Vid sidan av det anonyma mumlet fanns en andra form av tankeutbyte i kungariket,
en art med ljus över pannan, den anmälde sig med signalen "detta är offentligt
samtal". Annonsen var ofelbart verksam och uppfattades av alla, lika säkert som
knähundar uppfattar förtecknet "detta är lek" innan de ostraffat går över till
att tumla runt och nafsa efter varandra på gräsmattorna.
Det måste emellertid slås fast med en gång: kungarikets offentliga samtal nådde
inte upp till hundlekens grad av komplikation, referensen utföll inte till dess
fördel, och allt framträdande i offentligheten undvek medvetet jämförelsen. Dess
signal hade i stället sökt sin förebild en våning ned, i det sätt på vilket
välmenande vuxna nalkas kattungar, gula kycklingar och små barn, med uppspärrade
ögon, utbredda armar och gutturalt joller, signalerande: Jag är inte farlig.
(Dibarn reagerar på detta genom att kasta upp ystad, gallbesk mjölk och
illvråla). Medborgare som hade svårt att bre armarna eller saknade
förutsättningar för att twinkla med ögonen kände sig likaledes bortstötta och
vände ryggen åt det offentliga samtalet. Det fanns således två allmänna vägar
att beträda: på den ena pjaltade man, på den andra höll man armarna nära kroppen
och knep med ögonen. Ett tredje fanns knappast, konventionen låg tung som en
gråsten vid skälet mellan de två yttrandemöjligheterna.
Vissa kategorier var värre drabbade av detta sakernas tillstånd än andra, eller
mer i fas med det. Pjaltoffentlighetens nekrologer var det främsta skäl som
fanns att frukta döden i kungariket. Här gavs ingen pardon; den offentliga
ämnesomsättningen var utpräglat nekrofil, levde en dag på det enda oskyldiga
offret, en vecka på tio, månadsvis på liklukten efter en stormassaker. Där
katastrofen uteblev, skapade man egna offer: få idrottsmän slapp ur krysstaget
efter en bragdseger utan att överanstränga självkänslans menisk eller hälsena.
Det kunde alltså finnas goda skäl att gå ur vägen för en alltför intim omfamning
från det allmännas sida, fastän ingen gjorde det med vett och vilja. Och för
politiken fanns inget val, den levde och andades i offentlighetens syre och
kväve; av den livgivande beståndsdelen en femtedel, av den kvävande fyra
femtedelar. Det gällde att inrätta sig och försöka andas lugnt och normalt i den
givna atmosfären.
I en sådan luft kunde en ung människa växa upp och gå vidare in i sitt adulta
och mogna liv med känslan att allt har meddelats henne enligt en bestämd
tågordning och blivit begripligt i takt med att en inre mognad infunnit sig. På
så vis får summan av all öppen och tillgänglig information, som kommer henne
till del under ett liv, ett sken av obligatoriskt pensum, administrerat av en
rektorsperson eller en gudfader, som bara haft att följa gällande läroplan.
Denna övertygelse härskade i förmånstagarna till kungarikets offentlighet: de
levde i känslan av att ha fått nödvändig och tillräcklig information var gång
det var påkallat. För att bekräfta denna ståndpunkt behövde de bara tänka
tillbaka på den gång i det förflutna när den nationella energiförsörjningens
inriktning hade ställts i tvivelsmål. Raskt inrättades en nationell
studiecirkel, där det talades vitt och brett om alla aspekter av
energiproduktion, till slut avgjordes hela saken i en folkomröstning, där
nationens alla förmågor bröts och fokuserades likt solstrålar i en brännpunkt.
Därmed var energin avförd från dagordningen, en gång för alla. Detta
händelseförlopp uppfattades generellt som högst tillfredsställande, ett
vittnesbörd om det offentliga samtalets optimala funktion. Visst nog gjordes det
fortfarande retuscher med jämna mellanrum, som om det väntade på sin slutgiltiga
fullkomning, men det fortsatte att twinkla med ögonen och bre armarna, denna del
var i alla händelser tidlös, stod utanför reformen.
