Barn som har svårt att läsa tvingas ofta läsa mer än andra
barn i skolan. Och trots att de läser och läser så blir de inte så mycket
bättre på att läsa. Det blir lätt så att barnet tycker att undervisningen i skolan
är tråkig och de kan rent av känna sig dumma. Men det är inte mer lästräning
barnet behöver. Det behöver förbättra förutsättningarna för att det ska kunna
lära sig läsa.
Att lära sig läsa kräver att många färdigheter först måste vara
utvecklade och fungera som bl.a. ögonmotorik, talfunktionen,
motorisk koordination, visuell funktion och språkförståelse. Dessa utgör
grunden, förutsättningarna, man behöver för man ska kunna lära sig läsa. Det
kan också finnas kvar rester av primitiva reflexer sen småbarnsåldern som
ställer till problem. Reflexerna ska normalt försvinna men om de finns kvar gör
de att det är svårt att sitta still och koncentrera sig.
Inlärningsproblem beror ofta på problem med
funktionskontrollen av ögonmusklerna men även på andra svårigheter med
koordinationen. Detta kan även ge spänningar i kroppen. Rörelseförmågan har en
stor betydelse för inlärning och utveckling. Genom att under en period lägga
ner energi på att träna rörelseförmågan och koordinationen kan man få läsningen
att gå lättare.
Behandlingsmetoden är ett 12-veckors program som har sitt
ursprung från forskaren Moshe Elbaums arbete i
Israel. Förutom daglig egen träning träffas man varje vecka för ett återbesök
där man får träna motoriska övningar. Besöket avslutas med massage för bästa
effekt och för att undvika att nya spänningar byggs upp. Övningarna består av
hopp, fingerövningar, ögonträning och skrivövningar. Redan efter 3-5 veckor
brukar man märka resultat.
Kontakta
mig för mer information!
Tel 070-25 25 060, 0220-419 17
E-post anne.halldin@sixtus.se
FAKTA
Det finns inget så kallat ”läscentrum”
i hjärnan. Istället är det flera olika funktioner som är lokaliserade på många
ställen i hjärnan som behöver vara utvecklade och som kan samverka för att
läsning ska vara möjligt. Om man tänker sig att hjärnan har ett mönster där
alla hjärnceller ingår kan man förklara olika människors färdigheter med
följande:
Hjärnan fungerar så att saker vi gör ofta skapar breda,
tydliga vägar i mönstret som gör att det går lätt och fort att komma fram den
vägen. Saker vi gör mer sällan eller aldrig lämnar vägarna oanvända och
mönstret blir här otydligt och vagt. Genom att vägen inte används stärks den
inte och det blir svårt och besvärligt att komma fram. Vill man ändra ett
invant oönskat beteende måste man byta väg i mönstret. Man måste arbeta med att
göra den nya vägen så bred och tydlig att den blir minst lika lätt och snabb
att använda som den väg som användes tidigare. För att åstadkomma det behöver
man mycket träning och många upprepningar. Detsamma gäller om man vill lära sig
en ny färdighet. Ju mer man tränar, ju bredare och tydligare blir vägen i
mönstret och ju säkrare och snabbare blir man.