Användarmanual
Proshift ver. 7
(011212)
1. Översikt
5. Användning
--------------------------------------------------
Proshift
är ett tryckluftsdrivet växlingssystem. Avsikten med detta system är att kunna
växla snabbt och säkert. Dessutom kan man använda en manuell växellåda som en
automatlåda. Växlingen sker med två elektriska kontakter, dessa placeras för
att passa den enskilde föraren. Systemet är programmerbart för att kunna passa
de flesta bilar.
5 Upp 5
Proshift
levereras med ett antal tryckluftskolvar och en kompressor med tank.
Tryckluftskolvarna monteras så att de drar i växellådans växel reglage. Kompressor och tank monteras där det finnes
plats. Tänk på att kompressorn behöver kylning och bör därför ej sitta i ett
litet lufttätt utrymme.
5 Upp 5
Proshift
levereras med 1st kontroll box, 1st display,
Xst tryckluftskolvar, 1st luftkompressor och 1st kabel paket.
Kontroll
boxen placeras inne i bilen exempelvis under instrumentbrädan. Displayen
placeras så att den lätt kan läsas av från förarplatsen. De två
växlingskontakterna placeras så att det är lätt att utföra växlingar.
Kopplingsavkännaren installeras så att den känner av läget på kopplingspedalen.
Reläet kopplas in mellan matningsspänningen till spridarna och spridarna (detta
behövs endast om man ska använda automatisk växling). Kabel paketet kopplas in
enligt nedanstående schematiska skiss.
Kopplings-
avkännare Display
Kopplingspedal
Växel
reglage
Växlingskontakter
Kontroll
box
Trycklufts-
kolvar
Relä
12V
matning Till
spridare
5 Upp 5
Detaljerade
inkopplingsinstruktioner :
1.
Matningsspänning till kontroll boxen
Den
röda sladden kopplas till 12V via relä styrt av tänd låset.
Den
svarta sladden kopplas till en bra jordpunkt i karossen.
2.
Displayens inkoppling i kontroll boxen
Displayens
sladd pluggas in i avsett jack på kontroll boxen.
3.
Växlingskontakternas inkoppling
Dessa
kontakter fungerar så att de sluter strömmen då de tryckes in. Ena sidan på
kontakten jordas och den andra går till kontroll boxen. Färgerna är följande :
Gul för uppväxling, blå för nedväxling.
4.
Kopplingsavkännarens inkoppling
Kopplingsavkännaren
är en microswitch som normalt är sluten men som bryter strömmen när
kopplinspedalen tryckes ned. Ena sidan på avkännaren jordas och den andra går
till kontroll boxen. Färgen är orange.
5.
Reläets inkoppling
Reläets
funktion är att slå från strömmen till bränslespridarna vid en växling så att
varvtalet ej stiger okontrollerat. (under 2000rpm hindras denna funktion så att
motorn ej stannar). Finn den sladd som försörjer alla bränslespridarna med 12V.
Klipp av den och koppla in ändarna på var sin anslutning på reläet (på de två
anslutningar som kan driva ström). De två kvarvarande anslutningarna på reläet
(styranslutningarna) kopplas den ena till bilens 12V (via tänd låset) och den
andra till kontroll boxen, färgen är brun.
6.
Tryckluftkolvarnas elektriska inkoppling
Från
kontroll boxen går det 7 numrerade sladdar som styr tryckluftskolvarna. Varje
sladd styr en tryckluftskolv. Varje kolv har två el-anslutningar, den ena
kopplas till 12V ( via relä styrt av tänd låset) och den andra är en av de sju
numrerade sladdarna. Se separat anvisning beroende på bilmodell.
7.
Automatkoppling
Vid
automatisk växling (kan även användas vid manuell växling) styrs kopplingen
också av en tryckluftskolv. Den kopplas in på samma sätt som de andra tryckluftskolvarna.
Sladden från kontroll boxen är vit.
8.
Inkoppling av tändpuls (för att mäta varvtal vid automatisk växling)
Den
gröna sladden dras till tändspolens minussida. Glöm inte att programmera vilken
typ av tändsystem bilen har i programmeringsmode ”Ign”.
9.
Luftkompressorns elektriska inkoppling
Den
röda sladden kopplas till 12V ( via relä styrt av medföljande tryckvakt).
Den
svarta sladden kopplas till en bra jordpunkt i karossen.
5 Upp 5
Programmeringen
av systemet sker med hjälp av de tre knapparna på displayen. När man trycker på
alla tre knapparna samtidigt visas ”Pro”. Detta betyder att vi ska programmera
systemet. Vid tryckning på den röda knappen byter man till nästa
programmeringsmode. Med de två svarta knapparna ändrar man inställningen i
denna mode (+,-). Vid tryck på den röda knappen (för att byta till nästa
programmeringsmode) visas först överskriften på programmeringsmoden i två
sekunder, sen visas aktuellt värde på denna mode. Observera att man endast kan
byta till nästa programmeringsmode inte till den föregående. Om du vill ”backa”
till föregående programmeringsmode måste du igen trycka på alla knapparna
samtidigt för att på så sätt börja från den första programmeringsmoden och sen stega
dig fram till den du vill ha med den röda knappen.
