Leonard Lundberg: Musikern | |||||||||||||
Ack,
hur enastående överskattad är han [J.S.Bach] icke, denne
musikaliske praktklåpare! |
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Leonard Lundberg, Dissonans, eller hur? (1988) | |||||||||||||
Leonard
Lundbergs musikaliska förmågor blev tidigt uppenbara. Som psalmodikonunderbarn
debuterade han redan som elvaåring, och lärde sig i senare
skeden av sitt liv spela bl a saxofon, mungiga och dragspel. Under åren
1946-1950 utbildade sig han sig vid Kungl. Musikaliska Akademien i Stockholm,
där han studerade komposition och etnisk polyrytmik. Under
åttiotalet gjorde sig Leonard Lundberg sig ett stort namn som kompositör
av dansbandsmusik, och hans melodier nådde vid ett flertal tillfällen
svensktoppen, tolkade av artister som Vikingarna och Leif Thuressonz.
Bland
Leonard Lundbergs klassiska kompositioner bör nämnas Stråkkvartett
nr. 2 i diss-moll (1951), Konsert för viola och orkester (1963),
Sonat för klarinett och trumma (1981) och Virtuos
psalm för psalmodikon, mungiga och tonband (1989). Leonard Lundbergs påstådda släktskap med musikskribenten Camilla Lundberg är troligt, men inte bevisat. |
|||||||||||||
(Ovan)
Originalmanuskriptet till Konsert för viola och orkester (1963).
Privat samling. |
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
(Till vänster) 1987 satte Norrlandsoperan upp Leonard Lundbergs opera Palmemordet med kompositörens kontroversiella renässansscenografi. Gösta Winbergh gestaltade Olof Palme, Kerstin Dellert gjorde Hans Holmér. | |||||||||||||
Nästa |