Dag 1Detta är en
reseskildring som jag och tre till gjorde till Norge i juli månad
1998. Vi hade alla var sin offroad utom Lars som körde en Yamaha SRX6,
en slags gat-maskin från -86 med en encylindrig motor på 600cc. Jag
(Claes) körde en BMW F650, Niclas en Suzuki DR 650RSE och Stefan en
Yamaha XTZ 660 och våra hojar är också encylindriga, så vi var ganska
jämspelta. Några
mil innan Svinesund tar vi en välbehövlig paus och äter upp våran
matsäck. Jag hade missat att ta med mat så jag fick smörgåsar och
dricka av dom andra och det var bra för jag var vid det här laget
ganska hungrig. Våran första mc-semester i Norge stannade vi till
vid Svinesund och tog en del kort och gick ut på bron, men i år körde
vi förbi som vilken pendlare som helst. Lite senare på dagen frågade
Lars som var med oss först i år om vi aldrig stannade till när vi
passerade gränsen och då fick vi säga att vi allt stannade till första
året vi passerade gränsen. Efter ytterligare
några mil kom vi till Moss. Vi behövde lite norska pengar så vi letade
upp en bankomat. Det tog en stund innan vi hittade en så vi hann med
att åka nästan tre varv runt i stan , fast det gjorde inget för det
är en ganska mysig stad. Med norsk valuta på fickan tog vi oss ner
till färjeläget för att åka till Horten. Det här är en bra genväg
för man slipper åka upp hela vägen runt Oslofjorden plus att man kan
ta en fika på båten. Överfarten kostar bara 35 kr. och den tar c:a
en timma så man får en välbehövlig vila. Dag 2Vi gick upp
ganska tidigt för det tar ett tag att packa hojarna och att bli marschfärdiga.
Vi lämnade in nyckeln innan dom öppnade campingen och rullade iväg
först av alla campare. När vi kom fram till vägskälet där vi kan ta
den där extra omvägen stannade vi och diskuterade om vi skall ta den
eller inte. Det vore ju jobbigt om någon av oss fick soppatorsk här
där det är långt till närmsta stad. Men vi ser på kartan att det är
en del små samhällen längs vägen så vi bestämmer oss att ta omvägen.
En bra väg med en del sjöar som ibland låg långt nedanför vägen. Perfekt
utsikt för en del foto. Dag 3När vi går upp är vi ganska trötta, för det var svårt att sova i sådan värme. Vi river ihop utrustningen ganska fort och gör en slarvstädning där vi sopar in den mesta skiten under mattan. Det är faktiskt uppehåll för tillfället. Vi är tidigt ute idag också för vi får vänta tills dom öppnar innan vi kan lämna in nyckeln. Under tiden tittar vi i kartan och diskuterar hur vi skall åka. Vi hade från början tänkt oss en tripp på 5-6 dagar, men vi kortar ner det till fyra dagar och beräknar in en övernattning till. Målet denna dag är att åka till Lysebotn som ligger längst in i Lysefjorden. Därifrån måste vi hinna tillbaka en bra bit så vi inte har så långt kvar sista dagen. För att komma till Lysebotn finns det två vägar. Den ena är med färja och den andra är en smal och krokig väg som börjar några mil öster om Lysebotn. När man svänger in på den vägen går det uppåt en bra bit och det märks för ibland möter man bilar med osande bromsar. Det känns väldigt tydligt in i hjälmen. När det planar ut åker man i några mil på en högplatå på en fantastiskt rolig väg. Sista biten är extra smal, för man åker förbi en bom som sommartid är uppe men på vintern är nog vägen mestadels avstängd. Vid bommen finns en skylt där det står att man inte får dra med sig husvagnar bla. Det står också att sista fem kilometrarna lutar vägen brant utför med många svängar och en smal tunnel som gör en sväng på 340 grader. Den vägen är helt underbar, mycket roligare än trollstigen. Här slipper man trängsel och bussar som inte ser en i backspegeln. Vi var med om en otrevlig sak just uppför trollstigen 1996. Vi hade legat bakom en buss ett bra tag som körde mitt i vägen och i svängarna utnyttjade han hela vägbanan så det fanns inte plats att köra förbi. Men till slut såg det ut som om han tänkt låta oss köra förbi, men han växlade nog bara lite långsamt kanske. Jag gasade fullt och Stefan som låg bakom hängde på. Niclas som