Kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektör var inkvarterad i centralortens mitt,
i ett trevåningshus av tegel som hade åttio år på nacken och var öronmärkt för
rivning. Han gjorde det av fritt val, kunde inte tänka sig att bo utan
dörrspeglar på dörrarna och äkta spröjsar i fönstren. Dessutom visste han hur
osund den moderna byggnationen var; ett par decennier var inklädda i asbest, ett
årtionde hermetiskt inkapslat och härjat av mögel och hussvamp. Det innebar nu
inte att alla hus blev bättre med åldern, som vin och ost, men valde man att
trampa ett sekel tillbaka i tiden kom man i all fall in i hus som var porösa,
otäta och därför väl ventilerade.
På våningen ovanför, i två sammanslagna lägenheter, huserade kollektivet
"Sacco-Vanzetti". Där gick han i maten; klockan sjutton och trettio varje dag
bänkade han sig framför den fyllda grytan tillsammans med tolv unga och
matfriska människor. På matsedeln stod vegetariska rätter, det passade både hans
hjärna och hans tarm. Till dessert fick han en utläggning av världshändelserna
och en eller två diskreta vinkar om hur han kunde bidra till att förbättra
världens tillstånd. Det störde inte matsmältningen, så länge förrätten utgjorde
den stabila, gemensamma plattformen. (Det fanns mer som förenade, men Heikki
erkände det bara motvilligt, han var hellre förnekare än ljummen medlöpare när
bordsgemenskapen vädrade sitt hat mot brackorna).
Varje läger i detta samhälle hade sina egna föredömen och hjältar, en sorts
spetspersonligheter, de var lika efterfrågade som potensförstärkande medel och
pornografi. Man kunde gå fram till en vilt främmande människa på gatan, be att
få namnet på hennes föredöme och hjälte och prompt få ett svar, förutsatt att
den tillfrågade var meddelsam den dagen. Ett svar kunde lyda: Diane Fossey, den
äldsta generationen svarade antagligen: Albert Schweitzer, och tredje gången
fick man rätt säkert höra: Dag Hammarskiöld. Eller: Moder Theresa. John F.
Kennedy. (På skalans motsatta ände: Ernesto Che Guevara. Eller Madonna, The
Spice Girls, Michael Jackson, där den moderna tiden hade lagt in sitt
koordinatsystem). Efter ett par vändor stack A upp huvudet på nytt, och det
fanns minst tio bud på B när frågan ställts hundra gånger. Det verkade finnas en
liten pott av öden, gärningar, som fyllde en enda uppgift: att tjäna som
ledbilder för kommande generationer. Omvänt fanns det en beredskap hos publiken
att dra upp hjältar och föredömen ur hatten och låta dem sprattla i handen, för
något oklart syfte. Där han stod och heundrade den hjälplöst sprattlande kaninen
kunde åskådaren inte låta bli att fråga sig: Men vem valdes av vem, och varför
valdes det överhuvud taget?
Av detta får ingen förledas till förhastade slutsatser: modellpersonligheterna
stod inte obestritt högt i kurs, inte ens vid större helger. Man sneglade först
och främst till medelproportionalens läge och kände sig trygg bara i närheten av
den. Tryggheten låg i hjorden, man gick helst ur vägen för skällkorna och
ytterkanternas stortjurar. Närmare besett var det i början tysta och under lång
tid sekretessbelagda valet snarast dialektiskt: lika stöttes bort av lika,
polerna drogs till varandra. Med detta facit till hands och en viss,
grundläggande teoribildning tecknade sig i ett huj en psykologisk profil av
intervjuoffret: hjälten kompletterade, fyllde ut hålrum i personligheten. Här
erbjöd sig i sin tur en infallsport för kvacksalvare och charlataner, som kunde
göra sig nyttiga genom att erbjuda sina tjänster: Nämn din hjältes namn och jag
skall säga dig din brist!
