Det var allmänt känt att Homeros aldrig hade existerat. Odyssé och Iliad hade
talats av antika citizens, som blandat och gett på nytt och på nytt från en och
samma pott. Utan potten funnes ingenting, ingen Odyssé, ingen Iliad och ingen
dunkel upphovsmannarätt vid historiens gryning. Och var det inte likadant på
andra områden; permuterade inte biologin hela tiden (och till på köpet ganska
valhänt) från ett litet förråd av givna formler, hade denne "Darwin" överhuvud
taget existerat som individ? Politiken skulle man tala tyst om i dessa
sammanhang, skräddaren Palm kunde till nöds passera för dess Homer, men det enda
kontanta i politikens fall var den politiska Potten.
De kommunala förtroendemännen i världens avkrokar hade detta klart för sig;
deras vikt som individer var liten, deras Konst gick blott och bart ut på att
tradera den politiska Potten. Länshuvudstadens kommunalfullmäktige tillskrevs
därför samma rang som Bertsolari Txapelketa och dess möten utsändes på
musikradion (men de kommunala poeterna fuskade genom att stava sig genom
manuskripten). Det klena föredraget noterades och beklagades: inom breda lager
av befolkningen närde man nämligen föreställningar om att det funnits en tid där
avgörande impulser till samhällets rörelse hade kommit från de affekter, de
visioner och de passioner, som likt virus sprang över från Potten och eggade
individer till framträdande på den offentliga arenan. En tid där Pottens
innehåll fortfarande förknippats med värme, aura, glans, elektrisk laddning, och
inget av detta reducerats till manér och polityr och tom utantilläxa.
Med karakteristisk nostalgi blickade man tillbaka mot denna guldålder och
ansträngde sig för att återuppväcka dess lysande individer från de döda. Det
skedde genom att lyfta fram "Årets individ" i ena eller andra avseendet,
specifikationen kunde lyda: "Årets företagare", "Årets krögare" eller bara:
"Årets kebabsnittare". Gång efter annan hade man emellertid fått uppleva hur den
utkorade hade snubblat på den första tröskel, som kommit i hans väg, och
presterat ett fall, som förde lukten av tältduk och sågspån till de salar, där
nationen lät uppföra sina stora ögonblick. Pristagaren behärskade inte sin
konst, avslöjades i rampljuset son en dilettant, en som fumlade med sin Pott
eller förnekade den. Delade man ut ett fredspris, kunde man vara säker på att
mottagaren rusade iväg från den högtidliga ceremonin och löpte amok med vapen i
hand, utnämnde man årets hedersman avslöjades han nästa dag av kvällspressen som
usel bedragare av änkor och ofödda barn. Efter en rad skräckupplevelser hade
nationens prisutdelande övermyndighet funnit för gott att kreditundersöka
kandidaterna, det gav åtminstone något kontant att peka på när valet utsattes
för kritik; de utkorade stod inte i kronofogdens register. På detta vis hade
titeln "Årets hedersman" återfått en del av den aura av personlig integritet,
som i utgångspunkten tänktes förknippad med titeln. "Årets kollektiv", eller för
den delen, "Årets Pottblandare", skulle däremot inte för överskådlig framtid
komma att utmärkas av nationens högsta prisutdelande myndighet, det stod klart
för alla.
Harry Jönsson slog upp en konjak åt sig, höjde glaset och bugade sig för andra
gången denna kväll mot fönstret: Vi får väl göra oss förtjänta av utmärkelsen
då! Så kastade han sig i rummets djupaste fåtölj, satte ifrån sig glaset, lutade
sig bakåt och tänkte över det inträffade.
Uppringaren ville göra sig nyttig, knipa en poäng genom att vara först med
nyheten. Så tänkte, fungerade en journalist; medlem av det prästerskap som
officierade vid Pottens permutationer. Men den djupaste avsikten låg kanske ändå
inte där. Erlandsson var i själ och hjärta en Loke, en smädare som föraktade sin
egen hantering, och budskapet kunde vara ett erisäpple, en frukt som ville skapa
split och söndring, kaos och blodspillan. Han själv, Harry, var tvungen att
försöka desarmera den inkastade minan på ett konstruktivt sätt. Mitt i allt
detta kände han hur förtrytelsens affekt bubblade på insidan: utmärkelsen var en
planerad kränkning av hans kollektiva integritet, hans bondage under den
politiska Potten. Det krävdes mer av eftertanke, understödd av öl och en
räksmörgås. Han gick ut i köket och gjorde i ordning beställningen.