Alla aspekter på tillvaron lät sig nu inte omfamnas och inringas lika lätt, det
offentliga samtalet höll sig med sofistikerade tabun. Vissa frågor, exempelvis
sådana som förutsatte kunskaper i termodynamik eller atmosfärisk kemi,
betraktades som rent subjektiva och lämnades åt tycke och smak för sin lösning.
Svavelhaltiga bränslen försurade atmosfären, men tycke och smak älskade
bengaliska eldar på nyårsafton; därför höll man fast vid de otidsenliga
fyrverkerierna. Det fanns indikationer på att utsläppen av koldioxid till
atmosfären skapade vissa olägenheter, men tycke och smak älskade att se
fyrhjulingar snurra runt på velodromer, timme ut och timme in; av detta skäl
transmitterades offentliga och sanktionerade nöjesutsläpp av koldioxid till en
global publik. Alla handlingar som hade direkt med penningcirkulationen att
göra, som skatteuppbörd och offentliga utgifter, hänfördes däremot till en rent
objektiv sfär, och överlämnades åt den ekonomiska lagbundenhetens maskineri för
sin automatiska lösning. I det senare sammanhanget skulle varje okontrollerat
utsläpp av tycke och smak mötas med ett ramaskri i den globala offentligheten.
Det offentliga samtalet som summa var alltså varken fågel eller fisk, och det
föreföll välbetänkt att yttra sig om det i orakelvändningar, med försonande
Per-Albinsk insvepning. Man sade inte rent ut: 'Offentligheten är ett oröjt
minfält, var och en beträder den på egen risk.' Utan snarare något i riktning
av: 'Offentlighetens uppgift är att hålla befolkningen informerad, och den har
varit nästan alltför framgångsrik i denna sin uppgift.' (Ja, det dög, längre
kunde man inte sträcka sig). Harry kunde rentav säga sig att Partiet inte var
utan skuld till det rådande tillståndet: rågången mellan kontant socialpolitik
och blöthjärtad retorik hade gradvis suddats ut, det skedde överallt där liberal
smitta gjorde sig gällande, man borde ha satt hälarna i marken medan tid var, nu
var det för sent. I den moderna tiden tenderade varje korn att hamna på
hälleberget om såningsmannen inte visste att pjalta med det rätta tonfallet. Rut
strödde salt i såren när hon hörde förkastelsedomen första gången: "Pjalt" är
ett typiskt manligt förkastelseord. Var tror du vi skulle stå om männen hade
fått anslå tonen på den punkten, om kvinnorna inte hade pjaltat, med egna barn
och andras ungar? Pjaltat gränslöst. Jag vill slå ett slag för pjaltandet:
pjaltmödrar i alla länder, förenen eder!
Harry sökte inte sak med Rut i ämnen som dessa, han gick genast på defensiven:
Jag använder ordet mer i ett grannspråks betydelse, som i sammansättningen
"pjalteproletariat"; det offentliga pjaltandet är småborgerlighet av värsta
slag. Tyvärr fritar den vinklingen oss inte från ansvar. Dom som det pjaltas med
är och förblir mina egna väljare. Det krävs således ett visst mått av pjaltande
från min sida också. Men det är ett hinder för mognad och växt, håll med om det!
Vår offentlighet är - nej: jag sa ingenting. För den skull säger jag inte att
det allmänna samtalet var bättre förr, det har aldrig varit utan problem. Men nu
önskar jag: om vi hade kunnat slippa den frihetsideologi som omger hela sörjan.
Det är den som gör oss till hycklare. Om jag i varje ögonblick hade fått säga:
Vår offentlighet är - ja, du kan själv fylla i dom tomma raderna. Samt. Och. Om
jag fick säga det skulle jag må bättre när jag pjaltade. Men det får jag inte.
Inga brasklappar.
