Farväl till Darwin!

INTRODUKTION: Farväl till Darwin!

Backsvalan har ett kollektivt levnadssätt, den häckar i grupp, samlar sig inför flyttningen i stora flockar och samlar sig på nytt i övervintringsområdet. Detta sociala sätt är inte ett passivt fenomen, någonting som bara råkat bli så och måste uthärdas, utan fågeln använder sin socialitet, spelar på den som på ett instrument. Det har gjort att de teoretiska ekologerna haft ett gott öga till den, och backsvalan har fått släppa till åskådningsmaterial för mer än en av ekologins "catch phrases" - och i ett par fall också för dess motsats. En lärorik kollision av det slaget inträffade kring mitten på sjuttiotalet. Först ut på plan (1975) var Emlen och Demong (Science 188: 1029-1031), med hypotesen att den uttalade synkroniseringen av häckningen i en backsvalekoloni har "adaptiv signifikans"; den underlättar de nyssflygga ungarnas födosök. (Med andra ord: synkroniseringen av häckningen bygger på en tendens som selekterats - och rimligtvis också bevarats som ett genetiskt program under tidens lopp, detta sista sällan uttalat, men ofta underförstått). På grund av föräldrafåglarnas vana att jaga insekter i glesa flockar kommer nämligen de ungar, som kläcks kring kolonins "optimum", att i stor utsträckning få lokala insektskoncentrationer utpekade för sig. Ett år senare kom Hooglands och Shermans "Advantages and disadvantages of Bank Swallow coloniality" (Ecol. Monogr. 46: 33-58), en av deras slutsatser löd: Backsvalans kolonialitet har till synes inte utvecklats i ett sammanhang som handlat om att underlätta födosöket för ungfåglarna. (Jag kan tänka mig en tredje och en fjärde utväxt på samma tema; letar man i Natures och Sciences spalter kommer man rätt säkert att finna dem.)

Detta angreppssätt kunde benämnas: "allting går att sälja" (med möda och besvär); biologen saluför anpassningar med samma svada som en försäljare uppbådar för begagnade bilar. Det hela har ungefär samma uppgift som tusen års skolastiskt utredande av den obefläckade avlelsen: att tjäna som en brynsten för det argumenterande förnuftet. Parallellt med detta finns det en annan, mer konventionell, handfast approach; det är egentligen först här som den tillämpade darwinismen känns verkligt primitiv och överårig. Denna andra typ företräder exempelvis Gareth Jones (1987) i "Selection against large size in the Sand Martin Riparia riparia during a dramatic population crash", Ibis 129: 274 - 280. Slutsatsen i denna uppsats kan sammanfattas: Det förekom en signifikant minskning - uppgående till 0.25 mm = 1.3 % (min anm.) - i det genomsnittliga bröstbensmåttet hos backsvalor fångade i den främsta undersökningskolonin 1984 jämfört med de individer som fångades såväl 1982 som 1983, vilket antyder att selektion till förmån för minskad storlek hade förekommit under en period med hög vintermortalitet. Här har vi verkligen "instant magic" med en på-taglig följdeffekt! Lyckligtvis balanserar Jones i diskussionen sin selektion emot stor kropp med selektion för stor kropp under häckningssäsongen, så man kan säga att resultatet av hela affären blir plus minus noll - trots den "lovande" titeln.

Emlen/Demong- och Hoogland/Sherman-uppsatserna tar tjuren vid hornen: de är ute efter adaptionen men kan inte peka ut fungerande och trovärdiga selektionsmekanismer eller selektionssammanhang. (Ett sådant sammanhang skulle ögonblickligen upplösas i gapet mellan de två uppsatserna). Jones problem är det omvända, han har selektion men ingen uppenbar adaptiv fördel - åtminstone inte när han vidgar perspektivet från att omfatta vintern till att omfatta hela årscykeln (och en dylik utvidgning sätter nästan alltid darwinismen på det hala). I bägge fallen blir resultatet av en darwinistisk approach status quo: arterna är redan anpassade och selektionen verkar lite onödig, en black om foten - eller arterna blir selekterade, men nettoresultatet är av tvivelaktigt värde när det konfronteras med de faktiska behoven, sådana de framstår för människoögon.