Beviset för giltigheten hos detta påstående lämnades av nationens burgna skikt,
de människor som representerade den största egennyttan, det största måttet av
avskärmning inför andras behov och föreställningar. Det burgna skiktets hjälte
framför andra - också i jämförelse med obestridliga spetspersonligheter som
Engelbrekt och Vitekrist - var en diplomat som under Det Senaste Stora
Europeiska Kriget hade organiserat visering och transport för tusentals
flyktingar och genom sin insats räddat mången undan en säker död i läger och
brinnande städer. Man kan med rätta tala om en storartad insats, i linje med den
humanism som alltid utgjort underström till det tongivande europeiska barbariet.
Olyckligtvis gagnade den inte hjälten själv när han överskred en av tidens
fronter; han blev fängslad, deporterad och i tidens fullbordan avrättad med
nackskott av hemliga polisen. Vilket var helt i sin ordning enligt logiken på
den sida där han råkat hamna: det var känt att den deklarerade neutraliteten hos
hans nation maskerade glödande ställningstaganden för och emot de krigförande
parterna - och detta måste naturligtvis i särskild grad gälla medlemmarna av
diplomatiska kåren.
Det burgna skiktet, som hade gjort sig goda förtjänster på att sälja till vän
och fiende och gärna skulle ha fortsatt på samma bog ett tag till (och som
därtill icke utan framgång slagit vakt om den nationella rastypen i den så att
säga legitimerade, insläppta flyktingströmmen), detta skikt, som hade så lite
att yvas över om man såg till de humana insatserna, satte med plötslig
beslutsamhet tänderna i den försvunne och gjorde honom till sin ambassadör i och
för mänskligheten. Med en bulldoggs envishet kartlade man hans uppehållsorter,
hans vägar, hans möten. Den dödes skugga, i spetsen för en armé av skugglika
brackor, antog nästan materiell gestalt, blev en retroaktiv pain in the ass (för
att tillgripa ett älsklingsuttryck hos en annan av de krigsförande parterna) på
barbarernas efterkommande i första och andra led; i varje fångläger från
Baltiska sjön till Ochotska havet hade överlevande från den stora oredans tid
skådat hans nuna eller snappat upp hans namn.
Mannen var utan tvekan död, trots alla vittnesbörd om motsatsen, men detta
skulle inte ha räckt, inte ens en död under dunkla och möjligen heroiska
omständigheter skulle ha varit nog för att upphöja honom till Hjälte. Utöver
detta krävdes en armé av Tigare, Tvivlare och Förrädare i bakgrunden, Petrusar
och Tomasar och Judasar, som när tragedin var över, när all oro lagt sig, tog
itu med att göra sig starka, eller åtminstone att bättra på sina
personberättelser. Kanske skapas nya och ädlare generationer på detta sätt,
militanta humanister som inte nöjer sig med att knyta näven i byxfickan när mer
handfasta insatser är påkallade. Mänskligheten banar sig väg mot nya, höga mål,
genom att skjuta framför sig de hjältar den svek i avgörandets stund. Eller
kanske lika ofta: de hjältar den inte kunnat svika, för att den föddes för sent
på jorden, men som den alldeles säkert skulle ha lämnat i sticket om valet hade
funnits där.
I kollektivet var det på samma sätt: man hade gärna velat spränga tåg eller
skjuta presidenter och kejsare, men hade inte svingat sig upp till värre illdåd
än att sabotera däcken på ett antal föragelseväckande limousiner och krossa
fasadfönstren på stadens samtliga bankfilialer. Det kändes klart otillräckligt i
en tid där så många tyranner och så mycken vedervärdighet väntade på att
demonteras eller demaskeras genom handlingens propaganda. Men den knutna handen
hade svårt att komma upp ur fickan, den gjorde det i vart fall inte i den
utsträckning som de hemliga önskningarna utmålade och manade till. Situationen
var som klippt och skuren för Hjältar, vilka likt amalgam fyllde ut kaviteter i
den egna personligheten. På våningen ovanför Heikki var de två och hette Sacco
och Vanzetti.
