Bildagbok
Bildagbok.
Juli 2003
1968? Och jag som trodde min förgasare också var från 1977, precis som resten av bilen (utom grillen).
Bakgrunden till detta är att jag råkade hitta en mycket bra guide om hur man justerar sin quadrajet, och dessutom förklarade den innebörden av förgasarnumret. Mitt förgasarnummer #7028230 betyder att det är en Rochesterförgasare från 1968,ingen californiabil,Cadillac och automatlåda.
Hrmpf! Nu måste jag ju skaffa en förgasare från 1977 så att allt stämmer. Det kanske är därför den aldrig har gått riktigt bra och dragit aningen för mycket soppa för att jag ska vara riktigt glad. Bilar från 68 tror jag inte var några "smogmobiler" som saknade både katalysator och EGR. Dessutom hade dom högre kompression och ville ha blyad bensin. Senaste tiden har jag kört på 1,53 l/mil men det borde gå att få ner ännu mer.
Å andra sidan kanske den förgasaren blir perfekt om jag sätter en 500-motor under den. Vem vet?
Och nu har jag äntligen lyckats med den svåra konsten att laga rost och lacka! Eller nja, försökt i alla fall. Länge har jag trott att jag lidit av en genetisk defekt som gör att jag inte kan laga rost. Farsan min är nämligen sorgligt dålig på ämnet ifråga. Men ju mer jag höll på desto sämre tyckte jag att det gick. Men vad sjutton, jag är inte så petig, så några fält med aningens mörkare färg tycker jag inte gör nåt! Så här gjorde jag. Blästra, måla med biltemas rostskyddsprimer (röd), slipa, spackla, slipa i all oändlighet, lacka. Tre lager lack och 2-3 lager klarlack. Det finns säkert bättre och mer riktiga sätt att göra på, så lyssna inte på mej.. ;o)
Augusti 2003
Jäkla dörrlås! Så här är det: Denna bil är utrustad med larm som standard. Ett larm som just nu är icke fungerande av nån anladning. En lampa för "security system" i lamptablån lyser hela tiden då bilen står still. Enligt instruktionsboken så ska lampan lysa så ända tills dörrarna stängs. Nu är det bara det att dörrarna redan är stängda.
När jag köpte bilen så kunde dörrlåset på förarsidan öppnas med vad som helst, samtidigt som låset på andra sidan inte gick att öppna med någonting alls. Nya låscylindrar finns att få tag på, men inte sådana av min sort. På bilar med larm är låsaxeln lite längre eftersom en liten elektrisk kontakt ska få plats också. Den kontakten har tre sladdar och är till för att larma eller larma av. Såvida jag inte får tag på schyssta cylindrar på ett tag, så blir det inget larm.
Och nu är bakre kofångaren för tillfället bortmonterad. Anledningen till detta är att det alltid sett lite snett och vint ut där bak. Kanske för att några av bilens tidigare ägare backat in i vissa stationära objekt. Det har jag gjort själv också förresten... det flög både flisor och plank då jag backade in i (nja nästan) garaget för tre vintrar sen. Men på kofångaren syntes ingenting.
Igentligen hade det räckt med att bara ta bort baklysena, men skruvhålen hade kommit snett så det gick inte att komma åt dom utan att ta bort alltihop. Själva kofångarfästena är faktiskt fjädrande. En cylinder innehållande gas under tryck samt olja sticker en bra bit in i chassibalken. Dessa dämpare kallas "energy absorbers" och har sitt ursprung i en lag som sade att alla bilar skulle klara en krock i 5 mph utan skador. Efter lite klämning i ett skruvstäd visade det sig att dom fungerade.
Bild här
Om man har problem med att någon av dessa dämpare är intryckt och inte fjädrar tillbaka, så kan man med fördel dra ut kofångaren med en kedja och tex. ett träd att fästa den i. Sen är det bara att gasa!
