projekt fick gå under
bilan, samt och synnerligen. Det fanns inte mycket att göra åt dessa utbrott
under rönnbären, i synnerhet som de bottnade i en individuell upplevelse av att
vara ringaktad och skådad över axeln; över att som individ tilldelas liten vikt
(och till på köpet av torftiga och intetsägande individer!).
Man skulle inte glänsa för mycket som individ, det störde lagarbetet. Här fanns
den springande punkten, i denna upplevelse rymdes äntligen en sorts klarsyn. Det
rådde i själva verket en utbredd övertygelse om att Djävulen, för den händelse
han valde att slå sig ned i kungariket, efter ett antal år skulle uppge alla
anspråk på unik djävulskhet, acceptera att vara en djävul bland andra och kräva
att få ut retroaktiva pensionspoäng för sin verksamhet i det förflutna.
Utrikeskorrespondenterna kunde hävda att detta berodde på att han kommit till
ett ställe som var värre än helvetet självt, men samma helvetes inbyggare ryckte
på axlarna, brydde sig inte stort om varken fan eller utrikeskorrespondenterna,
hade nog av sin egen ävlan och tävlan.
Den hela sanningen var en bastant rätt, ingenting för klena magar. Också med
tanke på den kollektiva matsmältningen verkade det klokt att servera den i
reducerade portioner: halva sanningen och inget annat än halva sanningen.
Jenny dansade på eftervalsfesten, rörde sig i cirklar runt sin partner, sökte
komplikationer, dolda förmågor, frånsidor. Det var denna egenskap som gjorde
henne till främling i alla sällskap. Hon var en val i oceanen, simmade i dansens
virvlar, visste att sannolikheten för att möta en av sin egen art var ett mycket
litet bråk. Mannen hon hade bjudit upp var halt, det bromsade och bröt rytmen,
så att hon tvingades parera på ett kraftödande sätt. När dansen var över satte
de sig vid ett bord och pustade ut. Han skakade på huvudet, förlägen över sig
själv, sin aktion: Man skall inte dansa med en sån fot.
-Det är den helgade konungen som är halt på höger fot, jag visste nog vem jag
bjöd upp.
I nästa ögonblick for censurens tanke genom huvudet: inte på det viset, Jenny,
det går inte hem. Hon viftade bort det sagda med en handrörelse, försökte se ut
som om hon ingenting sagt. Mannen granskade sina skor, eller sin häl, kanske var
han fortfarande förlägen.
-Herregud, här sitter vi som blyga tonåringar på en skoldans.
-Nej, jag tänkte på foten. Det är först när kungen offrats som han känner av
hälen, innan sin död var Akilles ju snabblöparen i den grekiska hären. Ser jag
ut som ett offer? Eller skall jag kanske fråga: är jag ett offer?
Detta skall hända mig, tänkte Jenny. Och hela tiden tänkte hon: som han kretsar
kring mig, snart har han upptäckt hela min trasighet.
-Vi börjar om från början. Jag heter Jenny och har viftat med valsedlar en timme
idag, det är min biljett till dansen.
-Jag heter Hassan och jag är här på samma biljett som du.
-Nu vet jag, du heter Hussein och står på tjugoandra plats på listan. Du är en
pant i integrationspolitiken. En gisslan.
Hon gjorde en paus. -Ett offer.
Han nickade tungt. -Ja, ja, du har rätt. Du har väderkorn, det satte dig på
spåret med en gång.
-Nej, det var ett blint skott.
-Till och med det är mytologiskt korrekt.
Jag måste ge honom nånting, tänkte hon, så att han lägger av. -Mitt hår är tonat
och ena hörntanden är en stifttand. Och nästa sak som jag berättar kommer att
göra dig alldeles generad - om vi inte lämnar det där med hälen.
-Vi lämnar hälen, svarade han lugnt. -Är det OK att fråga var du blev bekant med
den helgade kungen?
-Åh, alla vägar leder till honom. Är det OK att fråga hur du lärde dig språket?
-Jag arbetar på en fritidsgård, med barn. De lärde mig språket på sex månader.
-Jag har arbetat med att restaurera kyrkor, av och till. Det är där man stöter
på den helgade kungen, maskerad visserligen, men det är han och ingen annan.
-Dina käpphästar är alltså kyrkor - och politik.
-Nej, politik bryr jag mig inte om. Min bror får stå för politiken.
-Och vem i sällskapet är det då.
-Det är hövdingen själv, Harry Jönsson. Vi är till och med tvillingar.
Den andre skrattade lågt. -Och bägge restaurerar ni kyrkor.
-Så är det. Men Harry har svårt att se skriften på väggen, eller man skall
kanske säga: han är inte säker på den. Det skall man väl inte klandra honom för,
politiken är ju lite tvetydig, är den inte?