-Kom hit, sa Rut, så skall jag pjalta lite med dig.
-Innebär det ett erkännande från min sida av pjaltandets universalitet? Dess
överlägsna dragningskraft? Att vi vill bli pjaltade med.
Rut trutade med munnen och övervägde. -Ja.
-Får jag konsultera partistyrelsen först, eller måste jag bestämma mig på
direkten?
-Pjaltistyrelsen? Man pjaltar alltid på direkten, utan att väga så mycket för
eller emot. Erbjudandet utlöper om tio sekunder.
Med detta hade hon blottat pjaltandets kalla stål. Harry suckade tungt och
makade sig försiktigt över åt hennes håll.
-Men Harry, ingen pjaltar ju så bra som du! Kryp nu till korset och gör bruk av
dina förmågor. Du gillar inte att de andra börjar bli lika bra på att pjalta som
ni, du gillar inte konkurrens, där tog jag dig på bar gärning, Harry!
Sin högsta utveckling nådde det öppna samtalet i kungariket där ny teknik tillät
den ena parten att breda armarna, twinkla med ögonen och inbjuda den andra: Låt
oss höra Din mening, vad tycker Du i denna fråga? I nästa steg kunde kattungar,
gula kycklingar och dibarn rösta Ja, Nej eller Vet inte och till slut
kontrollera om de befann sig på den vinnande sidan. Dessa landvinningar var
mycket utvecklande för den mänskliga anden, därmed hade de sista hindren rivits
för ett obegränsat utbyte av idéer och hållningar.
Allt detta hade bragts på sin spets med Den Stora Tsunamin. Harry kunde inte
tänka tillbaka på denna tid utan att få gåshud över hela kroppen (och det var
inte vågen i sig som var den verksamma agenten); här hade pjaltandet fått sitt
universella genombrott i den universella offentligheten. För varje påläst och
ansvarig politiker var fallet glasklart i första ögonblicket: turism var en
slösaktig, exploaterande verksamhet, som exporterade kapital, importerade
influensa och könssjukdomar, samtidigt som den oåterkalleligen förstörde
resurser i de drabbade länderna. Medelhavet låg förött efter hundra år av
förnyad vandalinvasion, bröd och skådespel för kungarikets pjaltproletariat
bjöds numera till svallet av Indiska Oceanens vågor. (Som påbröd adderade den
längre transporten tonvis av svavel- och koldioxid till den globala
föroreningen). En turist var rätt och slätt en lycksökare, en mindervärdig
medborgare, om han hamnade i någon sorts trubbel var det bara rimligt att han
fick kratsa kastanjerna ur elden på egen hand och egen räkning.
Efter katastrofen hade en omfattande och besvärande piratverksamhet i det mest
omskakade sundet upphört i ett slag, som ett tecken på att också jordbävningar
ordnade allt till det bästa i den bästa av världar.
Det var här som det offentliga samtalet hade satt in sin stöt genom att ställa
prisfrågan: Anser Du att Partiet har hanterat Tsunamin på ett korrekt sätt, Ja,
Nej eller Vet inte? Harry hade skyndat sig att rösta Ja!, men i samma ögonblick
sköljts bort i en rullande flodvåg av nejröster; som en man hade befolkningen
vänt tummen nedåt. Innan han visste ordet av flöt han omkring på den Mediala
Oceanen, fastklamrad vid sina övertygelser, men utan land i sikte. I dylika
lägen kan en politiker vara frestad att utlysa nyval och välja sig ett nytt
folk, men till Harry Jönssons heder skall sägas att han aldrig övervägde den
möjligheten på allvar. Efter att med stjärnhimlens hjälp ha fastställt
Nordpolens position, gjorde han en politisk kursändring och paddlade så gott det
gick åt det håll där han väntade sig att återförenas med sina väljare.
En mörk natt på den Mediala Oceanen inbjuder till skoningslös analys och
självkritik; Harry insåg att hans vapen hade vänts mot honom, att han hade
blivit slagen med vapen som han behärskade, i ett ögonblick av svaghet.
