Bildagbok
Bildagbok.


Vår 2008
Första provsvängen. Jo det rör på sig! Definitivt rör den på sig! Ärrn
Kvarts gas och bilen bara piper iväg. Hastighetsmätaren är det enda som bevittnar hur fort det faktiskt går. Som om bilen bara vägde 800 kilo nånting. Trots elakare kamaxel har 500'an mycker mer bottendrag är 425'an. Märkte också att växellådan slirar nu när man gasar på, så nu är den den svaga länken. Ett framtida projekt kommer alltså bli att jaga tag på en 4l60e och hotta den.

Jag gasar hårt med en ny motor det första jag gör. Erfarenhet säger mig att det är på det här sättet en motor körs in bäst.

Bilägande ger muskler förresten. Två gångar har jag fått dra in bilen i garaget med rep och kedjespel. Första gången berodde på att tändmodulen i fördelaren gick sönder. Den var av modell vit av nåt billigt hemligt fabrikat, nåt som förklarar att jag hade problem med tach-signalen i början. Nu blev det en svart från Standard motors istället. Hoppas den håller längre.

Andra gången berodde på att startmotorn gick sönder. När en startmotor låter "graxgrixgrigxgrxx" och inget annat händer är det nämligen nåt fel. Startmotorn har låtit illa ända sen andra starten och nu hittade jag felet. Halva huset den består av hade spruckit. För tidig tändning i kombination med högt komp är inte bra för startmotorer. Nu har motorn igen förtändning alls vid start... man kanskle skulle ha ställt in det allra först...?

pajjjj
Sprucken..


Strax efter detta pajade startmotorn igen, på ett mer olämpligt ställe så nu blev det bogsering. Att bara plutta i noll graders förtändning i MS:et vid start funkade inte så bra. Då crank-varvtalet är ganska så ojämnt så är det svårt för MS-et att gissa sig till när gnistan ska komma. Felgissning går inte om så det blev reparation.
Kopplade den ett litet relä till HEI-modulen, så att när startmotorn går så stängs 5-volten av till modulen som då hoppar i felsäkert läge och ger gnista oberoende av MS:et. Så är det orginal på GM fordon så det är lika bra att det får förbli så. Senaste MS-flashen gör för övrigt motorn väldigt lättstartad. 2.8 tror jag det var.

Senare stannade bränslepumpen därför att en bricka fastnat i den (brickan kom från pumpen själv). Sen la pumpen av igen för att jag råkat klämma en sladd (hehe), och sen började fanskapet läcka så jag fick byta, och sen dog förpumpen i tanken. Baaara krångel! Det verkar gå lika bra utan förpump, än så länge. Sen la bilen av igen när startmotorshimsen lyckades penetrera isoleringen till sladden som går till startmotorsolenioden. Det rök friskt ett tag...

En ljuspunkt på himlen är i alla fall att solenoiderna som stänger av hälften av cylindrarna fungerar alldeles ypperligt. Jag använder en liten strömbrytare (via relän) för att stänga av cylindrarna och motsvarande injektorer. På tomgång sjunker bränsleförbrukningen med hälften och det är inte illa!
Återstå att se vad det ger på vägen. I alla fall så låter motorn som en radfyra och bilen lite som en Saab V4. Ljudet då man kör i 90 med 1040 varv på motorn och på bara 4 cylindrar är väldigt väldigt väldigt speciellt.. :)



Plockade en dag fram biltemapumpen ur en låda bara för att provköra, men den bara skramlade till och sen vägrade pumpa. En dissikering visade att två klackar som driver pumprotorn gått av. Grejerna är bara plast! Undvik kinatillverkade bränslepumpar gott folk.

Kaputtnik


Sommar och höst 2008
För att råda bot på den sorgliga sagan vad gäller bränslepumpar har jag köpt en sprillans ny Walbro GSS341 att stoppa i tanken. Gamla tankpumpen hade ju dött, men det räckte med att banka på den gå gick den igen. Att lita på? Nej.
Walbropumpen är en högtryckspump, så nån extra pump i chassibalken behövs inte längre. Jag bänkade Walbropumpen lite snabbt och vid mitt tryck gav den ca 3,7-3,9 liter per minut jämfört med specifikationen på 3,58. 6,3A drog den, och tyst och vibrationsfri är den så det verkar ju lovande än så länge.
Pumpkurva Walbropumpar

Pympen, Putte..!
Arrangemanget ifråga.

Efter en tripp till Gävle på nya motorvägen (110+) så hade bilen dragit 1,72 liter milen (eller 1,21 omräknat till bensin) och det är ju helt acceptabelt för en åttaliters maskin med aerodynamik som en lagårdsvägg. Hade jag kört på bara 4 cylindrar och fått fjutt på EGR'en så hade det nog blivit ännu lägre.

Jag har också köpt upp mig på ett gäng Halo-stift. Allt som går att läsa på Halos hemsida är förstås ren bullshit, men jag läste på andra håll att dom är synnerligen lättstartade på E85, så varför inte? Jag beställde från USA då dom är svinigt dyra här i Sverige. www.greenplugs.com tror jag det var. I alla fall den sorten hade en resistans på 6 kOhm, bara så ni vet.

Tillbaka till förra sidan.