Amerikansk underredsmassa tycker jag vara av en mycket bra sort. I sig håller den riktigt dåligt (jag har knappt nåt alls som sitter kvar), men i och med att den lossnar så lätt så hinner det aldrig komma fukt under den så att det rostar på djupet. Bra va? Mitt chassi har ett litet lager ytrost, men det är allt. Inuti balkarna ser det ännu bättre ut.
Jag tänker borsta bort rosten från fästena och måla på lite svart hammarlack så det ser lite snyggare ut.
Aluminiumet var rejält kexigt vid bakljusen, men så går det när man skruvar på aluminium på stål. Då uppstår galvanisk korrosion och den minst ädla metallen börjar oxidera. Hela kofångren fick en omgång underredsmassa invändigt.
Kofångaren (Hjulet till höger om bilen är inte reservhjulet, ha ha!
Shimsen till kofångaren
Bakdelen
September 2003.
Shop Manual!! Av en slump så snubblade jag över en bok om min bil på internet. 1200 sidor om bara 77:or! Vilken obeskrivlig lycka! (Betänk förresten hur olika mål i livet som olika människor har).
Nu hade jag ju ritat alla mina elscheman och mycket annat i onödan, men men :o)
Hittade specsen för förgasaren, och kom fram till att min förgasare är från 1977 i alla fall. Efter lite skrapande dök nämligen ytterligare en siffra upp på förgasaren..
Att justera en förgasare efter konstens alla regler var faktiskt riktigt roligt! Rochester quadrajet är en mycket kompetent förgasare som GM har haft på allt från sexor till cadillacs största 500-motor. Snackar man strunt om den så är man nog inte påläst ordentligt.
Nu går bilen som en dröm! (njaa) och även fast det är kallt ute så kam man stampa på gasen och åka iväg så fort motorn startat. Sånt trodde jag man bara kunde göra på insprutningsmotorer.
Förresten så måste man ha tändningen korrekt inställd innan man börjar justera förgasare.
EGR-ventil? Jorå, en sån ska jag ha tag på också. Den gamla har rostat ganska rejält, men det har inte varit lätt att hitta en ny. GM har slut på sina, men nu hittade jag hemsidan för standard motors. Dom hade hela katalogen online, så nu vet jag vad jag ska ha!
Sen märkte jag att vacuum-modulatorn till tändningen jag köpte för ett par år sen var av fel sort. Av fyra olika sorter som fanns år 1977 har Hansen Racing lyckats skicka en femte från 1975.
För att bilen ska dra dom 1,3 liter milen landsvägskörning som GM utlovat, så gäller det att allt är tiptop.
Har nu även kommit på att centrifulgalviktertna till den mekaniska tändfördelningen är av fel sort. Det är "Mr gaskets advance curve kit" som sitter där. Centerkurvan var monterad upp och ner, och fjädrarna var av olika sort. Den ena fjädern är GM orginal, och den andra är den svagaste som fanns med i satsen. Letar nu orginalvikter och fjädrar.
Vinter 2003-2004.
Hat nu fått tag på rätt sorts EGR-ventil (tror jag i alla fall). Norrlands custom skickade den, och passar gör den. Den enda modell som verkar gå att få tag på numer är den enklaste linjära.
Fick dessutom tag på en annan "curve kit" till HEI-fördelaren. Den är inte orginal den heller, men har man specsen (står i shop manualen) så går det att få till orginal tändkurva i alla fall.
Ebay! Ebay är mitt nya prylletarmedium! Har under hösten och vinterna hittat en hel del prylar jag saknat och behöver. (Dock inte takluckan) Bland annat har en cadillacförgasare från 1979 dykt upp här. Dessa förgasare är annorlunda bestyckade och ska dra lite mindre soppa.
Ett annat trevligt tillskott är boken "standard catalog of cadillac 1903-2000" som beskriver alla caddilackar dom gjort, förbättringar och options. Till exempel stod att 1979 höjdes däckstrycket till 2,2 bar, så nu tänker jag vara före min tid och spara lite soppa på det sättet.
