Skit i ditt barns värderingar!

Antar att ni kanske sett reklamen för Länsförsäkringars och Wasas Startfonder?

Det är dels TV-reklam, där en ung punkare berättar för sina polare att han fått massa pengar i aktiefonder av sina föräldrar och slutkommentaren är: "Fan vad taskigt!". Eller så är det tidningsreklamen som ni kan se här. Det är ju fint…eller?

Denna reklam gör mig förbannad rent ut sagt! För börjar man titta på vad den säger indirekt är det:

  1. Punkare och andra med åsikten att marknaden och kapitalism är fel är rätt så löjliga, man borde väl vara tacksam.
  2. Föräldrar vet bättre än sina (rätt så vuxna) barn och att skapa fonder är det bästa sättet. Strunta i dina barns värderingar.

Denna reklam känns ibland som den säger mer om reklammakarna och beställarna än om den "verklighet" som de vill visa. Men ändå så sätter sig ändå reklamens bilder i våra värderingar och det som händer nu är att hela punkens vänsterinriktning, motstånd mot marknaden ändå ställs såsom löjligt.reklam.jpg (89683 bytes)

Kolla bilden. Mamman ser så kärleksfull ut på sin "struliga" pojke - man kan ändå älska sin son "även" om han är punkare.

Killen har en strumpa på sig…man undrar - varför det? Är det för att implicera att han kom hem sent och smög sig i säng och hann inte få av sig kläderna = brutit mot reglerna. Affischerna har satts upp på ett sätt att det ändå inte ska uppröra, alternativt har man beskurit bilden: exempel - "av högern" syns men man måste veta att det egentligen är "rocka röven av högern". Eller "arki" är det enda som syns av ordet "anarki". Sen så är det så lite och så dåliga affischer man valt - ser ut som hafsverk, som om reklamaren gjort dem i kopiatorn utifrån en snabb sökning på Internet.

Sen copy´n (annonsen är tagen från tidningen "Med Barn", en gratistidning som fås genom mödravårdscentralerna: "Visst är det underbart att höra ljudet av små skor igen. Men alla föräldrar med lite äldre barn kan intyga att det inte dröjer särskilt länge förrän ljudet har ersatts av klampet från smutsiga kängor och gympaskor." Alltså: det positiva "söta" ersätts av det negativa "otäcka". Smutsiga kängor kan inte annat än att ses som ett negativt värdeomdöme - dels utifrån den indirekta kopplingen till kängor utifrån skinheadskulturen och dels utifrån den inbillade "husmorsverkligheten" där mamman håller rent och snyggt och inte vill ha smuts inne (antagligen utgår man från att det är framförallt kvinnor som läser tidningen). Vidare "---Ring [--], så hjälper vi dig att ordna den bästa present man kan få." Alltså: direkt motsatt till vad killen tänker…"du kan inte få en bättre present och hör sen!".

Denna reklamkampanj suger! Och det rejält!

Den tar bort ungdomarnas integritet vad gäller sina värderingar och åsikter, samtidigt som den skriver föräldrar på näsan som kanske faktiskt respekterar barnens åsikter om världen.

Den är extremt paternalistisk i sin skämtsamma ton och borde ha slängts redan på idéstadiet.

Fy fan!!!


nws©1999