Antal uppdrag
Det totala antalet uppdrag som genomförts
från början den 6 september 1966
tills
1998-12-31 är 3620 st. Av dessa har 2177
genomförts
med "Visbyhelikoptern" och
1443 med "Ronnebyhelikoptern". Av de
2177 som genomförts med "Visbyhkp" är
2030 av civil art (93,2%) och 147 (6,8%) är
militära uppdrag. 1641 har genomförts med
Hkp 4 (det sista 91-06-29) och 536 med Hkp 10.
Av de 1443 som genomförts med
"Ronnebyhkp" är 1293 av civil art (89,6%) och
150
(10,4%) är militära uppdrag. 1011
har genomförts med Hkp 4 ( det sista 92-01-11)
och 432 med Hkp 10. Av de 3620
totalt antal genomförda uppdragen är alltså
3323
(91,9%)
av civil art och 297 (8,2%) militära
uppdrag.
Individuellt genomförda uppdrag
Tittar man på den av Bengt Johansson och Lars Westberg framtagna
individuella statistik,
ser man att allra flest uppdrag har utförts av navigatören
Lars Flemström, hela 422 uppdrag näst följd
av navigatören Leif Hamberg 396 som
god trea kommer föraren Kurt
Karlsson med 379 uppdrag. Det har ju länge varit allmänt
känt att det bland förarna fanns
vissa "gamar", men att två navigatörer skulle toppa denna
statistik kom som en fullständig
överraskning.
Den som har tjänstgjort i FRÄD allra längst
är navigatören Yngve Nyberg med 30 år
10 mån och 24 dagar. Två kommer Lars Flemström
med 30 år 4 mån och 11 dagar.
På tredje plats kommer Leif Hamberg med 26 år
6 mån
och
10 dagar.
Bland förarna har Kurt Karlsson längsta tiden med 22 år
10 mån och 25 dagar. Sedan
följer Leif Claesson med 21 år 11 mån
och
25
dagar , Herrman Pålsson med 21 år
7 mån och 19 dagar. Det är
bara att konstatera att navigatörerna är
ett segt släkte.
Bland färdmekanikerna (få har gått i pension 98-12-31)
har Jan Pettersson längsta tiden i
frädtjänst med 23 år 2 mån och
3
dagar följd av Nils Dahlgren med 18 år 2
mån och
5 dagar Oskar Esters med 15 år 4 mån och
6
dagar. Tiden i frädtjänst har räknats från
det dokumenterat första uppdraget till det sista.
Av dessa och andra uppgifter kan man göra en "tio i topplista"
på antalet uppdrag:
Förare |
Tot/Vsb/Ron |
Navigatörer |
Tot/Vsb/Ron |
Färdmekaniker |
Tot/Vsb/Ron |
Kurt Karlsson |
379/279/100 |
Lars Flemström |
422/365/57 |
R Thorstensson* |
246/104/142 |
Börje Adetorp |
294/104/190 |
Leif Hamberg |
396/309/87 |
Christer Engström* |
237/160/77 |
Kjell Holmqvist |
281/280/1 |
Lars Westberg |
323/291/32 |
Åke Folkesson* |
215/91/124 |
Gunnar Eklöv |
281/215/66 |
Bengt Johansson* |
294/237/57 |
Lars Hellblad* |
209/104/105 |
Hans Holm |
279/224/55 |
Yngve Nyberg |
290/83/207 |
Christer Johansson* |
201/132/69 |
Carl-Olof Persson |
265/132/133 |
Bo-Gunnar Olsson* |
267/121/146 |
S-O Lindström* |
199/95/104 |
Sören Eriksson |
258/84/174 |
Bengt Sjögren* |
240/59/181 |
Agne Asplund* |
182/97/85 |
Stefan Eriksson* |
256/237/119 |
Harry Sjöström |
238/66/172 |
Jan Pettersson |
179/90/89 |
Stig Skoglund |
244/126/118 |
Bertil Waltersson* |
217/1/216 |
Arne Manneby |
168/90/78 |
Rolf Melander |
236/113/123 |
Kjell Kjellström |
210/195/15 |
Oskar Esters |
150/150/- |
Dom personer som har en asterisk* efter namnet har ej gått
i pension 1998-12-31. Tabellen kommer att korrigeras senare.
