Vad är pedagogik?
Pedagogiken har fyra linjer.
Som utvecklas och förändras fram till våra dagar.
1910 pedagogik
1912 psykologi och pedagogik
1948 pedagogik och pedagogisk psykologi
slutet av 1960, metodologisk, teoretisk pedagogik
Den äldsta och vanligaste definitionen är uppfostran och undervisning ibland med tillägg av
utbildning.
En vidare definition pedagogiken som ett studium av påverkan eller edukativa processer.
Pedagogiken avser uppfostran och undervisning samt annan systematiskt bedriven påverkan
mot socialt relevanta mål med tonvikt vid innehåll och metodik i själva processen och dess samspel
med förutsättningar och resultat.
I sociologisk mening - skola, hem, föreningar och behandlingshem.
Samhällsvetenskaperna - allmänt studium av människan och hennes sociala och kulturella
miljö.
Beteendevetenskaplig - analys av olika psykiska funktioner hela personligheten till komplexa sociala
relationer inom socialpsykologi, sociologi och social eller kulturantropologi. Fokusering på en särskild
aspekt av människans utveckling som samhällsvarelse.
Vad är pedagogisk forskning?
Forskning som bedrivs vid pedagogiska instutioner.
pedagogisk forskning kännetecknas av sitt forskningsobjekt.
En forskning som riktar en viss sorts frågor till omvärlden utifrån specifika tankesystem.
Tankesystem tre delbetydelser.
Förklarings modell - funktionalistisk, orsaksförklaringar samt avsiktsförklaringar.
Vetenskapsideal - kvantitativ orienterad datainsamling
Tankefigur - ex. talang, personlighet, sociala reglerna eller kunskapsinnehåll osv.
Pedagogiska frågeställningar sådant som rör systematisk påverkan
i olika sammanhang samt hur kunskaper, normer och värderingar återskapas hos individer och olika sociala
grupperingar.
Pedagogiken måste ständigt ha hjälp av andra dicipliner för att förklara de fenomen som
studeras - filosofiska, psykologiska och sociologiska tankefigurer.
Olika tankefigurer.
Filosofin - hur, vad osv. analys, logik och argumentation är centralt (begreppslig). Etiken vad
är rätt, gott och önskvärt? kunskapsinnehåll och idéinnehåll står
i centrum.
Psykologiska - hur lär, tänker, presterar och minns individen, hur löser man problem.
Sociologin - sociala miljöer regler för samspel, kontroll m.m. påverkar handlingar och tankar.

© Ingegerd Persson |