Bildagbok
Bildagbok.


Vinter 2004-2005

Nu har bensintanken åkt väck och hamnat i min verkstad. Uppdrag: Fixa bensinmätaren som inte funkar, och stoppa i en "in tank boost pump" som ska tillhöra den stundande bränsleinsprutningen. Jodå, här ska det bli moderniteter!
Att bensinmätaren inte funkade berodde på att sladdanslutningen ovanpå tanken hade rostat. Den nya blev lödd istället, för säkerhets skull.
Tankpumpen hittades på ebay och var igentligen till en 76:ans Seville. Sevillens tank var visst djupare för jag fick korta av pumpen en bit. Sen byggde jag om flottören till soppamätningen bara för att jag inte tyckte om den. Att man ska behöva köra 20 mil innan soppämätarn börjar sjunka är ju oprofessionellt. Varken tyskarna eller japanerna skulle godkänt en sån sak. Micklade dit en extra länkarm jag gjorde av svetstråd och list från en slaktad whyteboardtavla (jodå). Tyvärr ingen bild på konstverket.
Sen fram med stålborste och Biltemas underredsmassa modell penslingsbar för att få tanken riktigt fin.
Bensinfiltret kommer också från Biltema och är igentligen till nån BMW.



"In tank boost pump" och provkörningen av densamma.


Tyvärr räckte inte det vad gäller pumpar, eftersom det behövs en till. Den i tanken är bara matarpump till högtryckspumpen som sitter utanför tanken.
Och mitt i allt skaffade jag en bättre digitalkamera som jag kan ta fler bilder med. :)


"Constant displacement roller vane high pressure fuel pump"
En bild till. Inuti.



Såhär i efterhand så tror jag inte att matarpumpen i tanken är speciellt nödvändig på våra breddgrader, där ångblåsor i bensinrören knappt inträffar ens på dom varmaste sommardagarna. Högtryckspumpen suger faktiskt rätt duktigt alldeles själv.

Sen var det dags att vända på bilen så jag kommer åt framändan dit en del andra insprutningsbitar ska dit. En grej jag är tacksam för att det fungerade, är att den mekaniska pumpen orkade suga igenom båda dom elektriska. Den mekaniska var förresten inte helt frisk. Båda backventilerna inuti läckte igenom, så när man stannade motorn så rann bensinen tillbaka ner i tanken igen.
Därfram skulle också den nya kamaxeln dit. Den gamla var det inget större mekaniskt fel på (förutom flisor och hack), men "ventiltiderna" är inte alls bra på orginalkammen. Läs den här texten skriven av Lynn Nicholls som brukar häcka på forumet på www.500cid.com , så förstår ni mer!

Kamaxeln jag nu stoppade i var en MT3 från just Maximum Torque Specialities. Dom restriktiva tiderna och lilla överlappet kommer ge utmärkt bottendrag och lägre bränsleförbrukning. Iallafall borde det vara så.
Att insugningsventilen stänger tidigare innebär högre kompression och därmed högre termisk verkningsgrad.
I åkte också dom nya ventillyftarna tillsammans med lite molydbensulfidfett som är livsviktigt att ha på då man startar med ny kam.
En sak som kan vara bra att veta om man skruvar i en cadillac 368/425/472/500-motor, är att när man sätter dit kamdreven så dom små märkpluttarna pekar på varann, så ska fyrans cylinder precis till att tända. Vrider man vevaxeln precis ett varv så att båda pluttar pekar upp, så ska ettans cylinder precis tända. Bra att veta då man ska sätta dit fördelaren alltså.

Kronan på verket blev det nya EFI-insuget med spjällhuset.

Och när jag ändå stod hukad över motorn (och slår skallen i huven hela tiden) så passade jag på att skruva bort armen till gaspedalen och smörja upp den med lite kopparpasta. Hej Bosse bildoktorn!
Det visade sej sen att jag var tvungen att göra om den armen ganska radikalt. Se sidan om insprutning istället.