Speciella uppdrag
Det enskilda uppdrag som har varit mest omfattande
flygtidsmässigt för en och samma besättning,
är spaningen efter den S 37 Viggen från F 13 som
havererade mellan Gotland
och Öland (N5708 E1727,4) torsdagen den 8 nov 1984.
Då flög Visbyhelikoptern Q92
med besättningen: Carl-Olof Persson,Rolf Melander, Lars Westberg,
Roland Thorstensson och Ola Olsson under 8 pass 25 tim och
5
min.
Tidigare under veckan hade nästan all
övningstid, ca 10 tim förbrukats. Detta gör att besättningen
tillbringade nästan hela arbets- veckan - i luften.
Ronnebyhelikoptern Q? med besättningen
Börje Norum, Östen Alriksson (Sören
Eriksson, Stig Skoglund stöttade några pass) Bengt Sjögren,
Åke Folkesson och några ytbärgare med signaturerna Blo,
Tve och Kal deltog i spaningen med 15 tim och 45 min.
Tillsammans 40 tim och 50 min. Deltog i sökandet
gjorde även tre Hkp 4 från Marinen
Y63, Y65 och Y70 med ett okänt antal timmar.
De sammantaget mest omfattande uppdragen är skogsbränderna
på Torsburgen på
Gotland som startade den 8 juli 1992 och på Vakö myr
SE Älmhult den 11 juli 1992.
Dessa båda bränder pågick till den 13 juli. Från
början sattes Visbyhelikoptern Q 90 med
besättningen: Kurt Karlsson, Börje Adetorp, Yngve Nyberg,
Lars Hellblad och Hagman in
i släckningsarbetet. Sedan sattes en extrahelikopter Q 97 med
hopplockad besättning:
Ronnie Larsen, Carl-Olof Persson, Leif Bergqvist, Lars Flemström,
Gunnar Larsson,
Roland Thorstensson och yman Larsson in. Även Q 91 med besättningen:
Gunnar Eklöv
Arne Sjölund, Sven Jonsson, Agne Asplund och yman Dagerhed deltog
på slutet. Under
Gotlandsbranden flögs med dessa helikoptrar och dessa besättningar
sammanlagt 43 tim
och 45 min. Det fälldes 414 tunnor vatten till en
mängd av ca 800 kubikmeter.
Tidigt på morgonen (0325) den 11 juli sattes helikoptern
Q 91 med besättningarna:: Arne
Sjölund, Sam Lundgren, Jan Johansson, Leif Bergqvist, Sven Jonsson,
Bertil Waltersson,
Christer Johansson, Sven-Olof Lindström in i vattenbombningen
på Vakö myr i Småland.
På förmiddagen den 11 juli omdirigerades Q 97 från
Gotland till Småland med besättningen
Ronnie Larsen, Carl-Olof Persson, Lars Flemström, Roland Thorstensson,
Hans-Göran
Andersson och yman Nilsson. På Vakö myr flögs det sammanlagt
25
tim och 20 min.
Det fälldes 154 tunnor vatten till en mängd av ca
300
kubikmeter.
Under dessa båda skogsbränder flögs det sammantaget
69
tim och 5 min och fälldes
568 tunnor vatten som sammanlagt vägde mer än 1000
ton. Efter detta behövde både
personal och helikoptrar vila.
Dessa vattenbombningar genomfördes med Hkp 10 Super Puma, som
då var relativt ny i
räddningstjänst på F 17. Man kan bokstavligt
talat påstå att detta kom att
utgöra "elddopet" för den nya helikoptern. 1992 var rekordsommaren
vad gäller skogsbränder.
Vid inte mindre än 23 st olika bränder deltog helikoptrarna
på Visby och Ronneby.
Sammantaget denna sommar fälldes ca 1500 ton vatten. Inte
undra på att vi senare fick
problem med rotorväxlarna.
Det enskilda uppdragspass med längst flygtid är från
spaningen efter det saknade segelflygplanet mellan Ludvika och Örebro,
och skedde midsommardagen den 21 juni 1969. Det var Visbybesättningen
Erik Wallner, Sven-Erik "Jerka" Eriksson, Lars
Flemström och Sven Andersson som med H 99 (Hkp 4) bra tankad var
i luften 5 tim och 5 min.
