Start     Uppåt

Equipment
DATA Equipment Previous boats The owner

 

 

Maxi 130, nr 55, Big Deal
Utrustning ,till exempel:

Motor:

Volvo Penta TMD 40, ca 130 hk, Turbo, dubbelt så stor motor som standard. 
Cruising speed 7-7,5 knots at 1800 rpm using about 4 liters/hour (0,53 l/nm). 
6,8 knots at 1500 rpm using 0,44 l/nm (2,9 l/hours).
Maximum speed at 3600 rpm about 10 knots.     
VP varvräknare med digital timräknare (ny -98), samt mätare för vattentemp i Celcius, spänning i volt, oljetryck och motoralarm. 
Tre-bladig propeller.
Trestegs bränsle vattenavskiljare, Racel-Parcer.
300 liter dieseltank i rostfritt med manlucka.
 

Segelutrustning:

Seldén Furlex rullfock (forestay) (dubbla likrännor).


Självslående fock (Selftacker).


Sju olika segel + spinnaker. 
-Ny rullfock, 49 m2 , 2002. "Delfinsegel", www.delfinsegel.se

-nytt storsegel 2006, 4 genomgående lattor, Rutgersson vagnar.
-Integrerat bomkapell med Lazy-Jack linor.
-nytt mesan segel 2007 med 2 fullattor och Lazy-Jack linor.


Spinnaker, spinnakerutrustning.   

Gennaker ca 100 m2 , Ny 2009.  Används med nedanstående strumpa. Egenhändigt tillverkade PARREL BEDS tillåter att man från sittbrunnen steglöst kan höja (eller sänka gennakern) med lätthet och att seglet ändå är båtens centerlinje. Består av massiva bollar med ett hål i och en wire med schackel, bollarna monteras runt rullgenuan, seglet kopplas i loopen, som är kopplad till upp/nedhal linan. Bollarna rullar därmed runt genuan då man ändrar seglets höjd.
 

Spinnakerstrumpa "Royal Sails".


Teleskopisk spinnakerbom i däcksfäste, Seldén.


Lazy-Jack linor i bomkapellet.

Avlastare 2 st. med brytblock. Hissning av stor kan ske f sittbrunn, samt för spinnakernedhalet.

11 winchar (winches): 
2 st. Lewmar 55 ST winchar, självskotande, (selttailing).  www.lewmar.com
2 st. Lewmar 44 ST (för spinnakern)
1 st. Lewmar 42 ST (för storskotet).
6 st. Andersen s/s, en och tvåväxlade på mast och bom.

Rodkick, Seldén.


Fotsteg Seldén i stora masten, ända upp.


Däcksbelysning, med kapslad insats.


Ankrings- förtöjningshjälpmedel:

Bogpropeller Volvo Penta QL 800 duoprop,(bow thruster),  7 hp. Varvsplastad 1996 av Plastteknik AB, Svinninge Marina. Tillverkad av Norska Engbo. Klarar båtar upp till 50 fot. Den går tyst tack vare remdrift. Den har inbyggd fördröjning mellan BB och SB.

Ankarspel elektriskt (windlass) Engbo i aktern på badbryggan (in aft), trådlös fjärrkontroll (cordless remote) ny blyad rund lina 2009, Bruce 15 kg ankare, ankarrulle, stor linbox, varvsmonterat (1996) på badbryggan.
Självstuvande och med fritt fall. Två hastigheter. Automatiskt stopp. www.gbm.se , www.marinsystem.se 


Badplattform (bath platform in aft) specialgjord för Maxi 130, med integrerad badstege i kassett, fotsteg på akterspegeln, varvsmonterat Svinninge -1996. www.batsystem.se 

Ankarspel, manuellt,  i fören Lewmar Seatiger 555 med patenterade trumman som greppar både 3 slaget rep och kätting på samma trumma (pris idag ca 15.000 kr). Rostfri originalrulle i fören för ankaret samt skyddsplåtar på skrovet. www.lewmar.com 


Multiplait 8-slagen trasselfri ankarlina för ankarspelet i fören.


ANKARE: CQR-ankare original, 16 kg. Brucekopia ankare 20 kg. Engboankare 21 kg.


