|
Dagens
Nyheter, 23:e September 1979
Potta som hatt
en pinsam historia
När Leonard Lundberg
publicerade stridsskriften Bajsfestival för tre år sedan,
orsakade han en storm bland humorister och psykologer över hela världen.
I sin bok, som hade formen av dels ett vetenskapligt arbete och dels en
exemplifierande "humoristisk" text, lade Lundberg fram tesen,
grundad på ett antal barnpsykologiska arbeten, att underlivshumorn
är mer ursprunglig, och därmed "roligare" än
all annan humor. Han visade på ett enligt somliga övertygande
vis, hur den intellektuella överbyggnaden inom den vedertagna humorn
fungerar som ett hinder i hjärnans perception av humorn, och att
detta hinder inte bara avmattar vad han kallar för "skrattets
eufori", utan även försenar densamma.
Trots att reaktionen på Bajsfestival mestadels var positiv, med
undantag för en utdragen polemik med Jan Myrdal, blev skriftens rent
praktiska genomslag bland humorister föga märkbar. Leonard Lundberg
valde därför att sätta sina teorier i praktik, och scendebuterade
som humorist och revyförfattare med Rektala Anakronismer på
Göta lejon förra året. Lundberg använde sig av ett
stort antal barn på scen, och kombinerade ett suggestivt bildspel
med experimentell musik till texter genomsyrade av analhumor. Revyn möttes
av sval kritik, men gav Lundberg blodad tand, och han återkommer
nu till Göta Lejon med en betydligt mer påkostad show, med
ett stort antal gästartister; Potta som hatt.
Det bör redan inledningsvis sägas, att Potta som hatt är
en katastrof. Flera gånger under föreställningen känner
jag mig föranledd att fråga mig själv: Har jag någon
gång sett något så dåligt och osmakligt, på
scen eller film, någonsin? Föreställningen inleds med
en ouvertyr, där orkesterns instrument, med varierande framgång,
försöker härma diverse naturljud, varefter ridån
går upp, och avslöjar en scenbild så infantil och hädisk
i sin utformning, att en återgivning i text är en omöjlighet
för en tänkande och kännande människa. Med denna scenbild
som fond utspelas sedan i över tre timmar en vällustig blandning
av sketcher, sångnummer och pantomimer, alla med den gemensamma
egenskapen, att de på ett eller annat vis, hur långsökt
det än må vara, anspelar på underlivet, kroppsvätskor
och toaletter.
Det torde vara uppenbart att Lundberg noga har studerat Danielsson/Alfredsson,
och deras framgångsrika scenproduktioner; vid flera tillfällen
får jag intrycket att Potta som hatt formmässigt är
direkt modellerad på deras revyer. Lundberg har dock gjort sig stort
besvär att avlägsna all humor ur sitt plagiat, och ersätta
den med osmakligheter av en dignitet, som får hälften av publiken
att lämna salongen redan efter halva föreställningen.
Två nummer torde särskilt uppmärksammas: Lundbergs improvisationsnummer
á la Hans Alfredsson/Lindeman är så intensivt pinsamt,
att han själv föutseende nog har lagt in förinspelade skrattsalvor
på högsta volym i högtalarsystemet, som svarar hans utmumlade
repliker och pruttljud, framförda utan tillstymmelse till utstrålning.
Det är helt enkelt så, och detta är med all säkerhet
tursamt, att det är svårt att höra vad han säger.
I den avslutande finalen samlas revyns alla artister på scen, och
skriksjunger nakna, endast iförda pottor på huvudena, titelsången
Potta som hatt (Potta som hatt / lockar till skratt / Hur är det
fatt? / Skrattat dig matt?). Det är under detta nummer som jag
känner mig tvungen att lämna lokalen, något som de flesta
redan gjort. Lägg ned denna produktion omgående!
Ale Olofsson
Tillbaka
|