Dynofaq Klas Eriksson 2000-02-02 Frågor: 1. "Vad använder du för program till din bromsbänk?" 2. "Kan man köpa ditt program?" 3. "Vad har du för mätkort i datorn?" 4. "Vad är det för pulsgivare du har?" 5. Hur stor trumma/svänghjul ska man ha? 6. "Nå, hur fungerar nu ditt mätprogram egentligen?" 7. "Hur mycket kostar det att bygga en bromsbänk?" -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1. "Vad använder du för program till din bromsbänk?" Programmet jag använder har jag gjort själv. Det är skrivet i TurboPascal 7.0 och är för MS-DOS. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2. "Kan man köpa ditt program?" Nej. Mitt mätprogram är inte till salu. Det finns olika anledningar till varför jag inte vill sälja det. - Programmet är inte färdigutvecklat ännu. Frågan är om det någonsin blir det. - Jag kan inte garantera att programmet fungerar på andra datorer och ihop med andra skrivare od. än min. - Jag har inte möjlighet att ge support till de som ev. skulle köpa mitt program. - Man bjuder inte gärna sina konkurrenter på trimgodis! Däremot förklarar jag gärna hur programmet är uppbyggt om du vill göra ditt egna! Koda får du dock göra själv... -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 3. "Vad har du för mätkort i datorn?" Jag har digitalt I/O-kort som heter PC 14B och kommer från Boston Technology. Kortet har 3 st digitala räknare och 48 digitala I/O-kanaler. Jag använder mig av räknarna för att mäta frekvensen på signalen. Priset var ca 1600:- + moms på ELFA när jag köpte det (ca 1996). -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4. "Vad är det för pulsgivare du har?" Det är en överbliven pulsgivare från styrsystemet på en CNC-maskin. Den ger 1250 pulser per varv. Om man inte vill spendera massor av pengar på en dylik givare (kostar tusentals kronor) så finns det säkert andra, betydligt billigare lösningar. Man kan tex. använda sig av en optisk läsgaffel och en spaltskiva med tillräckligt många spalter. Eller kanske en induktiv givare av samma typ som sitter på många moderna bilar vid svänghjulet. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 5. Hur stor trumma/svänghjul ska man ha? Så stort som möjligt. Min trumma väger ca 95 kg och den är egentligen alldeles för liten. Man accelererar trumman för fort för att få bra mätvärden. Särskilt stort är detta problem om cyklen är LÅGT växlad (stort drev bak, litet fram). Racingmoppen går betydligt snabbare att accelerera än en trimmad Honda CB350 Classic Racer på över 40hp! Snabb acceleration ger få mätvärden. Det man ska räkna på är masströghetsmoment (I). Enheten är kgm^2 (kilogram-meterkvadrat) Formeln för masströghetsmomentet för en massiv cylinder är: m * D^2 I = --------- [kgm^2] 8 där m : massan [kg] D : Ytterdiametern [m] Formeln för massan för samma cylinder är: pi * D^2 * b * dens m = ---------------------- [kg] 4 där pi : 3.141592.... D : ytterdiametern [m] b : längden på cylindern [m] dens : densiteten för det aktuella materialet, dens för stål = 7800 kg/m^3 Min trumma är massiv och har diametern 250mm, längden 250mm och är av stål. Alltså blir massan 95.7 kg och masströghetsmomentet 0.747 kgm^2 Dynojet har en trumma som väger ca 397kg och är 457mm (18") i diameter och 508mm (20") bred. Den har ett masströghetsmoment på mellan 10.0 och 10.5 kgm^2! Betydligt mer än min. Och som den flitige läsaren säkert redan har räknat ut är den inte massiv utan ihålig. Räkna gärna ut innerdiametern för övning skull! -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 6. "Nå, hur fungerar nu ditt mätprogram egentligen?" Man börjar med att sätta räknare #1 till att räkna pulser från pulsgivaren. Nollställ räknare #1. Sätt räknare #2 till att generara avbrott vid jämna tidsintervall (ex. 10ggr/sekund). I avbrottsrutinen läser man räknare #1 som innehåller antalet pulser från givaren, sparar detta värde i minnet och nollställ den sedan. Räknaren kan nu fortsätta att räkna pulser ända till räknare #2 genererar ett nytt avbrott. Nu är halva jobbet fixat. Enkelt och lätt! När man har kommit såhär långt är det bara till att räkna ut varvtal, acceleration, vridmoment och effekt. Tänk på att alla varvtal och accelerationer är mätta/beräknade på TRUMMAN. Inte på motorn! Här följer lite matnyttiga formler: Accelerationen vid tiden t = (varvtal(t+1) - varvtal(t-1)) / ( 2 * mättidsintervallet ) Accelerationen[radianer / s^2] * tröghetsmomentet[kgm^2] = vridmomentet i [Nm] Vridmomentet [Nm] *varvtalet[radianer/s] = Effekten[W] Hjärtat i mitt program ser ut i princip såhär: (räkna ut varvtalet i varv per minut) for n := 1 to antal_mätvärden do rpm[n] := antal_pulser[n] /antal_pulser_per_varv / (tid * 60); (räkna ut accelerationen i radianer / sekund. Multiplicera med 2*pi/60 för att få accelerationen i rad/s^2) for n := 1 to antal_mätvärden do acc[n] := (rpm[n+1] - rpm[n-1]) / (2 * tid) * 2*pi/60; (räkna ut vridmomentet i Nm) for n := 1 to antal_mätvärden do vridmoment[n] := acc[n] * tröghetsmoment ; (räkna ut effekten i W. 1 watt = 1 Nm/s ) for n := 1 to antal_mätvärden do Effekt[n] := Vridmoment[n] * rpm[n] / 60; Resten av programmet, runt omkring, är i stort sett bara grafik och jox för att det ska se lite roligare ut... -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 7. "Hur mycket kostar det att bygga en bromsbänk?" Det beror helt på hur mycket man kan göra själv och hur mycket saker man måste köpa. Jag har bara betalat för mätkortet (ca 2000:-) och lagerbockarna (100:-) Så det har inte kostat speciellt mycket. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hör gärna av dig om du fortfarande har några funderingar. Lycka till med din bromsbänk! Klas