Start     Uppåt

Sailing
Exteriör Interiör Sailing

 

Seglingsbilder - uppdateras årligen!

Vi seglar vanligtvis mellan Höga Kusten och Norrbottens skärgård.

Ratans gästhamn, en Maxi 95 (från Luleå) bakom min båt.

På Ulvön, 2002. Ca 10 meter från utomhuspoolen.

Mjältön (Sveriges högsta ö 236 m) "Höga Kusten" 2002. Ca +30 grader. 37 båtar i viken!! Jo, vi var upp till toppen och hade fika med oss.
 
--------------------------------------------------------------------------

År 2003

Kallviken, Lövånger 2003. Till vänster i bild, en Swan 44 utmed min båt!
Nu har de lagat till kajen.



Några bilder från Bjuröklubbs gästhamn 2003. 
Det går bra att baxa in båten i den trånga hamnen.
Ett café finns uppe vid fyren. Samt en handikappanpassad ramp ända upp till fyren!

Förtöjer man lite "på snedden", kan andra båtar passera inloppet.

--------------------------------------------------

Härligt väder, men ingen vind!

Stensborg, Luleå 2003. Varmast i Sverige då vi var här! +34C.

Likskär, Luleå 2003.

 

 



"Kaffeön" 2003. "Fiskfesten". Båtklubben bjuder medlemmarna på foliegrillad lax, i slutet av augusti varje år.
I mitten en skönhet i Mahogny från 1932, som är i skick som ny!

_________________________________________________

 

 

Sommar 2004



Midsommarafton, jordgubbstårta. Regnskurar ute, men fint väder mot aftonen. 
Skepparen själv närmast kameran.

 

Ulvön, f.d. surströmmingsfabriken, nu restaurang och gästbrygga. På kvällen åt vi buffé på restaurangen. 

Vi hade härligt väder på Höga Kusten resan i år.

Extremt mycket båtar var ute häromkring, dessa veckor med fint väder. Ex. på Mjältön (femöringen) räknade jag över 40 båtar!!!  

 

Ulvö bryggan vi hade förtöjt vid. Sett från gränden.

 

Bygatan - Ulvön.

Handelsboden, här kan man ta emot och skicka fax för 10 kr.

 

Mjältön - är finaste stället på Höga Kusten - tycker vi. Över 40 båtar i viken!! Min båt är den med blå fender.

 

Vi plockade blåbär till en smulpaj på Mjältön. OBS: vi har Maxi-kepsar!

 

Kvällsljus, Mjältön, lilla bryggan längst in i viken är bäst vid Nordvästlig kuling.

 

 

Nattkort - Bönhamn.

 

Bönhamns brygga med servicehuset till vänster och min Maxi 130. Tillfälligt gott om plats.

 

Det fina servicehuset med TV-rum, toaletter och duschar samt kök.

Arnes berömda sjöbod med servering.

 

Även på Trysunda var det massor av båtar, dessa sommarens finaste veckor.

 

På hemseglingen tog vi iland i Obbola och åkte buss in till Umeå.

 

_________________________________________________

Några bilder från norrbottens seglatsen 2005:



Halsön, lite båtar ute trots högsäsong och helg. Big Deal ytterst vid bryggan.

 

Luleå skärgård:

Stensborg, +27 grader.
Lä för alla vindar tack vare björkarna. Soprum och grillstuga finns iland.

 

Stensborg.

 

Junkön utanför Luleå. Det nybyggda museet i bakgrunden. OBS: Vi har aldrig någonsin träffat på så 
mycket mygg som här = myggvarning!

Junköns museum. Här finns även servering av enklare rätter. 

 

På Junkön finns en hattkvarn från slutet av 1700-talet.

 

 

Inuti kvarnen på Junkön.

 

Kluntviken. Ankrat på svaj för att slippa myggen. 

 

Kluntviken, härligt väder, + 25 C på kvällen. På radarn/kartplottern syns att det går åska på
avstånd (Luleå centrum).

 

Likskär, Luleå SS klubbstuga i bakgrunden. Klubbstugan har servering och vi åt en utsökt helgmiddag
på verandan, i kvällssolen.

 

--------------------------------------------------

Visfestivalen på Holmön. Över 100 st. båtar var här! Tredubbla rader båtar samt ett 30-tal på 
utsidan av kajen!

Visfestivalen på Holmön. +17 C. Har aldrig sett så mycket båtar i någon hamn. Vi hade en bra 
plats ganska långt ut på bryggan. Redan två dagar innan festivalen var det fullt vid kajerna, sa 
de i grannbåten. Men vi hittade en lucka vid kajen, trots att vi kom under första festivaldagen! 

================================================================================

2007 

Eskader till Finland

Sommaren inleddes med en trevlig eskader till Finland. 7 båtar och 14 personer.

 

 

Först samling i hamnen, med genomgång och planering. Start 06.00 i morgon bitti!
7 båtar deltog i eskadern.

