Guide för kolhydratiker>

När man har har övertygat sej om att man nog är en kolhydratiker, så återstår frågan vad man ska göra åt det. Ska man fortsätta att äta som man alltid har gjort och ta obehagen och ohälsan på köpet, eller ska man göra ett försök att lägga om kosten? Beslutet är inte lätt och genomförandet är ännu svårare. Så länge som inte sjukvården erkänner att kolhydrater kan vara ett problem får man kämpa mot sin omgivning som inte tror att man gör rätt. Och man kan aldrig mer delta i de matorgier som tidigare varit en så stor del av ens tillvaro. Men å andra sidan behöver man heller aldrig mer må så dåligt som man gör efter att ha frossat i kolhydrater.

Det första man måste göra är att bestämma dej för vad man vill med den nya mathållningen. Vill man bara må bättre, behöver man inte vara så sträng det kanske räcker med att dra ner på socker och stärkelse.

Vill man gå ner i vikt får man tänka på kalorierna också. 30 % av vår mat ska ju bestå av fett och det ska vi inte pruta på, men det som är därutöver får man vara försiktig med. Det blir gärna lite mer om man inte ser upp.

Kanske har du problem med hälsan och hoppas på att du genom att äta på ett annat sätt ska få lindring i dina plågor. Ju noggrannare du utesluter kolhydrater ur din kost, ju fortare försvinner dina besvär. Kom dock ihåg att liksom vid all självläkning kan det hända att man blir sämre några dagar innan man blir bättre.

Det finns många "profeter" inom det här området. Många har hittat sin egen metod och i USA har det getts ut ganska många böcker. De första och mest kända skrevs av Dr Atkins och den metod han beskriver är också den som är "strängast". När jag började läsa om kolhydrater och deras inverkan på oss som är överkänsliga läste jag gång på gång varningar om att Dr Atkins metod var farlig, man kunde inte leva på så lite kolhydrater sas det. Och jag har fört den varningen vidare här på listan. Men nu har vi i min familj mer eller mindre troget följt och provat den ena efter den andra av dessa olika inriktningar och vi kan bara konstatera att det är först nu när vi har eliminerat de flesta kolhydrater som vi mår riktigt bra.

Om du vill starta lite försiktigt finns en beskrivning här hur du ska gå till väga.

Vill du däremot starta med en rivstart följer ett förslag på handlingsplan här nedan.

Var beredd på att du kommer att må dåligt de första dagarna. Den som har försökt sluta med kaffe vet vad jag talar om. Man mår riktigt dåligt, kan få migrän och i varje fall huvudvärk, mår kanske illa och har ett förfärligt sug efter det som är sött - eller efter bröd om man det är mjölet som är den största frestelsen. Det är det här fenomenet, enligt min mening, som bevisar att man är fast i ett beroende.

Steg 1: Sluta med allt socker. Det innebär bokstavligen att du avstår från allt som innehåller socker, vitt socker i synnerhet men även andra former av socker ska bort. Börja läsa det finstilta på förpackningarna. Stärkelsesirap och allt som slutar på -os eller -ose som i fruktos eller glukos är bara dolt socker. Vi upptäckte till vår stora förvåning att råa kycklingvingar var doppade i sockerlag och det finns t o m salt som innehåller socker!

Steg 2: Sluta med allt som innehåller vetemjöl. Väldigt ofta finns vitt socker och vitt mjöl tillsammans i maten, så för att sluta med det ena måste man också sluta med det andra. När du har kommit så här långt har du tagit ett jättekliv framåt när det gäller din hälsa. Det finns faktiskt en del läkare som hävdar att det är viktigare för hälsan att sluta med socker och mjöl än att sluta röka.

Steg 3: Nu ska du i lugn takt plocka bort all annan stärkelse i din mat. Potatis, ris, rotgrönsaker, majs, de övriga mjölsorterna (pastan och pizzan hoppas jag du plockade bort redan på steg 2). I stället äter du grönsaker till din mat, ju grönare desto bättre. Det här sista steget kan du experimentera dig fram och se hur långt du vill gå. En bra kosttabell visar vilka matvaror du ska undvika.