Det finns tusentals (eller troligare: tiotusentals) uppsatser av detta slag, många närmast chockerande i sin enbenthet, sitt sätt att låsa in det studerade djuret i en hermetisk box, isolera det från alla störande sidoinflytanden och följdhändelser och slutligen hålla fram det som illustration till dramatisk "selektion" eller en tautologt formulerad "anpassning". Den kuriösa, avvaktande karaktären hos darwinismen blir uppenbar: först måste en yttre händelsee av något slag inträffa, denna händelse leder till selektion, och den selekterade populationen kan hållas fram som "adapterad" för de ändrade förhållandena. Men här måste det framhållas: i det darwinistiska sammanhanget (eller det neodarwinistiska, särskilt där individselektionen är ensam herre på täppan) kan praktiskt taget varje strukturerad händelse framställas som en anpassning - och samtidigt är denna i de flesta fall knappt ens gjord trolig, eller det är inte gjort troligt att "anpassning" så som den tänks i Darwins efterföljd är själva sakens kärna. Adaptiva resonemang bygger i de flesta fall på en hög grad av tillrättaläggande, en vaken läsare anar nästan undantagslöst ugglor i mossen. Och viktigast av allt: den darwinistiska utläggningen bidrar ofta till att maskera det som egentligen har tilldragit sig, i synnerhet om det finns ett aktivt, kreativt element med i spelet: expansion av en nisch, förvärvande av egenskaper. Bäst är om man kan tiga still nittionio gånger av hundra när man frestas dra till med det belastade ordet, sedan borde man i det hundrade fallet med gott samvete kunna tala om en viss "ändamålsenlighet".

Darwinismens grundbult (och grundproblem): evolution utan förutbestämt ändamål

Den återhållna, tövande karaktären hos den tillämpade darwinismen har av vetenskapsfilosofer utlagts som dess alldeles speciella framstegsrecept. I den katolska religionsfilosofin var guds rike eller Gud själv ens perfectissimum, det perfekta varat, och den fallna skapelsen skulle på ett eller annat sätt, genom nåd eller gärningar, lyftas upp till denna perfektion. Guds perfektion var så att säga historieprocessens mening. I kontrast till detta uppställer Darwin inget i förväg givet ändamål som skall uppnås i och genom den evolutionära processen (häri ligger hans förbindelse med den framväxande vetenskapliga materialismen och dennas skenbara motsatsställning till det religiösa, skolastiskt utvecklade ändamålstänkandet); ändamålet infinner sig alltid retroaktivt, sedan selektionen gjort sitt grovjobb och den adaptiva fördelen blivit uppenbarad. Här ligger i sin tur skälet till att man upplever darwinismens utsagor som "tautologa" (gr. to auto, detsamma, och logos, ord), de gör egentligen inte mer än sätter ord till "detsamma" som har inträffat, något egentligt förklaringsvärde har de inte. (De bäst anpassade är de bäst anpassade, de som överlever överlever...) Den darwinistiske uttolkaren blir - i synnerhet i populärframställningarna en sorts ayatollah, en utläggare med monopol på sanningen i kraft av att han har läst "The Origin of Species". I det vetenskapliga samhället bygger darwinismens ställning på hierarkisk låsning, tankefiguren evolution genom naturligt urval kvarhålls i sin position med makt, liksom kyrkans dogmer gjorde det i det förflutna. Mot bakgrund av denna likriktning är det en smula förvånande att notera, att det under senare halvan av 1900-talet faktiskt finns ekologer, som dragit sig för att göra den darwinistiska tankefiguren till sin egen. Robert May, för att ta ett exempel, nöjer sig mestadels med att citera från darwinistiska utläggningar men undviker själv att bidra till dem, i motsats till exempelvis Richard Lewontin, som alltid nalkats darwinismen som en välmenande reformatör och försökt expandera den in i meningsfullhet. Då är den viktigaste kritikern eller reformatören (ty han arbetar själv fortfarande inomvetenskapligt, lojalt mot den ursprungliga ansatsen) inte nämnd: genetikern C. H. Waddington med de tre symposieberättelserna "Towards a Theoretical Biology" 1969 - 71 (en sant utopisk och mycket medveten titel, i kontrast till Mays självmedvetna och ej fullt motiverade "Theoretical Ecology" 1976). Detta sker genom att han ger sig i lag med bl.a. den franske matematikern (topologi) och filosofen René Thom; hos Thom finns ingenting av den för biologin så typiska, halvhjärtade, ängsliga kritiken av det egna epistemet, han hävdar öppet att biologin har hamnat i en återvändsgränd och att Darwin är en kejsare utan kläder. Denna position uttrycks mycket tydligt i introduktionen till artikeln "Darwin tio år efteråt", tryckt i Rivista di Biologia 1983:

