Wizard -

butiken som var

Länkar

[tillbaka]

Bo Leufs egen berättelse

 

Hasbro

Dungeons & Dragons

Wizards of the Coast

 

Det var slutet på 70-talet. Butiken på Järntorget i Göteborg hade just slagit upp sina dörrar och blivit samlingspunkten för alla som gillade Science Fiction. Star Wars (del 4) hade nyligen haft premiär och det vimlade av X-wings.

  Det vimlade mera. I skyltfönstret kunde man se en nyutkommen bok, "Monster Manual", med bl.a. den mest säregna drake som någonsin skådats – den liknade mest en låghalt tax med vingar. Denna manual skulle man ha till ett mycket sällsamt spel kallat Advanced Dungeons & Dragons. Bolaget bakom bar det än mer kryptiska namnet TSR.

  Detta kallades Rollspel och var något helt nytt. Naturligtvis spelade vi. När vi inte lunchade. Långa, trivsamma luncher där allt från partikelfysik till Star Treck diskuterades. Lunchtimman varade oftast mellan 12 och 16. Och alla satt runt ett och samma bord – avsett för 6, vi var aldrig färre än 12.

 

Bild: Joakim Nilsson

   

AD&D

Det värsta med att spela AD&D var att förklara...

  – Nej! Det finns ingen spelplan

  – Nej! Ingen vinner

  – Ja... den här traven böcker är reglerna, men man behöver inte följa dem.

  Nåväl, några år senare så spelade alla rollspel, även om tonåringarna gick direkt till Drakar och Demoner i stället.

  På Wizard kunde man köpa D&D... och det köptes. Man skulle kunna säga att det var här allt startade. Butiken fylldes av människor, mest manliga, även om det redan då fanns kvinnor som spelade.

  Alla med självaktning drev sin egna kampanj och världarna var många. 1982 drog undertecknad i gång en plats kallad Dannysburg, inklusive ett slott – med samma namn. Det hela växte till en värld - Du' Tsen och den lever kvar än.

Växthus

För oss som var med så var Wizard något unikt. Ett flöde av tankar och ideér slog rot. Allt man senare gjort kan idémässigt spåras till tidigt 80-tal. Till människor som möttes. Till vänskap för livet och t.o.m. till sidor som den här.

  Hade jag inte vandrat in i butiken och fått de "nördiga" vänner jag nu har så hade förmodligen datorerna fortfarande varit ett outforksat fält för mig.

  De som inte fick uppleva Wizard mötte, i bästa fall, samma stämning på andra platser, på andra långluncher med andra vänner.

Slutet

Allt gott går vidare i nytt. Butiken flyttade, vi fick stadiga arbeten som förhindrade långa luncher. Vi gifte oss, fick barn och slutade ränna ute på kvällarna. Men det man lärde under några sällsamma år i början av 80-talet, det går aldrig bort. Vi formades alla av Wizard.

  Och rollspel??? Tja, det blev dataspel och kortspel som Magic. Och AD&D köptes av de som tillverkade Magic – Wizards of the Coast. Men detta bolag köptes av Hasbro som därmed ägde både AD&D och Magic. Tidigare hade man köpt Avalon Hill och Microprose.

  I god kapitalistisk anda så skummades grädden av på toppen. Subkulturen blev erkänd – och ägd. Hamnade i samma korg som Monopol, Civilization och Furbies. Jodå, de ägs även de av Hasbro.

Clas 991002

 

 

Bild: Joakim Nilsson