![]() |
| | ||||||||||
|
Skrota betygen I en verklighet där det borde handla om kunskap är det idag andra saker som är viktigare, MVG, VG ovh G kallas de, betyg. I en verklighet där en person skall bedöma andra och där personliga tankar, åsikter och värderingar spelar in så kan det aldrig bli en rättvis och objektiv bedömning. Hur gör man istället då? Att avskaffa betygen skapar onekligen vissa problem, men inga som inte går att åtgärda. Första frågan som måste lösas är hurvida man är behörig eller inte till gymnasiet, det är till och med löst, man måste vara godkänd i alla tre kärnämnena, matte, engelska och svenska. Men hur skall då själva intagningen gå till? Detta är, faktiskt, ett tillfälle där vi tycker att betygen fortfarande ska existera för att stega ut vägen men ungefär här slutar det. När du då till slut går ut gymnasiet så är du godkänd eller icke godkänd i ett antal kurser. Hur sker då intagningen till högskolor, kvalificerad yrkesutbildningar eller universitet till? Eftersom man i det här stadiet har valt en eller annan inriktning så blir det aktuellt och tillfälle till att hålla inträdesprov/intervjuer. Att det ligger i varje skolforms intresse att få in "bra" elever så måste det vara bättre och mer lönsamt att gå på inträdesprov och kunskap istället för att gå på betyg satta av ett antal individer på en annan individ - det kan aldrig vara objektivt. Hur vet då en arbetsgivare vem det är som söker anställning? Som ett sorts sista steg i utvecklingen når man nu en arbetsplats. Här borde arbetsgivaren kunna ge ett specificeerat prov på de tänkta arbetsuppgifterna och på så sätt kunna väga in de personliga intryck han/hon fått, bedöma vem/vilka som är mest och bäst lämpade för uppgiften/anställningen. Skrivet av Magnus Janeck & Dune Abrahamsson |