Norges vackraste mc-vägarDet hela började med att jag läste ett nummer av MC-folket. Jag såg en artikel om en guidad mc-tur som handlade om Norges vackraste mc-vägar. Jag ringde en bekant som jag hade misstänkt ville följa med på en tur till Norge, och han nappade direkt. Så jag ringde till resebyrån i Karlstad och kollade om det fanns några platser kvar. Det var inte många dagar kvar till turen som passade oss bäst, så jag tänkte att det var fullbokat sen länge, men jodå, det fanns 3 platser kvar, så jag bokade dom direkt. Resan består av 5 dagar med 4 nätter på hotell. Samlingen var vid Voxnäs utanför Karlstad på söndag morgon kl 08.45 den 11 juli. Johan och jag åkte från Göteborg på lördagen i lugnt tempo. Vi startade senare än beräknat därför att jag åkte på en hemsk förkylning bara dagarna innan. I strålande solsken och en härlig värme gled vi upp på 45:an och såg fram emot en härlig semester. Vi tog in på ett hotell i utkanten av Karlstad nära den plats där vi skulle träffas. Dag 1Så var det då söndag och vi gick upp och åt frukost. Sen packade vi våra hojar och åkte iväg. Vi stannade till och tankade innan vi anslöt oss till dom andra som var samlade utanför BurgerKing.
Där blev det
en snabb hälsning på dom andra och lite information från reseledaren
Lars-Inge. Första dagen skulle vi åka via Oslo, Drammen och Kongsberg,
och sedan upp på mindre vägar över Tinn mot Geilo. Han gick också
igenom hur han ville att vi skulle köra angående, avstånd, rapportering
mm. Strax efter klockan 09.00 rullade vi iväg i en mäktig kolonn.
Vi var sammanlagt 19 personer på 14 hojar. Det var lite blandade hojar.
Första biten löper på, och vi stannar ett par gånger och fikar före
gränsen. Johan och jag tappar bort klungan en bit innan gränsen, men
hinner upp dom igen efter Kongsberg där vi hinner med lite käk och
en lite längre paus. Efter Kongsberg åker vi in på lite mindre vägar.
Nu går det långsamt uppåt och vi närmar oss trädgränsen. Sista biten
innan vi kommer fram till hotellet kör vi på väg 40 som går mot Geilo.
Alla övernattningar är bokade och första hotellet ligger på Dagalifjellet
1040 m.o.h. Hotellet heter Torsetlia och ligger öster på Hardangervidda
som är Nord-Europas största högfjällsplatå. Dag 2Vaknar med
solen skinande in i rummet och öppnar fönstret och det som slår mig
är att det är nästan helt tyst. Jag står och njuter en stund av det
underbara morgonvädret och av tystnaden. Då hör jag göken! Och igår
kväll såg vi en älgko alldeles utanför hotellet. Storslaget! Det blir
frukost med fyllda termosar och lunchpaket. Packar ihop och lastar
hojarna. Johan och jag kommer iväg lite efter klungan men vi kommer
ifatt dom nere i Geilo. Där tankar vi och får en liten genomgång om
dagens övningar. Efter Geilo åker vi väg 7 mot Hagafoss, där vi svänger in vänster på väg 50 som tar oss till Aurland. Efter en stunds körning tycker vi att det är dags för en paus, så vi stannar vid en sjö där man ser snöklädda berg i bakgrunden. Det är helt otroligt varmt och några av oss kliver i sjön upp till knäna. Johan skall alltid vara värst, han hoppar i och simmar omkring i det kalla vattnat. Han frustar och vrålar och vi övriga ger en spontan applåd.
Vi kör sedan vidare på helt otroligt underbara vägar, kurva på kurva och underbar utsikt överallt. När vi kommer ner till Aurland tankar några av oss. Jag tar skydd i skuggan bakom en buss under tiden. Det är fortfarande helt molnfritt och en otrolig värme. Jag har för varma kläder. Sedan gjorde vi en avstickare till Gudvangen, och för att komma dit körde vi igenom Flåm. Efter det åkte vi genom 2 tunnlar varav den längsta är 12 km. Det var häftigt. Sedan åkte vi upp till Stalheim Hotel. Den gamla vägen dit upp, som vi tog, är otroligt brant och kurvig. Den har 18% lutning och några av oss fick lite problem när vi blev tvungna att stanna mitt i backen. Den ena Guldvingen blev överhettad efter en stund så den tvärdog. Det var litet otäckt, sa dom. Det är ett tungt ekipage. Vi väntade en stund men till slut startade motorn, och vi hjälpte dom igång. Det är inte helt lätt att starta från stillastående i en sådan brant backe. Väl uppe vid hotellet var det en väldans rusning med bussar och folk överallt. Jag gick in till baren och fyllde på vatten i min flaska.
Jag och några till körde fel när vi tog oss ner igen. Vi tog den nyare vägen ner och körde ett par kilometer åt Voss-hållet. Vi märkte snart att det inte stämde så vi vände och kom fram till de andra efter en stund Vi körde tillbaka igenom de häftiga tunnlarna igen och stannade till och tog en fika när vi kom tillbaks till Aurland. Det satt bra med en kopp kaffe och lite svalkande glass. Efter det tog vi oss till Laerdal över berget. Återigen en otrolig stigning med många serpentin- kurvor. En väg som alla gånger är stängd på vintern eftersom snöpinnarna är 2-3 meter höga. Häruppe liknar det ett månlandskap och det var kul att se hur det förändrades ju högre man kom. Först försvann träden, sen buskarna och till slut även mossan på stenarna. Vid tillfället fanns det två sätt att ta sig mellan Aurland och Laerdal. Vägen över berget sommartid, och med färja runt i Sognefjorden. Men de håller på att bygga en tunnel som blir 24,3 km lång (världens längsta vägtunnel) som öppnar 2001.
