"klintbergare"
och andra moderna vandringssägner...

Skrön|a -an -or s. vard. lögnaktig historia (Svenska Akademiens ordlista)

"En klintbergare är en riktigt bra skröna, så bra att många tror att den är sann.
De berättas med skräckblandad förtjusning."
Maya Uusitalo, Aftonbladet - IT

Bengt af Klintberg
Bengt af Klintberg
Är han bara en skröna? :-)
Oftast är inte dessa historier sanna, men roliga eller skrämmande. Men varför sprids dom?
"Vet du vad en klintbergare är för någonting? Det är helt enkelt den nya benämningen på vandringssägner, och detta efter folklivsforskaren Bengt af Klintberg. Han har bla skrivit boken 'Råttan i pizzan' som kom ut -86 (som nytryckts -99), och kom till hösten -94 ut med en ny samling 'Den stulna njuren'. (En försvunnen turist hittas svårt medtagen på en parkbänk. Han har ett operationsärr i sidan. Det visar sig att han drogats och fått en njure borttagen)."
"Hela genren exploderar, berättar Bengt af Klintberg: Det finns nu ett femtiotal forskare över hela världen som sysslar med de här historierna. Vi har symposier och kongresser och till och med en egen tidning. Tidningarna tar gärna in den här typen av historier, trots att man förstår att de är fejkade, men med en 'blinkning' till läsarna: En konstig historia i högerspalten på förstasidan, då ska du veta vad det är frågan om.
- De här sägnerna har en sådan kraft att det inte går att styra dem, säger Bengt af Klintberg. De talar till läsarnas känslor och inte till förståndet. Han har följt en typisk klintbergare 'Stålmannen' (han använder inte själv den beteckningen) jorden runt och i mängder av lätt justerade versioner (varje ny tidning sätter gärna in lokala beteckningar):
Det hörs kvinnoskrik från en lägenhet. När man tar sig in ligger en naken kvinna fastbunden i sängen och över hennes ben en medvetslös man i stålmansutrustning. Det visar sig vara ett äkta par som försökt krydda sina omfamningar. Men när mannen skulle dyka över kvinnan från klädskåpet slog han skallen i taklampan och svimmade.
Kännetecknet är att det aldrig finns någon existerande läkare intervjuad och att polisen vid kontroll hört talas om historien men aldrig blivit alarmerad." Ur: "Populär Vetenskap" nr 4/94.

I TV-programmet "Märkeliga saker hända/Weird Shit Happens" som visades på TV2 17/7-96, intervjuvas Bengt af Klintberg, där han bla förklarar hur han blev intresserad av skrönor och myter:
"-En flicka som arbetade hos oss hade varit ute med sin pojkvän. När hon kom hem, sa hon: "Jag ska aldrig mer äta pizza." Sedan berättade hon att en gäst på restaurangen fick ett råttben i halsen. Jag kände genast att det kunde vara en vandringshistoria. Så jag började leta och fann att den hade uppstått 10 år tidigare i England och bara hade berättats om utländska krogar i hela Europa. Många fick stänga när de drabbades, för folk trodde på historierna - vilket visar att många av de här är ganska farliga historier. Oftare än man kan tro, tar pressen upp dem som riktiga nyheter. Arbetar man länge med historierna blir man skeptisk - men jag skulle inte våga säga att alla är osanna. De är från gränslandet mellan verklighet och dikt..."

  • Bengt af Klintberg i intervju Aftonbladet 24 dec 1998. Där han pratar om att "En ilsken tomte kan gå till attack" och andra skrönor.

  • Känn igen en vandringssägen.

  • Nina Suojanen beskriver här "Vad är en vandringshistoria?"

  • 06-10-27:
    "Gick du på den lätta?"
    "Vandringshistorierna allt fler - läs inte detta om du inte vill få en bra historia förstörd"
    Läs mer på Aftonbladet, 06-10-25.
    Läs också i AB: Mikron – ett vapen mot mjältbrand? Vandringshistorierna som började efter terrorattacken i New York".

  • "En klintbergare?" i DN 16-06-99.

  • Folkminnen. "Folkminnen sänds lördagar 08.45 med repris söndagar 13.45. Folkminnen är ett annat ord för folklore eller muntliga traditioner, men Folkminnen är också radioprogrammet varje vecka där svenska folket minns sina sägner, gåtor, ordstäv och talesätt." Bengt af Klintberg väljer vilka ämnen som ska tas upp. Bisittare är Christina Mattsson.