När Harry fick höra om matlaget sa han: Jag förstår utmärkt väl hela
repressionsidén, samhällets motterror mot anarkisterna när det begav sig. De var
allihop så insyltade att man kunde plocka på måfå och få in den ena fullträffen
efter den andra. Det var som att sänka skepp, rätt och orätt spelade ingen roll
i såna fall. Det är en statistisk idé som ligger bakom. Om vi burade in var
tionde ung anarkist idag skulle försäkringsbolagens utgifter för skador på
fasadfönster i städerna minska med tio procent.
-Varför gör man inte det då?
-Det vet du utmärkt väl: vi söker och bestraffar individuell skuld och inte
kollektiv. Vi straffar inte de föräldrar och lärare och socialarbetare som inte
skötte sina åligganden. Det är den största existerande vedervärdigheten med
officiell sanktion i vårt samhälle. Jag säger det inte som försvar för
kollektivterrorn, utan för att framhålla att bägge formerna för terror är mig
lika motbjudande. Varje ung människa som tas fram i detta samhälle borde ha ett
garantikvitto, utfärdat av uppfödarna; sen, om nåt går snett, kräver man in ett
pund kött från den primärt försumliga sidan, så att vågskålarna väger jämt, det
är rättvisans sanna väsen...
-Ett par tyskar som bodde i gruppen förra året föreslog att man skulle kidnappa
dig, låsa in dig i en låda och kräva möteslokaler för ungdomarna i staden. Det
har skymtat fram i våra diskussioner. Det gällde visst planerna på ett
allaktivitetshus i gamla cykelfabriken.
-Är inte dom typerna utdöda ännu? Vad fick dem förresten att avstå från såna
planer? Jag hoppas att du la ett gott ord för mig.
-Majoriteten ansåg att det var fel att göra en individ ansvarig för bristerna
när ansvaret låg hos ett helt system. Dessutom menade en del att själva
handlingen skulle slå tillbaka mot det i och för sig vällovliga syftet. Det
kastar ett visst ljus över det du sa, du skulle säkert scora en och annan poäng
i diskussionerna.
-På den punkten är jag benägen att hålla med. Å andra sidan har jag väl ett
visst symbolvärde, jag skulle ju kunna stå som ställföreträdare för hela
systemet.
-Utan tvekan. Det ligger ju i hela det anarkistiska sättet. Allt de företar sig
är en sorts symbolhandlingar, nästan ritualmord.
-Jag skall säga dig en sak, i förtroende. Ett par av dom där figurerna var uppe
i tingsrätten för några månader sen, man hade ertappat dem mer eller mindre på
bar gärning vid en pangad ruta. Jag kom i slang med en av nämndemännen efteråt,
han sa att han aldrig i sitt liv hade träffat på några småsyndare som var till
den grad insatta i och åberopade sina rättigheter på olika plan. Likadant är det
med sjukförsäkringar och socialbidrag och allting annat: de kan systemet utan
och innan och utnyttjar det maximalt. Men skyldigheter, vad har de för
skyldigheter mot det samhälle som de till den milda grad är insyltade i? Fy fan,
säger jag! Dubbelmoral i svart och rött är något av det värsta jag vet i den här
världen. Sacco och Vanzetti! Om de två gökarna inte fick vad de förtjänade så
heter jag Olsson.
I detta brandtal fanns utan tvekan reminiscenser från Harrys tid som agitator i
ungdomsförbundet. Heikki försökte blidka honom: Många av dem har en synnerligen
enkel, entydig moral. De använder knappt pengar alls, ett par hundra i månaden,
och skulle hellre dö av skörbjugg och rakitis än gå till det sociala. Problemet
är hycklarna, det håller jag med dig om, men de är inte särskilt många, och de
hålls i schack av de övriga. Och inte ens hycklarna är väl ett så stort
problem.
-Men de sitter i ledningen, i toppen! Det är till toppen hycklarna söker sig!
-Du måste ju veta det, svarade Heikki och glodde istadigt på honom.
-Jaja, ta det nu inte så bokstavligt.
-Det är knäppgökarna som är problemet. Om där finns några knäppgökar så är dom
ett verkligt problem.
-Finns där det då?
