Bildagbok
Bildagbok.


Maj 2007
Aah! Bilen gick perfekt under cruisingen i Sala på sista April. En snygg burnout på infarten till Salas bilprovning bekräftar detta. Faktum är att insprutningen har gått i open loop ända sedan smalbandslambdan fick rycka in igen. Lambdasonden används bara till mappningen, och har sen ingen funktion. Vadå, det funkar ju bra det med.


Kommer ni ihåg allt injektorknas jag hade? Nu har jag hittat felkällan, och det var inte galvanisk korrosion, det var bränslefiltret som inte tålde E85, för limmet som fanns därinne och höll ihop allting hade blivit sprött och fnasat sönder. Det var alltså limbitar som satte igen injektorerna. Allt uppdagades vid en nästan stillsam dissikering av obektet ifråga. Se upp för Biltemas Subarufilter.
Guck!
Bildbevis.




Vidare har jag hittat en hel del bra ekvationer och räknar numer fram effekten på motorn. Att ha ett digitalt insprut än ovärderligt. Då kopplar man bara in lapptoppen och loggar. Sen in med loggen i ett annan program och utvärderar. Smiiiidigt!
Resultat: 272 hk vid 3320 varv. Ptja! Inte illa för en 425:a va?


Åter till bränslefiltren.
Allt vad skräpiga Subarufilter heter har nu åkt ut, och istället har det allra första BMW-filtret åkt in igen. Det sitter nu instoppat i chassibalken framför bensinpumpen, och det lutar lite uppåt så att så lite luft som möjligt ska bli kvar i det. Luft i bränslefilter är ett otyg!



Under en liten bilträff i närheten fick jag tillfället att lyssna på en nästan nyrenoverad 500. Bilens ägare beklagade sig över aatt han hade en lyftare som väsnades. Det har ju en annan också, så jag väntade mig att höra det vanliga "tapp tapp gnissel gnissel klonk klonk bam bam brak tick tick". Men nähejdå, det gick knappt att höra den motorn gå, och knappt lyftaren heller! Hmm, min 425:a är nog i sämre skick än vad jag trodde..
Hade han fått höra min motor hade han väl fått hjärtattack stackarn.

Sommaren 2007

Nu har bilen fått för sig att gå riktigt dåligt emellanåt, den får för lite soppa av nån anledning. Antingen är det filtret, eller så är det Biltemas soppapump, som för övrigt fått diverse oljud för sig. "BzzZZzzgrxgrxgrx" typ.
Förresten har jag mätt upp och räknat på gamla pumpen. Den gar mer än vad den borde. 2,4 till 2,44 l/min @ 3 bar. Heja bosch!

Efter lite klurande (jag är bra på sånt) så kom jag på att felet berodde på att när man kommer under 1/3 tank så börjar pumpen därinne av nån anledning att suga luft ibland. "Lösningen" på det var att lägga lambdaregleringen i auto igen så kompenserar motorn för det stundtals lägre trycket utan att man märker nåt :)
Förresten, en bieffekt av att lägga lambdan i auto är att soppaförbrukningen går ner.

På power meet gick motorn så bra att det inte verkar som om det finns nåt kvar att justera in. Vad ska man göra istället då? Laga rost?

Eller vänta, EGR-ventilen blir jag aldrig riktigt nöjd med. Jag lyckas nämligen inte knåpa ihop nån bra reglering som funkar. När katalysatorn är borta finns nämligen inget avgastryck kvar som transducern vanligtvis reglerar efter (Modifierad transducer gick inte heller), så då kör jag med on/off-modell mer magnetventil istället. Men det blir alltid ett ryck då magnetventilen öppnar/stänger, och det passar inte i en glidarbil. Man kanske ska satsa på en modern motordriven EGR?, men då måste jag bygga ut megasquirtet först.

Här är fån ett mail jag skrev som sammanfattar EGR-läget för tillfället:
Jag körde med EGR-kondensering ett tag också. Jag hade en extra liten kylare i nosen
på bilen där avgaserna gick igenom så att vattenångan blev vatten igen och dränerades ut
där. (Dräneringen sköttes av en upp och nervänd avluftare för elementkretsar, vilket funkade
ypperligt) Tillbaka till motorn gick mest bara koldioxid så jag tänkte det skulle vara bättre
för förbränningen. Men EGR-ventilen hamnade också i nosen på bilen (konstruktionsmiss) så
när man släppte upp gasen snabbt så hade motorn en lång bit egr-ledning att "suga ur", och
det som sögs ur fick motorn att stanna. EGR-ventil närmare motorn hade nog löst problemet.

Problemet till att jag nu inte kör egr är att jag inte kommit på nån reglering som funkar.
Orginal satt det en backpressure-transducer som reglerade efter trycket i avgasröret, men
då jag nu inte har några katalysatorer kvar så finns heller inget tryck att reglera efter.
Och on-off reglering med magnetventil blir så ryckigt så jag kopplade ut det till slut.

Det jag behöver är nån form av eldriven egr-ventil som styrs på nåt sätt.. Vet inte hur det
ska gå till, men det kan nog megasquirtet hjälpa till med... 


Höst 2007

Nu har jag lagat rost. Jag avskyr att laga rost. Västersidan på bilen börjar nu får mindre antal fläckar med ljusröd zinkfärg.

Vinter 2007-2008

Nu håller jag på att byta motor. 425:an ska ur och 500:an ska i.
Och: Hurraaaaaaaaaaaa! Hittade nåt konstigt med HEI-fördelaren när jag plockade bort den. En svart fläck fanns inuti locket, och den fläcken ska inte vara där. Skruvarna som håller ner spolen har varit för långa och precis inte nästan faktiskt gjort hål i plasten så gnistan smitit direkt till jord. Fast bara ibland. Det förklarar att bilen började ha humör på slutet. Kul att hitta felen!

Svart



Vår 2008

Feb 2008 I vadå? I helvete!1
Och nu är nya motorn klar och dags att sättas i.
Och nu är den i!

Och går gör den!! Youtubevideo


Tillbaka till förra sidan.
Till nästa sida.