 

Härlig segling över kvarken! Fast flera fuskade och hade på gjutjärns genuan trots lagom vind!

 

Vid bryggan i Finland. Vår båt till höger i bild.

 

Sedan gick vi och de andra eskader deltagarna upp till restaurangen vid hamnen, 
för att äta middag.

 

Vi hade med båt cyklar, vilket gör att man får se mycket mera av de platser man
besöker. Här en "staty" utmed livsmedelsaffären i Finland.

Vår klubb kokade ärtsoppa på svenska (gula) ärtor och den
eminenta kocken förärades ett stilfullt förkläde, som tack!

 


NORRBOTTEN 2007

Sedan seglade vi till Norrbotten vid två olika tillfällen i somras. Här är 10 meter djupt!

Luleås "kaffe-ö".Med gummijollen åkte jag in till centrum i Luleå och handlade bl. a. jordgubbar.

 

Junkön i Luleå Skärgård.

 

Sedan var det redan höst....

Sista båtturen för i år, i segelbåten......., men...

....här har vi åkt till "Hällarna" i början av september i vår motorbåt. 
Det regnade och var bara 10 C.

=================================================

 

I November blev det sommar igen, runt 30 grader varmt i skuggan,
och vi åkte båt lite var stans, men inte i vår båt...

........här har vi åkt med en snabb katamaran till en ö i Stora Barriärrevet. Lady Musgrave.
Ca. två timmars båtfärd i 24 knop. +32 C = badväder.

Världsarvsområde, vilket även Höga Kusten är, hemma i Sverige. 

 

Stora Barriärrevet, Norra Australien (Solen är i norr klockan 12)

Ön är en riktig söderhavsö, skyddad av ett korallrev runt om. Massor av stora sköldpaddor,
och havet kryllade av konstiga fiskar i alla tänkbara färger och format.

Från Town 1770 går båten till Barriärrevet.

 

 

Nedan Fraser Island, Quinsland, Australien.

På norra sidan av den 12,5 mil långa Fraser ön, används stranden som "E4", här kör
bilar och bussar i 90 km, ca 7,5 mil strandväg.

 

Skepparen vid bussen.

 

Även berg finns på Fraser Island.

 

 

Södra stranden, Fraser Island. Här mötte vi Dingon.

 

Lake M:c Kinzi mitt på Fraser ön. Rent sötvatten.

 

Här vadar "maxiskepparen".

 

Fraser ön är världens största sandö, samt den enda plats där det växer regnskog på en
sandö. Klarar vedklyven ett snitt av detta träd?

 

Hotellet på Fraser ön är klassat som Australiens bästa s. k. ekoturism resort. Byggnaden syns knappt i djungeln. Bilvägen är kaklad vid entre'n.

 

Hotellrummen är på pålar ovan marken.

 

Utsikten från hotellrummets veranda på Fraser Island. På kvällen satt vi ute och
hörde de märkliga ljuden från djuren i djungeln!

 

Detta är parkeringen till Hervey Bays Sailing Club. Vilka fantastiska träd!!

 

Hemvägen gick via Sydney, som har världens vackraste hamn. Operahuset är ute på en udde.

 

__________________________________

 

 

2008 

Eskader till Kalix

Sommarens seglingar inleddes med en eskadersegling till Kalix.

Först gemensam grillning på första "anhalten".  Vädret var dock inte det bästa under eskadern, motvind, kallt och blåsigt.

Mosesholmen med nya kapellet uppe. Bara ute under kapellet var det möjligt att sitta sommarklädd!

Luleå SS hamn Likskär. Här var vi runt 70 båtar. Även Finska Sjöbjörnarnas eskader var här. 
Gemensam middag hölls på kvällen i klubbhuset.

 

Naturligtvis gick jag upp i masten och tog några kort. 

Dubbla rader båtar.

 

Min båt uppifrån. Nya kapellet uppe pga. dåligt väder. Denna sommar var kapellet ovärderligt, 
sommarvarmt i sittbrunnen men bara runt 10 grader och blåsigt ute. Min sko syns, samt att SELDE´N masten fortfarande 
är ganska blank (Hagmans glansvax skyddar den). Ärligt talat båtägare, hur många av er vaxar masterna, trots att det står
i skötselanvisningen till masten att den ska vaxas???

En vik utmed Gårdsviken.

 

 

Båtskärsnäs Marina. 
Sista dagen, var det en bussutflykt till Ikea, där damerna inhandlade tonvis med möbler som 
stuvades i båtarna. Eskadern avslutades sedan med en fantastisk 3-rätters middag, som tillagades 
av herrarna indelade i tre lag, som sedan betygsattes av eskader ledarna (vårt lag fick minuspoäng 
för vi tittade på ett sjökort = ej helt fokuserade på uppgiften). Fast vi försökte muta domarna med
en whiskey tårta!

 

På hemvägen stannade vi till i Luleå skärgård, här Junkön. Sittbrunnstältet (gjort i Luleå -Landelius Symakeri) kom till användning varje dag.