Jag hör till dem, som aldrig upphör att förvånas över Darwins oerhörda rykte (gloire). Om man tänker på att evolutionsteorin i praktiken är den enda teori som omfattas av biologerna, och att dess egentligt deduktiva innehåll är praktiskt taget noll, så får man en korrekt föreställning om den grundläggande oförenlighet som råder mellan biologiskt tänkande och teori. Och ändå har det inte alltid varit på det viset: redan Aristoteles uppställde ett program för en biologi ( en "moriologi", enligt Pierre Pellegrin) av i grunden komparativ karaktär; längre fram, mellan 1780 och 1840, fick vi med tyskarnas Naturphilosophie och den franska anatomiskolan en enorm blomstring av idéer (det är dessa tänkare som jag vill kalla "biologins presokratiker"). Bland alla missgärningar på darwinismens samvete ingår att den radikalt gjort slut på detta spekulativa uppsving till förmån för betraktelser över anpassningen, som är så gott som tautologa (och ofta dessutom suspekta).

Waddington har en idé, en ledtanke, han vill ersätta det i förväg uppställda ändamålet med något mindre precist: en "väg". Denna väg har inte målet, telos, i sikte, dess insats går i stället ut på att hålla en utveckling, en förvandling i något avseende stabil, på rätt köl, hindra den från att köra ut i diket eller hamna i ren intighet. En sådan väg kallar han en kreod. Detta översätter Thom i sin tur med dynamikens sedvanliga attraktor (en låg potential, en bassäng, en svacka i en omgivning med högre potential), och han inför vidare en agent som redogör för övergångarna från en stabil dynamisk regim (attraktor, kreod) till en annan: den dynamiska katastrofen. Här ligger Thoms egentliga insats: han förkastar tanken på all mer sofistikerad "instruktion" från genomet till de biokemiska processerna på olika plan, hävdar energiskt att cellen inte erbjuder en tillräckligt stabil miljö för en dylik avkodning över hela linjen och propagerar i stället för strukturell stabilitet som enda rimliga uppgift på kort sikt för celler, organ, organismer, populationer. Och här blir det alltså attraktorerna som håller fast processerna med deras parametervariationer, medan katastroferna svarar för de radikala, trendbrytande sprången. Denna typ av process har fått etiketten teleonom, den nämner ett mål, eller nämner att den är ute efter ett icke detaljspecificerat mål (vilket kan verka vara en hårfin nyans). Den temporära slutpunkten kan bli en annan än det telos, som förespeglade i begynnelsen; det blir vägens erfarenheter som bestämmer resultatet, inte ett fixt och färdigt telos. Poängen är att vi med detta har en reglerteknisk ansats, med möjlighet att inkorporera element under vägen, möjlighet till positiv och negativ återkoppling (vilket bidrar till den strukturella stabiliteten). Tack vare den relativa öppenheten mot omgivningen blir Waddingtons/Thoms sätt att nalkas utveckling/evolution modernare, mer fruktbart, medan Darwins ansats luktar sjuttonhundratal i sin sterila, antitetiska motsatsställning till det gamla, religiöst färgade ändamålsbegreppet.

Detta är min teoretiska utgångspunkt och inspiration. I en serie av bearbetningar av backsvalematerial från sydvästra Skåne kommer jag att - mot den bakgrund som skisserats ovan - så gott det går försöka undvika etablerad adaptiv terminologi, vilket till att börja med kommer att märkas närmast som ett tomrum i texten. (Jag bestrider inte behovet av äkta anpassning, men jag hävdar att den i flertalet fall är av ad hoc-karaktär, och att den skulle bli skadlig om den på något sätt låstes fast som program). Hur som helst är detta bara ett övergående stadium; ett stycke nedåt vägen kommer jag att lägga in ett avsnitt med grundläggande teori och nya begrepp, dessa kommer sen efterhand att arbetas in i uppsatserna. Den första uppsatsen, om utflyttningen från kolonierna till sovvassarna är därför bara ett provisorium på diskussionssidan, texten där kommer säkert att formuleras om ett par gånger innan den ligger fast, detsamma gäller i ännu högre grad för uppsatsen om könskvoten. Tidsperspektivet för hela projektet är ett par år.

CHRISTER PERSSON, texten senast korrigerad 23.9.00