Dessutom fortsätter mitt växellådsbyte, från en TH400 till en TH700 (700r4). Det visade sig att min 400-låda var orginallådan i alla fall. Lådan hade en etikett ovan på som lydde "Standard och race JH automatlådor, som betydde att den varit servad i Stockholm nångång.
Läs mer om min 400-låda här.
April 2004.
Första kilometern med 700-låda! Jodå, det rullar! Först trodde jag att lådan inte funkade alls, för yoken snurrade lite som den ville (Hade inte kopplat på kardanen), och lådan fick inte upp nåt tryck. Hade ju såklart kopplat in en liten manometer. Sen hällde jag i två liter olja till, och plötsligt gick det att köra både framår och bakåt. Efter ytterligare en liter olja (och efter montering av kardanen), så gick det att köra en testsväng, och kom upp i smått fantastiska 60 knyck på treans växel! Lådan växlade lite konstigt eftersom jag inte kopplat in TV-vajern än. Spände den lite lätt med en liten tång jag klämde fast först.
Har dessutom fått en känsla av att tändningen gått och blivit felinställd under vintern. Men varvräknaren (cykeldatorn) från biltema visade bara konstiga värden då jag skulle ställa tändningen, men det visade sig att den lilla magneten på remhjulet hade ramlat av för femtielfte gången. Nästa gång ska jag skrapa bort färgen först där den ska limmas fast.
Lådan gick som sagt bättre med rätt mängd olja (Totalt 10 liter går det i), och de flesta missljud försvann också. Kollade trycket på backen (växeln alltså), och det stannade på 19,5 bar, precis som det skulle.
Flexplattan ja, nu har jag kommit på varför den kallas så. Ett missljud jag haft har varit att skruvarna till turbinen tagit i adapterplåten då man gasat, anledningen till det är att trycket i lådan vill trycka ut turbinen, alltså mot plattan, som flexar en bit. Ett par millimeter verkar det som.
Har nu satt fast TV-vajern med en riktig specialare. Vajern kan nämligen inte kopplas direkt till cadillacförgasare, eftersom den sitter så nära insuget att en nedåtgående arm från spjällaxeln inte får plats. Då får man använda den övre armen ,och koppla vajern framifrån istället. Det räcker inte vajern till, så då får man skarva. Biltemas handbromsvajer modell cykel passade utmärkt. Skarvgrejen ska jag fan ta patent på. Den påminner till formen om en maglite-ficklampa, och är igentligen ett uppskuret rör i rostfritt som har ett fyrkantigt hål i ena gaveln där tv-vajern går in, och ett runt i den andra där cykelvajern går in, och på mitten skarvas dom med en liten plutt!. Funkis!
Maj 2004.
Har nu provkört växellådan ett tag, och nu till slut går den som en dröm!! Det verkar som om att nyrenoverade automatlådor måste rulla ett par mil för att gå bra. Bättre låda finns inte! Jo kanske en med fungerande lockup, för lockupen är död. Jag mätte upp solenoiden, och den drar en halv ampere som den ska, men inte händer det nåt för det.
Tog senare reda på var felet låg, jag minns att när jag hade isär lådan så låg det en kula i lockup-solenoiden. Jag visste inte vad den var till för så den fick ligga kvar. Men kulan ska inte finnas där! Den har någon lagt dit för att lockupen ska vara låst hela tiden, och detta för att man inte ska behöva dra någon ström till lådan. Det är ett ganska fult knep eftersom lockupen då är låst även under växlingarna, vilka förmodligen blir ganska ryckiga. I längden tålde väl inte turbinen det eftersom den gett upp.