Skyddsplåt på däck och i fören för bogankaret


Stävstege, ombyggd av PORO AB i Norrlångträsk. De gör pulpitar och allt möjligt och har elektrolytpolering (rekommenderas om ni behöver något rostfritt till båten).


10  Fendrar med nya blå överdrag (Biltemas =mest prisvärda och mkt. bra). Samt "Stepfender" bra att ha i fören, eller för ombordstigning långskepps.


Öppningsbara sidopulpitar för enkel passage långsides vid brygga (standard) = superbra. Samt mittknapar = superbra.

Navigation, elektronik, komfort:

Navigationsstation: 
Radar/kartplotter, Simrad CR44=
Synkroniserad radar (radaroverlay och dubbla radarbilder = som 2 radar), SDGPS, färgplotter, 10,4 tum dagljusskärm, kopplad till fjärrkompass och autopilotservo. (2004). www.simrad.se

Autopilot Silva Nexus = Autonav 1510. Autonav uppfann hydraulstyrningen för 60 år sedan. Inombordspilot med drivenhet HP 40 (below deck pilot). PID (lär sig båtens egenskaper). Monterad i roderkvadranten med drivbulten i dubbla rostfria plåtar (klämkoppling) i ekeröppningen. Pumpstången monterad på kraftig rostfri plåt som är skruvad i plåtar som är bultade i två skott = inget plastjobb alls. This boat has newer had any pilot before year 2002. Fungerar mkt bra ihop med Simrads kartplotter/sd-GPS/radar. 
www.autonav.com
samt www.silva.se

Roderlägesindikator, digital. 
Fjärrkompass, digital. Autodevierande. Via Pilotens kontrollenhet.

 
B&G:s System "Hercules" Vinddatasystem, både vid navigationsbord och styrplats (www.bandg.co.uk). Finns inget bättre - används därför av de mest krävande oceankappseglarna.
Väderstation, trådlös, med vind, vindrikntning, temp. lufttryck givare i mesanmasten. 100 meters räckvid, med alarm för vindriktning, barometerfall, vindstryrka, temperatur m.m. 

Fasta GPS:er:  Autohelm ST 50 Plus, vid navigationsbordet, samt Garmin GPS128 i sittbrunn, och GPS i plottern = tre stycken!

 

Ekolod Autohelm ST 50 Plus, givaren i fören.


Ekolod Seafahrer Voyager, givaren akteröver, används som "back ekolod", bra vid hamnmanövrar.

VHF-radio. Masttoppsantenn samt nödantenn.

Kamera trådlös sänder till valfri skärm, för sikt framåt inifrån.

Stereo RDS-radio med CD. Antimagnetiska högtalare i handskfacken, samt vanliga högtalare i salongen, monterade osynligt. Samt trådlös FM-sändare för kasettband eller mp3.

DUBBLA VÄRMARE!!!: 
Värmare aktersalong
(heater aft saloon) Eberspächer D3 LC fyrstegsautomatik, varvsmonterad. Med termostaten i akterhytten. Ger snabbt värme i toalett/duschrummet i aktern. = Trevligt på morgonen.

Värmare i försalong (heater fore saloon) Eberspächer Airtronic fyrstegsautomat. Termostat i förpiken. I fabriksgjort ljudisolerat värmarskåp i segelstuven. 

Varje sovhytt har egen rumstermostat för individuell inställning av temperaturen och högsta komfort!


Kyl (refrigator) Isoterm ASU med holdingplatta i båtens 200 liters kylbox. Kan frysa iskuber. Varvsmonterad. www.isotherm.com 

Frysbox 2009,fryser ned med -18 C, Waeco med digital temperaturvisning/inställning.
Bärväska med extra isolering till frysboxen.

C-Plath kompass (bra märke) i sittbrunnsbordet.

Kraftigare generator än standard, ny 1997. 

8 st. 75 A batterier

58 A 230 V elekroniska båtladdare, en till varje batterikrets. (Mastervolt 25 A, samt C-Tek marin 25A, (flerstegsladdning).

Elcentral med jordfelbrytare. 
Fyra 230 V eluttag i båten.

Varmvattenberedare  (Tropicool) via motor eller 230 V. Utbytt och Varvsmonterad. Samt termostatblandare för utgående varmvattenledning = spar mycket varmvatten.


