Det är inne med stor bokstav. På reklamen i tunnelbanevagnarna kan man t ex läsa om "Stor Stark" och "Glas Vin", båda för övrigt för 23 kronor. Det verkar som om det ska vara stor bokstav (kallas också versal) när det är fråga om produkter, trots att dessa i det här fallet knappast är unika. Även Länsförsäkringar har stor bokstav på sina produkter (t ex MaxPension), vilket kan ursäktas med att de verkligen är unika. Och bland avdelningsnamnen finner vi bl a Administrativ Service, men också LF-skolan, med litet s. Vad är det då som gäller i dag? Namn på personer, myndigheter och företag ska alltid skrivas med stor begynnelsebokstav. Ett företag som i sin logo använder liten begynnelsebokstav ska ändå skrivas med stor bokstav i löpande text (t ex Telia). När namn på företag (avdelningar, produkter etc) består av flera ord är huvudregeln att bara det första ordet ska ha stor bokstav: Karolinska sjukhuset, Stockholms universitet. Men om ett företag t ex vill ha stor bokstav på alla ord i sitt namn så måste vi acceptera detta: Stockholm Energi, Sveriges Radio. Administrativ Service kan alltså fortsätta att skriva sitt namn med stort S, även om jag skulle föredragit litet. Annat är det när man på Länsförsäkringar skriver Motor och menar Motoravdelningen. Här måste det vara stor bokstav, eftersom det lätt uppstår misstag om man skriver med litet m, medan däremot Administrativ service är entydigt. Ingen kan väl ha undgått att märka att det blivit allt vanligare att skriva framför allt månaders men även veckodagars namn med stor bokstav. "Nästa möte är Måndagen den 13 Maj" kan det heta i ett protokoll. Visserligen kan man försvara detta med att man särskilt vill poängtera tidpunkten, men det ska faktiskt skrivas "måndag" och "maj". Men frågan är om det inte kommer att bli godkänt med stor bokstav inom några år. På både engelska och tyska använder man ju stor bokstav och det har vi tidigare gjort i Sverige också. Jag har t ex funnit att August Strindberg i brev skriver "Augusti". Ett särskilt problem, som inte minst försäkringsbranschen råkar ut för, är om vi ska använda stor bokstav till kunder, dvs ska vi skriva du, Du eller Ni till en kund som vi inte känner. Här kan man säga att språkbruket i Sverige är vacklande; i näringslivet är Du vanligast, men både du och Ni förekommer. Länsförsäkringar föreslår formen du till enskilda personer och ni till företag, därmed markerande närheten till kunden. Om man med säkerhet vet att kunden skulle ta illa vid sig om man skriver du så är det dock tillåtet att t ex använda formen Ni. Glad Pingst! (pingst?)
Per Stenson PS I rubriken är det stort brev på Bok. Detta är mycket riktigt fel. På engelska gör man så i boktitlar, rubriker m m. Men inte på svenska! (2 286 tecken) 1996-05-05 6
Läs mer om denna sajt. Meddelanden till webmaster.
|