När jag var elev vid speciallärarlinjen i Stockholm skulle jag som alla andra göra ett specialarbete på, jag tror det var, 7 poäng. Det innebar ganska lång tid och var en chans att få fördjupa sej i något intressant.

Kreativitet, vad som får folk att få ändan ur vagnen och verkligen skapa något, var något jag ville veta mer om. Så jag rannsakade mitt minne vad beträffar egna och omgivningens kreativa perioder. Sen sökte jag litteratur i ämnet och läste och läste och läste. Och samlade anteckningar i en kartong som jag använde som kartotek. När det var dags att samla ihop det hela till en redovisning, tog jag fram alla mina kartotekslappar och sorterade dem efter ämne/aspekt. Lapparna i varje ämneshög lade jag sedan ut på golvet och såg till att de kom på rätt plats. Så kom tejprullen fram och lapparna tejades ihop till ett låååångt "pärlband". Sen var det bara att skriva.

Det här var ett arbete jag gjorde med väldig lust. Jag tyckte jag fick förklaring till och lösning på sånt som var problematiskt i min och mina elevers vardag. Nu känns det bra att ta fram det här gamla specialarbetet igen. Jag lägger ut det på nätet därför att det är kul att skriva ned det än en gång och att träffa på de tankegångar jag hade hösten 1976. Det må verka länge sen, men jag tror att en hel del fortfarande är relevant, att min redovisnings bäst-före-datum inte har gått ut helt. Vad beträffar besökare på min sajt: Varning! Det här är ett lååångt dokument. Take it or leave it!



Innehåll

Förord
Begreppen kreativitet och intelligens
Definitioner på kreativitet
Icke-experimentell kreativitetsforskning och den kreativa processen
Vad är en kreativ produkt?
Experimentell krearivitetsforskning
Nackdelar som kan finnas i sysslande med kreativitetstest och kreativitetsdefinitioner
Den kreativa personligheten
Hur utbredd är kreativiteten?
Hemmets betydelse för kreativitetsutvecklingen
Skolans betydelse för kreativitetsutvecklingen
Kreativiteten - inget självändamål
Att väcka och att bibehålla kreativitet
Kreativitetens startmotorer
Sen då?
Varning! Varning! Varning! Varning!


Förkortningar

DR
EB
JT

LV

M&R
P&W
ÅB
Dag Romell, kreativitet, en outnyttjad resurs, Hermods, 1974
Ellen Bach, begreppet kreativitet, Wahlström & Widstrand, 1971
Jan Thomaeus, Vart tar alla begåvade barn vägen?, Esselte Studium, 1974
Boström, Lagerkrantz, Lundbord, Levande verkstad, Rabén & Sjögren, 1975
Moony och Razik, Vad är kreativitet?, Beckmans, 1971
Postman och Weingartner, lära för att överleva, Aldus, 1975
Å. Bjerstedt, Kreativitet och kontroll, Ped-psyk.inst., lärarhögskolan, Malmö, nr 150, dec 1971

Namn: Anna Maria Karlsson
Email: amkson@hotmail.com