

"Enstånkagänget"
Niclas, Stefan, jag och Lars.

Dag 1
Detta är en
reseskildring som jag och tre till gjorde till Norge i juli månad
1998. Vi hade alla var sin offroad utom Lars som körde en Yamaha SRX6,
en slags gat-maskin från -86 med en encylindrig motor på 600cc. Jag
(Claes) körde en BMW F650, Niclas en Suzuki DR 650RSE och Stefan en
Yamaha XTZ 660 och våra hojar är också encylindriga, så vi var ganska
jämspelta.
Jag packade min motorcykel i Landvetter utanför Göteborg på morgonen
och körde c:a 10 mil för att möta upp dom andra i Vedum. Det ligger
1 mil från Vara nära E 20. Jag blev något sen, så våran bestämda avresetid
blev 2 timmar senare än vi hade tänkt oss, men vädret var bra än så
länge så det gjorde nog inte så mycket ( tror jag ).
Innan avfärd blev det
uppställning för fotografering som vi har gjort dom andra åren vi
har åkt till Norge på mc. Så likadant i år också. Och sen bar det
i väg på närmsta väg för att komma till E6 och det är bitvis ganska
tät trafik. I början blir det stora luckor mellan oss så vi bestämmer
att ta det lite lugnare med mindre omkörningar. Lars på SRX:en tar
täten eftersom han måste stanna ibland och ta pauser p.g.a ryggproblem.
Några
mil innan Svinesund tar vi en välbehövlig paus och äter upp våran
matsäck. Jag hade missat att ta med mat så jag fick smörgåsar och
dricka av dom andra och det var bra för jag var vid det här laget
ganska hungrig. Våran första mc-semester i Norge stannade vi till
vid Svinesund och tog en del kort och gick ut på bron, men i år körde
vi förbi som vilken pendlare som helst. Lite senare på dagen frågade
Lars som var med oss först i år om vi aldrig stannade till när vi
passerade gränsen och då fick vi säga att vi allt stannade till första
året vi passerade gränsen.
E6:an fortsätter som bekant även in i Norge men här är det lite annorlunda
skyltar och gula streck i vägbanan. Det är inget vidare att köra på
en sån här rak och hårt trafikerad väg. Man får stanna ganska ofta,
sträcka på sig och försöka lugna ner sig efter att man har sett en
del idiotiska omkörningar. Vi låg i några mil bakom en buss en bit
innan gränsen som var helt otrolig. Han gjorde ibland vågade omkörningar.
Han tvingade mötande bilar, husbilar och även lastbilar ut i vägrenen
när han körde om. Man kan bara inte fatta att en del kan köra så med
en buss, och jag hoppas att den var tom på passagerare.
Efter ytterligare
några mil kom vi till Moss. Vi behövde lite norska pengar så vi letade
upp en bankomat. Det tog en stund innan vi hittade en så vi hann med
att åka nästan tre varv runt i stan , fast det gjorde inget för det
är en ganska mysig stad. Med norsk valuta på fickan tog vi oss ner
till färjeläget för att åka till Horten. Det här är en bra genväg
för man slipper åka upp hela vägen runt Oslofjorden plus att man kan
ta en fika på båten. Överfarten kostar bara 35 kr. och den tar c:a
en timma så man får en välbehövlig vila.
Direkt bredvid färjan i Horten hittade vi en turistbyrå där vi bokade
en hytt några timmars färdväg inåt landet. Det tog en bra stund för
dom fick ringa runt och kolla lediga hytter på några olika ställen,
och under tiden höll vi på att smälta bort i våra ställ inne i värmen.
När det äntligen var avklarat hann vi bara åka några hundra meter
innan vi kom på att vi måste handla lite kvällsmat.
Sen blev det riktigt bra vägar med glesare trafik. Det måste nämnas
att i Norge är det riktigt bra vägar med bra underlag. Jag kan inte
påminna mig att jag har åkt ner i något potthål i vägen eller ens
på spårig vägbana dom tidigare åren i Norge på mc. Ju längre vi kommer
inåt landet ju mer kuperad blir terrängen, med krokigare vägar, precis
som man vill ha det, och så rullar det på några timmar tills vi plötsligt
dyker på vårat första övernattningsställe. En bra camping där en flod
rinner förbi med ett härligt ljud.
