Mitt bromsbänksbygge.
Uppdaterad 2000-02-10
Här provkör jag moppen på Prototyp 1.0
Den fukar även som motionscykel! Resultat: krokig cykelram och styvt 1hk.
Har du frågor om min bromsbänk? Läs då här :DYNOFAQ.txt
Om du inte vet vad en bromsbänk är eller vad den används till
tycker jag att du ska kolla på Dynojet's sida.
Det finns två principer på bromsbänkar:
De som bygger på acceleration av en tung trumma och de som verkligen bromsar motorn
med en skivbroms, hydraulpump, generator, vattenbroms eller liknande.
Jag kommer inte att gå in på hur den senare typen fungerar, eftersom jag bygger en accelerationsbänk.
Men jag kan väl säga att det handlar om MOMENT = KRAFT x HÄVARM
Lite av de fysikaliska teorier som ligger bakom mitt bygge...
Man låter en trumma med vissa kända mått bli accelererad av moppens/MC'ns bakhjul...
... under tiden mäter man varvtalet med jämna tidsintervall, n1, n2, n3,,,,,nXX och sparar dessa data
för senare beräkningar.
När man nu vet varvtalet vid olika tidpunkter, ex. varje halv sekund, så kan man räkna ut accelerationen, A,
som A = (n2 - n1)/(t2 - t1)
där n1 och n2 är varvtalet i [varv per minut]
och t1 och t2 är tiden i [sekunder]
Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Där vill man nämligen ha accelerationen i enheten [radianer / s^2]
1 varv = (2 x pi) radianer.
Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.
Lite bilder från bygget:
Klicka på bilderna för att se dem större.
Trumman som ska accelereras är iallafall klar.
Den är 250mm i diameter, 250mm lång och i massivt stål.
Vikten är ca 90kg.
Här ligger trumman jämte bakhjulet på min pappas Kawazaki 350 Classic Racer.
Nu ska jag bara bygga en ram att montera trumman och pulsgivaren i,
sedan är det dags att provköra...
Detta är pulsgivaren som ska sitta i ena änden av trumman och räkna varvtalet.
Den ger 1250 pulser/varv och är kopplad till ett mätkort i datorn som mäter
frekvensen på pulserna.
Detta är mätkortet.
Det finnas att köpa på ELFA (art. 25-708-85) och klarar att mäta en frekvens på 10MHz.
Min mopperacer.
Honda NSR125 (strypt)
Jämförelse mellan Honda mopperacer och Honda NSR125
Honda CM125T...
noxin@swipnet.se
klas.eriksson@blp.se