Volga Rysslands livsåder
När vi kom ut från Volga-baltkanalen öppnades ett nytt öppet
landskap som utgörs av Volga med dess omgivning. I anslutning till
Volga skulle vi segla över en vattendamm på 125 km. På
sjökortet var det massor med kyrkkors utprickat, vi förstod inte
riktigt vad det betydde innan vi passerade en kyrka som stod mitt i vattnet.
Vid bygget av dammen hade det öppna vackra landskap helt enkelt sänkts
under vatten inklusive kyrkor och allt.
|
Kyrka som vi passerade i en fördämning
|
Volga börjar någonstans vid Moskva och sträcker sig hela
vägen till Kaspiska havet, det är bara att välja: söderut
= Moskva, österut = Volga och medströms. I Volga började
livet "sprudla" med sjöfart, bördig åkermark,
byar med tillhörande kyrka, passagerarfärjor med turister och
Rysslands historia bakom varje flodkrök.
|
Flodstation där passagerarfärjor stannar
|
|
En s.k. Raketa, dom kom ångande i 20-25 knop. |
En av orterna som vi passerade heter Kostroma där Ipatjevskijklostret
finns. År 1610 kom ett sändebud till detta kloster med ett medelande
att den 16 årige Michail Romanov blivit vald till kung. Det fanns
nämligen ingen efterträdare från den förra dynastin
som tillhörde Ivan den Förskräcklige. Romanovdynastin började
här och blev också den sista. |
Ipatjevskijklostret i Kostroma
|
. . . . . . . . . Våra följeslagare från Moskva.
En av de många kyrkor vi passerade i Volga.
|
Resan längs med Volga fortlöpte med blandat innehåll
lite slussar, lite segling, sightseeing m.m. Nästa stora stad var
Nishnij-Novgorod där var det dags att skaffa nästa uppsättning
av sjökort (atlas). I ministeriet där atlas skulle köpas
möttes fler seglare, ägaren till en segelbåt som bjöd
in oss till ministeriets båtklubb där vi fick stanna under
natten, samt till vår stora förvåning en familj med två
barn i en segelbåt som var på väg åt samma håll.
De hade en hemmagjord 7 m lång segelbåt med utombordsmotor
och skulle gå från Moskva till Svarta havet (ca 3000km). De
blev våra följeslagare för resten av resan.
|
Fiskarna blev arga.
En otrevlig upplevelse inträffade lite längre fram i Volga.
Efter att vi ankrat upp i en biflod kom det en liten aluminiumbåt
med två berusade fiskare. De kom och la sig längs med oss på
ett klumpigt sätt, började väsnas och prata massa fyllesnack.
Vi tyckte inte om deras sällskap så vi sparkade bort deras
båt från vår med protester från deras sida som
att vi inte ville "umgås" på deras vis och att vi
"stadsbor" från Moskva inte ska komma här och komma
på deras vatten. Vi drog upp ankaret och åkte i väg men
de gavs sig inte utan följde efter oss med hot om prejning. (100kg
roddbåt mot 2,5ton segelbåt). Hur som helst pågick detta
ca en halv timme och vi tänkte att vi måste hitta på
något. I St:Petersburg hade vi tagit med oss nödraketer av
ryskt märke, så jag provade att skjuta iväg en över
deras båt. Den stack iväg lite hur som helst i fel riktning,
efter en stund for de iväg. Det dröjde inte lång tid förrän
de kom tillbaka med en uppsättning egna nödraketer. Efter ett
tag flög det nödraketer mellan båtarna kors och tvärs,
precisionen på dessa raketer existerade inte och i princip kunde
man träffa sin egen båt. Ingen båt eller person blev
träffad. Efter stund försvann dom, klockan hade passerat midnatt.
Vi fortsatte ytterligare några timmar till nästa stad för
att pusta ut ett tag.
|
Vladimir Uljanov - även känd som Lenin
Efter ha passerat "Kazan" började vi ändra kurs mer
söderut. I detta område ansluter fler floder från Uralbergen
så att Volga blir större och bredare (bättre seglingsvatten).
På denna sträcka fram till nästa avfart (floden Don 1300km)
finns det två historiska ställen Uljanovsk och Volgograd.
Eftersom Lenin är grundare av Sovjetstaten måste en stad namnges
efter honom. I detta fall blev det hans födelseort "Simbirsk"
som döptes till Uljanovsk. Själva staden ligger högt placerad
med en av de vackraste vyer över Volga. Eftersom det är Lenins
födelseort finns ett tillhörande Leninmuseum och Leninmarknad.
På marknaden kunde vi inte köpa något eftersom vi saknade
"stadskort" dvs man måste bo i staden för få
handla.
Ett besök i Leninmuseet var ett måste men för övrigt
kunde vi inte uträtta några andra saker, vinden var nordlig
så vi fortsatte vidare söderut.
|
|
. . . . . Lenin museet
Frihetsstaty i Volgograd
|
Efter en veckas seglande kom vi äntligen till Volgograd nästa
milstolpe i vår resa. Vi skulle nämligen in i till floden Don
och ytterligare 18 slussar.
I Volgograd utspelades slaget om Stalingrad (stadens namn under Stalintiden).
Det var en av vändpunkterna under andra världskriget, när
Hitlers trupper inringades och överste von Paulus kapitulerade. Den
strategiska punkten åter blev Sovjetisk.
Före första slussen i Donsystemet mötte vi första
gången en vaksam slussdirektör. Han frågade oss efter
"kaptens certifikat", som Anjela påstod att vi glömt.
Vi blev tvungna att visa mitt förarbevis och min utländska identitet,
som vi hittills hållit för oss själva i slussarna, blev
härmed känd. Slussdirektören blev allvarlig och frågade
om jag hade papper från KGB. Anjela skojade till det hela och svarade
vilket "KGB". Han mumlade lite och frågade om hon var
säker på att jag inte var spion. Anjela svarade att hon inte
var säker, för hon hade kommit på mig flertal gånger
med att räkna statyer och monument av Lenin, men han behövde
inte vara orolig för efter 100 st hade jag tappat räkningen
och missat de flesta i alla fall. Han var nöjd med svaren, men för
att byta ämne började han förklara hur man skulle slussa
(trots) att vi hade passerat 25 slussar och mer än halva Ryssland.
Slutligen kunde vi fortsätta in Don utan mer besvär.
Nästa sida
|