I historiens självservering hade de stora, angelägna uppdragen alltid legat
upplagda till beskådande, som räksmörgåsar i plastikhölje, och den som kände den
rätta aptiten var fri att ta för sig. Bilden tilltalade Harry i högsta grad, i
självserveringen såg man inte till personen: en skräddare hade kunnat sy de
första stygnen på ett folkhem, en timmermans son hade rest en korsbalk, som
bildade stommen till en världsreligion - och Gud skall veta att den karlen hade
blandat och gett friskt från den samtida potten. (Årets man i religionen). Men
vem hade längre aptit på räksmörgåsar, i synnerhet sådana med majonnäs? Det hade
blivit en plånboksfråga, eller en kalorifråga, räksmörgåsen rankades lågt i
tidens lean cuisine. Ingen vågade ta för sig, ingen kände sig kallad. Den
individuella resursen, jonglören som jonglerade med Pottens bollar, var uttömd,
förbrukad, skådebrödet for illa, överskred sista förbrukningsdatum. Och
tydligast var bristen i det läger, som i tid och otid predikade Individen, den
fria jonen, dammkornet i evig brownsk rörelse; klassen av fria näringsidkare.
Där var individen utdöd sedan minst femtio år tillbaka, det var ett
ovedersägligt faktum.
(Agitatorn i honom tog tillfället i akt, steg fram och dundrade: Hela detta
långa land är ju en, odelbar individ! Om det har varit annorlunda en gång i
tiden skulle jag vilja utbrista: Fy tusan, vad borgaren har försämrats! I skolan
börjar det, ve den som försöker avvika från skocken med så mycket som en
fingernagel! Han är en paria efter en månad i första klassen! I arbetslivet
fortsätter det, och särskilt i toppen; var stöter ni på en individ bland den
boskap som ni möter på mässor och konferenser? Eller se på fritiden, åk till en
genomsnittlig badort eller vintersportort! Spela arton hål på en golfbana, om ni
står ut med det! Garnityren skiljer sig åt, men det är en och samma individ i
allihop! Och vem ligger bakom? Det gör kapitalet, kapitalet som är tusen gånger
skickligare på att bunta ihop och socialisera än de eländiga taskspelarna i öst,
som sopades bort av historiens kvast. Herregud, vad jag garvade den gången,
vilket omslag! Dom därborta färdiga att kasta alla kollektiva projekt på
sophögen och vi med upparbetade, insatsberedda kollektiv, färdiga att sättas in
för vilken storskalig historisk uppgift som helst! Stalin skulle ha bett på sina
bara knän för att få överta våra folk!)
Nå, sakta i backarna, en smula besinning om vi får be. (Överjaget i Harry var en
sansad, moderat natur, i synnerhet när det utfodrades med öl och räksmörgås).
Det handlar ju om en lagmässig och eftersträvad utveckling, Kapitalet spelar
bara sin civiliserande roll, och var det egentligen annorlunda innan Kapitalet
stack upp näsan över horisonten? Det går ju inte att göra prognoser utgående
från den borgerliga fasens individuelle vilde, för prognoser behövs det
medelmåttor. Det är bara att tacka och ta emot, vi har äntligen fått en
hanterlig population. Till slut har den kollektiva naturen hos affekter och
visioner fått sitt erkännande, och man kan ta itu med att planera hur de skall
administreras från nationens ideologiska centrum.
Varför dröjde Rut och Jenny så länge?
För politiken, där den hyste ambitioner att förstå samhället som det var,
skapade tillståndet problem. Det var viktigt, inte minst för politikens del, att
visa upp kongruens mellan yta och djupinnehåll. Också den förväntades spegla
nationens tillstånd, och då gjorde det ingenting om partierna i processen
förlorade alla spår av individualitet. Medborgarna var tvärtom tillfreds med att
också på detta sätt se sitt lilla speglat i det stora. Till all lycka hade han
passerat nålsögat på denna punkt; i Per Albin hade han funnit den formel som
tillät honom att yttra de mest hårresande och avvikande ting om samhället och
tillvaron, ändå förblev han respekterad och älskad bland sina väljare. Ville man
jonglera med bollar som inte kom från den givna Potten, var det nödvändigt att
skydda handlingens integritet med en rustning, eller en förklädnad. Siare med
pajashatt, pajas i siarmantel; han hade gjort detta instinktivt i det förflutna,
på känn. Kanske var han tvungen att ägna kostymen större omsorg, eftertanke, om
han ville överleva som årets man i politiken.