Pjaltoffentligheten hade blixtsnabbt haft situationen klar för sig: Turisterna
är våra kunder. Medan Partiet, blockerat och handlingsförlamat, hade låtit
pigornas och drängarnas uppspolade kroppar ruttna på främmande jord. Mot
fosterlandets stränder rullade tsunamin som en obetydlig svallvåg, men det hade
inträffat förr i världen att små tuvor stjälpt stora lass. Man fick se upp med
denna risk. Och han tänkte beslutsamt: Turisterna är
vårt
folk. (Detta parafraserade en forntida finansminister, som med samma metod hade
fört husägarna in i Partiets famn, härav ser vi hur historisk kunskap kan stå
oss bi inför historiskt avgörande beslut). Pigorna och drängarna hade inte
skärgårdstomter på nationens smultronställen, de var nödda och tvungna att
emigrera för att finna rekreation. Man fick inte överlämna dem i
pjaltoffentlighetens händer, där skulle de ända som kattmat. Livad av dessa
tankar tog han ett par bentag som drev honom i rätt riktning; när han väl kom i
land skulle de rätta orden ge sig på egen hand.
Medborgarna i denna nation var republikaner, försvurna åt de allmänna sakerna
och de allmänna målen. Från denna position skulle de inte vika ens om man visade
dem verktygen. Samtidigt var samma nations medborgare barnsligt förtjusta i allt
som var något annat än det utgav sig för: teaterdolkar, sottvålar, glas med
konjaksfärgat men solitt innehåll. För detta nationella skämtlynne föll det sig
naturligt att i den moderna tiden låta republiken träda fram på scenen förklädd
till kungarike. (Hela förväxlingen hade för övrigt startat med en maskeradbal,
där konungen uppträtt utklädd till republikan). Man utbringade skålar för konung
och fädernesland - och det kom ingenting ur glasen, man tvålskrubbade sina
anleten till kunglig glans - och stod där som sotarmurrar, man störtade sig i
förtvivlan på rikssvärdet - och det hela var bara underhållande teater. Ur detta
tumult kristalliserades monarkin som pjaltoffentlighetens käraste ämne, den stod
inte bara högst i rang vid middagsborden, utan var också nationens första och
mest omfamnade Offer, gång efter annan stönande den fras som inledde hela
föreställningen: Ah! Je suis blessé, tirez-moi d'ici et arrêtez-le!
Om man skalade en smula på utanverket framstod det hela som konstitutionellt
undergrävande verksamhet; i pjaltoffentligheten var nationen Kungarike och
republiken bara dålig teater. På detta kunde man i sin tur bygga en
konspirationsteori: i nationen pågick en restauration, förbereddes en omvändning
av den ursprungliga maskeraden, och som ett led i kursomkastningen hade
lönnmördarna börjat sikta in sig på Partiets ministrar i stället för på kungliga
personer. Kanske var pjaltoffentligheten på väg att utvecklas till ett andra
parlamentet, en sorts underhus till det sanna, sorgligt avfolkade, med Monarken
som galjonsfigur i fören?
-Sånt strunt! skulle Harry ha undsluppit sig om någon dristat sig framlägga en
dylik teori på fullt allvar, men när majestätet beklagade sig över att inte ha
underrättats om Tsunamin i god tid - pjaltversionen av 'Ah, je suis blessé' -
såg Harry skriften på väggen, och republikanen i honom röt till: I såna fall
bjuder försiktigheten regeringen att låsa in den kungliga familjen på
slottsvinden, och där förväntas deras Högheter knipa käft tills faran är över!
Hur som helst, efter dessa omskakande händelser stod en sak klar för varje sann
Republikan: det öppna samtalet i kungariket kunde inte längre lämnas helt utan
beaktande, man var tvungen att låna ett öra till dess underliggande, anonyma
budskap.
19 kB, senast korrigerat 21.2.05, 27.11.08.