För en europaväg med kötrafik anges ( sidan 38 ) att 6.8 kg NOx bildas per timme för ett körfält och en km vägsträcka. Om nu tunneln är 3.75 km lång och har 2 körfält blir värdet därför 6800 gram * 3.75 * 2 / 3600=14.2 gram/s. Andelen NO2 bör enl. sidan 34 förutsättas bli 15% Man får således 2.1 gram/s ( emissionsvärdet ) för Drogdentunneln.
Friskluft måste tillföras för att få en acceptabel luftkvalite. Den NO2-nivå som anses acceptabel i normal vägtrafik är 110 mikrogram/m3. I tunnlar måste högre värden accepteras. För tunnlar i Stockholm har angetts 400 mikrogram/m3 som önskvärt högsta värde. Med samma miljömålsättning krävs därför en friskluftsmängd på 2100000 / 400=5250 m3/s !!! Nu kan endast friskluft tillföras genom tunnelmynningen eftersom inga extra ventilationstorn är möjliga i farleden. Tunnelarean är ca 50 m2. Nu tillåts ( sidan 138 ) inte tunnelns fläktar ge högre lufthastigheter än 10m/s. ( Man måste ju kunna röra sig i tunneln.) Det innebär att större friskluftsflöde än 500 m3/s inte kan tillföras. Med förutsättningarna ovan är det endast 10 % av luftbehovet !!!
Kötrafiksituationer kommer naturligtvis att uppträda ganska ofta även när medeltrafikflödet inte är så imponerande. När t. ex. en stillastående lastbil blockerar ett körfält pga vägren saknas måste 2 körfält vävas samman inne i tunneln.
De siffror som använts 6.8 kg, 15% ( tagna ur de Svenska anvisningarna ) och 400 mikrogram kan säkert diskuteras. Men att man kommer att få problem med luftmiljön torde vara säkert. En bredare tunnel, hade utöver andra fördelar, bidragit till en betydligt bättre miljö.
Frågor om luftmiljön har belysts i DN-artikel av två Chalmersforskare ( Se startsidan ).
PM-NO2 -Slut- Startsidan