Rut och Jenny kom vid ettiden, dämpade, nästan andaktsfulla, med rosor på
kinderna. Harry lade sina papper åt sidan och släckte läslampan.
-Har du suttit här och dränkt dina sorger i konjak? Nej, öl också! Och
räksmörgås... Det verkar mer som om han har firat.
-Jag firade "Årets man i politiken".
-Minsann! Hur skall du överleva en sån chock?
-Det får gå på nåt sätt. Hur var det på möhippan?
Rut fnittrade: Inte har vi varit på möhippa. Vi har prövat friarn.
-Och höll han stånd?
-Bli nu inte vulgär, vännen min. Vi kan säga att han höll måttet.
-Och det skulle vara mindre vulgärt?
-Nej, stopp nu, sa Jenny. Jag är förbi dom förti, ni kan bespara mig den värsta
jargongen.
-Det var en sak som Jenny berättade, jag ville höra mer om den.
-Vad handlade det om?
-Jenny sa att han samlade material, kanske till en bok.
-En författare?
Rut vägde orden: En forskare. Nej, jag skulle vilja säga en människa med ett
projekt, ett livsprojekt.
Jenny ruskade på huvudet: Harry: nu sitter du och frågar och är nyfiken. Du
skulle ha följt med. Du tar inga risker.
-Säg inte det. Var gång jag har tagit en risk de senaste dagarna har jag åkt på
en smäll så att jag har sett stjärnor och solar. Man blir tvungen att sätta sig
själv i karantän efter såna pärser som jag har varit utsatt för. Sensmoralen är
att man skall hålla sig inom den givna ramen, gör man inte det blir man
bestraffad på ena eller andra sättet.
-Du, vår hjälte? Vi trodde att du alltid stack ut hakan i det okända och sökte
såna stjärnsmällar. Gör oss nu inte besvikna, Harry.
-Nå! Medan ni var borta har Heikki och jag haft ett mycket intressant samtal om
allt mellan himmel och jord.
-Jag undrar om inte jorden var mer på tapeten än himlen, när Heikki var med på
ett hörn.
-Hur som helst, ointressant var det inte! Säg mig nu: varför jobbar denne
märklige och tydligen också bildade person med ungar på ett fritids i vår
kommun?
-Du har förhört dig!
-Jag behöver inte förhöra mig, allt når mina öron i alla fall. Men jag skall
erkänna att jag lyssnar uppmärksamt, eftersom min syster är involverad på ett
hörn.
-Han förlorade sin familj för fyra år sedan, hustru och fyra barn. När han hade
begravt dem bestämde han sig för att ändra sig själv, helt och hållet. Efter det
kom han hit och har levt här sen dess.
Jenny brast i gråt när hon hade sagt detta.
Harry nickade bekräftande, han visste detta också: Inga investeringar är säkra i
den här världen. Han förlorade familjen - och ville sen ändra på sig själv? Det
tyder på någon sorts skuldupplevelse.
Rut, för vilken upplysningen också kom som en nyhet, blev vit i synen och drog
svägerskan till sig i soffan.
-Han var en fredlig människa redan där, så mycket kan jag säga.
-Men upplevde sig ändå som så bristfällig att han behövde ändra sig. Varför
valde han denna punkt på jorden? För att vi skulle vara så förebildliga i något
avseende?
-Det är det enda du kan tänka dig.
-Det är en fråga, inte ett påstående.
-Han sökte sig till oss för att han tyckte att här rådde mer fred än på andra
håll.
-För att här rådde mer fred? Skulle vi utmärka oss i det avseendet? Harry hade
lagt av spexskjortan, lyssnade lugnt och allvarligt. -Det tror alla. Men har han
kommit till rätt ställe? Jag skulle inte vilja göra en sån förflyttning - och
sen bli snuvad på konfekten. Det är alltså hans projekt: den fredliga individen?
Som hypotes.
Efter en stund tillade han. -Det är inte otänkbart att man skulle kunna ändra
sig här, fastän man aldrig ser människor göra det. Jag säger inte att han inte
kommer att klara det, det gäller kanske bara att visa att det går. Nån skall ju
vara den förste.
Efter en stund lade han till: Afrika var ju uteslutet.
-Ibland verkar du mer än rimligt pessimistisk, Harry.
