Lite om luftkonditioneringen..
Lite om luftkonditioneringen..
(Cadillac 1977 och framåt)

Ända fram till mitten på åttiotalet eller kanke ännu senare, så var all kylmedia i luftkonditioneringssystemet i bilar av typ R12, eller i dagligt tal Freon. På grund av freonets mycket skadliga inverkan på ozonlagret så är nu freon förbjudet i de flesta länder. Så om du alltså vill fylla på lite Freon (R12) i din nuvarande AC, så går inte det. Chansen att handlarna "ska ha nån gammal tub R12 stående" är nästan lika med noll.
Med andra ord, vill du ha fart på din gamla AC, så är det bäst att du konverterar till det nya kylmediet R134a. R134a har nästan samma egenskaper som R12 och kyler nästan lika bra. R134a får inte kallas för freon, för freon är ett varumärke för R12.
Jag köpte en konverteringssats via GM (Saab) som jag tror kostade runt 1500kr. Med i den fanns en ny accumulator, orifice tube, o-ringar , esterolja och lite annat småjox.

"Accumulatorn" är den där stora aluminiumburken som innehåller torkmedel för att binda eventuell fukt. Fukt är rena döden för en luftkonditionering. Tänk på att alltid plugga slangar och hål då du håller på. "Orifice tube" är igentligen reducerventil och filter i ett. Den sitter instucken i förångaren (den vid fläkten) och måste dras ut med tång.
Byte av olja är viktigt, och se till att blåsa ut all gammal mineralolja med torr tryckluft. Det bildas tydligen något skadligt jox om den blandas med esterolja.
Enligt de flesta rekommendationer behöver du byta alla o-ringar (det sitter garanterat en i varje skarv) eftersom den nya esteroljan är mer aggressiv mot gummit.
Känner du dessutom att du inte vill chansa så är det lika bra att byta tätningar på kompressorn också. Själv har jag en Harrison A6 (mammutdräparen), och hur man gör på en sån hittar du här.
Grejer hittar du i Hansen racing-katalogen eller kanske på www.avantia.com.
Enligt GM så behöver man inte byta slangar om dom inte ser dåliga ut. Dessutom sa kylkillen som fyllde åt mig, att de flesta kylfirmor kan tillverka nya slangar vid behov.

Esteroljan kan man ha i på två sätt, antigen pytsar man i själv, eller så ber man kylkillen trycka i det med sin utrustning. Till mitt system behövdes ca 4 dl olja, så jag hällde en skvätt i kompressorn, lite i förångaren och resten i accumulatorn.

Då du konverterar från R12 till R134a så ska mängden R134a vara ca 90% av den ursprungliga mängden R12. I mitt fall blev det 1,44 kg.
Hur mycket står i din verkstadshandbok, eller leta lite på www.aircondition.com.