I samma veva monterade jag också mitt såkallade pimp-tire, eller continental kit som det också heter.
Ett fäste sätts på kofångaren bak, och själva hjulet ovanpå.


500

Va?
Helt plötsligt stod den bara där. En oformlig klump i mitt garage, som man skulle kunna kalla en cadillac 500-motor från 1976. Fyra papp kostade den. Tack Mats från Oxie!

Efter en första inspektion kunde jag bara inte fatta hur han lyckats köra hem efter att han hade köpt den. EGR ventilen hade fastnat i öppet läge, och förgasaren såg ut som första världskriget. En tvättäkta orörd fornlämning från 1976!
Resten av motorn såg ut som andra världskriget.

Efter att ha lovat mig själv att inte röra motorn på flera år, efersom jag tycker jag redan har tillräckligt med grejer att hålla reda på, så åkte förgasaren in i verkstan redan efter en halvtimme :/
Förgasaren var från 1975 och innehöll våldsamma mängder smuts samt en aneroid. Alltså en liten barometerimiterande grej som ska göra att motorn får rätt bränsleblandning på höga höjder. Inget för vår "fjällhöga" nord direkt. Skicket var riktigt riktigt bedrövligt. Choken var borta och en vacuumklocka likaså. Axpumpen och primärspjällen var det enda som funkade. All smuts berodde på att någon tyckt att det gått bättre utan bensinfilter.

En av stötstängerna var av någon underlig anledning kortare än dom andra, och dom flesta av fryspluggarna satt antingen lite snett eller var utbytta mot gummipluggar.
Höger grenrör har visst gått av en gång i tiden och har svetsats ihop igen.
HOPPSAN!
Va? Efter att ha tagit av topparna och mätt slaget så visade det sig vara en 472-motor från 1968 eller 1969. Arghh! Det var ju inte det jag ville ha! Men topparna är mycket riktigt från 1976, men såna toppar ska det inte vara på en sån här motor. Dessutom går det inte att få tag på kolvar till den här modellen. :/
Det blir till att nöta vidare på 425:an ett tag till.

April 2005

Insprut OK, Megasquirt OK, alla system OK. Provstart!
Hähä! Första testen med insprut, och det funkade! Utom möjligen ettans cylinder där det verkar ha kommit skräp i injektorn. Puttrade en halvtimme och kollade så allt funkade. Men nästa dag var den död. Då visade det sig att ett chip i megasquirtdatorn lagt av. Nytt beställt.

Då det visade sej att megasquirten behövde en lambdasond att gå efter i alla fall, så behövdes avgasröret komma bort så jag kunde svetsa dit en mutter att skruva fast den i. Och då avgasröret var borta, så var det lika bra att bygga om till avgasrör på en gång. Eller hur?
Fast att moka avgasrör var inte så lätt som jag tänkt mej. Arghh.
I ett mail till Åke förklaras situationen för slutet på april:

Hej Åke
För tillfället är det stopp på raggarproduktionen.

Anledning ett: Fnurra på det elektriska.
Min dator lider av demens och glömmer bort mapparna titt
som tätt. Anledningen är grava fluktationer på ström-
försörjningen under start. Biltemas kinabatterier modell billiga
är inte alls ämnade till att veva igång detroits sjulitersmonster
med glapp och allt. Då blir det bara sex volt kvar, och då
uppstår datordemensen.
Lösningen på detta har jag löst på ett briljant (ähum) sätt.
Ett litet litet backupbatteri (oxå biltema, jorå) tar hand om
strömleveranserna under start. Fyra dioder förhindrar back-
strömmar och elände. 
Inte ens "snillena" på diverse insprutningsforum lyckades knäcka
den nöten åt mej. Nobelpris nästa.