-Nej, jag tror inte det. Jag vet inte säkert, men jag tror det inte.
Såg man bort från två eller tre personer gällde alltså: medlemmarna i
kollektivet hade en enkel, entydig moral. De ville leva lågt, utan för mycket
väsen, tillsammans med människor som hade likadana kläder, åt samma sorts mat,
lyssnade till samma musik, läste samma böcker. De ville skära sina egna
läderband, gräva sin egen potatis. De ville undgå disciplineringens olika
former, ville inte smutsa sina händer på utsugning av människor eller natur.
Varje handling gick ut på att odla globalt ansvar som egenart, ned till minsta
ting och tillbehör. Kollektivet blev genom detta en kokong, inte olik de
kokonger som var den föredragna organisationsformen på andra håll i samhället.
Men larven som vilade därinne hade en parasit i sin kropp, en gnagande oro. Ur
biologisk synpunkt var det i sin ordning, parasiterna fanns överallt där det
fanns vilande larver, de såg till att systemen inte översvämmades av fjärilar.
Oron hette Hjältarna, män och kvinnor som hade levt i tecknet av rött och svart,
rinnande blod och brända bjälkar, och inte nöjt sig med att knyta handen i
byxfickan eller panga fönsterrutor. När dylika tankar hemsökte larven ville den
göra sig stark, och en oro for genom dess klumpiga kropp så att kokongen blev
mindre trivsam för gäster i maten. Då brukade Heikki hålla sig undan ett par
veckor och inte återvända förrän det nattliga springet i trappor hade passerat
sin kulmen.
Ty också han levde helst lågt, utan för mycket väsen, också han odlade sin
egenart och tillbringade gärna sin fria tid med likasinnade människor. Han
trivdes under sina timmar i kollektivet och var en välsedd gäst eftersom han var
i hög grad närande och givande i kosthållet. Ena dagen kunde han komma släpande
med en säck palsternackor, nästa dag hade han anskaffat en damejeanne och drog
igång ett jäsningsföretag som i tidens fullbordan avkastade ett utmärkt vin. Det
fanns alltid en viss förväntan i luften inför hans ankomst; vad skulle han
trolla ur ärmen den här gången? Men denna kväll gällde förväntan uppenbart
tunnorna: bullret från dem hade hörts ända in i kokongen. Han kunde mäta det på
tystnaden vid bordet medan han tog för sig av maten.
-Guds fred. Fråga mig inte om tunnorna, jag vet inte mer än ni.
-Du är förstås bunden av ditt tysthetslöfte till kapitalet.
Vid bordsänden tronade Kristina, hon som i livet var hans Anklagare.
-Det är inte kapitalet som ligger bakom såna grejor, utan den organiserade
brottsligheten.
-Som om det skulle finnas nån skillnad mellan det ena och det andra.
-Kapitalet arbetar i allmänhet under en sorts offentlighetsprincip och måste ha
klara papper. Den organiserade brottsligheten försöker undgå offentligheten och
kan kosta på sig att blanda bort både pappren och begreppen.
-Det låter på dig som om det skulle finnas vattentäta skott mellan dem.
-Då skall jag nyansera mig en smula. Tunnor grävs ned av krafter som håller till
i den grå zonen mellan det rumsrena kapitalet och den organiserade
brottsligheten. Småfifflare: åkare, jordbrukare och liknande, folk med dålig
ekonomi som vill tjäna snabba pengar.
-Den motsättning du försöker konstruera mellan kapitalet och den organiserade
brottsligheten kan vi inte hålla med om. Det pågår en ständig ström från den ena
sidan till den andra där pengar tvättas och blir, som du säger: rumsrena. Skälet
till det är kristallklart: allt kapital har sitt ursprung i utplundring av
basen, på ena eller andra sättet. Varför skulle man skilja ena sortens pengar
från den andra? Det är att blanda bort både begreppen och pappren.
