Massage

Massage fungerar utmärkt som friskvård eftersom massage effektivt förebygger problem. Om man redan har problem kan de förbättras av massage

 

Klassisk massage, helkropps- eller halvkropp

Vid klassisk massage behandlas kroppen med olika massagegrepp som får musklerna att slappna av och därmed påverkas även nervsystemet.

 

Behandlande massage

Vid behandlande massage koncentreras behandlingen på ett eller några problem och, kanske viktigast av allt, frågan om vad som orsakat dem. I behandlingen kan ingå tester, massage, töjning och förslag på egna övningar. Vanligt är att man har några muskler som är för starka och korta som behöver stretchas och några andra som är för svaga och långa och som behöver tränas.

 

Kontakta mig för mer information!

Tel 070-25 25 060, 0220-419 17

E-post anne.halldin@sixtus.se

 

Om massagens effekter

Massage har funnits sen urminnes tider och man kan ofta se att hästar som är vänner massera varandra när de får vara tillsammans i hagen.

 

Massage har många positiva effekter men det är svårt att entydigt bevisa dessa effekter med studier eftersom alla är individer. Individer reagerar olika beroende på det som finns i deras kropp just vid tillfället för massage. Många blir pigga, varma, lugna, mjuka och elastiska och känner sig bättre direkt, om de haft ont någonstans. Några andra kan bli trötta, frusna eller känna sig möra i kroppen efteråt.  Har man dragits med en envis förkylning kan den försvinna – eller bryta ut. Oavsett vad som händer brukar man efter ett par dagar känna sig bättre än innan massagen.

Forskning visar dock att bara själva beröringen skapar avspänning och välbefinnande. När vi slappnar av och mår bra förbättras förutsättningarna för näringsupptag och läkning och vår förmåga att stå emot infektioner ökar. 

 

 

FAKTA

Massage ökar blodcirkulationen, lymfcirkulationen, ämnesomsättningen, stabiliserar nervsystemet, minskar muskelspänningar, gör ärrvävnad mer elastisk, mjukar upp bindväv, lösgör sammanväxningar, förbättrar immunförsvaret, sänker blodtrycket, startar utsöndring av lugn och ro hormonet oxytocin och smärtstillande endorfiner osv osv osv. 

 

… men hur går det till?

 

Vi består av minst 40 000 miljarder celler. Samordning av alla celler sker antingen snabbt via nervsystemet eller långsamt via hormoner som tar sig fram med blodet.

När vi rör på oss är det nervsystemet som signalerar att musklerna ska spänna sig. Har vi spänningar i kroppen t.ex. på grund av stress eller oro spelar hormonerna in. En del hormoner ger det snabba stress-svaret, vid fara, andra är långsammare och är svåra att få ur kroppen och de verkar kunna ge nedstämdhet och uppgivenhet. Har vi spända muskler blir de kortare och tjockare och tar mer plats. Det gör att blodkärlen trycks ihop, cirkulationen minskar, hormonerna kommer inte fram och blodtrycket höjs. Musklerna får syrebrist och slaggprodukterna samlas när det inte längre kan forslas bort av blodet. Muskelspänningen kan skapa obalans mellan musklerna som arbetar över en led. Det ger rörelseinskränkningar som på sikt kan ge ledförändringar. Men framförallt gör det ont. Det är för att kroppen inte ska börja ta skada av bland annat syrebrist som den signalerar med smärta.

 

All läkning kommer inifrån

Kroppen vill vara frisk men förutsättningarna för att kroppen ska läka varierar.  Det är lätt att hamna i en negativ spiral där t.ex. stress leder till smärta, sömnproblem, dåligt immunförsvar, förkylningar, dålig kondition osv. Smärta är en signal som man ska ta på allvar. Aldrig så lite molande mellan skulderbladen är ändå en signal om att vi suttit still för länge. Ju tidigare man bestämmer sig för att åtgärda sina muskelproblem, ju snabbare går det att rätta till. Ju längre man går med sina problem, ju längre tid tar det att komma tillrätta med dem, eftersom de sprider sig till fler och fler muskler i kroppen.

 

Kroppen är gjord för rörelse

Om man rör sig för lite, arbetar mycket statiskt, monotont eller i dåliga arbetsställningar kan man drabbas av förkortade muskler, muskelspänningar och cirkulationsrubbningar. Det bästa är att vi dagligen rör våra leder i alla dess möjliga riktningar och i hela dess omfång. Med stigande ålder är kroppen annars väldigt snabb med att anpassa och förkorta musklerna till de rådande förhållandena. Har man ont och därför undviker att ta ut vissa rörelser kan man med tiden skapa skyddande reflexer som begränsar rörligheten ännu mer och som är svåra att komma tillrätta med. Det blir en negativ spiral där det enda leder till det andra. Spänningar ger smärta, smärta ger mer spänningar som med tiden ger muskelförkortningar som ger rörelseinskränkningar som skapar skyddande reflexer som med tiden faktiskt till och med kan ge ledförändringar, dvs. förändra skelettets utseende.