Avancerat inbrottslarm med åtgärd.


TV-antenn Nargus, + VHF-antenn NOA masttoppsfäste. 


Färg-TV Platt wide 19" med CD, 2009, och direktdriven av 12 V, i svart pianolack.


Elektrisk tryckpump för havsvatten i pentryt. Sötvattenpumpen är Jonsson Aqua Jet femkammar, 19 liter/min (2004). Rostfritt expansionskärl.

Heltäckande sittbrunnskapell, nytt 2008, monteras mot spryhood, upprullningsbara sidor.
Gjort av: Landelius symakeri i Luleå. Fantastiskt bra = ett extra rum i båten, och snabb montering/demontering. Bågen med kapellet stuvar under (bakom) vindrutan.
Spryhood Ny 2008, med demonerbar extra förlängning +extra siktrutor.

700 liter rostfria vattentankar (3 st.) med manluckor, enkla att rengöra (under matbordet)

Elektroniskt styrd länspump samt givetvis manuell enligt Lloyds spec.

Lampor i alla garderober, som tänds då man öppnar dörrarna.
Totalt finns 25 lampor inne i båten, förutom garderoberna.....

Extra lysrör och 12 v uttag i toalettrummet.
Extra LED-lampa över diskhoarna.


LED- lanternor godkända för båtar över 12 meter.=Nya lanteror - ej bara ledlampor, obs ej tillåtet att byta vanliga glödlampor till LED i lanternor!
LED-ankarlantärna i masttoppen.

10 st. Cabin Frigast lampetter. Se www.boatfittings.com
Lyxiga Danska handgjorda massiva mässinglampor av designern och silversmeden Mr Povl Frigast. (Kostar 1 299 kr/styck.) During the years the Frigast Lamps found their way into fine yachts...

 

Övrig utrustning:

Nya RUFFLUCKOR, på gångjärn, med massiva teak ramar. Original var lösa luckor. Nu slipper man lyfta ur o stuva luckorna! Blev mycket bra! Utan åverkan på spåren för skjutluckorna.

Nya dynor, i kvalitetstyg (Bogesund Väveri, men tillverkat av Vigano i Italien, som levererar tyget till världens exklusivaste lyxkryssningsfartyg för att klara ständigt slitage och ändå vara fint år från år.) Specifikation: 200 000 Martindale i slitstyrka (vanligt möbeltyg ca 15 000-30 000), teflonbehandlat (smutsavvisande), flamskyddat, vattentvätt. (Tygåtgång:24 meter plysch tyg +undertyg m.m.) Kan varmt rekommendera www.svenskadynor.se , ägaren har själv segelbåt och vet hur båt dynor ska göras! 
Gamla dynorna var varken nötta eller smutsiga, men det var tyvärr ett laminerat tyg, = inbakat 1 mm. skumgummi, som bitvis separerade = bubblor i tyget.

Teakdäck på bänkarna och bakom vindrutan (ej amatörlagt), samt teaktrall. (Teak on Seats in cockpit and behind windshield).

Livflotte i box, 6 pers, Magnitude (Life raft in box, 6 person). Ompackad av aktoriserad verkstad.

 
Toaletterna (2 st.) utbytta till Jabsco strax innan jag köpte båten. Fiskgaller för alla vattenintag 2005 = rekommenderas för alla!!!!! 80 l holdingtank. Lukttäta sanitetsslangar.

Ny kantsydd heltäckningsmatta, speciellt för båtar,  och nya gardiner till de 12 fönstren.

 
Jolledävertar med winchar, Lewmar Simpson, med det patenterade INTERLOCK systemet, i handpolerat rostfritt stål (förr ca 23.000 kr) monterade i kassettfäste för enkel borttagning för vintern. www.simpson-davits.co.uk

Gummijolle 2,70, ny 2007, klarar 10 hk och 4 personer, med luftdurk och V-botten. Har lyftöglor för dävertarna.

Mercury 2,5 hk, utombordsmotor, kan hängas i fäste på dävert.