Bakom våran hytt tältar ett annat mc-gäng och vi ser att det är svenskregistrerade
hojar. Efter en stund kommer dom fram och språkar och det visar sig
att dom bor ganska nära oss i Sverige. Dom är på väg hem och berättar
var dom har varit och vilka ställen dom har besökt. Dom hade besökt
en silvergruva i närheten av campingen som vore kul att besöka. Innan
vi somnar tittar vi i kartan och planerar en färdväg för nästa dag.
Vi har inte så mycket bensin i tankarna med bestämmer ändå att ta
en liten extra omväg som ser rolig ut och hoppas att det finns en
bensinstation någonstans längst den vägen.

Dag
2
Vi gick upp
ganska tidigt för det tar ett tag att packa hojarna och att bli marschfärdiga.
Vi lämnade in nyckeln innan dom öppnade campingen och rullade iväg
först av alla campare. När vi kom fram till vägskälet där vi kan ta
den där extra omvägen stannade vi och diskuterade om vi skall ta den
eller inte. Det vore ju jobbigt om någon av oss fick soppatorsk här
där det är långt till närmsta stad. Men vi ser på kartan att det är
en del små samhällen längs vägen så vi bestämmer oss att ta omvägen.
En bra väg med en del sjöar som ibland låg långt nedanför vägen. Perfekt
utsikt för en del foto.
Denna
omvägen känns längre än den såg ut på kartan och det börjar bli lite
nervöst om bensinen skall räcka, men helt plötsligt dyker en liten
tapp upp. Det är den minsta jag har sett på länge med en riktigt gammal
pump med rullande siffror och där tappföreståndaren står ute och väntar
på oss. Hon är kanske rädd att vi skall åka iväg utan att betala.
Vi tankar allihop och en av oss hade bara ett par deciliter kvar i
tanken. Det var faktiskt den dyraste bensinen på hela resan men det
var det värt. Vi har siktat in oss på Rjukan och dit är det än så
länge rätt så långt.
Snart kommer vi in i regnväder och det är inte oväntat för himlen
har varit ganska mörk ett bra tag nu. Det blir ett riktigt ösregn
men vi bestämmer oss för att åka vidare i alla fall. Vi har alla
Gore-Tex-ställ så vi tror att det skall gå bra.
Sikten blir sämre med allt vatten som stänker och hjälmen immar lätt
igen, så man får komma på små knep för att undvika det. Vi kör på
i ett par timmar och jag börjar känna att det läcker in lite varstans.
Vid magen och i stövlarna blir det blötare för varje kilometer, och
nu börjar man känna att det blir kallt också. Det blir en del otäcka
omkörningar för en del bilar kör grymt långsamt. Till slut tröttnar
jag på att köra i det här vädret så jag kör förbi den första hojen
och svänger in på en bensinstation. Här kan jag hälla ut vatten ur
stövlarna och byta en del blöta kläder. Mobiltelefonen har jag lagt
i fel ficka så den har fått sig ett bad. Jag tar bort batteriet
och hoppas att den har klarat sig. Det är mitt på dagen men det är
mörkt som på kvällen på grund av alla tjocka regnmoln. Vi får en del
blickar från bilister som stannar vid tappen. Dom kanske tycker synd
om oss där vi (jag) står och byter blöta kläder. Det är tur att jag
har med mig ett regnställ också.
Snart kommer vi till Rjukan. Dom sista milen minskar regnet och det
blir uppehåll när vi kommer in i staden. Det är en mycket mysig stad
som ligger inklämd i en lång dalgång med höga berg på båda sidor och
en hög topp som heter Gaustatoppen inom synhåll. Men idag ser man
inte toppen för alla moln som ligger som ett lock runt toppen.
Rjukan
är känd från andra världskriget för sin tungvattenanläggning. Här
äter vi en underbar lunch som består av hamburgare som nästan alla
gånger vi äter i Norge. Det är både gott och ganska billigt. Efter
det går vi över gatan till en turistbyrå och bokar en hytt för nästa
natt. Vi beräknar att det kommer att ta 5-6 timmar innan vi kommer
fram till campingen men då räknar vi inte med ännu mer regn och dessutom
en fruktansvärd dimma som kommer att sinka oss. Ibland ser man bara
baklampan på motorcykeln närmast framför sig, och har ingen aning
om hur vägen ser ut. När det är som mest dimmoln åker vi på en serpentinväg
på en sluttning ner mot en dal, så man blir ganska förvånad när vägen
plötsligt svänger 180 grader. Men innan vi kommer in i regnet och
dimman tar vi vägen över berget och snuddar Gaustatoppen.
