Icke-experimentell kreativitetsforskning och den kreativa processen

I samband med att intelligenstestandet började, lade man märke till att människor kunde få svagt resultat på sina intelligenstest men ändå klarade sej bra i det dagliga livet. Man förstod att det fanns väsentliga egenskaper, som man inte hade fångat in.

På 20-talet analyserade Helmholtz den kreativa processen, som han ansåg bestå av tre faser: förberedelse, inkubation och illumination. Till detta lade Wallas ännu en fas: verifikation.

Under förberedelsefasen inser man, att ett problem existerar. Man utarbetar problemställningen och samlar upplysningar kring problemet.

Under inkubationsfasen lägger man problemet åt sidan och arbetar med det medvetet endast ibland. Däremot pågår ett omedvetet arbete.

Under illuminationsfasen går det upp ett ljus för en, man får en "ahaupplevelse".

Under verifikationsfasen utarbetar, reviderar och omformar man sin idé.

Till dessa faser lade senare Torrance en avslutningsfas: kommunikation, då men visar upp sitt resultat för andra.

En forskare vid namn Patrick kom underfund med att man kan urskilja de fyra faserna, men att övergången från fas till fas inte skedde i någon bestämd ordningsföljd. Senare forskare har funderat över huruvuda det faktiskt rör sej om en enda kreativ process. Det kanske handlar om en följd av processer under hela skaparperioden.

  • Förberedelsefasen:
    DR sid 24: Det kreativa tänkandet utspelar sig till stor del i det undermedvetna. Det arbetar med "suddiga" element till skillnad från det logiska tänkandet, som arbetar med klara begrepp. Det är starkt kopplat till känslolivet.

    M&R sid 143: Einstein:"Under alla dessa dagar fanns det en känsla av inriktning, en känsla av att gå rakt på något påtagligt. Det är naturligtvis mycket svårt att uttrycka denna känsla i ord, men så var utan tvivel fallet och måste klart särskiljas från senare funderingar om lösningens (relativitetsteoriens) rationella utseende. Naturligtvis fanns det bakom varje sådan riktning någonting logiskt, men jag har den genom ett slags överblick, på sätt och vis visuellt (Wertheimer, 1945, sid 183)."

  • inkubationsfasen:
    I ett specialarbete vid LHS, "Studier i kreativitet", av Andersson, Bergstrand och Burman omnämner de en bok av Alex F. Osborn, "Tillämpad fantasi". Där får man en hel del råd om lämpliga sysselsättningar under inkubationstiden, som kan påskynda processen. Man kan åka cykel nedför Klippiga Bergen, isolera sej på en öde plats eller hugga ved. Badrummet lär visst vara en utmärkt plats för den kreativa processens framåtskridande.

  • Illuminationsfasen:
    Detta är ahaupplevelsens fas.
    M&R sid 72: Maslow skriver, att man nu upplever motsatsen till splittring. Man återerövrar det undermedvetna och det förmedvetna. Man har en totalupplevelse.

    M&R sid 143: Maslow skriver vidare, att den kreativa människan under inspirationsfasen förlorar sitt förgångna, sin framtid och lever bara i nuet, blir "tidlös, jaglös, utanför rymd, samhälle och historia". Det handlar om extas, hänförelse, upprymdhet.

    Enligt Maslow skulle sådana "avslöjanden" vara grunden till frälsningsläran.

    Detta tillstånd skulle innebära att vi tappar masken, ger upp ansträngningarna att påverka, göra intryck, att vara till behag, att vara älskande, att vinna erkännande. Det skulle kunna säjas så här: om vi inte har någon publik att spela för, slutar vi spela. Utan något behov att uppträda kan vi helt ägna oss åt att glömma vårt "jag".
    (Min sentida kommentar till detta: det där om att inte spela om man inte har publik kanske kan gälla skådespeleri; med musik är det helt annorlunda: jag sitter och trivs och plågar dragspelet till sent om nätterna, och ingen mer än katten och eventuella husmöss hör mej.)

    När man är helt och hållet absorberad av något, blir man mindre medveten om sej själv, "För att använda psykodynamikens språk, du blir mindre splittrad än vanligt mellan ett jagobserverande ego och ett upplevande ego;
    d v s blir ett allt mer totalupplevande ego....."

    DR sid 30 Romell liknar aha-upplevelsen vid en själslig orgasm.
    "Likaväl som vår sexuella orgasm är ändamålsenlig när det gäller att säkra mänsklighetens biologiska fortbestånd, är 'aha-upplevelsen' - den själsliga 'orgasm' som åtföljer den kreativa prestationen - ändamålsenlig, inte bara för att säkra människans utveckling som kulturvarelse utan också för att öka henes förmåga att i kampen för tillvaron klara av nya, svåra problem, som hon tidigare inte mött."

    Orgasmen är ju en del av fortplantningsmekanismen. Flera uttryck har att göra såväl med fortplantning som med kreativitet: man ruvar på problem och sedan kläcker man idéer. En annan likhet är att lust är inblandad i såväl själslig som kroppslig orgasm.

  • M&R sid 62 Maslow delar upp den kreativa processen i två delar:
    inspirationsfasen, d v s de ovan nämnda faserna och
    verifikationsfasen = utarbetandet och utvecklingen av inspirationen + envishet, tålamod och hårt arbete.

    M&R sid 142 Enligt Stein dyker det ofta upp en depression under den kreativa processen och är en del av denna. Han anser, att hos många människor utgör denna depression slutet för den kreativa processen.

    Det är väl troligt, att sådan depression kommer just under verifikationsfasen. Det är arbetsamt att ur en mängd halvfärdiga idéer sortera ut just den eller de som är användbara. Det krävs också en hel del kunskap, inte minst konvergent, om teknik. Det är inte allom givet att arbeta under så osäkra förhållanden.

    M&R sid 72 En annan iakttagelse under verifikationsfasen är att arbetet utförs instinktivt, automatiskt. Under en kreativ process händer det att man har en känsla av att inte utföra sina egna handlingar. Många romanförfattare påstår, att deras romanfigurer så småningom tar över handlingen och för berättelsen vidare.



Många kreativa människor betraktar den kreativa processen som viktigare än produkten. Ann-Mari Lagerkrantz skriver i "Levande verkstad" sid 26:"Vi lägger mera vikt vid den process som sätts igång inom dig, när du uttrycker dig personligt i t.ex. en bild. Huvudsaken är vad du upplever och din glädje i att uttrycka dig. ..."

Postman och Weingartner reagerar mot att de västerländska språken använder ett substantiv för att beteckna själen. I stället för substantivet "själ" vill de använda "skapa mening" . De ställer detta uttryck i kontrast till "fixerad intelligens".

Karin Boye har skrivit en dikt som jag tolkar som en hyllning till den skapande processen:


Den mätta dagen den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd,
men det är vägen som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast
där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen där man sover blott en gång
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp! Bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är ditt stora äventyr.

Till innehållsförteckningen

Namn: Anna Maria Karlsson
Email: amkson@hotmail.com /tr>