Heikki märkte "vi"-et och såg sig omkring. På flera händer avvaktade man hans
svar med spänning, det var för dessa själar han måste slå ett slag. Han släppte
sin sked och suckade. -Jag kan på olika håll, inom läger som annars inte har så
mycket gemensamt, konstatera en tendens att skära allt samhällsliv över en kam -
och då åt det mörka, kaotiska, destruktiva hållet. Man förnekar det ordnade,
regelmässiga, man bestrider legalitetens existens. I sådana försök urskiljer jag
ett intresse, nämligen intresset av att för egna, oklara syften utnyttja ett
tillstånd av allas krig mot alla. Min erfarenhet är att den som på detta sätt
försöker skapa rent bord, börja från ruta ett, frånhänder sig de verktyg med
vilka man bygger och återförsäkrar ett samhälle. I stället menar jag att man
skall plädera för legaliteten i alla sammanhang, också om man tycker sig leva i
ett tillstånd av laglöshet, eftersom man i alla fall måste ty sig till legala,
rumsrena procedurer när man försöker bygga ett bättre samhälle.
-Så har det i alla tider pläderats för den totalitära repressionen.
-Så har det i alla tider pläderats för den frihet som är insedd nödvändighet.
På detta svar följde så mycket tystnad att Heikki hann resa sig. -Jag tappar
aptiten när ni håller på så där. Vill ni veta vad jag tror så är tunnorna ett
påhitt. Och är dom inte ett påhitt är det vår skyldighet att så fort som möjligt
lokalisera dem och oskadliggöra det som finns i dem.
-Vill du veta vad vi tror så vet man på vissa händer förbaskat väl var tunnorna
finns - och har gjort det hela tiden.
-Och vilka händer skulle det vara? Säg det bara så skall jag gå dit och fråga,
nu på minuten!
-Du kan fråga din vän, reformisten och fursteslickaren Harry Jönsson.
-Varför skulle jag fråga Harry? Det var ju han som fick det anonyma samtalet. Ni
bara spånar och fantiserar, ni vet inte ett dugg mer än han och jag!
-Tänk om tunnorna är renegatens dåliga samvete då? Tror du det faller en sparv
till jorden i den här kommunen utan att Harry Jönson är informerad om det? Det
är säkert inte han som har skaffat undan dem, grovjobbet överlämnar herrarna åt
andra, men han vet vem som gjorde det, och då skulle han kunna ta reda på var de
ligger.
-Sånt skitsnack! Dåligt samvete har vi väl allihop, var och en för sina brister
och fel. Ni har Sacco och Vanzetti som er tagelskjorta, Harry har sina väljare,
och jag har väl mitt om jag känner riktigt efter. Varför skall man överhuvud
taget göra det hela så individuellt? Det är kanske en kollektiv anfäktelse: era
tunnor och mina tunnor och Harrys tunnor? Tvåhundra, det räcker till oss
allihop!
-Det finns en skillnad: somliga kan möta sitt dåliga samvete och se det i
ögonen, andra gräver ner det och känns inte vid det...
Heikki tänkte: det är hon som har hittat på det hela, som en metafor. Och han
tänkte som tillägg: det är ju rent bortkastat på Harry Jönsson! Men Kristina
läste hans tankar och skakade det hennaröda håret: Nej, det kommer inte
härifrån. Men det är nästan så att jag önskar att det hade gjort det. Och bli
inte överraskad om det kommer en uppföljning från vår sida.
-Håll er nu i skinnet och ge mig lite arbetsro, va? Det är besvärligt nog som
det är, min chef är på mig som en bålgeting och journalisterna ligger i bakhåll
överallt.
-Du går här i maten, och betalar för dig, men du delar inte våra värderingar.
Vad är det som säger att vi skulle ta speciella hänsyn till dig?
-Nej, vad är det som säger det?
Heikki vände på klacken och dundrade ned för trappan, bakom sig hörde han
fraktionernas växelsång: de militanta, medlarna, de saktmodiga. Rösterna bröts
mot varandra, steg och sjönk som havsbrus; ännu ute på gatan kunde han höra
vågorna gå höga i kollektivet "Sacco-Vanzetti".
24 kB, senast korrigerat 14.10.05, 27.11.08.