|
St Petersburg
Vi startade en vecka före midsommar genom Åland och finska
skärgården. Detta år kom sommaren igång sent,
så det var både blött och kallt men så småningom
kom vi fram till Kotka. Från Kotka fick vi fin vind och vår
översegling till Ryssland börjar. Vid ryska territorialvattengränsen
möttes vi av en patrullbåt. Vi var nämligen inte registrerade
hos någon myndighet, jag hade bara ett turistvisum på 3
mån som min fru hade ordnat på ambassaden. Vårat mål
i St:Petersburg var en liten båtklubb som heter Strelna. Vi hävdade
att vi var väntade i den klubben och informationen kanske inte
kommit fram till myndigheterna. Efter 1,5 tim släppte dom oss och
vi lovade dyrt och heligt att registrera oss så fort som möjligt
hos tullen. Annars skulle dom leta efter oss. (Improvisationen hade
börjat.)
Tullen tog ca 15 min och vi begav oss till Strelna båtklubb.
|
Utmärkningen i Ryssland har varit bra och detaljrik
men på senare år saknas både färg och ibland hela
sjömärken. Vår beskrivning till Strelna var så här:
Åk tillbaka efter farleden från stora hamnen ca 2 km, sväng
vänster, efter ett litet tag kan man se en aluminiumbyggnad och en
skorsten som bildar en enslinje, när det är ca 1 km kvar ska
man kunna se två enstavlor i hamnen som är infartsleden till
klubben. Det hela gick bra men om man ska ta sig runt om i vattnet mellan
Kronstadt och St:Petersburg bör man använda någon med
lokalkännedom.
|
I Strelna mötes vi av min svärfar som har kappseglat i Ryssland
och som har seglingsbekanta i denna klubb. Nu började jobbet att
förbereda oss för nästa etapp - flodsystemet. Av ryska
seglare fick vi reda på att: djupet är 4 m, alla broar har
minimum höjd av 14 m förutom de som är öppningsbara,
kontrollen utmed Volga var obefintlig, sjökort (atlas) går
att köpa från ministeriet för kanalflottan. På
många ställen i Ryssland gör man det mesta själva
- så var även fallet här, på loftet till båtklubbhuset
fanns ett segelmakeri. Det fick bli ett nytt storsegel för 1200
kr - sitter inte fel när man ska ut på långsegling.
|
|
Åka med eller utan mast?
En av seglarna, som heter Anatolij Kanovalov, en gammal sjöbjörn,
som spenderat sitt liv med kappsegling och kanalfärder, som även
var vår segelmakare, förklarade följande: Vattenströmmen
genom St:Petersburg är 4-5 kn och broarna vid Vinterpalatset är
ca 5m höga dvs de som tillhör dom öppningsbara. Dessa
broar genom staden är 8 st och öppnas bara på natten,
då passerar tung trafik med hög hastighet i båda riktningarna.
I vårat fall passar det bättre att ta ner masten och åka
på dagen i lugn och ro genom St:Petersburg, för ett par km
efter staden finns en gångbro som passar för påmastning,
mastkranar är nämligen bristvara. Under resten av dom 3600
km till Svarta havet fanns det bara en bro i slutet av Don ett par mil
innan havet börjar som behöver öppnas. Men det är
ett senare problem.
Eftersom vi skulle gå helt på egen hand ordnade han en "crewlist"
med lite stämplar på från båtklubben.. Inte för
vi skulle behöva visa det någon gång men det spar tid
om vi skulle möta någon myndighetsperson ( ju fler papper
desto bättre). Efter en veckas planerande började det kännas
som vi hade det mesta med oss, det cirkulerade ett par frågor
i huvudet, hur slussar man, finns det bensin/mat efter vägen, blir
strömmen mer än 5kn osv.
|
Oresjek, Nöteborg, Schussenburg, Petrokrepost
Lördagen den 10 juli, tog vi ner masten och gav oss i väg
ut på Neva under St:Petersburgs broar.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Första avmastningen
Floden Neva är 74 km lång, varav 30 km är stadsområde.