låg sist fick tvärbromsa. Jag kom förbi precis tyckte jag och då hade jag ju Stefan bakom mig. Jag undrade i det ögonblicket hur det skulle gå för Stefan. Han hade fått lyfta upp vänster stövel för att få plats bredvid muren som ligger bredvid vägen. När vi stannade på parkeringen där dom flesta stannar och begrundar utsikten stod vi med hjärtat i halsgropen och pustade ut en stund. Där upptäckte vi skrapmärken på Stefans motorcykel. Som tur var bara på sidostödet, så det var ganska trångt vid den omkörningen. Busschauffören hade alltså inte sett tre fladdrande halvljus i backspegeln, eller så sket han bara i oss. Väl nere i Lysebotn njuter man i fulla drag. En helt underbar liten håla långt från allfartsvägar och stress. Här funkar inte mobiltelefonen. Det är nästan det enda stället den inte har haft kontakt med nätet på hela resan. Inte undra på när bergen här är tusen meter höga och väldigt branta. Jag tror det är Norges smalaste och djupaste fjord. Här i lilla Lysebotn längst in i Lysefjorden ligger bergshopparnas mecka. Hit kommer hoppare från nästan hela världen för att hoppa. Det är enda platsen där det fortfarande är lagligt att slänga sig ut för ett berg. Dom faller fritt i cirka 10 sekunder innan dom vecklar ut fallskärmen och landar på en liten gräsmatta som ligger längst ner intill kanten. Dom blir sedan hämtade av en båt. Det är ganska imponerande att se på när dom hoppar. När vi var här förra gången och åkte färja ut i fjorden så stannade båten och väntade in två som skulle hoppa. Man såg dom knappt när dom kom glidande längs med bergväggen, och man trodde dom skulle slå i väggen när som helst. Och när det såg ut som om dom bara svävade ner långsamt mot oss, hade dom en hastighet av cirka 200 km/h. Först då får man ett begrepp av hur höga bergen är. När vi var
nöjda med det kära återseendet av Lysebotn, åkte vi upp samma väg
vi kom. Den här vägen gör att man försöker slå nytt rekord varje gång
man kör den. Det är ett gasande, bromsande och svängande hela vägen
upp och man tar av sig hjälmen och bara ler åt dom andra när man kommer
fram. Dag 4En strålande morgon med solsken och en alldeles perfekt temperatur. Man har redan glömt alla milen i sadeln i hällregn dagarna innan. Nu skall man bara ta sig hem också. Vi kör fel några gånger och hamnar på konstiga småvägar, och tur är det för vi hittar riktigt roliga och otroligt kurviga vägar. Närmare Svenska gränsen trodde vi att det skulle bli tråkigare vägar med mer trafik och tätare mellan samhällena. Då dök vi plötsligt på en skylt som vi aldrig sett förut. Det blev tvärnit och till att vända tillbaks till skylten och se om vi såg rätt. Jo då, det gjorde vi. En stor skylt med tre mindre skyltar på som visade att vägen till nästa samhälle var smal, krokig och brant. Vi var bara tvungna att ta den omvägen. Det var det värt, för det var en grymt rolig väg. Nästan som berg-och dalbanan med perfekt underlag, slät ny asfalt och lite trafik så man kunde bestämma farten själv. Vid det här laget är man ganska trött så vi ser fram mot att vila på färjan Horten-Moss. Där ligger vi utslagna på var sin soffa efter vi köpt fika för våra sista norska pengar. När färjan lägger till i Moss är det bara ett stenkast ut till E6:an och en jobbig transportsträcka innan vi kommer in i Sverige. När man nu snart är hemma sitter man och tänker tillbaka på dom dagar som varit och jag kan ju säga att dom har varit bra trots allt regn. Norge ligger så nära och ändå är det så stor skillnad på naturen med så mycket fjäll och fjordar som gör det helt underbart att köra mc där. Krokiga vägar med ibland stor nivåskillnad och alla tunnlar där vissa är flera kilometer långa och många färjor där man får sig lite vila och en snabbfika. Helt underbart med andra ord och vi återkommer nog flera gånger till Norge på mc. Vi har funderat på att åka till Island någon gång, så jag kanske återkommer med ett resereportage som handlar om det. Vi är glada att vi har kommit hem helskinnade även denna gång. Tack för mig... |