    98-05-27: Den sydafrikanska sjukhusstäderskan.
    Jag frågade Bengt af Klintberg om vad den "senaste sägnen" som går runt nu handlar om. Jag fick då ett brev där han skriver att "det är ont om nya vandringssägner, efter den sydafrikanska om patienterna som hittades döda varje fredag." Han bifogade två sidor ("Feedback") ur New Scientist från hösten -96. "Någon nyare information har jag inte, bortsett från att det gjordes en bra svensk TV-version av den som du säkert har sett." I tidningen New Scientist den 28 september och 30 november 1996 står det lite om denna historia. Det går att läsa mer om olika versioner, spekulationer och brister i historien och dess förmodade ursprung i folklore, på Goldstuck's fina Web site.
    "Chock", hette den serien om skrönor som gick på TV. Där Kjell Bergqvist spelade läkaren som blev beskylld för att vara ansvarig för flera patienters död då han varit i tjänst på fredagarna. Men det var sjukhusstäderskan som kom in varje fredag och drog ur kontakten till maskinerna som höll patienten vid liv, för att sätta in sladden till golvpolish-maskinen därför att det bara fanns ett elurtag i rummet, och som då av misstag dödade patienten. /Mats kommentar.
    Men, som New Scientist frågar på slutet av artikeln, "Just one question remains. Is the story really a complete myth? Or is there, somewhere, a grain of truth in it? Not even Goldstuck can give the final answer to that one."
    - Är det någon som läst eller hört någon mer variant på denna historia? Skriv gärna till mig om det!
    98-07-16. Urban Legends from Southern Africa Om "The Rabbit in the Thorn Tree", "The Leopard in the Luggage" och "Ink in the Porridge".
    Arthur Goldstuck waffles on about urban legends, published and not-so-published articles and features about urban legends in South Africa.


    "En ung man har svensexa med sina vänner. Stämningen är hög, och den blivande brudgummen blir ganska berusad. Någongång under kvällen får vännerna för sig att rulla in honom i en golvmatta, som de ställer vid den blivande brudens dörr. Nästa morgon hittar bruden honom med huvudet nedåt inne i mattan - kvävd till döds..."
    Vandringshistorier av denna typ har förmodligen kommit av de många rykten som går om uppsluppna upptåg, när framförallt den blivande brudgummen firas med en svensexa. Men varken från sjukhus eller poliskretsar har det rapporterats om den här sortens tragiska händelser.
    Ur: "Illustrerad Vetenskap", nr 10/95.

    "Efter en stor skogsbrand i norra USA gick chefen för släckningsmanskapet och skogvaktaren ut för att studera skadornas omfattning. Plötsligt fick de syn på en förkolnad man som hängde högt uppe i ett avsvett träd. När de kom närmare, såg de att den döde mannen hade en komplett dykardräkt på sig. En undersökning visade senare att mannen hade dykt i ytan på en närbelägen sjö, då han sögs upp i ett av de släckningsplan som hämtade vatten där..."
    Historien är ett utryck för den rädsla en del dykare kan känna när de tänker på de faror som kan lura nere i det tysta djupet, där människan är sårbar borta från sitt rätta element.
    Ur: "Illustrerad Vetenskap", nr 10/95.