-Men jag är inte pessimistisk. Jag tror inte att individer kan ändra sig, de är
kollektivt bestämda, och jag tror inte att samhällen kan ändras, de är bestämda
av sina individer, men nånstans mittemellan måste det finnas en smal remsa där
både individer och kollektiv ömsar skinn. Tänk om man hade kunnat hitta den
zonen, tänja lite på den, spela på den som ett trumskinn!
-Då skulle det spelas upp, sa Rut prövande.
-Ändra sig helt och hållet? Det är ett intressant projekt. Men först måste man
tackla kollektivet, annars är allt förgäves.
-Viger du oss?
-Klart att jag gör.
-Och efteråt skall vi fotografera oss hos Lars-Allan!
-Är den sortens bilder riktigt hållbara? Ja, jag tänker på kommande släkten.
Jennys uppsyn blev stram, avvisande. -Inbilla dig ingenting. Det finns inga skäl
att fortplanta sig i den här världen, och förresten är jag för gammal.
Harry var i vimlet på stadens affärsgata, trängde sig framåt i mängden, överallt
mötte han kända ansikten, fasader som annonserade människor med kända förmågor.
Han mötte Pettersson, som jobbade på macken vid västra infarten, han mötte
Sonja, som var receptionist på kommunhuset, han mötte badmästaren Ohlin. Mitt i
trängseln sträckte han sig mot dem, fångade in dem, vädjade med andfådd stämma,
som om luften tröt för honom: Jag behöver hjälp, Pettersson, Sonja, Ohlin.
Batteriet är slut. Batteriet är slut. Finns det nån som har en laddare. Men
orden blev utan gensvar, ledde inte till handling, inte hos Pettersson, som
måste ha laddat tusentals batterier, inte hos Sonja, som bättre än någon annan
visste hur man tog sig fram per telefon här i världen, inte hos Ohlin, som var
hjälpsamheten själv. De stod där som tysta kreatur, utan att tända den glimt i
ögonen som betydde: Jag har förstått. Du behöver hjälp. Batteriet är slut. Han
förargades över kreaturens orörlighet, stötte dem åt sidan och skyndade vidare
på gatan, fortsatte jakten bland kända och okända ansikten. Mitt i den vilda
framfarten törnade han emot en rullstol. I nästa ögonblick var gatan tom, sorlet
tystnade och synfältet öppnade sig i alla riktningar.
Han omgavs av en tystnad, en vidd av det slag som hörde samman med de
betydelsefulla ögonblicken på film: uppgörelserna, slutsuckarna. Hela världen
höll andan, väntade på hans nästa drag.
På rullstolens säte satt en dvärg, som log införstått och vänligt mot honom,
trots den knuff han fått motta. Han grep under täcket som låg över benen och
lyfte fram ett tolvvoltsbatteri, av utseendet att döma i utmärkt skick. Harry
backade och värjde sig: från en invalid kunde han inte ta emot någonting, det
gick inte an. Så var inte tillvaron tänkt: att man tog från de fattiga och gav
till de rika. Han såg upp, sökte en utväg, en flyktväg, fick på nytt svindel
inför den utsikt som omgav honom på alla sidor. Jo, jo, dvärgen insisterade, ta
emot, ta emot. Nej, nej, Harry backade; från dig kan jag inte ta emot någonting,
under inga omständigheter. Fanns det något bekant i den andres ansikte?
Där vaknade han, eller: mer mindes han inte.
En sån antiklimax!
I det vakna livet tillät han sig aldrig att förargas över människors oförmåga,
där den kom i dagen var den konstitutionell och förlåtlig. Utebliven förståelse
kunde bero på att motparten var ordblind, funktionell analfabet eller bara
allmänt dåligt utrustad å huvudets vägnar. För den sakens skull var han lömsk på
drömmen, lömsk på just denna dröm, på dess okände regissör; den utrustade såväl
honom som andra, utmärkta människor med egenskaper, som de inte hade i det
verkliga livet. Det var infamt, ett skamgrepp från regissörens sida. Och
slutklämmen sedan: ta emot hjälp av en invalid, det var ju nästan bestickning,
tagande av muta! Drömmen tog helt enkelt inte tillräcklig hänsyn till realiteter
som kommunpolitikens villkor och den rådande lagstiftningen.
Batteriet, det kunde tolkas som den drivande kraften, eller bättre:
startimpulsen. Dessa förbannade objekt, med sina försåtliga innebörder.
23 kB, senast korrigerat 7.4., 27.11.08.