94 ---- Med Volvo till Kanaan | [Förra] [Nästa] |
Enligt judisk tradition utgör tempelberget jordens medelpunkt, och den Heliga skrift talar även därom. I Hes. 38 kap. läser vi om folket, "som bor på jordens mittelhöjd". Tanken har alltså även bibliskt stöd. Och ingen kan förneka, att Jerusalem dessutom alltid varit ett historisk och religiöst centrum. Tempelplatsen är en s.k. säker plats i Jerusalem. Det råder det inget tvivel om, att det var här som Abraham bar fram sin son Isak som offergåva, när han av Herren sattes på sitt svåra prov. Omarmoskén är byggd över offeraltarets plats. Klippan ligger än idag kall och bar precis som på Abrahams och Davids tid. Det var gripande att stå där och låta tanken gå tillbaka till den dag, då fader Abraham gick den långa vägen från Ber-Seba till Moria berg.
Omars moské är en åttakantig byggnad. Varje sida är omkring 20 meter lång. Upptill är väggarna klädda med färgat kakel av porslin. Enastående vackert. Golvet inne i moskén är av marmormosaik. På väggarna finns citat ur Koranen, vilka är emot kristendomen. Kupolen är 30 meter hög. Där ser man halvmånen, mohammedanernas heliga symbol. Mohammedanerna, som nu i många hundra år härskat över tempelplatsen, har omgivit den med en massa legender. Bl.a. säger de, att när Mohammed for till himlen på sin fina häst Borak, tog han vägen över tempelplatsen. Hästen satte då sin fot på den heliga klippan, och stenen var nära att följa med till himlen, men Gabriel lade sin hand på den och höll igen. Nu kan man för den skull i stenen få se märken både efter hästens fot och ängelns hand. Ett är visst, för en mohammedan är denna plats, näst efter Mecka, den heligaste på jorden. Mohammedanerna tror också, att en bön som bedes här har lika god verkan som tusen, uppsända från andra platser på jorden. På tempelplatsen finns flera moskéer och helgedomar, men vi var inte inne i mer än Klippmoskén. En annan moské kallas El Aksa och är intressant därför att den förut varit en kristen kyrka.
[Tillbaka till huvudsidan] | [Förra] [Nästa] |