Höstgädda

Höstfisket efter Gädda tillhör för mig en av årets höjdpunkter.Då tänker jag närmast på Gäddmete som ligger mig varmt (på Hösten-Kallt!)om hjärtat.En Höstdag med solsken och 5-10 grader och bris som ramas in av en färgprakt utan dess like
- finns det en bättre miljö att vistas i? Höstgädda

Höstsäsongen för Gädda brukar börja i mitten av September och håller på fram till Isläggningen.
Säsongen kan delas in i olika perioder och därtill olika fiskemetoder.

Mitten av Sept. - Början av Okt.
Denna första period kan vara den svåraste, då Gäddan kan vara nästan var som helst och har korta huggperioder.I stora djupa sjöar står ofta Gäddan på djupt vatten för att blixtra till med en jaktrusch upp till grundare vatten där bytesfisken finns. Detta gäller när det fortfarande är någorlunda varmt i vattnet. (ca:15-20 grader) Bra ställen vid denna tidpunkt är oftast utanför vassar i anslutning till djupare vatten och friliggande grund. Även risvasar kan samla en del grov fisk.
Fortfarande är det oftast bäst fiske vid skymning och gryning. Det är också positivt med lite vind och mulet väder.För att lokalisera Gäddan kan ”Slow-Trolling” med betesfisk och flöte vara en bra taktik.När man sedan har haft napp eller lyckats få någon Gädda brukar det oftast finnas
fler i närheten.
Ofta lönar det sig med täta flytt och olika djup på spöna.

Till min hjälp använder jag också ett Ekolod. Nu finns det en mängd mer eller mindre avancerade Ekolod i olika prisklasser, men använder man det för att leta efter kanter eller för att lokalisera stim med betesfisk behöver man inte ge sig på det dyraste eller mest avancerade, så det kan vara en bra investering som inte behöver ge något djupare hål i plånboken.

Som betesfisk använder jag helst Mört i storleken 15-20 cm, men även större.Små braxen är också ett bra bete, men svårt att få tag på.Abborre ser jag som en nödlösning även om jag har fått många Gäddor på detta bete.Nackdelen med Abborre är att man kan oftast inte använda lite större fiskar eftersom de är starka och drar under flötet. Det är svårt att veta om det är napp eller falsklarm. Att
vänta och se om flötet kommer upp igen rekomenderar jag inte, är det napp kan Gäddan bli djupt krokad och skadas.Man kan givetvis använda ett flöte med större bärighet, men då försvinner en del av känsligheten och Gäddan kan spotta .

Den 10:e Oktober är ett magiskt datum för Älgjägare, så ock för mig.Fångad den 10:e Oktober
Siklöjan brukar leka runt detta datum och samlas då i stora stim i ytan.Detta har en påföljd att Gäddan får ”Sikfrossa” och hugger vilt omkring sig.Varje år försöker jag tillbringa så mycket tid som möjligt på sjön just kring den 10:e, och oftast har jag haft ett för mina vatten mycket bra fiske.
Lokalisering av sikstimmen brukar inte vara några problem om det inte blåser för
mycket, det plaskar i ytan och emellanåt blir det riktigt stora plask när Gäddan
frossar på dukat bord. Sikleken tilldrar sig inte alltid i ytan, men med hjälp av ekolodet hittar man de kompakta stimmen ganska lätt.

Så nu vet ni vad ni ska göra den 10:e Oktober - Ut o fiska!

Hela Oktober håller jag för den bästa Gäddmånaden på Året, och det är kämpaglada och välmatade Gäddor som nappar. Vi har nu kommit ifrån de utpräglade huggperioder som vi hade i September.
Gäddan nappar nu i stort sett hela dagen och det kan löna sig att nöta längre tid på varje
ställe.Gäddorna börjar nu också gå ganska ytligt och man får ofta fisk bara 2 meter under ytan,
även om det är 10 m. på platsen.Vattentemperaturen bör nu ligga strax under 10 grader.För att fördriva tiden mellan nappen brukar jag pimpla Abborre, och inte så sällan nappar det Gäddor på pirken. Oftast är det mindre fisk vid botten, de större jagar mer pelagiskt vid denna tid.

November och December kan vara tjuriga månader på mina breddgrader, men vissa dagar är det bra fiske.Man får nu fiska betydligt djupare än tidigare, oftast 1-2 m över botten på
10-12 m:s djup.Nu fungerar det även bra med ”Sunken Pater-Noster” (Bottenmete). Glöm inte
”Uptracen”! Det svåra med bottenmete är att ankra upp båten så stadigt att man kan registrera
nappen tydligt, men med en lös slirbroms eller Baitrunner går det ganska bra. Ekolodet är till en stor hjälp då man kan se vilket djup de större fiskarna går på, och fiska därefter.Fortfarande är djupbranter bra, men Gäddan parkerar även ute på slätbottnarna i de djupare delarna av sjön.

Den här tiden är det ofta “Segfiske” det handlar om och man får oftast inte några större mängder med fisk. Däremot är det ofta de lite större Gäddorna som fortfarande är aktiva.
För det mesta lönar det sig att tjura och vänta ut Gäddan i stället för att fara runt och pröva överallt.

Ett exempel: Den 8:e December när det låg 10 cm snö och is på halva sjön, åkte Jag ut fiskesugen som jag var. Det var 0 grader i luften och 2 plusgrader i vattnet, så förhoppningarna var inte så stora. Men, skam den som ger sig.Jag började med att försöka pimpla upp betesfisk vilket inte var det lättaste, men efter någon timmes gnetande hade jag fått en 4-5 Abborrar och en liten Mört.
Först provade jag “Slow Trolling” men det gav inget så jag ankrade upp på en slätbotten där det är 11-12 m djupt och jag tidigare under dagen sett några Ekon på lodet.
Jag justerade in flötet så att mörten var ca en halv meter över botten eftrsom ekona stod vid botten.
Det gick en timme utan tillstymmelse till napp på Gäddmetet, men jag hade fått några
hyfsade Abborrar på pimpel så jag stannade kvar.Och efter ett par minuter såg jag flötet försvinna sakta ner i djupet. Det gick inte ut någon lina så jag var lite osäker på om det var Mörten som drog ner det eller inte.Men, min vana trogen gjorde jag ändå ett tidigt mothugg (för att inte riskera en djupkrokad Gädda) och fick ett tungt gensvar.Gäddan gick och stötte nere vid botten en lång stund innan jag började vinna någon lina.Men efter hand fick jag upp henne högre i vattenlagren och hon rusade fram och tillbaka under stadig press från spöet.
När jag första gången fick se gäddan hoppade hon så att hela kroppen var över ytan, Yes!
Efter en stunds givande och tagande var hon mogen och jag håvade och lyfte in henne i båten. Gäddan vägde 7,2 kg och var den största jag fick den säsongen.
Man kände sig ganska nöjd när man packade in grejorna styrde hemåt.3 dagar senare lade sig isen och omöjliggjorde allt vad Gäddmete heter, men nu hade man ett värmande minne i alla fall.

Ni kanske blir förvånade över att jag låter så belåten över en 7-kilos, men för mig är det en stor fisk som bör behandlas med respekt och återutsättas så att hon kan fortsätta sitt liv och förhoppningsvis glädja både mig själv och andra i framtida fighter.