Ukraina

Sista biten till Svarta Havet

Efter att ha klarerat ut skulle vi "bara" ta oss förbi Asovska sjön och Krimhalvön. Från nordöstra hörnet av Asovska sjön till Kertjsundet är det ca 180 nm. Sjön har ett konstant djup på 3-4 m och ser ut ungefär som en stekpanna.
Det var växlande vindar och vi tog det lugnt och stannade ett par gånger för natten. När vi passerade Kertjsundet hade Ukrainska militären fått upp ögonen på oss, det visste vi inte då så vi seglade glatt vidare.
Efter en ytterligare dag utan vind bestämde vi oss stanna på södra sidan om Krim, straxt söder om Feodosija. Det var en liten udde som stack ut så vi kunde få lite skydd från havet, bättre sova lite än att sitta och guppa utan vind. Lite längre in i "viken" var det gamla byggnader och en hamn, i princip så är alla hamnar militära i f.d Sovjet - således även denna. Hamnen såg väldigt öde ut utan någon verksamhet, vi slängde i ankaret och avvaktade ett par timmar. Vid ca 10-tiden på kvällen resonerade vi så här: eftersom ingen hört av sig eller kommit ut med båt bestämde vi oss för krypa till kojs. En halvtimme efter det att vi släckt ljuset hörs en röst från land "hallå där i lilla båten". Vi tittade ut och såg två män som stod och viftade på land, dom förklarade att vi måste visa upp våra papper och att det skulle komma en militärbåt ut till oss. När det blivit midnatt kom en stor militärkryssare och meddelade att vi skulle följa med till Feodosija för att förklara vad vi gjorde på Ukrainskt territorium. Det hade blivit kolsvart, så det blev militär eskort och sökarljus fram till Feodosija.
I Feodosija började dom nästan skratta och undrade om det var vi som var det stora hotet mot det nya oberoende Ukraina. Det hade spritt sig till några högre chefer om en svensk båt som smög omkring längs kusterna på Krim. De förklarade för oss att de hade sett oss i Kertj, följt oss längs kusten för att sedan tappa bort oss spårlöst efter Feodosijabukten. Återigen hade vi tur med människorna vi träffade. Efter Sovjets fall var det "den stora oredan" i Svartahavsflottan. Man bråkade om vilket som tillhörde Ryssland respektive Ukraina och ingen visste riktigt vad det var som gällde. En sak var säker - det var bättre förr, då fanns det i alla fall diesel till båtarna. Hur som helst var dom tvungna att klarera in oss med alla tre instanserna; immigration, tull och karantänsinspektion.

En fördel med Sovjetiska systemet är att seglingssporten i olympiska spelen var en del i flottans regi och det fanns ofta någon av militärerna som kunde segla och var intresserad av båtar. Dagen efter träffade vi en av dessa entusiaster som berättade om någon kappsegling som ägt rum på Krim. Vi fick hjälp med bränsle och lite mat samt en väderleksrapport. Det skulle bli nordlig vind ca 10m/s, så vi packade ihop våra saker och gav oss iväg bara 6 timmar efter det vi klarerat in.

 

 

Epilog

När vi passerat detta jätteland Ryssland har vi fått svar på alla frågor vi hade innan vi startade.

· Totalt är det 3.700 km.
· Hela resan tog 67 dagar det blir ca 55 km/dag. Det låter inte så mycket per dag men resan var ändå väldigt intensiv och vi försökte forcera så långt som möjligt varje dag. I vissa länder tar allt lite längre tid. På landsbygden tog det bla tid att hitta mat, vatten och bensin. Dessutom ska man sy nytt segel, laga motorn hinna umgås med trevliga människor osv.
· Vi passerade 34 slussar, varje sluss är 10-15 meter hög och är minst 150m lång. Total kostnad för slussarna blev 60:-.
· Sjökort s k Atlas fick vi köpa på tre olika ställen. Totalt blev det 7 stycken till en kostnad av 120 kr.
· Vi seglade ca hälften av hela sträckan. Eftersom Volga är mycket utbyggd skapas fina seglings-vatten i reservoarerna.
· I de större städerna finns en yachtklubb med några båtar, vi besökte ca 10 båtklubbar.
· I princip behöver man inte masta av om höjden inte överstiger 14 m. I St Petersburg bör man dock göra det och gå dagtid. I Rostov finns en lågbro som öppnas ett par gånger per dag så där får man avvakta tills bron går upp.
· I städerna och i yachtklubbarna blev vi vänligt bemötta och vi träffade många nyfikna människor. På landsbygden övernattade vi ofta i naturhamnar, det fungerade fint utom den gången vi hade kontakt med ett par amatörfiskare.
· Vi gjorde denna seglats -93.

Ryssland är under stora förändringar så många av dessa punkter kommer att för ändras, förhoppningsvis till det bättre.

Nästa äventyr fortsätter i Turkiet.

 

Tillbaka