På kvällen den 24 november 1981 förliste Simrishamnstrålaren
VESTFART SIN 67
med 5 man ombord någonstans SW N5555 E1612, och då fick
Ronnebyhelikoptern
Q 99 med besättningen: Carl-Olof Persson, Herrman Pålsson,
Bo-Gunnar Olsson,
Nils-Erik Dahlgren och yman Eriksson förfrågan av CEFYL
om vi kunde gå ut och leta.
Detta efter att det tyska fartyget M/S Trattendorf observerat en nödraket
i området.
Det blåste en sydvästlig vind på 34 m/s och ca 40-45
m/s i byarna. Det vill säga svår
storm och orkan i byarna. Våghöjden uppmätt vid Ölands
Södra Grund ÖSG var 9,6 m,
den högsta som någonsin uppmätts i Östersjön.
Att köra sökmönster enligt gängse metod- tvärs
vinden- visade sig omöjligt. Helikoptern gick som en skadeskjuten
stövare.Även
med och mot vinden visade sig vara svårt. I medvind, nästan
ingen indikerad fart, och i motvind full gas och nästan ingen
relativ fart framåt.
På sena eftermiddagen den 27 november när det stod klart
för berörda att Vestfart verkligen saknades, fick Ronnebyhelikoptern
Q 99 med besättningen: Carl-Olof Persson,
Lars Blomberg, Bo-Gunnar Olsson, Nils-Erik Dahlgren och yman Eriksson
i uppdrag att
avspana det förmodligen största område som någon
räddningshelikopter fått. N5610,
E1900- N5500, E1900- N5500, E1700- N5610, E1700. Ett ca 14400 km²
stort område. Det som avspanades med någorlunda säkerhet
under 4 tim 15 min flygtid var ca
360 km². Det vill säga 2,5% av tilldelat område. Det
hade gått åt ca 160 tim i flygtid för
att avspana hela området. Är det sånt som kallad "Mission
Impossible"? Det var en ny
beräkningsmetod som Sjöräddningen tagit i bruk, som
tog hänsyn till alla upptänkliga variabler.Metoden kom senare
att modifieras något.
Det uppdrag där flest antal människor blivit undsatta av oss
är från den 26 augusti 1979.
Det var passagerarfartyget WINSTON CHURCHILL som gått på
grund intill Vinga. Från
fartyget evakuerade Ronnebybesättningen: Lars Blomberg, Leif Claesson,
Björn Blomgren,
Åke Folkesson och ytbärgare Karén 62 personer
med Q 92
Den 2 april 1977 förliste det svenska fartyget IMMEN syd
om Almagrundet. De 13 ombord hade gått i livflotten och bärgades
av Visbyhelikoptern H ? med besättningen:
Leif Alm, Kjell Holmqvist,Leif Hamberg, Sven Andersson och Åke
Gustavsson. Vid detta
tillfälle kunde man bärga dessa utan att skicka ner ytbärgaren.
Det finska fartyget KARELIA fick på söndagskvällen den
23 mars 1986 förskjutning i
lasten och slagsida E Gotska Sandön och besättningen på
15 man valde att gå i livflotten.
Visbyhelikoptern Q 92 med besättningen: Carl-Olof Persson, Börje
Adetorp, Kjell
Kjellström, Roland Thorstensson och ytbärgaren Sven Selling
bärgade 11 man under
svåra omständigheter. Flotten var punkterad, flertalet låg
i det kalla vattnet (+4 grader) illa
klädda, 20 m/s i vind och 4-6 m höga vågor. Efter 55
minuters heroiskt arbete i vattnet
lyckades ytbärgaren Sven Selling bärga dessa 11 svårt
medtagna människor. För detta
erhöll han senare en rad utmärkelser. De kvarvarande 4 bärgades
av det tyska lastfartyget
Framnes.
ESTONIAS förlisning 1994-09-24 är den största fartygskatastrofen
som inträffat i
Östersjön. Fartyget hade 989 människor ombord.
