Start     Uppåt

Exteriör
Exteriör Interiör Sailing

 

 

Tips: Tryck F 11, så ryms bilderna bättre!
Pleace press F 11, and you will see the pictures better!

Big Deal at anchor - Skötgrunnan.
Badbryggan med det radiostyrda ankarspelet i box i aktern. Gamla sprayhooden på bilden

 


Segling till Finland 2007.

 

På svaj i Burvik. Jag tycker båten ser "fräsig" ut och har fina linjer. 


Sittbrunnen är helt suverän! Har någon båt bättre brunn? Breda gångbord. Två buntade båtstolar finns att sätta överst på vinscharna (där handtagen sätts) vilket ger två snurrfåtöljer! Vinscharna är Lewmar 55 ST!! OBS: Notera plåtarna under vinscharna! Vinsch till storseglet är ej standard (ingen annan 130 jag sett har den).

På var sin sida om brunnen finns två stora däcksluckor för stuvning av fendrar och rep etc. I det ena stuvfacket sitter gastuberna. Samt den stora ankarboxen i fören, som är avdelad i två fack, med ankarspelet i mitten.

 

Nya sittbrunnskapellet med upprullade sidor. Stol monterad i winchen.

Large cookpit - each of the seats is greater than 6 ft in length.

Teakdäck på sitsarna.  Antimagnetiska högtalare i sittbrunnen. Även Maxi dynor finns. Inget vatten stannar kvar på sitsar eller däck.

 

Nya sittbrunnskapellet. Består av 3 delar, spryhood, spryhood förlängning, samt kapellet över aktre delen. Stuvas undan mot 
aktre bågen i en kapellstrumpa och skjuts in under vindrutan = ur vägen på nolltid. Gjort av Landelius Symakeri i Luleå.
Fin sikt föröver både stående o sittande.

 

Amerikansk älgmocka på ratten, sytt av mig, köpt från Roberts Marinprodukter. Reglage för bogpropellern överst, på sidan reglage för ankarspelet i aktern. Teaken är som ny. Bänkarna oljade med Snappy Nu.

 

Ingen kursavvikelse vid automatstyrning.


Badbryggan och ankarspelet (varvsmonterat). En lerklump har följt med upp. Badstege i kassett under bryggan.

 

Båten på land i vagnen. Går bra att dra efter traktor.

 

Sjösättning!


 

Den blanka plasten på skrov och däck är lika högblank på hösten, som på en ny båt. (Hull and deck has mirror glanze, like a new boat after the sailing season).

Skyddsplåt för ankaret (Bruce eller CQR original) som sitter i en rostfri ankarrulle. 
Ankarspel Lewmar Sea Tiger 555 i ankarboxen. 
Gelcoatfärg. Nr 812. 

Bästa vaxet är Hagmans NANO-vax, eftersom det är mycket lättapplicerat och lättpolerat, samt ger suveränt bra skydd om det  appliceras 2-3 lager. Viktigt är att först polera båten med lämpligt medel, ex Thurtles Hull Cleaner eller Sonax flytande polish, eftersom Hagmans vax inte har någon rengörande eller polerande effekt, bara skyddande! Ha flera skumgummitrissor och byt polertrissan ofta, ungefär varannan kvadratmeter vid poleringen, om båten är blank, annars oftare. Sedan kan man tvätta ur dem och börja om igen att polera. Byter man inte trissor så flyttas bara smutsen och oxiden bara runt i gelcoaten och resultatet blir då inte alls lika hållbart. Poleringen görs lämpligast i skugga på kvällen. Torkar medlet kan man spraya vatten på ytan med en blomspruta. Överlappa med poler rörelse 50% vänster höger och därefter upp ned på en mindre yta. Studera hur ex Tidy Car arbetar! Att för hand endast stryka ut vax med polish leder till att en ny båt (eller bil) blir matt efter några säsonger.

Så här skall det se ut... både vid sjösättning och vid upptagning!

 

(Bowthruster) Bogpropeller-tunneln är plastad av Svinninge Plastteknik AB, som gör sådana här jobb varje vecka. Observera flänsen, de betonade att den är viktig, den gör att vatten ej pressas in och bromsar då man seglar.

Bottenfärg: Hempels Mille Light. Så här såg botten ut hösten 2002, bara lite beväxning (flammiga partier). Nackdelen med färgen är att den
smetar av sig och blir noppig, men det jämnar ut sig i vattnet eftersom den då luckras upp.

 

 

 

 

 

 
Du är besökare nummer:
Copyright © 2003 "Big Deal Skipper"
Senast ändrad: 26 februari 2010