Bildagbok
Bildagbok.
Augusti 2005
Är nu väl hemma efter en semester i en Toyota. Anledningen är höga bensinpriser. 12kr litern tycker jag är lite mycket.
I allafall har jag byggt upp en enorm V8-abstinens, och gick loss på tomgångsventilen för att justera kallstartomgången en aning. 1800 varvs tomgång vid kall motor tycker jag låter lite för mycket. Det finns ingen skruv att justera på, men lite plastic padding i skåran där luften sugs in gjorde bra resultat!
TomgångSventil. Här utan fjäder.
Nu är EGR-ventilen på plats igen. Bränslefiltret har suttit ivägen ett tag, men nu fick jag tag på ett subaru-filter som passade bättre på ett annat ställe. EGR-kylningen får komma senare, då det börjar bli ganska trångt.
Det visade sej att EGR-ventilen inte funkade eftersom avgastrycket var för lågt, trots att jag justerat transducern (den mojängen som känner av avgastrycket). Dubbla rör och ingen katalysator gör verkligen sitt till!
Jag kortade av fjädern i transducern en bit, och det hjälpte.
Urrk! Har nu legat under bilen hela dan (varför går den aldrig sönder på taket?) och bytt turbinen till växellådan. Lockuppen funkade ju inte på den gamla.
Där under hittade jag orsaken till dom underliga vibrationer jag haft i bakvagnen den senate tiden: växellådsfästet hade helt helt sonika kollapsat. Den där gummikudden alltså, och alla fyra skruvar som fäster kardanen i bakaxeln satt löst! Hmm, hade dom skruvat upp sej, eller hade jag glömt dra åt dom?
Det kunde ha gått illa. (=dyrt).
Då jag skulle köpa nytt fäste fick jag veta att det var fel sort jag haft från början, det ska vara ett runt och inte ett rektangulärt. Dom rektangulära går visst bara sönder. Jag höjde också upp lådan en bit i bakkant för att kardanknuten ska sitta i så liten vinkel som möjligt. Är vinkeln för stor så hör man mullrande ljud från bakvagnen, och det är ju mindre bra för åkkänslan.
Och när jag väl är klar med allting, vad händer? Jo den nya turbinen är också trasig! Rollerclutchen är paj, så bilen rör knappt på sej. Arrrghhhhh!!!
September 2005
Nu har jag skaffat en ny turbin, och då menar jag ny. På Ekerö i Stockholm ligger Danielssons bilservice, och dom kunde verkligen det här med turbiner. Verkstadsgubbarna blev eld och lågor då man frågade dom tekniska saker, och visade mej hur en 700-turbin ser ut inuti, och mycket mer.
Inuti turbinen finns det en ryckutjämnare, och det visste jag inte. Lockupkopplingen är en lamell som är fastlimmad på lockupkolven där inne, och den slits ju med tiden.
Så en sak har jag lärt mej, köp aldrig en begagnad turbin om den har lockup.
Fick också veta att dom billiga skräpturbinerna man köper från USA , verkligen är billiga skräpturbiner från USA. Se upp med sånt som heter dacco.
Dom visade mej en trasig "Hi-stall racingturbin" från USA som var helt söndrig inuti. Tydligen utgår dom från en standardturbin från ford taurus och sätter på andra fästen.
Att byta turbin den här gången gick på 3 1/2 timme. Exkl fikarast.
Och den här gången funkade det galant, och bättre än nånsin förresten. Inga ryck känns när den växlar längre. Ryckutjämnaren måste ha varit trasig i den gamla.
Och lockuppen funkar!! Den hoppar i på trean och fyran över ca 75 knyck och sänker motorvarvet till ca 1050 på fyran i 90, och man måste släppa upp gasen så det inte pinnar iväg!
Sen har jag pillat lite på tändningen igen. När jag ställde om den mekaniska tändförställningen så begränsade jag vacuumförställningen så den totala inte överskrider ca 50 grader. Nu tog jag bort begränsningen så att jag får ända upp till 63 grader på höga varv och låg belastning (som inte är så vanligt på min motor längre). Detta är extremt, och vissa tendenser till spikningar finns det, men motorn går nog lite bättre nu!
Oktober 2005
Har haft problem med lite allmänt motorbludder, och märkt att tändstiftet i tvåans cylinder blir svart. Efter att ha tagit bort injektorerna på den sidan har det visat sig att tvåans injektor inte håller tätt. Inte så konstigt att motorn gått illa då.
Jag tog en av mina gamla spridare och satte dit istället. Funkis! Passade ochså på att flödestesta allihop, och dom gav ungefär 450cc/min som dom skulle!
Gamla bettan.
November 2005
Nu har jag kommit över ännu en kvaddad 472:a till lagom pris. På den satt iallafall två toppar av rätt sort. En ventil var krokig, så jag antar att krokiga ventiler hör till vanligheterna på dom här motorerna?
För att underlätta ventilfippel så har jag tillverkat ett ventilknasterverktyg av ett fyrkantsrör. Smidigt värre!
Hemmagjort knasterverktyg.