Fyran dummade sej först och funkade inte alls, men nu hoppar den snällt i (märks knappt) vid 85 och sätter motorvarvet på 1300 ungefär. Hur tyst som helst! Hade lockupen funkat så hade motorvarvet stannat på 1060 r/min på fyran i 90 km/h
Det låter som om man kör i 60 när det igentligen går i 90, och när man kör i 130 låter det fortfarande som 60, det bara guppar lite mer. Turbinkåpan passade jag på att ljudisolera genom att limma ljudisolerande material på insidan (köpt på Micro) Funkar fint!
Jag har fortfarande lite justeringar kvar på TV-vajern, "slaglängden" stämmer inte riktigt.
Sedan så har jag öppnat diffen för att kolla läget. Oljan var lika svart som första gången jag bytte den, så det blev byte igen. Den här gången hällde jag i mobilgear-olja. Det är industrimodellen av oljan kan man säga, dessutom med fördelaktigt pris...
Alla jag hört med sa att diffen är av modell 10-bult. Alltså att kronhjulet sitter fastsatt med 10 skruvar, men jag hade en 12-bults axel. Mysko, men utväxlingen stämde. 2,28:1, och det är den lägsta utväxlingen GM nånsin satt i en bakaxel. Inte accelerationsfrämjande direkt.
Här är en bild på diffen.
Sen var det besiktning. Inga problem, trots att bakbromsarna var lite ojämna som vanligt, och att spolarpumpen inte funkade. Packningarna är slut i den, och jag har inte hittat nya.
Sen kopplade jag in en manometer till insuget för att kolla undertrycket. Enligt vad jag läst så är ett vanligt undertryck 0,41-0,42 bar på tomgång, men döm min förvåning då mitt undertryck stannade på 0,70 bar, trots att tomgången inte är helt ren.
Nåjaiallafall. Mina economy-lampor switchar om vid ungefär 0,40-0,41 bar undertryck, och det är ungefär där man brukar ligga på landsvägstrafik. Men nu har jag en känsla av att det inte är optimalt...
Ja förresten sitter det numer en cadillac-79-förgasare på min motor nu. Jag kom på att den gamla 77-förgasaren var en hybrid. Bottendelen med spjällen var av helt fel sort (Cheva eller nåt) så kanske
är därför motorn känts orkeslös på halv gas. Nu är det rejält orr på halv gas däremot. Men å andra sidan kan jag inte använda den nyligen införskaffade EGR-ventilen, eftersom 77-förgasaren var anpassad till en linjär EGR-ventil, och 79-förgasaren ska ha en positive backpressure-modell. Men jag kan inte ha en positive backpressure-modell eftersom katalysatorn är borttagen. Återstår att hitta en negative backpressure-modell eller en double-diaphragm-modell. Suck..
Startmotorn har nu också fått en liten översyn. Har också shimsat in den rätt så att det inte låter lika jäkligt då man startar. Dessutom har jag dragit om sladdarna till strömförsörjningen. Först går det en pluskabel från batteriet till startmotorn, och därpå sitter ytterligare tre sladdar som går vidare till säkringsdosan. "Tidigare raggare" hade dragit dom tre sladdarna direkt till batteriet. Funktionen var densamma, men det var ju inte politiskt korrekt..
Dessutom har jag dragit en jordkabel från minuspolen till katrossen. Det har suttit en där från början, men den hade visst försvunnit under årens lopp. Nu är det betydligt mer fart i fönsterhissarna då strömmen inte behöver gå genom bromsrören längre.
Har nu hittat en ny turbin till 700-lådan eftersom lockuppen var paj på den gamla. 1000 spänn kostade kalaset. Den nya kommer från en fyrhjulsdriven dieselpickis från 89, kod DGAF. Stall-speeden var densamma, men bultmöstret var annurlunda, men eftersom jag numer har variabelt bultmönster på min flexplatta (läs schweizerost), så ska det inte bli några problem. Återstår nu bara att få ork att byta den.