    "En bluff som aldrig dör: DEN DOLDA ÖVERTALNINGEN.
    "Vad som verkligen har fått sinnena att koka i USA under de senaste 40 åren är insikten om att reklamen påverkar konsumenterna på ett sätt som de inte kan försvara sig emot. Nämligen genom "subliminals" - påverkan utanför den normala och medvetna uppfattningen. Första gången allmänheten blev bekant med subliminal teknik var på 1950-talet. Ett företag hävdade att man i film kunde klippa in orden "ät popcorn" eller "drick cola", så att de bara visades i mycket korta glimtar, men ändå motiverade människor att köpa mer popcorn och coca cola. Budskapet visades bara under bråkdelar av en sekund. Härigenom uppnådde man att budskapet uppfattades utan att åskådarna lade märke till det. Avslöjandet orsakade ett våldsamt rabalder. Dels i form av gräl om effekten, dels i form av publikens reaktion mot den dolda manipulationen. Tekniken förbjöds därför senare i amerikansk TV-reklam."
    Det här är ett avsnitt klippt ur artikeln "Ny terapi går genom hjärnans bakdörr" i Illustrerad Vetenskap nummer 1/1993. Men subliminals är nog betydligt intressantare än vad artikelskribenten Helene Flendt anar. I sin bok DEN FRAMGÅNGSRIKA ANNONSEN (Liber-Hermods) avslöjar nu Staffan A Persson hur det hela gick till: En mycket uppmärksammad händelse 1957:
    Då påstod sig marknadsundersökaren James Vicary ha höjt försäljningen av popcorn och Coca-Cola vid filmvisningar. Han påstod sig ha satt in dolda reklammeddelanden i de nyhetsjournaler som föregick spelfilmerna på den tiden. Bara en filmruta hade använts åt gången så att ingen medvetet noterade något av de två budskapen "Hungry? Eat Popcorn" och "Drink Coca-Cola". Budskapen skulle omedvetet gått fram undermedvetandetröskeln och lett till att cola-försäljningen steg 57,7 procent och försäljningen av popcorn med 18,1 procent, enligt Vicary. (Lägg speciellt märke till de exakta procentangivelserna, som gjorde utsagorna ännu mer trovärdiga.)
    Fenomenet döptes till subliminal övertalning och antogs vara mycket starkare än vanlig övertalning eftersom det skedde under medvetandenivån, utan att passera medvetandets kritiska filter. Den här händelsen har blivit en så kallad vandringssägen, som kan dementeras hur många gånger som helst men trots det lever vidare från mun till mun. Vad som hände därefter är mindre känt: Vicary utmanades att upprepa sitt test under kontroll och övervakning. Han accepterade och ett test genomfördes (av Walter Weir vid Temple University) som emellertid inte ledde till någon förändring av vare sig cola- eller popcornförsäljningen. Vicary erkände därefter att han fabricerat resultaten för att försöka blåsa liv i sitt företag för marknadsundersökningar som gick dåligt. Allt detta publicerades i tidningen Advertising Age. Amerikanen Wilson Bryan Key har gått ännu längre för att avslöja annonsörernas dolska anslag. I tre böcker försöker han visa att många annonser har dolda sexuella bilder och ord. Speciellt bilder av iskuber i drinkar har varit föremål för Keys intresse. Där tycker han sig se avbildningar av könsorgan och ordet "SEX" insmusslade. Troligen kommer historier om dold övertalning att leva vidare hur mycket de än vederläggs eftersom många människor har ett behov av att tro att de manipuleras av dolda krafter."
    Ur: 'Populär Vetenskap', 4/94.

    "MANIPULATIONISMEN.
    Den utbredda "manipulationismen", idén att det finns en liten grupp marknadsförare och reklamfolk som förför oss till ständigt nya och i grunden meningslösa köp,
    avfärdar Colin Campbell i "The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism" bestämt.
    Visserligen har det nu gått ett bra tag sedan Vance Packard utgav "The Hidden Persuaders" 1957 (samma år som Sven Lindqvist publicerade pamfletten "Reklamen är livsfarlig"). Men tron på reklamens väldiga och destruktiva makt är förunderligt seglivad. Anna Olofsson, Sverker Särlin i DN."
    Ur: 'Populär Vetenskap' 4/94.

    98-03-24:
    Bajblondinen. Jag hittade bla den här historien, som jag faktiskt inte hört förut, i en artikel om moderna vandringssägner från "Göteborgs-Posten AVENY" 13.3-19.3 -98, av Markus Grönholm-frilansjournalist, (som Niclas med 'Missförståndssidorna' haft vänligheten att skickat till mig). Konstigt nog finns det ingen källhänvisning till någonting i denna artikel...!?

    "En kille blir under krogbesöket uppraggad av en het blondin. Väl hemma hos henne bjuder hon på ett glas vin innan hon föreslår ett skumbad. När de har det som mysigast bland bubblorna inser killen med fasa att han är akut nödig. Desperat kastar han sig mot toaletten men hindras då av blondinen, och sekunden efter är tagedin ett faktum. Självklart skäms killen som en hund. Men skammen bleknar snart i skenet av den mer traumatiska upplevelsen av att se blondinen smörja in sig med det onämnbara - hon gillar sådant här och har lagt laxermedel i hans vin för att få fram önskat resultat."
    - Kommentar om denna historia i artikeln: "Bajs är kul. Hur löjligt det än är, så är det något ytterst fascinerande med kroppsvätskor." "Vad som än händer kommer vi aldrig att sluta tänka på vår sexualitet och dess konsekvenser." "Den här händelsen finns med i The Devil in Miss Jones - 70-talets pornorulle nummer ett. Bara en sådan sak."