Här
finns en anläggning där vandrare utgår ifrån när dom går upp till
toppen. Det hade varit roligt att gå upp på toppen, men vi hinner
inte det. Vi får leva vidare på våran vandring som vi gjorde till
Galdhöpiggen i fjol. Efter den här vägen där vi var uppe på en höjd
av 1200 meter över havet gick det utför ett bra tag. Och alldeles
efter det blir det som sagt mera regn och dimma. Det är helt underbart
att komma in i nästa hytt och få torka lite kläder. Det blir nästan
som en våtbastu med värmen på fullt och droppande kläder på alla krokar
och gardinstänger över fönstren. Det regnar hela kvällen och det är
tur att det var mosstak på alla hytter så man inte hör hur regnet
vräker ner. Dom kanske har mosstak här för allt regnande i trakten,
vad vet jag.

Dag 3
När vi går
upp är vi ganska trötta, för det var svårt att sova i sådan värme.
Vi river ihop utrustningen ganska fort och gör en slarvstädning där
vi sopar in den mesta skiten under mattan. Det är faktiskt uppehåll
för tillfället. Vi är tidigt ute idag också för vi får vänta tills
dom öppnar innan vi kan lämna in nyckeln. Under tiden tittar vi i
kartan och diskuterar hur vi skall åka. Vi hade från början tänkt
oss en tripp på 5-6 dagar, men vi kortar ner det till fyra dagar och
beräknar in en övernattning till. Målet denna dag är att åka till
Lysebotn som ligger längst in i Lysefjorden. Därifrån måste vi hinna
tillbaka en bra bit så vi inte har så långt kvar sista dagen. För
att komma till Lysebotn finns det två vägar. Den ena är med färja
och den andra är en smal och krokig väg som börjar några mil öster
om Lysebotn. När man svänger in på den vägen går det uppåt en bra
bit och det märks för ibland möter man bilar med osande bromsar. Det
känns väldigt tydligt in i hjälmen. När det planar ut åker man i några
mil på en högplatå på en fantastiskt rolig väg. Sista biten är extra
smal, för man åker förbi en bom som sommartid är uppe men på vintern
är nog vägen mestadels avstängd. Vid bommen finns en skylt där det
står att man inte får dra med sig husvagnar bla. Det står också att
sista fem kilometrarna lutar vägen brant utför med många svängar och
en smal tunnel som gör en sväng på 340 grader. Den vägen är helt underbar,
mycket roligare än trollstigen. Här slipper man trängsel och bussar
som inte ser en i backspegeln.
Vi var med
om en otrevlig sak just uppför trollstigen 1996. Vi hade legat bakom
en buss ett bra tag som körde mitt i vägen och i svängarna utnyttjade
han hela vägbanan så det fanns inte plats att köra förbi. Men till
slut såg det ut som om han tänkt låta oss köra förbi, men han växlade
nog bara lite långsamt kanske. Jag gasade fullt och Stefan som låg
bakom hängde på. Niclas som låg sist fick tvärbromsa. Jag kom förbi
precis tyckte jag och då hade jag ju Stefan bakom mig. Jag undrade
i det ögonblicket hur det skulle gå för Stefan. Han hade fått lyfta
upp vänster stövel för att få plats bredvid muren som ligger bredvid
vägen. När vi stannade på parkeringen där dom flesta stannar och begrundar
utsikten stod vi med hjärtat i halsgropen och pustade ut en stund.
Där upptäckte vi skrapmärken på Stefans motorcykel. Som tur var bara
på sidostödet, så det var ganska trångt vid den omkörningen. Busschauffören
hade alltså inte sett tre fladdrande halvljus i backspegeln, eller
så sket han bara i oss.
Väl
nere i Lysebotn njuter man i fulla drag. En helt underbar liten håla
långt från allfartsvägar och stress. Här funkar inte mobiltelefonen.