Och efter att ha justerat TV-vajen lite hitan och ditan är jag ruskigt nöjd med lådan. Går mycket smidigare än 400-lådan jag hade. Gick helt perfekt på cruisingen i Sala nyssens. Varvräknaren är bra att ha för att hålla koll på om lådan slirar eller inte.
Juni 2004.
Efter en vecka på Kreta där jag inte sett en amerikanare på hela tiden , hade jag nu byggt upp en enorm abstinens för att kunna tokmeka hela helgen. Denna gång var objektet styraxeln ner till styrsnäckan. Den har varit i fokus förut, men blev aldrig helt bra då jag ersatte en dålig axel med en något mindre dålig (norpade en från en cheva van på skroten). Problemet är glapp. Nära styrsnäckan sitter en hardyskiva av gummi som är riktigt dålig. En ny kostar 900 spänn, men med tjocka gummilappar och en hålpipa borde man kunna komma undan ganska gratis.
I andra ändan sitter en polhemsknut som glappade även den. Lite bankande på den tog bort glappet där. Bild här.
Så var det dags för andra oljebytet för min del (Den här bilen har verkligen inte blivit bortskämd med ny olja). Den här gången blev det 5-50 helsyntet från Biltema. (Slå mig inte). Och nu råder det ingen tvekan om att motorn är lite sliten här och där. Knack-knack-knack-klonk... Bara att åka vidare! En lustig grej var att tomgången hoppade upp från 600 till 1000 r/min med systetolja. Kanske glider det bättre nu.
Spolarpumpen har fått en renoveringssats och fungerar galant nu. Passasde oxå på att tvätta skrotet för första gången i år. Dessutom är nosen på "skrotet" nu prydd av en E&G-grill modell vräkig!
Har dessutom bråkat med tändningen ännu mer. Centrifugalvikterna som sitter på nu är av aftermarketkvalitet och ger inte alls vad dom lovar. Några orginalvikter gick inte att hitta, men på internet hittade jag en bra bild på hur dom såg ut. Och efter några timmars filande i 4 millimeters plåt, jag jag nu en uppsättning "orginalvikter" och två olika mittenbitar för olika kurvor. Testade först en "snäll" mittenbit, men den "stygga" verkar ge bättre respons.
Enligt "de flesta" ska kurvan vara fullt utstyrd vid 2800 r/min, men mina är det redan vid 1800. Fjädrarna jag använder är dom starkaste som finns i aftermarket-satsen, så det blir till att borra hål i vikterna för att få ordning på det.
Nu har jag också fått fason på ett elfel modell underligt. Om man inte har bälte på sig då man slår till tändningen, så ska lampan "fasten seat belts" tändas och en liten summer ska tuta. Fast senaste tiden har funktionen varit tvärtom. Ganska drygt att lyssna på i längden om man vill åka trafiksäkert. Nåväl, felet var att en liten diod gått och dött. Jag hittade aldrig dioden, som troligen sitter under mattan nånstans, så istället lödde jag in en ny diod i summern. Funkis!
Juli 2004.
Nu är tändningen äntligen schysst! Det visade sig att mina egentillverkade 4-millimetersvikter var lite för tjocka och tog i rotorn. Lösningen på detta blev att höja upp rotorn en bit med brickor. Dessutom borrade jag två hål i vikterna för att få dom lite lättare. Numer ligger economy-metern på blått hela tiden, så nytt bränsleförbrukningsrekord är att vänta!
Tändinställningen är följande: 13 grader initial, 22 grader mekanisk, 28 grader vacuum.
Och nu har tempskalan till klimatkontrollen fått nya siffror. Farenheit var inte min grej riktigt, så nu är det celsius som gäller. Knåpade ihop en ny i Deluxepaint på min gamla Amiga, och skrev ut på färglaser. Satte dit den med dubbelhäftande tejp.
Ska man ha 24 grader i bilen i USA?
Augusti 2004.