-Allt i den här världen är lite tvetydigt, men kanske mest politiken. Det skall
man väl inte förebrå den, den är ju sammanfattande på nåt vis.
-Sanningen och inget annat än halva sanningen... Bra att du vet det. Då ser du
upp. Med mig också. Om du vill ha mer än halvheter ur mig får du stjäla resten,
jag håller hårt på mina hemligheter.
-Man är inte alltid på sin vakt, det är att begära för mycket. Det entydiga är
på något sätt en lättnad, är det inte?
-Är du rädd att du tolkar mig fel på nåt sätt, just nu?
Han dröjde med svaret, fann inte de rätta orden.
-Skall vi försöka igen, sa hon och lade sin hand över hans. -Nu är det vals, den
klarar vi som en dans.
-Se på Harry och Rut, sa Jenny, på ytan är de föredömen, utmärkta medborgare som
gör stora insatser för andra människor. Dom är såna jag vill att människor skall
vara, altruistiska, kollektivt nyttiga. Men när jag kommer svepande, som jag
gjorde den här gången, och slår ned som en hök i familjen, så ser jag en sak
från första minuten: de gör inte vad de borde göra för sina barn, en stor bit av
uppfostran överlåter de på skolan, idrotten, all slags kommersiell offentlighet.
Det gör att de flesta barn blir hängande på ett mycket typiskt sätt, de saknar
goda förebilder i tonåren. Harry och Rut har två barn, en pojke och en flicka,
och hos bägge två ser jag samma förskräckande ytlighet, samma osäkerhet, samma
pendling. Ingen skall komma dragande med pubertet och omognad som ursäkt eller
förklaring, jag köper det inte, det handlar helt enkelt om att föräldrarna drar
sig undan. Två så starka föräldrar borde ha barn av minst samma kaliber, det är
vad de i första hand skall ge världen: starka, pådrivande, dugliga barn. Men att
tänka så är inte riktigt fint, eller egalitärt, därför har de det inte som
centralt mål. Jag skall inte driva det hela för långt; både ungarna och
föräldrarna är bättre än genomsnittet. Men det räcker inte. I synnerhet Rut
begriper bättre, hon borde slå näven i bordet och se till att få Harry med sig.
I stället får han fortsätta att utöva sitt destruktiva inflytande. En sorts
gammal, dålig politisk vana lägger sin döda hand över hela familjen. När deras
barn borde vara påfåglar som kunde bre ut sina fantastiska stjärtplymer och slå
hela världen med häpnad!
Allt detta hasplade Jenny ur sig i en följd, mot slutet gjorde hon piruett och
slog ut en solfjäder som hon hållit dold intill handleden. Mannen ryggade för
ett ögonblick, så tog han ett steg framåt och fångade in henne på nytt. Nu såg
han henne, det kände hon, hon hade hans strålkastare på sig för gott.
-Det är ju känt från historien att goda regenter sällan får goda efterföljare.
Poeternas barn blir bokhållare. Talangen går kanske inte att klona? Det verkar
som om kostnaden för ett mästerskap ofta är så hög att det inte blir några
resurser över att satsa på de efterkommande.
-Men jag vill inte klona poeternas barn! Jag tänker på det sociala arvet, på
allmänna hållningar, goda vanor, förmågan att bära sig själv, handla rätt i
olika situationer, ta hänsyn till andra. En massa såna saker förs vidare genom
föredöme, och efterföljd. Men inte här. Harry satsar mer på att överföra
hållningar till sin hälsovårdsinspektör än på att göra det till sin son.
-Vad jag har sett handlar det om att undvika att ladda människan med för mycket
goda egenskaper. Inte snärja in henne i sammanhang och tradition. Man hanterar
allting på samma sätt: människor, byggnader, landskap. Det får inte bli för
laddat och uppbundet. Då är det inte insatsdugligt. Idealet är en funktionell
människa med ett minimum av lojaliteter, en som inte blir exempelvis
maskinstormare på grund av sina rötter i traditionen. Därför är Ruts och Harrys
barnuppfostran kanske inte så aningslös eller passiv? De skulle antagligen
försvara sig, åtminstone halvhjärtat, om du kom med kritik.
-Jaja, det skulle dom. Men jag tycker i alla fall att det är en brist, ett svek.
En fläck på skölden. Det var det jag ville komma fram till. Det hör till deras
frånsida, och den frånsidan är skyddad av en blind fläck. De gör inte den insats
som skulle ge störst utdelning och gagna samhället mest. De vågar inte satsa på
framtiden i form av sina egna barn.
Mannen såg tyst på henne, nickade, på något sätt instämmande.
Hon fortsatte, med plötslig hetta: Jag kan mäta det på barnen! De känner sig
övergivna. Alla människor i det här samhället känner sig övergivna. Och Harry,
den dummern, är en del av den här utvecklingen, mot en kontextlös
funktionsmänniska!