2 Båtcyklar i väska, nya 2007/2008, mycket kompakta ihopfällda, men snabba och lättcyklade (Neobike Acess).
Bords-, ratt-, rullfock-, stor-, och mesan kapell relativt nya. (1996-2006)


Rattskinn: Amerikansk älgmocka på ratten, 2002. (Roberts Marinprodukter. Köpte det år 1990 innan jag köpt båten och monterade det först 2002).


Mantågsnät.


Livbojar i rostfria hållare (2 st).

Sittbrunnsdynor, Maxi. Samt lösa dynor i kappock.

Schacz skeppsur med glasslag samt barometer (skeppsurens Rolls Royce).

Skeppsklocka i gjuten mässing med tjärad stropp 
(i mesanmasten).

Två  buntade båtfåtöljer med fällbara ryggstöd monteras i wincharna i sittbrunnen. Unik uppfinning av förra ägaren.


Teak stolar o bord (fällbara) att ha på bryggan eller iland.


Vindrutan är i okrossbart glas - formgjuten, (ej så på alla Maxi 130).

Två P6 gasoltuber i glasfiber. Trelågig spis ,UPO, i rostfritt stål, med ugnstermostat (gräddar jämt och fint).

Husgeråd följde med båten, allt från komplett båtservice till äggkoppar, pannor,  knivar, vinglas, öppnare, uppläggningsfat, diskställ m.m. m.m.

Riktigt kök, 2,5 meter långt, med 8 st. överskåpar!!! Köksfläkt. Två personer kan arbeta samtidigt vid pentryt! Placerat midskepps med ett skott mittemot = säker arbetsplats vid rullning.

Vinterutrustning:

Båtvagn på hjul, verkstadsbyggd. 9 ställbara stöttor (2001). Båten går bra att dra efter traktor.


Mastvagn, så att man kan dra masten efter vanlig bil. Som den sedan vilar i över vintern. Gjord på släpvagnsunderede (2004). Rekommenderas varmt vid större master.

 
Täckställning Press & Son samt tjocka presenningar som ej fladdrar. + Egna lösningar som avlastar stöttorna mot marken, samt brädor med nockgångjärn som tejpas fast, och längsgående brädor i 3 höjdled efter bordläggningen. Detta gör att pressningen inte på någon yta vidrör båten och nöter på ytan = går polera på hösten och vaxa sista varvet på våren! Allt uppmärkt som en byggsats för enkel montering.


Diverse

Samt givetvis 
sedvanlig nödvändig utrustning
 
för seglare, såsom exempelvis på kaffesidan

-230 V kaffebryggare;

-Nespresso C100 automatic, mycket kompakt espressobryggare för kaffekapslar, som ger espresso i absolut bästa baristaklass, med bara en knapptryckning, utan besvär! Ingen uppvärmningstid mellan kopparna!

Automatisk mjölkskummare som värmer till 70 grader.


-moka/espresso-bryggare för gasspisen;

-speciell manuell bryggartratt för den runda rostfria termoskanna (kan ej tippa);

-rostfri kaffe/the -vattenpanna;

-Cappocino-mjölk-skummare;

...och allt annat som anses nödvändigt ombord! ...
t.ex.

-230 V teflon våffeljärn, som klarar våfflor/rårakor utan fett i degen! (för sittbrunnen).

-Eldriven kompakt grill, för sittbrunnen.

-Sjökort Haparanda-Stockholm-Åland +bestick.

-15 prydnadskuddar.

-Fotogenlampa i massiv mässing, kardanupphängd på den genomgående masten.

-3 Szatch instrument i massiv mässing vid nav bordet. Barometer, klocka, termometer.

-Bricka i massivt ädelträ med höga kanter och glidskydd under.

-12 volt hårtork.

-230 volt hårtork.

-12 v strålkastare.

-3 oljemålningar i ädelträramar.

- 2 stKikare.

-Nödraketer.

-Sjukvårdslåda.

-Flexibelt vikbart bakbord.

-Pajformar etc.

-Ugnstermometer.

Massor av rep, ryckdämpare, bergskilar, motorreservdelar och verktyg.

m.m

 

Sailors have more fun!

 

 

 

 

 

 

 
Du är besökare nummer:
Copyright © 2003 "Big Deal Skipper"
Senast ändrad: 26 februari 2010