Anledning två:
Dubbla avgasrör.
Jag haaatar att ligga under ett oljeläckande åk och moka rör
och fästen. Ingen svets har jag, men influensa och ryggskott
är på gång känns det som. Lite sönderklippta ölburkar och
slangklämmor dämpar värsta dragsterljuden. Jag måste nog
besöka grannen och hans svets först innan man vågar sej
på SBP.

Du får aldrig tebax lapptoppen.
Slut.

Här är kopplingsschema på fiffet med backuppbatteri.

Maj 2005

Nåja, trots läckande avgasrör går den i alla fall. Med lambdasond inkopplad så att motorn sköter sej själv, så går det faktiskt riktigt bra. Men ettans cylinder funkar inte ibland. Vet inte om det är tändstiftet eller injektorn.
Jag tog bort alla injektorer och kollade dom. Verkar inte vara nåt fel där.
Dessutom gick gängan till lambdasonden sönder då jag skruvare ut den. Man kanske skulle ha haft på lite kopparpasta i alla fall?

Efter att ha kollat alla tändstift visade det sej att femmans stift hade fått sej en smocka så att porslinet gått sönder. Undras när det hade hänt? I allafall gick den som ett skott sen, och i börnouten som följde råkade jag göra ett stort hål i farsans presenning som ligger på garagegolvet. Aj aj, det här bådar inte bra för fortsatt uthyrning av garaget..

Vidare har jag till slut fixat det lilla fästet som ska hålla i startmotorn i framkant. Motorn har nämligen lite underliga vibrationer för sig på vissa varv, och det kan kanske vara startmotorn som så att säga "svänger med".
Sen gjorde jag också ett ordentligt fäste som håller ihop avgasrören med varann.
Sen kom besiktningen. Höger bakbroms tog lite dåligt men klarade sig. Det gjorde inte sprickan i rutan, men jag hade ju tänkt byta den ändå. Det roligaste var att besiktningsgubben sa att den var "pigg". Betyder det att andra amerikanare är slöa!?

Juni 2005

7500 spänn för att byta en vindruta?? Ajdå. Det får vänta.
Istället sänkte jag lufttrycket i däcken för att se om bilen blir mindre studsig på vägen. 2 bar borde vara bra för komfortåkning.
Sen har megasquirtlådan blivit utrustad med en "Dave cap" avstörningskondensator för att varvtalet ska bli lite stabilare.

2015 kilo!
Det är vad min bil väger utan passagerare och bensin i tanken. Uppmätte det på en förhoppningsvis exakt fordonsvåg. Det är 100 kilo mer än vad GM hävdar. Hmm. Några av kilona kan förklaras med all smältfolie jag la under golvet, men inte alla.

Juli 2005
Skandal! Dagens höga bensinpriser är verkligen inte bra för hobbyn! Börjar nu förstå varför cykelsemestrar är så populära.
Nåja jag har i alla fall öppnat bottentråget på växellådan, och där såg det bra ut. Klarröd olja och en del magnetiskt jox på magneten. Jag passade också på att ta bort kulan i lockupsolenoiden och blåste rent den senare. Och gissa vad som hände? Jo växlingspunkterna på fullgas hoppade upp till 3600 varv! Toppen! Nu ät det bara en liten bit kvar till 4200.

Sen har tändningen fått sej en översyn också. Det hade visst börjat kärva lite där inuti. Lite smörjsprej gjorde susen. Åsså begränsade jag vacuumförställningen så att den inte ger så många grader vid landsvägsfart. Motorn drar liksom lite "ojämnt" om tändningen är för tidig.

Och äntligen har jag hittat varifrån obalansen i höger bakhjul kommer. Den är obalans i bromstrumman! Det sitter redan , från fabrik, tre feta vikter på den , men det är obalans i alla fall. Hur lyckas man med en sån grej?

Efter en tripp till Dala-Järna kom vi hem med två topplock till en framtida 500-motor. Det ena har haft en ventiltallrik inplanterad i sig. Fin va?
Toppen! Hål i toppen



Vidare till nästa sida.
Tillbaka till förra sidan.