Leonard Lundberg: Musikern
”Ack, hur enastående överskattad är han [J.S.Bach] icke, denne musikaliske praktklåpare!”
Leonard Lundberg, Dissonans, eller hur? (1988)

Leonard Lundbergs musikaliska förmågor blev tidigt uppenbara. Som psalmodikonunderbarn debuterade han redan som elvaåring, och lärde sig i senare skeden av sitt liv spela bl a saxofon, mungiga och dragspel. Under åren 1946-1950 utbildade sig han sig vid Kungl. Musikaliska Akademien i Stockholm, där han studerade komposition och etnisk polyrytmik.
Hans produktion som kompositör blev omfattande; många anser att han i antal skrivna verk kan utmana sådana namn som t ex Telemann.

Under åttiotalet gjorde sig Leonard Lundberg sig ett stort namn som kompositör av dansbandsmusik, och hans melodier nådde vid ett flertal tillfällen svensktoppen, tolkade av artister som Vikingarna och Leif Thuressonz.

Bland Leonard Lundbergs klassiska kompositioner bör nämnas Stråkkvartett nr. 2 i diss-moll (1951), Konsert för viola och orkester (1963), Sonat för klarinett och trumma (1981) och ”Virtuos psalm” för psalmodikon, mungiga och tonband (1989).

Leonard Lundbergs påstådda släktskap med musikskribenten Camilla Lundberg är troligt, men inte bevisat.

(Ovan) Originalmanuskriptet till Konsert för viola och orkester (1963). Privat samling.
(Till vänster) 1987 satte Norrlandsoperan upp Leonard Lundbergs opera Palmemordet med kompositörens kontroversiella renässansscenografi. Gösta Winbergh gestaltade Olof Palme, Kerstin Dellert gjorde Hans Holmér.
Nästa