Programmeringsmoder
:
Pro Programmering på gång, tryck en
gång till på den röda knappen
Eng Visar motorvarvtal (går ej att
programmera i denna mode)
tYP 0.0=luftkolvar utan neutralläge,
0.1-25.5 anger sekunder dragning på luftkolv innan
neutralläge intas
Ptn Växlingsmönster på din
växellåda (se separat tabell)
Ign Typ av tändsystem din motor har
(se separat tabell)
CL1 Tids fördröjning mellan
urkoppling av spridare och koppling
CL2 Tids fördröjning mellan koppling
och lägga i växel
CL3 Tids fördröjning mellan färdig
växling och uppsläppt koppling
n-1 Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling neutr till 1 och omvänt (även MC)
1-2 Tids fördröjning mellan kolvslagen
vid växling 1 till 2 och omvänt
2-3 Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling 2 till 3 och omvänt
3-4 Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling 3 till 4 och omvänt
4-5 Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling 4 till 5 och omvänt
5-6 Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling 5 till 6 och omvänt
6-7 Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling 6 till 7 och omvänt
n-r Tids fördröjning mellan
kolvslagen vid växling neutral till back och omvänt
At1 Minsta tillåtna tid mellan två
växlingar vid automatväxling
rCn Varvtal för varvtalsstyrd
utgång, t.ex. växlingslampa (fungerar ej vid mönster 26)
1u2 Varvtal för automatisk växling 1
upp till 2
2d1 Varvtal för automatisk växling 2
ned till 1
2u3 Varvtal för automatisk växling 2
upp till 3
3d2 Varvtal för automatisk växling 3
ned till 2
3u4 Varvtal för automatisk växling 3
upp till 4
4d3 Varvtal för automatisk växling 4
ned till 3
4u5 Varvtal för automatisk växling 4
upp till 5
5d4 Varvtal för automatisk växling 5
ned till 4
5u6 Varvtal för automatisk växling 5
upp till 6
6d5 Varvtal för automatisk växling 6
ned till 5
6u7 Varvtal för automatisk växling 6
upp till 7
7d6 Varvtal för automatisk växling 7
ned till 6
Vid
nästa tryck på den röda knappen går man tillbaka till normal visning (GEA) av
växel position).
5 Upp 5
När
strömmen till bilen slås på så startar alltid Proshift i neutral växel. Detta
indikeras på displayen med ” n ”. Växlingskontakterna är nu placerade så det är
lätt att växla. Ena kontakten används för uppväxling och den andra för
nedväxling.
Manuell
växling :
*För
att byta växel : tryck ned kopplingspedalen, tryck på växlingskontakten (upp
eller ned), släpp upp kopplingen.
*För
att lägga i backen (endast från neutral): Tryck ned kopplingspedalen, tryck på
nedväxlings kontakten och håll den intryckt i 2 sekunder, släpp upp kopplingen.
*Displayen
visar alltid aktuell växel.
*Det
sker ej någon växling om du glömt att trycka ned kopplingspedalen. (Om
kopplingsbrytare är installerad).
*Om
du installerat trycklufts kolv på kopplingen behöver du bara trycka på
växlingskontakten (upp eller ned). Dock rekommenderas att själv manövrera
kopplingen vid neutral till ettan eller till backen.
*Om
du valt MC-låda (mönster 27) växlas upp och ned med växlingskontakterna som
vanligt men då elektronik boxen ej tar emot någon information om aktuell växel
visas ett värde som ökar eller minskar med dina växlingar. Detta värde behöver
dock inte överensstämma med verklig växel!
Automatisk
växling :
*
Du måste manuellt lägga i växel 1 från neutralläge
*
För att byta växel : gasa så att varvtalet ökar - då lägges nästa växel i,
släpp gasen (eller bromsa) - då lägges föregående växel i
*
Du måste manuellt lägga i neutralläge från växel 1.
*För
att lägga i backen (endast från neutral) : Tryck ned kopplingspedalen, tryck på
nedväxlingskontakten och håll den intryckt i en halv sekund, släpp upp
kopplingen.
*Displayen
visar alltid aktuell växel.
*Det
går ej att automatväxla en MC-låda (mönster 27).
Övrig
information :
Varning ! Om man är i automatläge och
har trampat ned kopplingen och just lagt i ettans växel, så gasar man på för
att sedan släppa upp kopplingen . Om man gasar rejält så att varvtalet stiger
över 1u2-inställningen så kommer tvåans växel att läggas i. Detta går ej att
skydda sig emot om vi vill att systemet ska fungera även utan sladd till
kopplings switch.
När
man programmerar in varvtalen för automatväxling måste man vara noggrann och
försiktig. Om man t.ex. programmerar 2u3=5.0 och samtidigt 2d1=6.0 så händer
det att på tvåans växel mellan 5000rpm och 6000rpm vill systemet både växla upp
och ned samtidigt. Det finns inget inbyggt skydd mot detta och i värsta fall
kommer systemet ligga och hoppa upp och ned mellan växlarna. Det rekommenderas
att alltid ha minst 200rpm i marginal mellan upp och nedväxling från en viss
växel. Nedväxlingen ska då givetvis ske vid ett lägre varvtal!
Kopplingslogik
:
Om
man vill utnyttja skyddsfunktionen att aldrig växla utan nedtryckt koppling så
installeras en mikro switch som normalt är sluten, men som bryts då kopplingen
är fullt nedtryckt. Först då kan en växling ske. Detta gäller både manuell och
automatisk växling. Dock fördröjs växlingen alltid det värde som programmeras i
”CL2” innan mikro switchen läses av. ”CL2” kan i detta läge programmeras till
”000” om man vill ha maximalt snabba växlingar!
Vill
man ej montera en mikro switch fungerar systemet ändå, men då med den
programmerade fördröjningen ”CL2” mellan koppling och växling.
5 Upp 5