Efter 45 km finns ett smalare parti som kallas Ivanovskijforsen. I denna
passage är det 5 knop motström och här är det mest
strömt i hela kanalsystemet, med andra ord klarade vi oss här
skulle vi också klara resten, det gick.
. . . . . . . . . . . . .Här passerar vi Vinterpalatset
|
|
Lite historia om Neva
I slutet av Neva närmade vi oss Nöteborg, en liten ö
med ett fort på. Fortets historia börjar 1323 då det
byggdes av Novgorodians för att försvara inloppet till Neva.
Från början byggdes fortet av trä med stentorn och hette
Oresjek (nöt). Under belägring av svenskar var det bara tornen
som stod kvar och fyra år senare återuppbyggdes det hela
av sten. År 1611 var svenskarna framgångsrika och ockuperade
fortet efter 2 mån strid. De kallade fortet direkt översatt
till Nöteborg. Ca 100 år senare under det stora nordiska
kriget kunde ryssarna återerövra fortet och Peter I:a skämtade
"det var en hård nöt att knäcka men slutligen knäckt".
Efter ha tillhört Peter I:a byttes namnet till Schlussenburg (nyckelstaden),
nu heter staden Petrokrepost. På 1800-talet gjordes försvarsanläggningen
om till fängelse.
Här blev Alexander Uljanov, en äldre bror till Lenin, ledare
och organisatör avrättad efter mordförsök på
tsaren Alexander II.Efter ha passerat Nöteborg , kom vi till sjön
Ladoga. Vi passerade södra delen för att ta oss vidare till
floden Svir, överseglingen tog ett dygn.
|
Slussning i Svir
|
|
Efter insjön Ladoga börjar floden Svir som är 224 km
lång, efter en halv dag på den var det dags att slussa första
gången. Eftersom jag aldrig slussat tidigare såg dom 10
m höga slussdörrarna ganska hotfulla ut så vi frågade
om vi kunde hänga på ett större fartyg. De i sin tur
frågade via radio slussvakten om vår passage. Han svarade
att det skulle inte vara några problem bara vi betalade avgiften
för slussen. Vi betalade 4 kr (avgiften var viktbaserad) och fick
instruktioner om att följa efter yrkes- trafiken och lägga
oss längst bak i slussen. Det hela gick lugnt till men man ska
ta det försiktigt när man ligger bakom stora fartyg eftersom
deras propellrar gör virvlar i slussen. Det började närma
sig midnatt och var vi nöjda efter ha slussat utan missöden
så vi ankrade upp strax efter slussdammen. Under resans gång
hade vi som tradition att efter en längre dagsresa eller om vi
gjort framsteg fira med nattmacka och nåt drickbart. Det var förvånansvärt
ofta något viktigt att fira, men efter denna slussning kändes
vodkan extra god.
|
Onega - knutpunkten till Norra ishavet
Onega är en insjö som fungerar som en trafikkorsning om man
vill norrut till Vita havet. Både Ladoga och Onega är intressanta
seglingsvatten, det finns skärgårdar, öar och sandstränder.
Där ligger Valam kloster, ön Kirshi med arkitektmuseum med trähus
från norra Ryssland. Vi gjorde oss inte tid med några längre
utflykter, vi ville vidare söder ut mot Medelhavet.
Volgabaltkanalen - Ett av Stalins arbetsläger för politiska
fångar
Mitt ute i ödemarken i norra Ryssland finns en obebodd träskmark.
Där lät Stalin bygga en kanalförbindelse mellan Onega
och Volga. Ett arbete som gjordes för hand. Denna stäcka är
helt flack och vattnet står helt stilla eftersom det saknar ett
naturligt flöde. På sommaren blir det fruktansvärt fuktigt
och mer än 30° på natten, passar utmärkt för
mygg och insekter att jaga varmblodiga djur - dvs oss. Längden
på denna kanal är bara 368 km, men det tog 5 dagar att avverka
träskdiket.
Nästa sida
|