Sedan kom vi fram till Offerdal Hotell i Laerdal och steg av hojarna lagom svettiga. Vi lastade av och bar upp packningen på rummen. Duschade och tvättade lite underkläder i handfatet. Innan middagen gick vi en liten rundtur i den gamla träbebyggelsen som finns där. Mycket vackert! Maten var än en gång mycket god. Sen somnade jag nöjd och belåten. Dag 3Dagens etapp:
Laerdal - Lom. Vid tyinkrysset lämnade vi E16 och svängde in på väg 53. Det är en ganska smal och riktigt krokig väg som går ganska högt upp. Man ser hela tiden en massa toppar runt omkring med snö och is på. Innan vi körde ner till Övre Årdal stannade vi och tittade på utsikten. Det gjorde vi ganska ofta visserligen men här var det riktigt vackert. Och varmt som bara den. Nere i dalen såg jag en otroligt lång byggnad. Jag undrade vad det var. Jag frågade reseledaren som sade att det är ett aluminiumsmältverk. Längsta byggnaden som jag har sett, tror jag. I Övre Årdal gjorde vi ett ganska långt lunch-uppehåll. Vi gick åt olika håll och köpte mat. Sen satte vi oss i skuggan och åt. Det var helt underbart. Vi satt i en stad vid havsnivå och alldeles nyss var vi uppe på kanske 1000 m.ö.h. Vilka kontraster, upp och ner. Nedfarten hit hade några luriga tunnlar. Dom var korta med 90 graders sväng mitt i tunneln. Tur att vi körde sakta här.
Efter en välbehövlig vila bar det iväg upp på en betalväg. En otroligt smal väg där betalstationen är uppe på högsta höjden mitt på sträckan. Där satt en dam och tog betalt.
Här var det
bara lite svalkande. När betalvägen tog slut kom vi ut på väg 55.
Där tog vi höger. Om man svängt vänster här så kommer man efter
ca. 2 mil fram till Lustrafjorden. Det är allra längst in i Sognefjorden.
Men vi tog höger som sagt och den tog oss till Lom. Nu körde
vi i utkanten av Jotunheimens nationalpark där dom högsta bergen i
Norge finns. Galdhöpiggen och Glittertind. Den här vägen går i en
dalgång och det gick sakta utför. Och det blir hela tiden varmare
och varmare. Vi kom fram till Lom ganska tidigt på dagen så här kunde
vi strosa runt en hel del innan middagen. De tidigare middagarna hade
varit gemensamma men här kunde vi äta var vi ville. Vi tog en titt
på en stavkyrka som låg bakom hotellet. Den är från 1100-talet.
Dag 4
Dagens etapp:
Lom - Dombis, via Geiranger och Trollstigen. Mitt i Lom
finns en liten rondell och där tog vi väg 15 västerut.
Efter några mil svängde vi vänster vid Grotli. Vi
gjorde en liten avstickare in på gamla vägen till sommarskidcentret
i Videseter, även kallat Stryn. Det är en kulturmärkt
grusväg och när vi svängde in där började
det att regna. Vi stannade till vid skidbacken och tog på oss
regnkläder. Man såg allt några tappra skidåkare
i backen trots regnet. Sen åkte vi ner på den lite nyare
vägen då vi kom ut på väg 15 igen och svängde
höger, och kom direkt in i en lång tunnel. Den var följd
av ytterligare två långa tunnlar. När vi kom ut ur
den sista tunnel tog vi vänster in på väg 63. Det
var nu vi kom i det värsta turiststråket; Geiranger och
Trollstigen. Efter en mil in på väg 63 stannade vi till
i Djupvasshytta. En liten håla där man kan svänga
upp till Dalsnibba. En betalgrusväg upp på en rejäl
höjd, 1500 m.ö.h. Den var öppen så vi åkte
upp så klart. En lurig väg, inga vägräcken och
lite halt underlag. På toppen var det en fantastisk utsikt.
Det var en massa låga dimmoln så vi kunde bara skymta
Geiranger långt där nere. Det är alltid lättare
att åka uppför på litet halt underlag, så på
nerfarten tog vi det mycket lugnare. Tillbaka på väg 63
åkte vi vidare ner mot Geiranger.
Han erkände att han varit lite nervös för hur det skulle gå att hålla ordning på ett gäng hojåkare. Men som sagt, det gick ju bra. Sommaren 2000 skall han vara guide på 12 resor med början 11 juni. Det är bara att ringa till turistbyrån i Karlstad som heter Specialresor. Tel: 054-188900. Men sommaren 2001 har dom lite mindre Norgeresor och några olika Sverigeresor. Jag rekommenderar det starkt. Det är inte bara mc åkning utan en mycket bra social samvaro där man träffar en massa nya hojåkare också. Dag 5Dagens etapp:
Dombås - Göteborg. Jag var bara hemma i 2 dagar innan jag åkte till Norge igen. Jag åkte med min kusin och hans kompis på en 4-dagars tripp i syd-västra Norge. Det var en massa regn så den resan blev litet kortare än beräknat. Tack för mig, och ha det bra på vägarna.
|