 

 

 

 

 

Efter en vecka i sommarstugan, seglade vi sedan till Holmön, där det var visfestival hela helgen. 
Som synes är en 42 fotare numera en mycket liten båt (den till vänster är Maxi 130). Får nog byta till en 65 fotare nästa vecka!

Båt cyklarna ger möjlighet att se mer av de platser man besöker. 

 

Sensommarsegling till BJ-klubb. Maxi 130 till vänster, Maxi 108 till höger. Hansebåt i mitten.

Vi har det varmt under kapellet, men bara 10 grader ute. Har plockat blåbär, som min mor rensar på bilden nedan.

 

Augustimörker ute, varmt och gott i sittbrunnen, tack vare kapellet. Går snabbt att rulla ihop runt bågen och dra en kapell
"strumpa" över, sedan lyfter man av bågen och skjuter in den under vindrutan = helt ur vägen = tar ingen plats. 

 

"Båtsista" 6 september 2009. Vår båt närmast kameran.

 

Båtsista 6/9-08. Stepfendern fungerar bra då inte stävstegen ryms.

 

Båtsista med marchallerna tända.

 

Båtsista, "knytkalas" vid långbord, ca. kl. 18.00-22.00. +4 C på kvällen. Skepparen till höger i bild.

_______________________

Sommar 2009

Då vi var ute och seglade var det mestadels dåligt väder, regn och kallt! Först en tur till Höga Kusten och
efter en tid i sommarstugan styrde vi norrut till Norrbottens skärgård.

Två Maxi 130 vid kajen i Ratan. Elsa och Big Deal. Kul att utbyta erfarenheter
om Maxi 130 och tips på förbättringar m.m.

 

Vid Ulvön, Maxi 108 till vänster, min båt till höger.

 

På Ulvön finns en Rolls-Royce med en, för den forna statusbilen, vanvördig reklam 
för fermenterad herring.

 

Ulvön, utsikt från Lotsberget.

 

Den största segelbåt jag sett ankrade vid Ulvön,från Newport i USA.

 

Resans höjdpunkt är på Höga Kusten ön Mjältön. Här sökte vi skydd då det
blåste 19 meter/s nordlig vind. Då var det bra med sittbrunnstältet!

 

Naturligtvis gick vi upp på toppen (236 m) och hade med oss fika. Här var det blåsigt,
så vi fick sitta i lä.

Här syns årets tillbehör, gennakern. 

 

 

På hemvägen var vi in till Örnsköldsvik, men pga. dåligt väder (dimma vid kusten och +12 C, men i
Ö-vik +24 C) var det fullt i gästhamnen så vi lade till utanför klubbhamnens kaj.

 

I fullständig dimma gick vi med radarns hjälp till Skagshamn, och cyklade till
Skagsudde.

Inte undra på att fyren inte syntes, den hade krympt av fukten i dimman.

 

Efter några veckor i sommarstugan, seglade vi sedan en liten sväng i Norrbottens skärgård.
På bilden är vi på Likskär Tyvärr var matserveringen stängd, men vi fick i alla fall bästa
=säkraste platsen oberoende av vindriktningen. Stor nytta hade vi av sittbrunnstältet här.

Och sedan var denna blåsiga och regniga sommar slut! I höstas polerades båten. Till våren läggs sista lagret vax på. Under vintern görs underhålls arbeten, till exempel rengöring / smörjning av vantskruvar. 

SOMMAREN 2010

Eskadersegling start BJ-klubb. Inleddes med gemensam 
måltid med fisk och rökta räkor köpta från fiskebåten i hamnen.

 

Lövsele, gemensam grill middag.

 

Rastade här i Sikeå, sedan Ratan, Patholmsviken och avslutning i Norrbyskär 
med gemensam middag på värdshuset.

 

Sedan seglade vi hem, och därefter via Halsön till Luleå skärgård. Invigning
av nya Kobb-grillen.

 

Säsongsavslutning efter "båtsista", var en tur till Bjuröklubb, då 
Länsstyrelsens hade invigning av en grillplats vid Sillhällarna
där de bjöd på kolbullar.

Vid Sillhällorna är sjöjungfrun bosatt.

Sommar 2011

 

Genomgående lattor.

 

Bra sikt genom vindrutan. Jag styr.

 

 

Ledlister fästade med kardborre under spryhood.

 

2011 seglade vi till Höga Kusten. Här på Mjältön.

 

Som vanligt så gick vi upp till toppen och hade fika med oss.

 

Här är min båt utmed en stor Najad (till vänster), min båt var högre.
Vi vände här i Häggvik.

Jag sprang en runda här, men det var tungt pga. enorma upp-
förs backar.

 

 

Nu vilar båten  i väntan på sommaren 2011. 

 

 

 
Du är besökare nummer:
Copyright © 2003 "Big Deal Skipper"
Senast ändrad: 05 februari 2012