Tp 1 AB Flygindustri/Junkersverken Ju F 13
 |
Motor: BMW / 185 hkr
Toppfart: 183 km/tim
Operativ höjd: 4400 m
Spännvidd: 17,8 m
Besättning:
Flygvapentjänst: 1928-1943
Antal: 3 st |
Svenska Röda Korset tillsammans med Svenska Luftfartsförbundet
köpte 1928 en Junker
F 13 från AB Flygindustri i Limhamn. Flygplanet stationerades
i Boden. 1929 köptes ytterligare två Junker F 13 från
ABA. Den ena baserades på F 4 Frösön och den andra
på
F 2 Hägernäs nordost om Stockholm. De användes som ambulansflygplan
i glesbyggd
och skärgård. |
|
Tp 2 Junkers W33 / Tp 2A Junkers W34
 |
Motor:
Toppfart:
Operativ höjd:
Spännvidd:
Flygvapentjänst: 1933-1945
Antal: Tp2 1 st, Tp2A 3 st |
Den först inköpta stationerades på F 4 Frösön
och havererade vid Söderfors 1938. De två
andra stationerades på F 2 respektive i Boden. De användes
som ambulansflygplan. |
|
Tp 4 Beechcraft Beech 18R
 |
Motor:
Toppfart:
Operativ höjd:
Spännvidd:
Flygvapentjänst: 1940-1949
Antal: 1 st |
Detta enda flygplan köptes 1940 från USA och
baserades på F 4 Frösön Användes som
ambulansflygplan. |
|
Tp 24 Dornier-Werke Do24
 |
Motor: 3xBramo FAFNIR 323 3 x 1150 h
Toppfart: 340 km/tim
Operativ höjd: 5700 m
Spännvidd: 27 m Berättning: 5
man
Flygvapentjänst: 1945-1951 Antal: 1 st |
Nödlandade i Sverige och kvarhölls under kriget.
Användes som sjöräddningsflygplan på
F 2 Hägernäs. |
|
Tp 45 Beech Aircraft Beechcraft C-45
 |
Motor: 2xP&W WASP JUNIOR R-985 Effekt:
2
x 450 hkr
Toppfart: 285 km/tim
Operativ höjd: 5600 m
Spännvidd: 13 m
Besättning:
Flygvapentjänst: 1948-1955
Antal: 2st |
|
Tp 47 Consolidated Vultee PB 4-54 CATALINA/CANSO
 |
Motor: 2 x P&W TWIN WASP R-1830-92
Effekt: 2 x 1200 hkr
Toppfart: 300 km/tim
Operativ höjd: 7600 m
Spännvidd: 31,7 m
Besättning: 5 man
Flygvapentjänst: 1947-1966
Antal: 3 st |
Catalinan var ett amfibieflygplan som kunde operera både
på land och vatten. Användes
i huvudsak för sjöräddningsuppdrag med basering F2 Hägernäs/Bromma/F8
Barkarby.
Ett av flygplanen nedsköts av rysk MIG 15 den 16 juni 1952 under
spaning efter försvunnen Tp 79 DC3 över Östersjön. |
|
TP 78 Noorduyn Aviation Ltd NORSEMAN
 |
Motor: P&W WASP R-1340-AN 1 / 600 hk
Toppfart: 250 km/tim
Operativ höjd: 6100 m
Spännvidd: 15,7 m
Besättning: 2 man + sjuksyster
Flygvapentjänst: 1949-1959
Antal: 3 st |
Norseman var ett flygplan med fast landställ som kunde
förses med skidor. Två av flyg-
planen fanns baserade på flygräddningsdivisionen F 2 Hägernäs.Det
tredje flygplanet fanns
på F 21 i Luleå. |
|
Tp 81 Grumman Aircraft Engineering Co GOOSE
 |
Motor: 2 x P&W WASP JUNIOR R-985
Effekt: 2 x 450 hkr Toppfart: 310 km/tim
Operativ höjd: 6400 m
Spännvidd: 15 m
Besättning:
Flygvapentjänst: 1951-1962
Antal: 1 st |
Tp 81 Goose eller Gåsen som den kallades var ett amfibieflygplan
som kunde användas
både på land och vatten. Det var avsett för transporter
och ambulanstjänst och var baserat
på F 21 i Luleå. |
|
Tp 83 Hunting Percival Aircraft Ltd PEMBROKE C Mk 52
 |
Motor: 2 x Alvis LEONIDES 2 x 570 hkr
Toppfart: 350 km/tim
Operativ höjd: 6000 m
Spännvidd: 19,7 m
Besättning: 3 man
Flygvapentjänst: 1955-1980
Antal: |
Pembroke användes mest för transporter. Två
målades i blått och vitt och användes som
VIP-flygplan. Flygplanet var utrustat med radar och användes för
utbildning av förare och
navigatörer. Det var även utrustat med sökmottagare
för pejling av nödsändare.Användes
i flygräddningstjänst. |
|
Sk 16 A Noorduyn Aviation Ltd Canada AT-16
 |
Motor: P&W Wasp R-1340-AN-1 600 hkr
Toppfart: 290 km/tim Operativ höjd: -
Spännvidd: 12,8 m Besättning:
2
man
Flygvapentjänst: 1947-1972
Antal: 145 st alla versioner |
Sk 16 var främst ett skolflygplan som användes
på F 5 Ljungbyhed. Senare kom det att
baseras på alla förband som sambandsflygplan. På vissa
förband försågs det med fäll-
ningsanordning för under kroppen placerad livbåtspacke och
användes i flygräddningstjänst. |
|
Här nedan följer presentationen av alla helikoptrar som har
funnits i Flygvapnet.