Det är nästan det enda stället den inte har haft kontakt med nätet
på hela resan. Inte undra på när bergen här är tusen meter höga och
väldigt branta. Jag tror det är Norges smalaste och djupaste fjord.
Här i lilla Lysebotn längst in i Lysefjorden ligger bergshopparnas
mecka. Hit kommer hoppare från nästan hela världen för att hoppa.
Det är enda platsen där det fortfarande är lagligt att slänga sig
ut för ett berg. Dom faller fritt i cirka 10 sekunder innan dom vecklar
ut fallskärmen och landar på en liten gräsmatta som ligger längst
ner intill kanten. Dom blir sedan hämtade av en båt. Det är ganska
imponerande att se på när dom hoppar.
När vi var
här förra gången och åkte färja ut i fjorden så stannade båten och
väntade in två som skulle hoppa. Man såg dom knappt när dom kom glidande
längs med bergväggen, och man trodde dom skulle slå i väggen när som
helst. Och när det såg ut som om dom bara svävade ner långsamt mot
oss, hade dom en hastighet av cirka 200 km/h. Först då får man ett
begrepp av hur höga bergen är.
När vi var
nöjda med det kära återseendet av Lysebotn, åkte vi upp samma väg
vi kom. Den här vägen gör att man försöker slå nytt rekord varje gång
man kör den. Det är ett gasande, bromsande och svängande hela vägen
upp och man tar av sig hjälmen och bara ler åt dom andra när man kommer
fram.
På
toppen ligger Örnredet, en anläggning som nästan hänger ut över kanten
med en underbar utsikt över fjorden.
Här blev det hamburgare
såklart, samtidigt som det började regna igen (ovanligt). På med regnstället
igen och iväg tillbaka . Vi kör i 4-5 timmar innan vi stannar och
bokar hytt för sista natten i Norge för den här gången. Lagom blöta
igen med byte av sockar och lite vila. Plus att vi inhandlar lite
mat för kvällsmat och frukost. Vi letar upp hytten och somnar direkt.

Dag 4
En strålande
morgon med solsken och en alldeles perfekt temperatur. Man har redan
glömt alla milen i sadeln i hällregn dagarna innan. Nu skall man bara
ta sig hem också. Vi kör fel några gånger och hamnar på konstiga småvägar,
och tur är det för vi hittar riktigt roliga och otroligt kurviga vägar.
Närmare Svenska gränsen trodde vi att det skulle bli tråkigare vägar
med mer trafik och tätare mellan samhällena. Då dök vi plötsligt på
en skylt som vi aldrig sett förut. Det blev tvärnit och till att vända
tillbaks till skylten och se om vi såg rätt. Jo då, det gjorde vi.
En stor skylt med tre mindre skyltar på som visade att vägen till
nästa samhälle var smal, krokig och brant. Vi var bara tvungna att
ta den omvägen. Det var det värt, för det var en grymt rolig väg.
Nästan
som berg-och dalbanan med perfekt underlag, slät ny asfalt och lite
trafik så man kunde bestämma farten själv.
Vid det här
laget är man ganska trött så vi ser fram mot att vila på färjan Horten-Moss.
Där ligger vi utslagna på var sin soffa efter vi köpt fika för våra
sista norska pengar. När färjan lägger till i Moss är det bara ett
stenkast ut till E6:an och en jobbig transportsträcka innan vi kommer
in i Sverige. När man nu snart är hemma sitter man och tänker tillbaka
på dom dagar som varit och jag kan ju säga att dom har varit bra trots
allt regn. Norge ligger så nära och ändå är det så stor skillnad
på naturen med så mycket fjäll och fjordar som gör det helt underbart
att köra mc där. Krokiga vägar med ibland stor nivåskillnad och
alla tunnlar där vissa är flera kilometer långa och många färjor där
man får sig lite vila och en snabbfika. Helt underbart med andra ord
och vi återkommer nog flera gånger till Norge på mc. Vi har funderat
på att åka till Island någon gång, så jag kanske återkommer med ett
resereportage som handlar om det. Vi är glada att vi har kommit hem
helskinnade även denna gång.
Tack för mig...
Vi kanske möts på vägarna.

Tillbaka till startsidan
<< Tillbaka till förra resa / Till nästa resa
>> 