Det hade kommit en tid, där en stads väsentliga tillgång var sambafesten: den
signal med vilken den påkallade uppmärksamheten i städernas konkurrenskamp.
Ingen tänkte längre på staden som platsen med hamn och järnvägsstation, tusen
snurrande vävstolar, kyrkor och hus, en palissad från vikingatiden. Om
bosättningen en gång i tiden hade vuxit upp kring ett lutande torn, var tornet
vid detta laget förvandlat till emblem, och man bekymrade sig föga över
byggnadens vådliga, hårt spända beräkning av tyngdpunkt, krafter och motkrafter.
I världen stod Harrys stad och alla andra städer som leende skönheter på en
tribun, var och en med en nummerskylt hållen mellan naveln och bysten, så att
inga väsentliga företräden blev skymda.
Det innebar inte att städerna i fortsättningen saknade kropp, röst, odör. En
stad var fortfarande en tredimensionell, handfast struktur, som för sina
inbyggare rymde ett otal tillgångar, egenskaper, möjligheter, begränsningar,
brister. Men det handfasta betonades inte på samma sätt som en gång i tiden,
framför allt tecknade man sig inte utåt med det. De människor som en gång i
tiden hade tytt sig till staden som en överrock, ett värn kring kropparna, en
extrahud, hade helt enkelt fått vänja sig vid att den trädde fram som en
hieroglyf, en länk i ett samtal, som pågick över deras huvuden.
Kanske var just denna stad den utpräglade offsidetaktiken hos det lokala
fotbollslaget, eller yttrarnas löpningar på kanterna? Förslaget kändes nytt,
ovant, men om det nu var så fick man väl inrätta sig efter det och låta yttrarna
löpa vidare med sina budskap. Eller var den bara tystnaden, sin egen långsamma
tystnad, som inte tycktes rymma något budskap överhuvud taget?
På nätterna tog havet över, som ett väldigt tidvatten. I mörkret vandrade ljus,
en nedsänkt stjärnhimmel av planeter och stjärnor: trålare på väg till
fiskeplatserna, lastbåtar i fasta trader, tankers, kryssningsfartyg med upplysta
överbyggnader. Fastän tätorten själv var rikligt upplyst var det de krypande
ljusen därute man riktade blicken mot. Sommartid åskade det ibland över landet
på andra sidan, då drog blixtljuset över hela molnskärmen och förvandlade den
synliga världen till en effektbelyst amfiteater; betraktaren kunde intala sig
att han levde på en central skådeplats, och att belysningen var därefter.
Natten mumlade, blinkade, pulserade; vila var ett tillstånd man mötte bara
sällan.
Färjor avgick sent på kvällen och kom in tidigt om morgonen. På långt håll kunde
man höra och känna dunket från maskinerna, och när skroven kommit till ro i
färjeläget spred sig svarta oljerök i vindriktningen och förkunnade
tilldragelsen för näsorna, långt inåt land om vinden låg på från havets håll. En
halvtimme senare drog en karavan av långtradare fram efter kustvägen, sommartid
tänjdes kön av turisternas flyttlass. Det första som mötte dessa fordon, om de
höll sig till den skyltade vägen, var ett tjog slokande palmer, som kantade ena
utfarten. De stod där mol allena, riste sina vippor i den eviga västanvinden.
När sommaren var till ända var föreställningen över - i stället för att
eskaleras med vilande flamingos, flickor med bastkjolar och blommor i håret som
kastade kransar om halsen på de nyss landstigna. Vintertid buntade man ihop
stammarna och stuvade undan dem i ett växthus, när våren kom befann de sig i ett
ömkligt tillstånd, som bara nätt och jämt reparerades av sommarens korta
växtperiod.
Var det en excentrikers hugskott som placerat dem där, eller folksjälens, så att
det rentav handlade om ett kollektivt sanktionerat initiativ? Palmerna stod
kvar, år ut och år in, stuvades undan, plockades fram när tiden var mogen för
majgreven och hans brud att skänka växtkraft åt åkrarna, hade på så sätt blivit
en del av den lokala årscykeln, ungefär som den första svalan. Ibland kunde
vintern anta arktiska drag, som inte lät tjälen gå ur jorden förrän i april och
höll drivisen vid liv till första veckan i maj, och det skulle alldeles avgjort
ha blivit en längre aktiv säsong för isstatyer vid stadens utfart, eller djur
som valrossar och isbjörnar. Men ingen kom på tanken. Palmer hade staden, tjugo
stycken, eller trettio.
De måste betyda nånting, sa Heikki när han såg dem första gången.
Du träffade huvudet på spiken, svarade Harry, de står där inte för skuggans
skull. De betyder nånting.
Men vad?
Längtan.
En ovanligt skräpig längtan.
Du skall höra här, Heikki. Jag tror det var hundrafemtio år sedan; en sjökapten
tog hem ostron och satte ut dem i hamninloppet. Där fanns en blomstrande koloni,
i åtskilliga år.