-Vad skall man göra då?
-Man skall snärja människan i rikedom, här och nu!
-Kan inte en sådan människa bli utsatt? Olycklig.
-Hon måste känna att hon har stöd från sina egna. Hon får aldrig bli ensam.
-Har du varit ensam, Jenny?
Hon såg ner i golvet. -Jag är inte så ensam längre.
Efter en stund såg hon upp och mötte hans blick: Den vigde konungen och
gudinnans prästinna. Vi kunde bli det Höga Paret, du och jag.
-Ni är tvillingar? Och ni var mycket lika en gång i tiden?
-Som bär.
-Nu ser man det knappt. Din bror är mycket grövre i kroppen, du är nästan lite
bräcklig.
Jenny nickade och tycktes överväga, ta ett beslut. -Vi växte upp på en liten
ort, det fanns mycket småbruk runt omkring, skog överallt, ännu mer idag. En
enda, stor industri, där arbetade alla som inte hade jord eller skog, men inte
far, han var stationsmästare vid järnvägen. De fyra första åren gick vi i en
gammal byskola, de sista åtta i storskolan inne i centralorten. Alltid i samma
klass, satt bredvid varandra, läste läxorna tillsammans, var ihop på fritiden,
brydde oss inte mycket om annat umgänge. Och så fanns det en lärare, Anton
Hellberg, som höll sin hand över oss och liksom körde oss på överkurs hela
skoltiden.
-De åren är guldåren i mitt liv. Ingen kan förstå det, hur det är att vara
tvillingar av olika kön, och växa upp så nära, så hänvisade på varandra. Kanske
borde vår tillvaro haft bättre balans, men jag ser inte hur det skulle ha gått
till. Vi var avgudade, våra föräldrar lyfte upp oss, lärarna hade oss som
favoriter. Allt gick så lätt, så smort, vi var på nåt sätt suveräna och
autonoma, speglar för varandra, och vi levde en våning upp i tillvaron. Vi var
verkligen rika, så som alla barn borde vara.
-Har du hört uttrycket "det oundvikliga slutet"? Jag vet inte om det finns på
alla språk, i vårt finns det åtminstone. En dag kom det oundvikliga slutet, och
det var inte jag som satte fingret på avtryckaren. Ja, det är det riktiga
uttrycket. Han bara bröt vårt förbund, utan ett ljud, och jag kände det som om
jag fick ett nådaskott och hjärtat slets ur bröstet på samma gång. Det var ett
gordiskt hugg. Efter ett tag kom han tillbaka, som om ingenting hade hänt, men
då var skadan skedd, jag kände det som om jag blödde från hjärtat. Jag har
aldrig varit hel sen dess, bara trasig.
-Nödvändigt var det säkert att vi gick skilda vägar, och oundvikligt också, men
det skulle inte ha gjorts på det sättet. Han skulle ha talat sig fri, i stället
högg han. Det hugget har jag ont av fortfarande. Han kunde ha talat sig fri på
en timme, i stället är det jag som har fått tala: dagar, månader, år, och
fortfarande är jag varken fri eller hel.
-Detta måste du veta om mig. Jag är halv. Jag är inte hel.
-Har ni talat om det efteråt?
-Ja.
-Hur ställer han sig till det idag?
-Harry är nödvändighetens apostel, han säger: det var nödvändigt. För övrigt är
hans berättelse inte samma som min.
-Så är det. Inte ens tvillingarna har samma berättelse.
-När han lägger ut texten är det alltid mer slump, mindre avsikt, mindre ond
vilja. Som om offren kan nöja sig med det!
-Han vet varför du är trasig.
-Idag tar han i mig med silkesvantar, er ist sehr sanft.
-Men själva hugget finns kvar, det kan inte göras ogjort.
Jenny dröjde länge innan hon svarade: Jag fick hjärtklappning för ett par dar
sen när jag hörde honom säga: Här var det nånting som blev fel, det borde kunna
korrigeras. Det gällde en struntsak, något helt annat, men jag hörde det som om
det gällde mig själv. Visar det inte hur utsatt jag är, mer än tjugo år efteråt?
Det är absurt. Jag borde hämnas, få saken ur världen. Det är en mycket allvarlig
sak.
-Du kan få en bit av mig. Att laga med.
-På fullt allvar?
-Ta så mycket du behöver.
-Fem pund kött, va?
-Och ett gram ande.
-Du ger av dig själv, och jag har på känn att du inte ens är halv.
-Nej. Jag är nog bara femton procent.
-Förlorade du så mycket.
-Ja.
-Då blir det ingenting kvar av dig. Åt dig själv.
-Fungerar det på det viset?
-Nej, svarade hon, det gör nog inte det. Jag slår till, jag tar hela personen,
med häl och hår.
24 kB, utlagt 16.12.02, senast korrigerat 27.11.08.