Vinter 2005-2006
Tomten var snäll mot min bil i år. Det kommer bli Megasquirt II och brebandslaambda. Och heldigital tändning. Perfectionism is my excellence!
Den digitala tändningen kommer från en Cadillac 368-motor från tidigt 80-tal, och ett MS-II krävs för att styra den, och då var det lika bra att skaffa bredbandslambda också. Då är det plötsligt möjligt att låta insprutningen reglera på syrehalten i avgaserna, och då finns större potential för både hästkrafter och ekonomi! Bredbandslambdan med tillhörande styrbox kommer från innovative motorsports.
Reläkoertet till megasquirtet behöver en liten ombyggnation. Fiffet med extra backuppbatteriet funkade bra i teorin, men inte lika bra i praktiken. Åtta injektorer på full muff och två bränslepumpar var mer än vad ett litet extrabatteri klarade. Nu bygger jag om så bara själva megasquirt kretskortet får backup-ström. Till detta krävdes ett extra relä och en schottkydiod. Jag lödde också dit två avstörningskondensatorer jag hittade. Kan inte skada.
En kul bieffekt med backuppbatteri är att även om man kopplar bort stora batteriet -så fortsätter radion spela!! Så är det bevisat, ZZ top behöver ingen ström!
Kopplingsschema här!
Fick också en del problem med tomgången. Av nån skum anledning hade den blivit så låg att motorn stannade när den blev varm. Denna skumma anledning visade sig vara ett gäng tvestjärtar hade krypit in och dött i luftkanalen för tomgångsjusteringen.
Har nu gjort i ordning nya datorstyrda fördelaren. Fin va?
April 2006.
Dom billiga spridarna som går att köpa på ebay är billiga av just en anledning, att kvaliteten är lite varierande. En på vänstra sidan fick bytas i fjol, och nu är det en på högra sidan som börjar dumma sig. Den ger ca 50cc mindre än dom andra. Jag har numer en liten testrigg bestående av en burk bensin, en pump, och en tryckreducerare för att testa sånt.
Sen går åket på etanol nu också. Det var ju bara att tanka E85 och sen ändra ett värde i "Megatune". Hur sompelt som helst! Alkohol och bilkörbning hör ihop!
Ajaj, redan nu kom ett bevis på att alkohol och bilkörning nog inte hör ihop ändå. Bränslepumpen visade sig vara för klen och inte räcka till på fullgas. Standardpumpen ger 120 l/h , men jag beöver en som ger minst 200 l/h. Nya pumpar finns visserligen att få tag på, men fan vad dyra dom är. Hmm, hur ska man lösa det här nu då?
Innan problemet var löst så hann en av transistorerna i megasquirtet elda upp sig själv. Sånt verkar hända lätt om motorn är svårstartad och man kör mycket med startmotorn. Nya delar beställda. Suck.
Transistorerna blev nu flyttade till flybackkortet och "socklade" med gamla strömsladdar till diskdrivar. Se bild.
Vad gör man när den gamla tutan blir dålig och inte säger mer än "pjuut"? Lagar man den? Nä. Köper man en ny likadan? Nä. Man sätter dit en kompressordriven starkhornstuta! Skare va så ska're va! Tutan kommer från en fyndlåda, och kompressorn tillhör egentligen luftfjädringen till en 80-tals cadillac. "BLÄÄÄÄP" på er!
Maj 2006
Gud vad det var smockat med bilar på cruisingen i Sala igår! Fast bara en med pimptire, fetgrill och trasig taklucka! Bilen gick fint, men megasquirtet får fnatt ibland och tror att bilen stannat. Då hörs en litet klick från relät till soppapumpen och motorn hostar till.
Problemet rör bara folk med MS-II och 7 eller 8 pin HEI tändning. Lösningen till detta fanns såklart på megasquirts supportforum.
Anledningen till problemet är att MS-II använder HEI-modulen på ett sätt som den inte ska användas. 5 volt tas från modulen och går till jord via optoisolatorn i MS:et. Istället så ska optoisolatorn matas med fem volt för att sedan jordas i hei-modulen. Strömmen går alltså åt fel håll från början.
Här är en bild på dave-cap-modifieringen, men alla komponenter som ska ändras om finns med här.
Det som ska göras är:
.Ta bort D5,D8,R10
.Ta bort jumper mellan XG1-XG2
.Sätt en sladd mellan XG1 och D5:s högra sida (utan band)
.Sätt en sladd mellan längst ner på R10 och litet hål ovanför D9 (där finns 5 volt)
.Sätt ett 1.3k Ohms motstånd istället för D8 (1kOhm - 2kOhm är ok)
Och nu har drivtransistorerna brunnit igen. Det verkar hända när man kör på startmotorn väldigt länge. Fick en hel näve med begagnade transistorer att ha som reserv (IRFZ42). Då gick 1,4A-säkringen till MS:et vid full gas istället. Säkrade temporärt upp med en nyckelring (god nog för 450+A) och satte sen i en 2A säkring. Funkat sen dess.
Nu var det slut för den här gången. Förtsättning följer med tiden, ända tills bilen en dag blir min död.
Tillbaka till förra sidan.
Tillbaka till första sidan.
Till nästa sida.