Dom skulle dö efter fem minuter idag. (Kommunen hade alltid det skitigaste
badvattnet i de nationella översikterna, man odlade en djupt rotad, medeltida
tradition för att lämpa ut skiten över tröskeln).
Och man har odlat valnöt, mullbärsträd överallt på slätten. Till sist rök
alltihop i nån vargavinter. Folk har alltid sträckt jord och vatten lite längre
än de kan bära. Det är längtan. Paradislängtan. Palmerna signalerar vår
paradislängtan till omvärlden.
Inåt landet vidtog ett öppet landskap. Dikena var djupt skurna, åkrarna
täckdikade och slätmanglade, träd tilläts sällan växa in i himlen. Insprängt i
detta, som juvelerna i kronan, maskinstationer, vägstationer, kopplingsskåp,
transformatorer, mobilmaster, vittnesbörd om oklanderlig funktion och ständigt
pågående underhåll av en osynlig, allt genomträngande nyttostruktur. Men aldrig
ett hus som fick ögat att hejda sig i farten och sända vågor av andlöst
beundrande informationspaket till hjärnan. Av någon okänd anledning skyltade
dessa människor inte utåt med skönhet, kanske var de oförmögna att skapa sådan.
Deras förmågor hette: ordning, funktion, underhåll.
Om nybyggda konserthus har det sagts att rummets defekter och barnsjukdomar
försvinner efterhand som det impregneras med musik. Kunde det vara så att detta
landskap befann sig i något stadium av en process, där det impregnerades med
ordning, funktion och förutsägbarhet? Så att det längre fram, om det skulle bli
övergivet av sina inbyggare, helt enkelt travade vidare i den gamla lunken, på
en väg fjärran från jordbävningar, orkaner och förhärjande översvämningar? Det
skulle fortsätta att röja sina vägar efter vinterns snöstormar, meja fälten och
beså dem på nytt, hugga ogräset efter dikena, beskära alléerna och skaffa undan
ris och murken ved. Ja, så skulle det gå vidare, ty allt man såg var anlagt för
tillnärmelsevis oändlig funktion. Det fanns en början, men inget slut.
Det var ett ordningslandskap. Längtan efter trygghet och förutsägbarhet hade
skjutit andra önskningar i bakgrunden, för tillfället, eller för gott. Just
detta landskap fann Harry i högsta grad tilltalande; det talade till honom.
I ursprunget var staden en radby, en råttsvans av hus efter stranden. Det gav
manöverutrymme; man makade på sig när nya ville till, drog in armbågarna, delade
sig i två rader, fyllde på med en tredje. Men efterhand kändes stugan ändå
trång, havet höll emot på framsidan, den dyra åkerjorden bromsade i ryggen. Tre
kurer fanns att ta till när växtvärken blev plågsam: fylla ut, bygga på höjden
och expropriera. Inget av detta var lätt längre. Kartans kustlinje, den utmätta
åkerarealen, den givna stadsbilden var heliga och okränkbara, det fanns alltid
någon som kände sig hotad eller kränkt av tanken på förändring och höjde näven
eller rösten till försvar. Kommunalrådet hade sin ståndpunkt klar: det fanns
inte ekonomi för att försvara det givna, inte ens för att bevara ursprung. Det
behövdes bara ett ögonkast åt den samtida praktiken för att bekräfta denna
ståndpunkt.
Och säkert var det så att slätstrukenheten, den enformiga funktionalismen
eftersträvades för att den i varje stund var redo att maka på sig och lämna
plats för ny slätstrukenhet, ny funktion. Ingen kunde i längden klamra sig fast
vid den förödda kustlinjen, den dödtrista staden, åkerstäppen. Med jämna
mellanrum rev tätorten åt sig en jordbruksfastighet och belamrade den med radhus
eller industriskjul. Vart tionde år fyllde man ut en sträcka efter strandlinjen
och vann ny mark för järnvägen, hamnen eller biltrafiken. Och allt som oftast
rev man ett kvarter i staden och bebyggde det på nytt. Det gemensamma för alla
dessa ingrepp var att de ersatte gammal, överårig funktion med ny, tidsenlig.
Det blev på så sätt aldrig fråga om att bryta tradition, förstöra arvegods, som
hanterats och formats av generationer.
Kvarlåtenskapen var inte materiell, det man lämnade efter sig var inte ting,
strukturer, utan ett sätt att se på tingen. Det blev sättet som levde vidare, om
än inte oberoende av omgivningen. Genom att mer och mer av de omgivande tingen
fick det märke på sig, som tillät att de en gång i framtiden på nytt kastades i
smältdegeln, eller försköts till en sorts landskapets undermedvetna, kom detta
sätt att betrakta världen att förankras i denna, utanför människorna, omöjligt
att påverka. Seendet blev en slinga, en rundgång, där något som redan förelåg
såg sig speglat, kände sig bekräftat och vände tilbaka hem. I denna omgivning
såg ingen någonsin det som skulle kunna vara eller det som borde bli.
Med biologin