Det snabba förloppet gjorde att
huvuddelen av dessa redan på ett tidigt stadium var bortom all
möjlig räddning. 852 av dessa omkom i katastrofen. Ett
stort antal enheter deltog i räddningsarbetet bland annat
Visbyhelikoptern Q 97 med besättningen: Anders Isaksson, Jan Landin,
Lars Flemström,
Lars-Åke Hellblad och Patrik Nilsson. Det var den första
svenska helikopter som var i
området. De bärgade i första omgången 6 man och
i andra omgången 6 man från Estonia
och 3 man från fartyget Isabella som deltog i räddningsarbetet.
Från Ronneby deltog två helikoptrar Q 99 med besättningen:
Kurt Karlsson, Stefan Eriksson, Leif Hamberg, Roland Thorstensson och yman
Lundberg. Den besättningen
bärgade i första omgången 5 man, i andra 4 man och
i den tredje hittades inga
överlevande.Den andra helikoptern Q 91 med besättningen:
Ronnie Larsen, Stig Skoglund, Bertil Waltersson, Agne Asplund och yman
Larsson bärgade 6 personer och fick sedan
efter ett tekniskt fel på helikoptern avbryta. Deltog i räddningsarbetet
gjorde
sammanlagt c:a 12 helikoptrar. Ett antal från Marinen,
en från F15 Söderhamn, några
från finska flygvapnet och några andra länder bl a
Danmark. Även ett stort antal fartyg
deltog. Sammanlagt lyckades dessa enheter rädda 137 människor
från en säker död.
Andra intressanta iakttagelser.
Den första militära enhet som var på plats och identifierade
den på Gåsefjärden grundstötta
sovjetiska Whisky-ubåten U 137 var Ronnebyhelikoptern
Q ? med besättningen: Stig
Skoglund, Östen Alriksson, Bengt Sjögren, Roland Thorstensson.
Det skedde på förmiddagen den 28 oktober 1981.
Klart att det var en felnavigering av ubåten att gå på
grund! Men att den fanns i detta område var ingen tillfällighet,
med tanke på den verksamhet som den svenska marinen
genomförde kvällen innan, där även en flygvapenhelikopter
deltog. Under den kvällen lär
en svensk marin enhet ha haft hydrofonkontakt med en främmande
ubåt i området. Var det möjligen U 137 ?
Den längsta sammanhängande 5 minuters-beredskap hade
Ronnebybesättningarna i samband med Polenkrisen 1981. Den inleddes
dagen efter Lucia 1981 efter att Sovjetiska
trupper gått in i Polen för att "hjälpa" Wojciech Jaruzelski
att återställa ordningen efter
Lech Walesa och Solidarno´sé försök till
demokratisering. Den Svenska Regeringen befarade en ström av flyktingar
från Polen. Den beredskapen pågick över jul- och
nyårshelgen till mitten av januari 1982. Inte en enda flykting
kom under den tiden.
En intressant iaktagelse är att beredskapsbesättningar tidigt
(1969-07-20) frustrerats över
att berörda räddningsmyndigheter väntat alldeles för
länge innan helikopter satts in i räddningsarbete. Detta förekommer
även i nutid att man väntar tills egna enheter gått bet
innan helikopter sätts in. Många gånger har detta
medfört att förhållandena ( tid, ljus, väder
etc) för att vi skall lyckas har varit starkt reducerade. Mycket
är vi bra på, men att utföra
under är vi inte utbildade för.
En annan sak som man kan iakta är att redan tidigt (1968-12-21)
klagade man över att det
ofta hände att "annan försvarsgren" i media fick credit för
heroiska insatser som gjorts av
Flygvapnets besättningar. Flygvapnet har tyvärr ofta varit
dålig på att tillgodogöra sig PR för de många
fina räddningsinsatser som genom åren genomfört av alla
dessa helikopter-
besättningar.
Det finns säkert många andra intressanta iaktagelser som
kan göras vid läsningen av alla
dessa uppdragsrapporter. Även andra tillfällen då vi
varit ute och tänjt på ramarna för det
möjliga. Har du som "vöre mä föör" sådana
exempel, hör av dig till webbmaster.
Top |