Hkp 1 Vertol 44
 |
Motor: Wright Cyclone stjärnkolvmotor
Toppfart: 205 km/tim
Operativ höjd: -
Rotordiameter: 13,5 m
Besättning: 3-4 man
Flygvapentjänst: 1962-1964 som lån
Antal: 2 st |
Hkp 1 var en kolvmotorhkp med många tekniska problem.
Helikoptern inlånades till Flyg-
vapnet från Marinen i två exemplar 1962-1964 för utvärderande
prov i flygräddningstjänst.
Helikoptern var vid detta tillfälle baserad på flygräddningsdivisionen
på F 2 Hägernäs. |
|
Hkp 2 Sud Aviation ALOUETTE II
 |
Motor: Turbomeca 1C 900 hkr
Toppfart: 150 km/tim
Operativ höjd: -
Rotordiameter: 10,2 m
Besättning: 2 man
Flygvapentjänst: 1956-1986
Antal: 6 st |
Användes i FV huvudsakligen för lokal flygräddningstjänst
och till lättare transporter. Den var baserad på F 4 Frösön,
F 6 Karlsborg och F 7 Såternäs. Hkp 2 var ej IFR-utrustad
annat än på slutet. Den hade antingen medar eller flottörer.
Helikoptrarna på F 6 utförde
mängder med transporter åt RFK robotprov. Har höjdrekordet
för hkp 12442 m.
Rekordet sattes den 21 juni 1972. Helikoptern var en SA 315 B Lama.
En Alouette 2, som var upphottad med motor, växel och rotorblad från
Alouette 3. Helikoptern var fram-
tagen för det Indiska Flygvapnet, med uppgift att landa på
6000m höga berg med 200 kg
last. |
|
Hkp 3 Augusta Bell 204
 |
Motor: General Electric/Rolls Royce GNOME 1200
hkr
Toppfart: 220 km/tim
Operativ höjd: -
Rotordiameter: 13,41 m
Besättning: 4 man
Flygvapentjänst: 1962-1998
Antal: 7 |
Hkp 3 användes för teleunderhåll men användes
på vissa förband även som lokal rädd-
ningshkp.Det första förbandet i det sammanhanget var F 10
Ängelholm. Senare kom den
att ersätta Hkp 2 på F 4 Frösön. I mitten av 80-talet
fick även F 16 i Uppsala Hkp 3. |
|
Hkp 4 A Boeing Vertol 107
 |
Motor: 2 x General Electric/Rolls Royce GNOME
2x1200 hkr
Toppfart:270 km/tim
Operativ höjd: 4000 m
Aktionstid: 4 tim, max 6 tim
Rotordiameter: 15,24 m
Besättning: 5 man
Flygvapentjänst: 1963-1992
Antal: 10 st |
Hkp 4 är en tandemrotorhelikopter med stor lastkapacitet.Den
kom under många år att
utgöra ryggraden i det svenska flyg- och sjöräddningssystemet.
Tusentals är de människor,
militära men främst civila som blivit undsatta genom denna
helikopter. Hkp 4 var baserad
på F 21 Luleå, F 15 Söderhamn, F 17 Ronneby och Visby.
De två sistnämnda platserna
med dygnet runt beredsap. Fyra av dessa Hkp 4 A överfördes
i början av 90-talet till
Marinen och byggdes om för ubåtsjaktändamål
med beteckningen Hkp 4 D. |
|
Hkp 9B MBB Messerchmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS
 |
Motor: 2 x Allison 250-C20 B Tam 4 C
Effekt: 2 x 420 hkr Toppfart: 240 km/tim
Operativ höjd: -
Aktionstid: 2,5 tim
Rotordiameter: 9,84 m
Besättning: 3 man
Flygvapentjänst: 1985-1993
Antal: 4 st |
Hkp 9 var en hkp som på F 6 Karlsborg och F 7 Såternäs
kom att ersätta Hkp 2. Då
helikoptern ej var särskillt lämpad för sin uppgift
kom den i det krympande flygvapnet
att efter kort tid utgå som flygräddningshelikopter och
såldes. En havererade. |
|
HKP 10 Aérospatiale AS 332 M1 SUPER PUMA
 |
Motor: 2 xTurboméca Makila
Effekt: 2 x 1780 hkr
Toppfart: 260 km/tim
Operativ höjd: 4000 m
Aktionstid: 3,5 tim
Rotordiameter: 15.60 m
Besättning: 5 man
Flygvapentjänst: 1988-
Antal: 12 st |
Hkp 10 blev ersättaren till Hkp 4 Boeing Vertol. Helikoptern
placerades först på F 21
Luleå som fick ansvaret för utbildning av både förare
och tekniker. Sedan fick även F 15
Söderhamn och F 17 Ronneby Hkp 10. Alla flygvapnets kvarvarande
förband har numera Hkp 10 även F 4 och F 7. Alla ingår
numera i Försvarsmaktens Helikopterflottilj.
Hkp 10 har modern styrautomat och navigeringsutrustning. En Hkp 10
från F 21 Luleå
havererade 2000 i Kebnekajsefjällen. |
|
Det kan alldeles säkert finnas felaktigheter i denna
presentation av flygvapnets samlade
resurser av alla flygplan och helikoptrar som verkat i räddningstjänst.
Om du som besökare
upptäcker några felaktigheter eller har värdefull kompletterande
information är vi
tacksamma om du kontaktar någon i styrelsen. Lämpligen webbmaster. |
Topp
Första sida |