Och jag som tog med bilen på semestern för att hinna med att meka med den, men så rörde jag den inte överhuvudtaget. Aja, det måste nog betyda att båtåkning är trevligare än bilmekning.
Har nu (väl hemkommen) spenderat en hel dag åt att byta en av dom undre bärarmsbussningarna där fram. Bussningarna är ungefär så slut som dom kan bli, gummit är nästan helt borta så metall går mot metall. Det är också därför som höger framhjul suttit fem centimeter längre bak än vad det ska, och därför tog i stänkskärmen då man svängde. Nu har man bara tre bussningar kvar..
Asch, det fick räcka med att byta dom två främre (två dar räcker), dom bakre ser ganska okej ut. Det var inte lätt att få ut dom , då dom både är pressade och har flänsar vikta runt kanten. Det blev vinkelslip, slägga och våld.
Och nu när framhjulen pekar rakt så måste jag göra en styrinställning igen..
Nu har jag suttit i skuffen och kuckilurat halva eftermiddagen. Anledningen till detta är att jag tröttnat på alla lösa sladdar som hänger från skuffluckan samt att lyset slutat funka. Sladden till lyset hade visst fastnat och skjuvats av i gångjärnet. Där såg jag också att några plåtar som stabiliserar fjädrarna (torsionsmodellen) till luckan hade böjts, och därför "hänger" min lucka lite för mycket. Inuti lampsockeln till lyset sitter en liten kvicksilverbrytare (fy på er GM!) som gör att lyset tänds då luckan öppnas. Riktigt fiffigt faktiskt.
Nåväl, jag svetsade plåterna som var trasiga, och sen såg jag att det finns en möjlighet att spänna torsionsfjädrarna till skuffluckan. Jag gjorde ett försök, men så sa det BANG!!! och jag tappade fjädern. Jag fick ta isär en sån här polhemsknut man har till spärrskaftet för att ha som specialverktyg för att vrida fjädern på plats igen.
September 2004.
Nu har jag hittat en liten felsökarguide på nätet gällande Rochesterförgasare. Jag kom på att jag hängt flottörnålen på fel sätt på flottörarmen. Den lilla haken på nålen ska komma in bakom armen, inte genom hålen. Tomgången blev mycket bättre efter detta!
Sen bytte jag fjädern till secondary air valve i förgasaren, den gamla gick misstänkt tungt, och plötligt hoppade min stall speed upp från 2000 till 2300 varv! Det innebär att min 425:a orkar dra runt turbinen 1000 varv mer än vad den gamla cheva 305:an gjorde.
När jag gick ut ur garaget såg jag ett dammoln driva bort över ängen, och ett stort HÅL i gruset under avgasröret! Allt grus och mindre stenar hade blåst bort, och kvar var bara stora stenar. Hmm, jag behöver dubbla rör..
Har nu satt dit en ny idler-arm till styrningen. Den gamla glappade.
Sen har 50kV-tändspolen kommit på plats (för andra gången) och motorn gåt märkbart bättre när den är kall.
Vidare så har jag bytt ett av motorfästena (inte så lätt med motorn i). Det gamla fästet på höger sida hade mer eller mindre kollapsat. Nya var klart billigare än vad jag trodde :)
Vinter 2004 2005.
Alla som inte heller tycker om att ligga under en bil i ett kallt fuktigt garage räcker upp en hand.
Därför har jag pysslat lite med inomhusaktiviteter. En av dom var att ta isär och göra ren alla nya ventillyftare jag köpte. De små fabriksarbetarna i Mexico hade fyllt alla mina Sealed power HT 969 med avfettning och smuts. Det blev till att plocka isär allihop och göra rent. Nåja, för 150 spänn ska man kanske inte klaga.
Sen så har det dykt upp en hel del andra föremål i min verkstad. Vad kan månne det här vara?
hmmm?
Fortsätt till nästa sida.
Jag missade nåt. Tillbaka till första sidan.