Klas Erikssons motorsida.


Uppdaterad 980218

Motorsport är ett av mina största intressen (som du kanske redan har listat ut).
Här ser du en bild på min racingmoppe:

Tryck på bilden för att se en större bild!(165kb)
Närbild på motorn finns här.(191kb)

Denna moppe byggde jag vintern 96-97.
Det är en Honda MT/MB-motor i en Yamaha DT-ram.
Framgaffeln och bakstötdämparen kommer från en skrotad Honda NS125F.
De goa Al-fälgarna kommer från Suzuki RG500 (bak) och Yamaha TZR250 (fram). Skivor till bromsarna är av egen tillverkning. Snacka om att det tog tid att borra alla kylhål...

Motorn är ganska snällt trimmad...
Cylindern är en Autisa 65cc som är borrad till 2:a överdimension, vilket ger ca 69cc cylindervolym.
Förgasaren är en Mikuni 30 med flat trottel. Det låter kanske stort på en moppe men det funkar mycket bra.
Jag har även provat med en Mikuni 26 från en Suzuki 80cc cross.
Reedventilen är det största man kan få ner i insuget utan alltför stora modifieringar.
De trimventiler som man kan köpa till Hondamoppar är helt kass, de är alldeles för små, och bromsar flödet.
Växellådan är utökad till 5 växlar med Hondas egna växellådskit.

Tändsystemet kommer från en Suzuki 80cc och funkar bra.
Däcken är naturligtvis helt släta slicks! Det ger ett otroligt bett så länge asfalten är torr.
Om det börjar regna är det inte lika kul längre... Då blir det snorhalt!

Mopperacing körs på gokartbanor, vilka är precis lagom knixiga för den hastighet en moppe kan åstadkomma.
Man kör i 2-mannateam och turas om att köra.

Sommaren -97 tävlade jag och min bror, Björn, i mopperacingserien med blandat resultat...
Vi slutade på 15:e plats i serien av totalt ca 30 startande ekipage.
Det är ett resultat som jag är nöjd med för att vara första säsongen vi var med.
Säsongen -98 kom vi på 8:e plats.

Tack vill vi säga till vår största sponsor: MC Tjänst Vetlanda.


Tillbaka till huvudsidan


noxin@swipnet.se
klas.eriksson@blp.se