Thurman Zoltan

Arkitekt SAR
L. THURMAN ZOLTÁN
. . . . . . . . . .

HOBBY
Jag minnas att min första tanke efter min födelse var att jag ville flyga som en fågel och i mina drömmar återkom flera gånger . Vad kan detta innebära ? Förmodligen kallelse till att bli flygpilot! eller kanske ängel ? I alla fal hederlig till döden !!! Jag känner mig destinerad att alltid säga sanningen till alla, och hela mitt liv är en kamp för rättvisa . Jag ville alltid bli flygpilot men har aldrig tillåtits. Jag vill leva som alla normala människor, men jag var tvungen att titta öga mot öga med döden och är inte mer rädd för att dö, vissa elaka kan döda mig men jag ska leva vidare i mina barn, vissa elaka kan döda mig men jag ska bli en ängel och då ska jag flyga för evighet . Jag var ännu inte i skolan när jag tog första kontakten med en flygmodellare. 1955 som 11 årig byggde jag med min skolkamrat Baczay Gyuri våra första "rymdraket" och vi ville uppskjuta jordens första satelit. Raketen fungerade utan att bli satelit men uppmärksammades även av journalister från Bukarest och blev en tidningsartikel om våra raket experiment. (Pioner ujság 1955)
1956 blev jag första gången medaljerad på en lands tävling för flygmodelleran. Då tidningen "Pioner" (enda ungdomstidning för 2 000 000 ungrare från Rumänien)skrev an skön artikel om mig med titeln: "Jag vill bli flygpilot". Jag fick tilstånd att delta med mina flygmodeller till riktiga flyg uppvisningar. Då började bli flera tidningsartiklar publicerade inte enbart om min framgång med flygmodeller men även på grund av minna främsta skolresultaten.
1957 17-e apr Rumänska tidningen "Pentru Socialism" har publicerat finna beskrivning och foto av två duktiga barn Zoltan Zolyomi och Zoltan Thurman som blev uppmärksammade angående deras flygmodeller.
1961 Trots som enbart 17 årig blev jag stadens flygmodell instruktör. Under mitt ledarskap ; för kvalitet : precision , kunnande , fantasi frihet och konst var viktigare vilket skapade för trevnad och nöje i grupparbete som visar även mina klubbkamraters ansikte. Alltid även när jag var högskolelärare i Arkitekturhögskolan utbildade jag mina elever som vänner och kompisar. Citat ur tidningen Bányavidéki Fáklya 1961 nov 5 "Att tillverka en flygmodell kräver precision, noggrannhet och tålmodiga arbete. Om detta talar Thurman Zoltan flygmodellernas unga ledare." På foton: Miskolczi Sanyi, +Thoma Doru, Kossa István, Horváth György, Thurman Zoltán
Ute på flygplatsen: Bortnyik Béla,+Asztalos Sanyi,Itoiu Puiu,Blasko Andris, +Boleman Oszkar, Thurman Zoltán
1962 Blev jag 18-årig och avslutade gymnasiet men min adelsman härstamning var uteslutande i dåvarande Romanien för flygskolan. Jag var duktig i konst och modellering, jag var bra även för fysik och matte, så till sist har jag valt att bli arkitekt . 2600 kandidater har tävlat för 180 platsar . Jag blev godkänd för arkitektur, men min kärlek för att flyga levde vidare
Till sist klubbledningen från Baia-Mare ,Cluj och Bukarest har lyckats att övertyga SECURITATE att tillåta mig att hoppa falskärm som inte är samma med att bli pilot därför med falskärm kan man inte fly från landet . 1963 4-e maj foton från första falskärms hoppet: uppe: Thurman Z, mm. nedre: instruktor Megyeri Zoltan, XY chef, instruktor Teschler Jozsef sportmaster. Efteråt van jag flera tävlingar för precision, och blev uttagen i Rumäninens nationalandslag.
1974 Tillverkade jag efter mina egna ritningar en drake. I Rumänien före mig lyckade flyga med egen redskap Kiss Arpad från Arad . Min första flyg var i 1974. Foto och artikel har publicerats i Tidningen "Sportul". Mitt 36 mp flygredskap var svår att starta och kontrollera i luften, men man kunde flyga. Foton visar hur civ. ing Stephen Köpe hjälper till vid start. Han arbetar idag i Dallas till Flygbranschen Texas.
1978 Jag med Jozsa Sándor och andra ungdomar byggt flera hangglider. På foton ett av första flygar när jag lyckades flyga över skogen.
1986 var jag med Rumänska nationallaget 5th Europan Hangglidning Championship i Gyöngyös. Foto med Jhon Peddri Europamastare, Weltmastare . Då gjorde jag bekantskap även med kosmonauten Farkas Bertalan.


1987 30-e aug. i sällskap med kosmonauten Dumitriu Prunariu lyckades vi ordna en fin flygguppvisning i Tirgu-Mures. Detaljerade tidningsartiklar i tidningarna : "Vörös zaszlo, Pentru socialism, Sportul, mm.
1989 Efter 2 år flyktinglidande i Sverige fick jag en ny hjälp och hopp från Fallskärmsklubben Cirrus i Vårgårda och började hoppa falskärm igen. Foton med två klubbkamrater har vi utfört fallskärmhopp framför ungerska ungdomar som varit på läger i 1990 Tångagärde. Vi hämtade från himmelen Sveriges och Ungerns nationalflaggor. 1991 Fyra personer hoppade som rökkärna på Borås flyggdag. Jag har öppnat och hämtade efter mig Borås stads flagga.
I Alvesta tidning Skriver "DEL AV LIVET-- Lars Zoltan, Borås. Är en av åldermännen i Cirrus. Hoppat fallskärm har han gjort i 30 år. - Det är en del av mitt liv och även om jag gjort 1428 hopp så är varje nytt hopp en lika fin upplevelse….- när jag hoppade kunde jag glömma allt det svåra….efter hoppen det som att ha vunnit en ny seger. Att under någon minut falla fritt innan skärmen vecklar ut sig är så nära drömmen om själv kunna flyga som människan kan komma…" I dagens läge har jag inte pengar för att betala telefonräkningarna så jag kan inte hoppa mer falskärm. Med svensk ekonomisk terror var en del av mitt liv avrättas
Ibland flyger jag glidskärm med min son . Vi fattiga människor flyger själva så länge tid de rika finns enbart som en skruv i deras dyrbara verktyg.


Atillbaks