    98-04-15:
    Jag frågade Bengt af Klintberg om han hört historien om "Bajblondinen". Det hade han, och svarade i ett brev följande: "Historien om 'Bajsblondinen' har varit i omlopp i ett par år. Jag skickar över en utförlig variant som jag fick i januari -96 plus ytterligare en historia på temat "kinky sex" som också verkar vara spridd. Båda historierna speglar väl oron bland unga män att flickan dom raggat upp ska ha konstiga sexuella preferenser."
    Mer om bland annat Kinky SexSnopes2, "Urban Legends References Pages".

    99-02-15:
    Tidningen Metro hade i serien "Rocky" med en version av en liknande historia, som berättas på olika håll i Sverige.
    99-09-14: Jag skrev och frågade mannen bakom serien Rocky, Martin Kellerman, om bakgrunden till historien, och fick svaret att "Bajshistorien berättades för mig precis som i serien, en kompis sa att en kompis hade råkat ut för det. Och han trodde förmodligen att det var det också! Det är väl så vandringsmyter fungerar..."

    Är det några fler som har hört varianter på dessa historier?


    Ostension

    I TV-programmet "Märkeliga saker hända", talar en folklorist om "ostension": "-Vi vet att historierna inte är sanna. Vi har hört dem från olika håll. Folk tror att de är sanna, men vi säger till media att de inte är det. De kan inte ha inträffat så många gånger som man påstår. Ostension...Det är när myter blir verkliga. Folk gillar att leka med dem, hjälpa dem att bli sanna..."

    Bill Ellis, från Pennsylvania universitetet, berättar i ett föredrag vidare: "-Ostension är en term som lånats från semiotiken - den term vi använder när myten blir verklighet. Folk gillar att leka med myter. De hjälper myterna att bli verkliga. Det cirkulerar hundratals historier bland folk. I de flesta fall blir de bara återberättade. Men ibland får berättaren kontakt med rätt person, eller kanske fel... Då blir myten som ett frö som växer i den personens sinne - eller som en melodi han inte kan få ur huvudet. Det är sådana personer som kan få för sig att leva ut myten.
    Sällskapsdjur har kokats i mikrovågsugnar...
    HIV-positiva personer har legat med andra för att sprida smittan.

    Allt sånt har hänt efterdet att myterna hade spritts. Ta tillexempel allahelgonamordet i Houston 1974. En åttaårig pojke blev förgiftad av snask. Fadern hade tagit en livförsäkring på pojken, så han blev misstänkt. Han sa att han hade sett en främling med håriga händer ge pojken snasket. Fadern blev dömd. Avrättningen skulle ske följande allhelgonaafton. Mord och försvar enligt myten, och en domare som ville skapa sin myt...
    Vi som folklorister måste inse att moderna myter, vandringshistorier inte bara är texter som ska samlas in, skrivas ned och arkiveras. De ger också ideér till handling, ibland våldsam handling. Det är det som ostension kan lära oss: Folklore kan döda."

    Den fiktive professorn Charles Paulson Pulling säger i ett föredrag om "Storstads myter" (Urban legends) i TV-programmet "Märkeliga saker hända":
    "Storstadens myter är vidriga! De stinker...är ruttna...perversa! Jag säger det rakt ut: Vidriga! Vi sysslar med saker som gör en spyfärdig. Men de avslöjar vad vi retar oss på. Och världen är inte politiskt korrekt. I myterna skitar folk från tredje världen ner vår mat. Svarta killar våldtar vita killar. Bögar gör hemska saker med små sällskapsdjur. Myterna står i samklang med våra djupaste farhågor. Nu ska vi se vad vi har... (Pulling visar några diabilder på en duk).
    Det är "Piss i ölet". "Batman i garderoben". "Råttor i häcken".
    Apokryfiska historier...konstiga men osanna... Kommentarer?
    James, en ur publiken frågar: "Ni känner väl till vad Bill Ellis har skrivit?
    Pulling: "Ja, det tror jag nog. Jag besökte honom för en tid sen.
    James: "Varför säger ni då att de är osanna då? Ellis har visat att de kan bli sanna.
    Pulling: "Bill är ju ny på fältet, han är uppfinningsrik, vill skapa sig ett rykte. Som forskare i muntlig tradition säger jag ...det vi måste göra är att samla, katalogisera och jämföra. Det är data vi behöver. Data och än mer data...
    Tjej i publiken: "Vi vet att sånt här kan hända. Skämt, historier om smitta... Ni driver med historieberättarna. Ni bagatelliserar.
    Pulling: "Vänta lite nu..."
    (Här avbröts tyvärr detta intressanta fiktiva föredrag).


    Citat ur böckerna "Råttan i pizzan" och "Den stulna njuren" har gjorts med vänligt tillstånd av Bengt af Klintberg.