Vi äter förskräckligt mycket stärkelse vid våra måltider. De måste bort nu. Byt ut potatisen, riset, pastan, rotfrukterna och ät grönsaker i stället. Ju grönare desto bättre. Det är faktiskt mycket gott att i stället för den tråkiga potatis (som är det enda som finns i affären numera) äta en frasig grönsallad med gurka, tomater, champinjoner, purjo eller vad man nu väljer. Efter en tid, när abstinensen har släppt, så saknar man inte stärkelsen alls

Från första dagen: Börja dricka vatten. Minst 8 glas vatten om dan, men för den som är ovan kan det vara svårt att dricka så mycket. Börja då med en mindre mängd och öka vartefter.

En stående regel för resten av livet är denna: när du känner av suget och behovet efter kolhydrater - drick vatten och ät protein. Om du känner en oemotståndlig lust att frossa i choklad och godis, eller pizza och chips för den delen, drick ett glas vatten. Om inte det hjälper plockar du fram lite av de godsaker du har i beredskap i kylen.

Koka en kastrull ägg och förvara i kylskåpet. Kanske du vill fylla några ägghalvor med majonnäs och räkor. Eller du kan göra en blandning av majonnäs, gräddfil, dill, gurka, tomater, purjo, räkor och osttärningar och äta tillsammans med dina kokta ägg. Eller: ta några stora salladsblad, lägg på ett lager ost, ev ett tunt lager senap, och täck slutligen med skinka. Rulla det hela omkring en gurkstav och ät i stället för smörgås.

Vad får man då äta?

Allt kött och all fisk är tillåtet. Dessutom ägg, ost, räkor och skaldjur. Om man köper hel- eller halvfabrikat får man läsa det finstilta mycket noga för det brukar finnas mängder av olika tillsatser där. Annars är det väldigt enkelt och betydligt billigare att laga till det själv. Vi lagar det mesta i ugnen numera. Se receptsidan.

Ska man verkligen äta fett? Ja absolut. Det är det som ska smörja alla leder och senor, hålla ådror och nervbanor i form och gott skick och inte minst hålla huden mjuk och smidig. Vilket fett ska man då äta? Alla matoljor är bra val.Grädde, Smör och ister går också bra. Vad man ska akta sej för är margarin i alla former. När industrin gör margarin av olja får man misshandla och behandla oljan mycket hårt för att få den att stelna och oljans goda egenskaper förvandlas till något som egentligen icke är tjänligt som föda. Om man kan hitta salladsdressing som inte innehåller så mycket socker går det bra att använda den. Majonnäs, den äkta varan, inte lättmajonnäs som brukar innehålla socker.

Grönsaker: Bladgrönsaker av alla slag kan ätas i obegränsad mängd. Kål av alla sorter, purjo, broccoli, svamp, sparris, spenat, salladsgrönsaker, gröna bönor, selleri, bambu skott, chalottenlök, endive, groddar, (alfa alfa, mungbönor osv), gurka, kålrabbi, lök som krydda, okra, peppar röd och grön, persilja, rädisor, svamp, tomater högst en om dan.

I matlagningen. Citronsaft, kapris, endast för garnering, kechup, 1-2 matskedar, kryddor, lök, oliver, gröna eller svarta, (utan pimiento), peppar, pepparrot, salt, senap, sesamfrön, vallmofrön, vin (torrt), vinegar, alla sorter

Vilka grönsaker kan man då inte äta? Alla rotfrukter, utom rädisor, innehåller stärkelse som ska vara näring för växten kommande år när den ska sätta blom och gå i frö. Mogna ärter och bönor är fulla av stärkelse men innehåller även en del protein.

Allt som inte finns med på den här listan är sådant som innehåller kolhydrater och ska ätas med största försiktighet. Varor som innehåller glutamat och liknande tillsatser samt sötningsmedel av olika slag stimulerar insulinproduktionen. Det är bättre att använda socker om du ska söta något. Likaså är det bättre att använda smör och grädde i stället för de lättprodukter som finns numera.

Några praktiska tips: Gör listor på vad du får äta och sätt upp dem på dörrarna i köket. Sätt upp en lista med kylvaror på kylskåpet, sätt en lista med specerier på skafferidörren o s v. Det hjälper dej själv att komma ihåg vad du får äta och det hjälper din familj att förstå och komma ihåg. En mig närstående person har efter två år ännu inte lärt sej vad kolhydrater är.

Tillbaka till första sidan




mail to silversky@bredband.net
Url: http://home7.swipnet.se/~w-74547
Copyright Berit Svensson